SPAT! {{forumTopicSubject}}
Situationen er følgende:
Da jeg købte min oldb. hoppe Kalista i sommers havde sælger informeret mig om at hun var blevet behandlet med noget ledvæske i foråret...
Der havde været nogle knogleforandringer og hun havde derfor fået sprøjtet noget ledvæske ind i ventre haseled.
Sælgers dyrlæge havde sagt at det ingen betydning ville få og at det et halvt år efter ikke længere ville kunne ses på røngten.
I troen om at denne historie passede købte jeg hesten, hvorefter jeg fik den tjekket af min egen dyrlæge som sagde go for den.
Forsikringsselskabet havde taget et forbehold på det bagben indtil de kunne se der forelå rene røngtenbilleder. Derfor fik jeg for ca. 3 uger siden taget røngtenbilleder af Kalistas ben...
Min dyrlæge sagde de vare rene og glad som jeg var sendte jeg dem over til forsikringsselskabet.
Imorges blev jeg så ringet op af forsikringsdamen som fortalte mig at de ikke ville fjerne forbeholdet fordi de kunne se at min hest stadig har spat!
Vel og mærke STADIG!
Jeg anede altså ikke at hesten overhovedet havde haft spat, for det havde sælges lige glemt at nævne - hvilket ikke undrer mig for så havde jeg ALDRIG købt hesten.
Jeg ringer så til min egen dyrlæge og han holder fortsat på at hesten er rask og at det heller ikke ser ud som om hun nogensinde har fejlet noget..
Nu står jeg i den akavede situation at jeg ikke ved om jeg skal tro på den ene eller den anden dyrlæge..
Jeg ved ikke om jeg skal lade købet gå tilbage for jeg ved jo ikke engang om min hest virkelig har spat... Ved heller ikke engang for godt hvad spat er - bortset fra det er noget slemt..
Håber nogen kan komme med et par gode råd...
dec 2004
Følger: 31 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 554
Jeg var selv ved at købe hest med spat engang, men det gjorde jeg heldigvis ikke - selvom det var drømme hesten
Du må ikk hænge mig op på om det er rigtigt hvad jeg siger - men jeg mener at spat er noget med noget klak i haserne. (spat forekommer kun i bagbenene)
dec 2004
Følger: 31 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 554
dec 2005
Følger: 76 Følgere: 71 Heste: 5 Emner: 32 Svar: 1.033
Og så tage det derfra..
Det er bare svært for jeg kan slet ikke klare tanken om at levere hende tilbage, men omvendt vil jeg sgu heller ikke have en hest der er syg hvis det kan undgåes..
maj 2005
Følger: 50 Følgere: 48 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 203
Spat er hestens svar på vores slidgigt og kan aldrig helt fjernes.. I nogle tilfælde kan det udskydes og hesten kan gå et helt liv uden nogen som helst smerte, men der er også dem der går helt ned på det og må aflives..
dec 2005
Jeg syntes bare det er tidligt at ham forsikringsdyrlægen konstaterer det - min hoppe er altså kun 3 år gammel...
Hun kunne sikkert have mange gode haltfri år endnu, men hvis hun har spat vil det jo vise sig før eller siden og det bliver kun hårdere for mig at komme af med hende for hvert dag jeg har hende..
Derfor vil jeg bare have fundet ud af det snarest muligt for jeg er næsten nødt til at levere hende tilbage hvis min værste frygt bliver bekræftet...
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.037
Det er noget skidt, jeg har selv måtte aflive to p.g.a spat, min søsters blev oppereret for det, og måtte igennem en lang periode med genoptræning, men det virkede ikke, Alt efter prisen, bør du få nogen af pengene tilbage, hvis du ikke vil retunere hesten.
her er hvad dyrlægen skriver.
knus Anita
Spat
Spat er en kronisk lidelse i hasens glideled. Man ser, at hesten er halt på det ene eller begge bagben. Årsagen til spat er ukendt, men man antager, at spat opstår ved overanstrengelse, forkert benstilling under opvæksten og andre ukendte faktorer.
I begyndelsesstadiet er hesten kun lidt halt. Haltheden ses ofte, når hesten begynder at gå, og haltheden aftager som regel, når hesten har arbejdet et stykke tid. Det er karakteristisk, at heste med spat ofte slider tå og hestesko foran.
Efterhånden som sygdommen udvikler sig, tiltager haltheden, og man vil kunne se en "spatknude" indvendig på hasen. Spatknuden er et tegn på, at der er sket en bennydannelse i og omkring hasens glideled.
Hvad kan jeg gøre?
Man bør altid tilkalde dyrlæge, når man har mistanke om, at hesten halter. Imidlertid er spat en kronisk lidelse, som vanskeligt lader sig behandle.
For at sikre diagnosen kan man udføre en "spatprøve". Prøven udføres ved at sammenbøje hasen i ca. 2 minutter, og derefter lade hesten trave. Hvis hesten er mere halt ved denne prøve, er der sandsynlighed for, at hesten har spat. Herudover vil det være nødvendigt at lokalbedøve og få foretaget en røntgenundersøgelse af hasen for at få sikkerhed for, om hesten har spat.
Behandling
Alt efter lidelsens grad kan man forsøge at udføre forskellige former for behandling. Fordi lidelsen er kronisk, er helbredelse ikke mulig. Man kan behandle medicinsk og kirurgisk. Hvis man vælger at operere hesten, vil man i de fleste tilfælde operere for at gøre hasens glideled stift, hvorved hesten i mange tilfælde bliver væsentlig bedre.
Efter operation skal hesten have ro i 6 uger - 3 måneder.
