{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.423 visninger | Oprettet:

Forfangenhed {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

D 2. marts måtte jeg have dyrlæge til min spanske hoppe, Franqueza. Dyrlægen diagnostiserede hende, - forfangenhed.

Har selvfølgelig siden haft dyrlæge til hende og dyrlægen har efterfølgende fortalt mig at de har haft rigtig mange forfangne heste i år, taget årstiden i betragtning.

Det havde undret mig gevaldigt hvorfor min hoppe blev forfangen da hun ikke rigtig var overvægtig, foderet var det samme osv. Dyrlægen har så fortalt mig at det højest sandsynligt er opstået ved at min hoppe, - og mange af de andre heste der er blevet forfangen, har gået på en hård, frossen mark over en længere periode.

Det kaldes mekanisk eller spontansk forfangenhed og skyldes ikke nødvendigvis fedme. Jeg anede ikke det var muligt at blive forfangen pga hårdt underlag, så ville bare gøre jer andre opmærksom på det. Frosten i jorden er heldigvis væk men tænk over det når vinteren nærmer sig igen. Begge mine heste har kun gået ude 3-4 timer om dagen.

Jeg vil nok i fremtiden ikke lukke mine heste ud hver dag når frosten melder sig i hvert fald.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfangenhed
  • #1   22. mar 2010 hmm vores har været ude hver dag og det en flok på 10 heste. ingen har taget skade.

Men jeg anede det da godt nok heller ikke, tak for tippet

• #2   22. mar 2010 pwrobgcmiscmgosicb : Mine heste er også heste som er ude hver eneste dag, med mindre der er orkan osv selvfølgelig. Så de er rimelig hårdføre, synes jeg selv, og alligevel er det sket. .

• #3   22. mar 2010 Jeg har læst om det i en nyhedsbrev og har ikke hørt noglet om det før. Mine to fjordheste går i løsdrift og derfor også ud døgnet rund. Heldigvis blev de ikke forfangen, på trods af den ene har været forfangen i 2007, men det var på grund af for meget græs og han var for tyk.
    Nu håber jeg, at den næste vinter ikke vil blive så slimt ligesom den sidste. Jeg gider helt sikkert ikke, at spærre mine heste ind i stalden.

• #4   22. mar 2010 Min har været lidt stivbenet i vinters, men det hjalp med staldgemascher, så tror det var lidt gigt, han er også 20år og gammel springpony, men han har ellers meget tildens til at blive forfangen... Har derfor læst meget omkring forfangenhed, men har nu heller aldrig hørt om dette før..
    Tak for lidt ny viden, vil jeg huske næste vinter..

Håber den har det bedre nu smiley

• #5   22. mar 2010 Lissie B - Jeg gider heller ikke spærre mine heste inde i stalden, men det kan blive nødvendigt fremover, desværre. . Min hoppe er rimelig medtaget af forfangenheden og jeg ved ikke endnu hvad det ender med. Dyrlægen har dog opfordret mig til fremover med min hoppe ikke at lade hende komme ud flere dage i træk når der er hård frost. .

• #6   22. mar 2010 Camilla: Måske netop fordi dine heste kun er ude i 3-4 timer dagligt har de mere travlt med bruge en masse overskuds energi, end heste der er ude 10-12 timer har, så de belaster deres hove/ben mere end heste der måske bliver redet 1 time hver dag på blød ridebane bund og resten af tiden går på folden, men uden at løbe og lege så voldsomt..

• #7   22. mar 2010 Min er også blevet forfangen. Har du fået den i røntgen eller hvordan har du grebet det an.
    Hvis det ikke er fodret den er blevet forfangen af, så kan det jo være høet. Har du en foder analyse på det? Sukkerindholdet svinger jo meget, også år for år.

• #8   22. mar 2010 Ja wraphø kan godt være årsagen til forfangenhed... Det har jeg prøvet med min fjordhest

• #11   22. mar 2010 Cawani - Imod VIP ordning . - Normalt går mine heste ude fra tidlig morgen til aften, men fordi der har været hård frost har jeg valgt at lade dem komme tidligt ind.

