Nordsvensk skovhest ? Nordsvensk skovhest ?
Er der mon nogle herinde som ejer sådan en og som ville fortælle lidt om den ?
Jeg kender ikke meget til racen, men synes de ser enormt godmodige ud.
Er der mange i dk, eller skal man til sverige og norge og hente dem ?
Hvor høje er de ca og hvad prisklasse ligger de i ?
Er der en bestemt type rytter de egner sig bedst til ?
Hvad bruger man dem primært til ?
Hvordan er deres temprement ? ved godt det er forskelligt, men sådan ca. det er jo en bombestærk hest, så at den er rolig, må være at fortrække ?
Håber nogle ville svare.
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.689
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.725
feb 2009
Følger: 25 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 132 Svar: 1.229
Det er bare HG der har misforstået noget og kalder dem for Nordsvensk Skovhest...
feb 2009
Man kan godt købe dem i Danmark - vi har både godkendte hingste og diplomhopper, så man kan sagtens finde en god Nordsvensk i DK.
Jeg hingste og vallakker skal være højere end hopperne, men jeg mener at maksmålet er 160 eller deromkring. Prisklassen er jo forskellig, så det er svært at svare på. Det afhænger jo af hvad den kan og hvor gammel den er osv.
Overordnet vil man betegne dem som meget godmodige, men da der jo hører en særlig personlighed med til hver enkel af dem, så er det også svært at sige hvilken rytter de passer bedst til. Jeg er selv en rytter som gerne vil have noget med noget fart i af og til og her passer Linus perfekt til mig, men på den handicaprideskole jeg har arbejdet var stalden fyldt med nordsvenske og de var de bedste handicapheste - stille og rolige.
De egner sig super godt til både ridehest og køreheste.
Håber du kan bruge svarene til noget - ellers så spørg endelig igen.
feb 2009
Det er altså ikke helt rigtigt. :). En Dølehest og en Nordsvensk Brugshest er TO forskellige racer.
Se evt. racens historie her:
(link fjernet)
feb 2009
Man beslutter i 1964 at føre hver sin stambog og hvert sit avlsarbejde og det som i dag kaldes koldblodstraveren er en let hurtigtravende koldblodshest med hovedsaglig svensk og norsk blod i årene og den som vi i dag kalder Nordsvensk Brugshest, er dem vi kan føre tilbage til år 1800"
Nordsvensk skovhest ?