{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.083 visninger | Oprettet:

Sammy er halt.. forfangen? {{forumTopicSubject}}

Idag da jeg kom ud til mine heste humpede Sammy rundt og havde meget ondt i sit ene ben. Da vi mærkede virkede det som om at det var i knæet men vil ikke sige det med sikkerhed. Går med en del tanker om hvad det kan være. Græsset er jo så småt begyndt at dukke op fra sneen, men det burde da ikke være særlig farligt lige nu hvor det næsten er helt dødt? Han får noget hippolyt naturmüsli + vitaminer 2 gange dagligt..
Det virkede til at det blev lidt bedre i løbet af nogle timer, så jeg har valgt lige at se ham an til imorgen eller overmorgen før jeg ringer efter dyrlæge.. Tror i der er stor chance for at det kan være forfangenhed?? Ved nemlig ikke ret meget om det, da jeg aldrig har ejet eller kendt en hest med det..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sammy er halt.. forfangen?
  • #1   15. mar 2010 Hvor gik han henne?? Min hest går også lidt sjovt for tiden.. Men det er fordi jorden er frossen nogle steder og meget ujævn... Når han får på asfalt eller fliser går han helt normalt.

  • #2   15. mar 2010 Han har aldrig været forfangen hvad jeg ved af.
    Han gik bare på folden, som er tøet helt op nu så der var intet is. Han har gået i løsdrift hele vinteren, så tvivler på hans hove lige pludselig ikke kan klare det is der måtte være.
    Jeg mærkede faktisk ikke om de var varme, hvis de er det er det så et tegn på forfangenhed da?


  • #3   16. mar 2010 Hmm han er da en smule overvægtig må jeg indrømme. Kan ikke rigtig få ham til at tabe sig, smiler.. Men nej det kunne godt lyde som om at forfangenhed ikke er noget jeg skal bekymre mig om, han viser ingen af de tegn du lige beskrev. Det virkede jo også til at blive lidt bedre efter et par timer, så håber han bare har vredet om. De tonser lidt lige lovligt meget rundt ude på folden.. smiley

  • #4   16. mar 2010 synes ikke det lyder som forfangenhed.
    tror også han evt har været faldet eller vredet om, synes mine heste er meget friske pt, og der kan jo nemt ske et styrt når folden er så våd og glat for tiden


  • #5   16. mar 2010 Ja du har nok ret Tina smiley

    Tak for svarende alle sammen


  • #7   17. mar 2010 Det gør han ikke smiley

  • #8   17. mar 2010 Det er højst sandsynlig ikke forfangenhed. Som du selv nævner er sæsonen ikke til det endnu, og desuden skriver du han kun er halt på et ben.
    Forfangenhed sætter sig oftest på begge forben, og giver snarere en stiv besværet gang, end en egentlig unilateral halthed.
    Ofte vil heste der er forfangne stå meget stille, ligge meget ned, og læne sig tilbage når de står for at aflaste forbenene.
    Desuden mærkes ofte puls og varme i hovene ved forfangenhed. Men det kan der også ved eks. en hovbyld smiley


  • #9   17. mar 2010 Den kan godt bliver forfangen af wraphø, hvis den får for meget. Min fjordhest har været forfagen en vinter pga wraphø.

Kommentér på:
Sammy er halt.. forfangen?

Annonce