Forfangenhed {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
D 2. marts måtte jeg have dyrlæge til min spanske hoppe, Franqueza. Dyrlægen diagnostiserede hende, - forfangenhed.
Har selvfølgelig siden haft dyrlæge til hende og dyrlægen har efterfølgende fortalt mig at de har haft rigtig mange forfangne heste i år, taget årstiden i betragtning.
Det havde undret mig gevaldigt hvorfor min hoppe blev forfangen da hun ikke rigtig var overvægtig, foderet var det samme osv. Dyrlægen har så fortalt mig at det højest sandsynligt er opstået ved at min hoppe, - og mange af de andre heste der er blevet forfangen, har gået på en hård, frossen mark over en længere periode.
Det kaldes mekanisk eller spontansk forfangenhed og skyldes ikke nødvendigvis fedme. Jeg anede ikke det var muligt at blive forfangen pga hårdt underlag, så ville bare gøre jer andre opmærksom på det. Frosten i jorden er heldigvis væk men tænk over det når vinteren nærmer sig igen. Begge mine heste har kun gået ude 3-4 timer om dagen.
Jeg vil nok i fremtiden ikke lukke mine heste ud hver dag når frosten melder sig i hvert fald.
feb 2007
Følger: 34 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 205 Svar: 2.428
Men jeg anede det da godt nok heller ikke, tak for tippet
jan 2008
Følger: 53 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 57 Svar: 432
jun 2008
Følger: 9 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 369
Nu håber jeg, at den næste vinter ikke vil blive så slimt ligesom den sidste. Jeg gider helt sikkert ikke, at spærre mine heste ind i stalden.
jul 2009
Følger: 136 Følgere: 121 Heste: 2 Emner: 63 Svar: 607
Tak for lidt ny viden, vil jeg huske næste vinter..
Håber den har det bedre nu
jan 2008
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
feb 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 2.359
Hvis det ikke er fodret den er blevet forfangen af, så kan det jo være høet. Har du en foder analyse på det? Sukkerindholdet svinger jo meget, også år for år.
mar 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 2 Emner: 73 Svar: 165
jan 2008
Dyrlægen som jeg har benyttet har dog nævnt at det er heste som har gået ude kun en enkelt time om dagen og heste som har gået ude 10 timer om dagen. Så tror ikke det har noget at sige. Men er godt nok ærgelig over det. . Havde sådan glædet mig til at skulle ride i varmen og udendørs. =)
jan 2008
Jeg har fået lavet en analyse af foderet, som i forvejen er super godt fodeer uden sukker osv og har fået taget en analyse af høet og det er ikke nogen af de steder der har været problemer.
Jeg har i samarbejde med dyrlægen lavet et "foderprogram". Min hoppe må kun få vandet hø. Jeg har købt sådan nogle børne swimmingpools som jeg fylder med hø og vand. Når høet ligger i vand så trækkes alt sukkeret ud og så får min hoppe minimum sukker. Der er i forvejen kun 5-6 % sukker i almindelig hø.
Har du haft din i røngten eller. . ? Hvor slemt er det?
jan 2008
feb 2008
jul 2009
Følger: 136 Følgere: 121 Heste: 2 Emner: 63 Svar: 607
feb 2008
Har du personlig erfaring med deres happy hoof?
jan 2008
Jeg kan varmt anbefale det og det er ligeledes et produkt som min dyrlæge har anbefalet jeg fortsætter med.
Min hoppe er ekstrem kræsen og hun spiser det med velbehag.
Håber din hest snart kommer sig igen.
jan 2008
Men der er rigtig mange delte meninger og holdninger om foder til heste, og har ikke prøvet spillers. Produktet kan sagtens være udmærket.
De første 14 dage af min hoppes forfangenhed har jeg kun fodret med Equigard og halm, da den weekend dyrlæge jeg havde ude ikke synes det var godt med hø. Da min egen dyrlæge så kom og tog røngtenbilleder var det øverste stykke af hoven vokset perfekt ud og var vokset meget mere end forventet. Min dyrlæge sagde faktisk at det så ud til at jeg havde fodret mig ud af forfangenheden og det havde hun ikke set før i en sådan grad.
Forfangenhed