Dyrlægen som jeg har benyttet har dog nævnt at det er heste som har gået ude kun en enkelt time om dagen og heste som har gået ude 10 timer om dagen. Så tror ikke det har noget at sige. Men er godt nok ærgelig over det. . Havde sådan glædet mig til at skulle ride i varmen og udendørs. =)

• #12   22. mar 2010 Mr. Pepper sælges. . Hun har fået taget røngtenbilleder i onsdags. - Der er "heldigvis kun" en drejning på 6 grader så det er moderat.

Jeg har fået lavet en analyse af foderet, som i forvejen er super godt fodeer uden sukker osv og har fået taget en analyse af høet og det er ikke nogen af de steder der har været problemer.

Jeg har i samarbejde med dyrlægen lavet et "foderprogram". Min hoppe må kun få vandet hø. Jeg har købt sådan nogle børne swimmingpools som jeg fylder med hø og vand. Når høet ligger i vand så trækkes alt sukkeret ud og så får min hoppe minimum sukker. Der er i forvejen kun 5-6 % sukker i almindelig hø.

Har du haft din i røngten eller. . ? Hvor slemt er det?

• #13   22. mar 2010 Berit L - Mine heste får ikke wraphø. *s* Jeg fodre med St. Hippolyt Equigard og Prealpin Light som er Alpegræs der skal blandes med vand. Jeg har kørt med den samme foderplan igennem 4 år, udarbejdet af en dyrlæge for at være sikker på mine heste fik det de skulle have uden at foderet4 blev for "menneskelig". Udover foderet her, har de fået 4-5 kg hø om dagen, hø som er fra det sted hvor de er opstaldet. Det er et stort gods som lever af, bl.a., at sælge hø så de tager løbende prøver på det.

• #14   22. mar 2010 Jeps havde min i røntgen for 6 uger siden, det så ikke særlig godt ud, havde drejet sig en del, men de havde set værre hvor hesten var kommet sig. Vi skal så af sted i morgen onsdag til røntgen igen, for at se om beskæringen og forskoene har hjulpet. Så lige nu er jeg på udkig efter foder han gider æde, jeg kan betale og som har under 10% sukker og stivelse. Er du tilfreds med St. Hippolyt Equigard?

• #15   22. mar 2010 Mr pepper - spillers er godt smiley

• #16   22. mar 2010 Lone
    Har du personlig erfaring med deres happy hoof?

• #17   23. mar 2010 Mr. Pepper sælges. - Jeg er mere end tilfreds med St. Hippolyt. =) Equigard er super godt, uden korn (havre består af 60 % sukker), uden melasse, uden majs, faktisk uden alt det som en forfangen hest ikke må få. Der er under 10% sukker/stivelse i. Det koster 248 kr for 20 (eller 25 kg, kan ikke huske) og de skal maks have 1 kg af det om dagen, så er de fuld dækket ind. Det er et fuld foder og det fylder faktisk ret meget.

Jeg kan varmt anbefale det og det er ligeledes et produkt som min dyrlæge har anbefalet jeg fortsætter med.

Min hoppe er ekstrem kræsen og hun spiser det med velbehag.

Håber din hest snart kommer sig igen.

• #18   23. mar 2010 Happy hoof var jeg også lige ved at købe til min hoppe men der er melasse i produktet, lucerne, biprodukter fra havre og det er 3 ting som forfangne heste ikke må få. De 2 dyrlæger jeg har frarådte mig at købe Spillers.

Men der er rigtig mange delte meninger og holdninger om foder til heste, og har ikke prøvet spillers. Produktet kan sagtens være udmærket.

De første 14 dage af min hoppes forfangenhed har jeg kun fodret med Equigard og halm, da den weekend dyrlæge jeg havde ude ikke synes det var godt med hø. Da min egen dyrlæge så kom og tog røngtenbilleder var det øverste stykke af hoven vokset perfekt ud og var vokset meget mere end forventet. Min dyrlæge sagde faktisk at det så ud til at jeg havde fodret mig ud af forfangenheden og det havde hun ikke set før i en sådan grad.

Kommentér på:
Forfangenhed

Annonce