{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
778 visninger | Oprettet:

Sammy er begyndt at bide? {{forumTopicSubject}}

Hej alle hestefolk =)

Jeg har fået en part til min vallak Sammy og hun fortalte mig for nogle uger siden at han havde været truende overfor hende og bidt hende og sådan.
Så igår skulle vi på årets første ridetur, og da jeg kun har én sadel red hun uden og skulle derfor have hjælp til at komme op. Da hun var kommet bed han fat i min jakke og da jeg slap ham og ville gå hen til anden hest Kiara, bed han mig ret så hårdt i armen.
Han har ALDRIG gjort sådan før. Jeg véd at han er ustabil pga det turbolente liv han har levet med folk som ikke har behandlet ham ordentligt og jeg tænker at det måske stammer derfra..
Jeg skal have løft problemet på en eller anden måde, men ved ikke helt hvor jeg skal starte, for vi gjorde alt for at opstigningen var mest muligt behagelig for ham, og hun hoppede først op da han selv var afslappet og klar på det.
Jeg valgte ikke at reagere på at han bed mig, da jeg véd at han har sine grunde, men er nu lidt nervøs for om det udvikler sig og han bliver "farlig" at være i nærheden af.. Ved sgu ikke helt hvordan jeg skal gribe det an, for indtil videre har jeg gjort alt i hans tempo, meeeeget stille og roligt og altid lyttet til hans mindste signaler... hmm..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sammy er begyndt at bide?
  • #1   14. apr 2010 og til slut skulle der have stået: Hvordan ville i gribe det an? :D:D:D

  • #2   14. apr 2010 Ikke sikkert det er tilfældet, men hvis du siger at det er startet efter at parten er startet kan det så ikke være derfor? ikke at hun gør noget forkert eller noget.. men måske er han bare ikke tryg ved hende og bliver derfor anderledes psykisk ? det var bare min første tanke

  • #3   14. apr 2010 Uha, den er ikke sådan lige at svare på. Det kan være mange ting.

    Han kan have ondt.
    Han kan have haft en dårlig oplevelse med parten eller en person der lignede/lugtede som parten
    Det kan være parten giver ham godbider
    Det kan være han ønsker at vise dominans overfor jer.

    Så der er lidt muligheder at vælge af.. Så det er om at finde roden til hvorfor han bider.. Jeg hælder måske lidt til mulighed nr 2... Der vil løsningen være at få ham til at glemme at personen hun minder om var ond og lære at forbinde hende med noget godt.

    Ved mulighed nr 1 skal han self checkes af dyrlæge.

    Mulighed nr 3 droppes godbiderne self.

    Mulighed nr 4, lav ledelseøvelser, så hesten får på plads at det er jer der leder. De fleste heste har det jo bedst hvis de har en stabil leder at støtte sig opad.


  • #4   14. apr 2010 tak for jeres svar..

    Det er meget muligt at han forbinder parten med noget ondt. Han har stået på rideskole hvor han ikke blev behandlet så pænt og der var det mest de 13-14 årige der red ham, og eftersom min part også er 13 så giver det egentlig meget god mening hvis han forbinder hende med rideskolen..

    Parten giver ham også mange godbidder og måske er han ved at finde ud af at mennesker kun kan bruges til at få mad ud af, for han er også begyndt at virke en smule dominerende overfor mig, ikke kun parten, og jeg har ikke rigtig haft noget med ham at gøre siden hun fik part på ham.

    Signe, har du nogle idéer til ledelsesøvelser? Jeg træner meget jordtræning med mine heste, men egentlig ikke noget som sådan viser dem at jeg er lederen, de har altid respekteret mig og vi har haft et godt forhold så det har ikke rigtig været nødvendigt før nu


  • #5   14. apr 2010 Var jeg bevidst blevet bidt af en hest, havde den i et brøkdel af et sekund efter indkasseret en syngende lussing - jeg finder mig ikke i at blive bidt.

    Det lyder måske hårdt, men jeg er aldrig blevet bidt af den samme hest to gange, og jeg har haft stor succes med at få den detalje afklaret konsekvent første gang den er opstået. Efterfølgende har jeg et godt og hyggeligt samvær med mine heste hver dag smiley


  • #6   14. apr 2010 tjaa... det er garanteret effektivt, ingen tvivl der smiley Men det er ikke lige min måde at gøre det på, da jeg ved han helt sikkert har haft sine grunde.. smiley

  • #7   14. apr 2010 Naturligvis har den sine grunde - og det kan den vise på mange forskellige måder...men BID skal ikke være en af dem.

  • #8   14. apr 2010 Jeg vil væde en 10'er på det er fordi din part give ham godbidder.
    jeg har oplevet det i to tilfælde tidligere med mine heste.
    den ene var en hoppe, som godt kunne være rigtig hoppet, men havde aldrig bidt. Pludselig en dag snapper hun ret voldsomt ud efter mig da jeg strigler hende... efter at have snakket med parten viste det sig at hun gav hende god bidder hele tiden, for at 'holde hende fredelig'.
    Det blev forbudt at give hende godbidder fra den dag af uden min tilladelse og hun fik et meget bestemt NEJ når hun snappede efter os, men det tog lang tid at pille ud af hende igen.

    Min nuværende hest, var også vant til at få rigtig mange godbidder da jeg købte ham. Jeg mener at en hest skal yde før den kan nyde og give ham ikke bare godbidder. Han tog fat i alt og alle hele tiden og har bidt mig ret kraftigt i armen en gang, og der må jeg sige jeg stak ham en over mulen... Det forhindrede ham dog ikke i at prøve igen. Det har taget mig et halvt år at vænne ham af med det, kun med strikse regler for godbidder og meget konsekvente NEJ til ham hele tiden.