Den operative behandling udføres i fuld bedøvelse
sep 2005
Følger: 35 Følgere: 33 Heste: 1 Emner: 89 Svar: 893
den første hest jeg købte havde os spat og det man skal sørge for med en hest som har spat er at den skal rides hver dag og ordenligt min hest skulle være slagtet (han var rideskole hest) men det kunne jeg ikke klare så jeg fik lov til at købe den og i løbet af meget kort tid fik jeg den redet op så den vandt stort set hver gang vi tog i byen...
man skal nok ikke regne med at den kan klare og ride høje klasse og springe men jo mere hesten står jo være bliver det...
det var bare min erfaring med spat ;o)
ps så har jeg haft dyrlæge og kyndigt hestefolk til at holde øje med den...
dec 2005
Puh ha - det lyder ikke ligefrem godt hvad dyrlægen skriver.. Jeg har overhovedet ikke ressourcer til at lade min hest gennemgå behandlinger af den art...
Men det mystiske er jo også at hun ikke er halt. Der er lavet flere bøjeprøver og hun har bestået dem alle med glans. Men ja jeg kunne evt. godt få noget af købsprisen retuneret, men jeg havde egentlig store plander for denne hest inden for dressuren og det er jeg bange for hun ikke kan leve op til hvis det viser sig at hun altså har spat..
Og selvom hun sikkert kunne være uden smerter i nogle år endnu vil det jo vise sig på et eller andet tidspunkt og derfor har jeg nok ikke rigtigt andet valg en at levere hende tilbage hvis hun med 100 % sikkerhed får konstateret spat.
dec 2005
Jeg er den type der, når jeg først har fået en hest ind i min stald, kommer den aldig derfra igen.. Jeg kan simpelhen ikke sælge..
Men omvendt har jeg heller ikke meget glæde af at have en 3 års hest til at stå og glo i stalden uden mulighed for at bruge hende til det jeg nu engang havde planer om..
Og jeg har desværre ikke råd til at købe en anden hvis jeg beholder hende..
sep 2005
men vil lige sige at jeg på min hest (eller det var nu en pony hehe) red LA for hest og begyndte og træne med kandar og trænede versader i galop osv så hvis du virkeligt holder af hesten må du jo give den en chance.. jeg red på et tidspunkt en LA hvor min kom på en 2 plads og 1 pladsen gik til en anden hest med spat.... ;o)
dec 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 54
jeg er selv ejer af en vallak som har spat. og det genere ikke ham.. han rider pt la klasser men kan oevelser til m klasserne.. han er frisk og man kan intet maarke paa ham..
en hest med spat er ikke = at de er faardige som rideheste
dec 2005
Okay - det var da rart at høre..
Min venindes pony blev nemlig tvunget til at gå fra kanon springer til skovturspony - ikke at der er noget galt med skovtursponyer, men når hun var vandt til at ride høje springklasser var det en meget dårlig nyhed at få leveret.
Problemet er jo bare at chancen for jeg er ligeså heldig mht. til at min hest kan holde til det ikke er så stor.
I mange tilfælde kan hestene jo ikke bruges til andet en hygge eller selskab og det var ikke lige min plan for denne hyp..
Men rart at høre din hest har det godt!
dec 2005
Det må være frygteligt for din veninde at skulle have sin hest aflivet og desuden ikke at kunne få nogle penge fra sælger til at købe en ny hest for... det er selvfølgelig bedst at fjerne hesten fra dens lidelser, men det må godt nok være svært som ejer...
Jeg holder helt sikkert af hesten ellers havde jeg solgt den i efteråret da hun smed mig af (se hestens beskrivelse for nærmere info.)
Jeg tror på hun har potentiale og hun er bare så dejlig at have med at gøre..
Problemet er også bare at forsikringen ikke vil forsikre det bagben fordi de påstår hun har spat og det er jo noget møg hvis det nu udvikler sig i den dårlige retning - endnu engang HVIS hun altså har spat - for intet er jo sikkert endnu..
Det er da rart at høre at dig og din hyp klarede jer godt, men som jeg også har skrvet til Pia J, så er chancen for at det går min hyp ligeså godt jo lille hvis hun virkelig får konstateret sygdommen.. De fleste ender jo med at blive hyggeheste eller blive aflivet..
sep 2005
dec 2005
Jeg har bestemt mig for at få en helt fremmed dyrlæge til at kigge på billederne og eevt. til at undersøge hesten... For hvis han konstaterer den er sund og rask skal den selvfølgelig ikke sendes tilbage..
Spat kommer sjældent til udtryk før hestene bliver lid ældre - min er jo kun 3 år gammel - og derfor er det svært at sige om hun bliver mrket af det når hun er omkring 7 år eller noget..
Hvis jeg får konstateret hesten rask prøver jeg at se om jeg kan finde et andet selskab som vil forsikre hende. For kan hun ikke forsikres er jeg også nødt til at lade handlen gå tilbage for jeg har købt hende på betingelse af at hun kunne forsikres 100%...
sep 2005
dec 2005
Er også spændt på hvad den 3. dyrlæge siger om røntgenbillederne..
Jeg sender dem til ham imorgen.. det bliver virkelig afgørende for hesten fremtid..
Og min også..
Håber bare på det bedste..
dec 2005
Han sagde at der være nogle fortætninger i knoglerne... Eller noget.. Og det ville nok senere udvikle sig til spat..
Så nu er jeg helt på herrens mark... Han menete endnu ikke hesten havde spat, men sagde at den nok ville få det..
Ved slet ikke havd jeg skal gøre nu..
SPAT!