  • #9   14. apr 2010
    Hvis parten gav ham godbidder skulle det ikke undre mig han bed :o) - nogle heste får hurtigt en dårlig vane der, hvilket jeg ikke mener skal afrettes med slag, da hesten har sine grunde og disse grunde er tillært den af mennesker.


  • #10   14. apr 2010 Mener heller ikke man skal slå dem og har kun gjort det den ene gang, reagerede uden at tænke over det... :o(
    Men der er bare ikke nogen nemme udveje med bideri, det er hårdt arbejde at vænne dem fra det igen - de lærer lynhurtigt, men aflægger vaner ekstremt langsomt.
    Jeg brugte som sagt det at sige NEJ eller 'ARH ARH' og skubbe mulen væk, ikke at forveksle med at slå dem.


  • #11   14. apr 2010 Jeg er enig med dig i at man ikke skal slå en hest som Sammy.

    Altså hvis min hest, som kun har boet hos mig og opdrætter og aldrig nogensinde har oplevet noget ondt, bed mig, så ville jeg stikke ham en lussing. For han ville udelukkende gøre det fordi han prøvede på at tage ledelsen fra mig, så han ville tænke nå ja ok det var måske en dum idé.

    Men når man træner skal man huske at se på hesten og IKKE tro at en metode virker på alle heste. Når Sammy har en grim baggrund ville jeg aldrig nogensinde slå ham for det kommer der intet positivt ud af.

    Jeg kan komme med 2 eksempler på ledelsetræning.

    MIn hest:
    Min hest er ung og hyper følsom. Så han er ikke sådan en man skal være voldsom overfor for så bliver problemet bare større. SÅ jeg bruger meget meget blide metoder mod ham og kunne aldrig drømme om at lappe ham en med mindre han gjorde noget der var farligt (bide, sparke osv), men det har han heldigvis ikke gjort endnu.

    Han er rimeligt nem at dominere, faktisk er det rigeligt bare at træne ham fra jord engang imellem, hvor jeg først går rundt med ham i skridt, så slipper jeg ham så han kan pjatte rundt i 5 min. Herefter beder jeg ham skiftevis gå rundt om mig i skridt trav og gallop og beder ham standse og komme ind til mig. Jeg bruger primært stemme og bevægelse til at styre ham (kom betyder frem, woo betyder stop og hvis jeg rækker hånden op skal han komme hen til mig), men en longepisk er god at have hvis hesten går helt i stå.
    Når jeg så har gjort det i 20 min tid, lader jeg ham komme hen til mig. Herefter lader jeg ham følge mig rundt i skridt og trav, laver skarpe vendinger og sørge for at han altid følger mig. Følger han ikke efter tager jeg ham i grimen og beder ham komme med (men er heldigvis utroligt sjældent at han ik bare følger med). Jeg beder ham bakke et par gange ved at "klappe med en hånd" foran brystet på ham. Bakker hesten ikke kan man hjælpe den ved at lægge hånden på bringen, mens man klapper med en hånd eller siger bak, de første par gange. Jeg ved min hest ser mig som leder når jeg kan mærke han har 110% fokus på mig og ikke på alt muligt andet omkring mig. Lad dog altid hesten få 5 min først hvor den fjoller rundt, ingen er jo perfekte og alle heste har brug for fjolletid smiley

    Min venindes hest:
    Min venindes hest er leder i flokken, han er en smule mere voldsom end min hest og skal håndteres derefter. Han vil meget gerne dominere hvis han får lov til det, så min veninde har et horsemanship-reb til ham og en rebgrime. Altså et langt reb med læder for enden. Han skal gerne have at vide en gang om ugen at det stadig ikke er ham der bestemmer, så han skal trænes en gang om ugen eller så tit som det er nødvendigt med horsemanship-reb og rebgrime.

    Hun kan fx gå en tur med ham og her er hun over ham som en høg hvis han viser optakt til at bestemme. Så hvis han vil gå frem mens hun står stille eller hvis han går et sted hen som hun ikke vil have, så standser hun ham og siger "bak" og hvis han ikke bakker så dasker hun ham på bringen med tovet til han bakker. Dette gentager hun og gentager og gentager hver gang hesten gør det mindste som hun ikke har bedt den om. Og hun leder hesten hen imod alle de farlige ting hun kan finde: blafrende ting, neonskilte osv. for simpelthen at sige, hør her makker, vi går der hvor JEG siger vi skal gå.

    Så det var 2 træningseksempler på hvordan man træner ledelse med 2 vidt forskellige heste.
    Jeg kan anbefale at du glor lidt på Klaus Ferdinand Hempfling på youtupe og læser hans bøger hvis du ikke allerde har gjort det. Han er i min mening den eneste hestetræner i verden der virkelig VIRKELIG ved hvad han taler om smiley


  • #12   14. apr 2010 youtube that is smiley
    Fx denne video: http://www.youtube.com/watch?v=mMBncWJcksk


  • #13   14. apr 2010 Og det giver jo sig selv at metoden jeg bruger ved min egen hest ikke skal ende som "join up". Så ikke noget med at jagte hesten eller kaste tov efter den som psycho monty roberts gør smiley
    Jeg foretrækker mundtlige signaler og generelt signaler hvor man aldrig jagter eller rører hesten. Mundtlige signaler kan man lære hesten ved mønstring, hvis hesten ikke allerede kan dem.


Kommentér på:
Sammy er begyndt at bide?

Annonce