856 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Hoppe til avl ? Hoppe til avl ?

Jeg har en hoppe som jeg i år avler et føl på, men når føllet kommer har jeg ikke plads til min hoppe mere, men da hun ikke kan rides har jeg overvejet om man kunne leje hende ud som avls hoppe også lave en aftale om at skulle have et beløb pr. føl låner trækker på hende ?

Jeg ville gerne høre andres mening om det og om nogen måske har erfaring med at leje heste ud og gerne hvis du har lejet din hoppe ud til avl smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hoppe til avl ?
  • #1   13. mar 2010 Syntes ikk man kan kræve et beløb for et føl.
    Du kan jo sagtens leje hende ud og selvfølgelig på kontrakt hvor at låneren betaler alle udgifter

• #2   13. mar 2010 Ja okay, jeg ville rigtig gerne selv avle også sælge føllene, det kan man jo tjene penge på, jeg mener bare hvis nogen skal tjene penge på min hest så må jeg vel også få noget ud af det ?

• #3   13. mar 2010 Så du vil have de skal betale for bedækning, foder, dyrlæge, foder til følle osv OG give dig penge for et føl?

Hvis det er det som du vil, tror jeg du får svært ved at leje hende ud..

Hvorfor vil du have penge for at føl du ikke skal bruge til noget?

• #4   13. mar 2010 Så må du jo sælge føllet eller noget, det er jo dig som vælger at låne hoppen ud, ergo hvorfor skal du så tjene penge på det?
    Det er godt nok ikk særlig meget man tjener på at sælge føl.

• #5   13. mar 2010 Og hvorfor er hun uanvendelig?

• #6   13. mar 2010 Og tror desværre heller ikk du kan få særlig meget for et jyde føl. Det er jo rene udgifter at avle, medmindre man har noget særligt

• #7   13. mar 2010 Jeg høre jeres svar det er rart at høre hvad andre syntes, da det er noget jeg har tænkt på.
    Men nej ikke hvis det er til eget brug de vil avle på hende til. Men er det til at sælge som at det er det de lever af, så tænkte jeg bare på at man måske kunne sige at det føllet blev solgt for skulle jeg have x-antal penge af.
    Jeg har hørt hun har ret god stamtavle inden for jyde avl og avlede jeg rene føl på hende ville de være ret eftertragtede.
    Men har ingen forstand på det.
    Hun er halt på grund af en skuldre skade, men hun er godkendt til avl af min dyrelæge.

• #9   13. mar 2010 Hendes far var en eftertragt avlshingst da han levede, han er død nu så der kan kun komme børnebørn efter ham.

• #10   13. mar 2010 Jeg tvivler på man vil kunne leve af at avle på en enkelt jyde smiley

Husk på der er dyrlæge, bedækning, opstaldning (først til 1 hest, så til 2 når følle kommer). foder, og til det uforudsete, som fx hvis hesten pludselig bliver nødt til at få kejsersnit, eller andet..

Alle de penge vil du ikke kunne få tilbage for et jydeføl

og hvis de samtidigt skal betale diig for at låne hesten, OG betale dig for et føl, så kommer det slet ikke til at gå op..

• #11   13. mar 2010 Ja, så skal hun højst sandsynligt aflives da hun ikke kan bruges til andet end avl og hun bliver 10 i år. Faktisk skulle hun have været aflivet i januar, men da min dyrelæge foreslog mig at få et føl på hende besluttede jeg mig for det .

• #12   13. mar 2010 Nu sælges jydeføl altså sjældent til ret mange penge. Selv med en god afstamning og en fornuftig bygning osv, ryger sådan et føl ofte til lige omkring slagtepris eller en smule over.

Som voksen, tilkørt/tilredet osv, sælges de sjældent til over 18-20.000 (selvom det da sker at de går for lidt mere).

Og jeg kan ikke komme i tanker om nogen der ville låne en hest på de betingelser. I øvrigt ville jeg da kraftigt overveje etikken i at avle på en hoppe med skulderskade. Det er jo alts en hel del vægt hun skal slæbe rundt på gennem drægtigheden

• #13   13. mar 2010 De skulle ikke betale for at låne hende.
    Og det er jo ikke til en der kun har hende jeg tænker på, det er til nogen der direkte avler jyder jeg tænker på.

• #14   13. mar 2010 ville faktisk betegne det som disideret frækt, hvis man låner sin hest til andre som tager ansvar for pasningen og plejen af ens hest og så samtidige forlange penge pr føl, når hesten er lånt ud til avl

• #15   13. mar 2010 Det er rigtigt det med vægten og hendes alder er jo heller ikk helt ung mere.

• #16   13. mar 2010 Altså det er vel ikke frækt hvis det er aftale man laver ;b Men det er jo heller ikk noget jeg har gjort noget ud af da det kun var en tanke og ville høre hvad andre tænkte om det smiley

• #17   13. mar 2010 Cecilie M - hun kan vel bruges som selvskabshest?

• #18   13. mar 2010 jeg vil mene det var frækt især når hesten ikke kan bruges til ridning

• #19   13. mar 2010 Ja, det kan hun helt sikkert, det har jeg også tænkt på da hun er vores alle sammes øjesten, dem hun står hos har selv avlet hende og sådan og kan ikke aflive hende..

• #20   13. mar 2010 Det er da ikke frækt hvis det er aftale begge parter er enige om ? det ville være frækt hvis jeg ikke sagde noget og så pludselig forlangte en masse penge..

• #21   13. mar 2010 Cecilie M - Jeg syntes hvertfald ikke hun skal aflives hvis hun har det godt og kan gå med skulderen uden smerter smiley

Jeg tror hun mener det er en fræk aftale, fordi du vil have penge for et arbejde en anden har gjort smiley

• #22   13. mar 2010 Ja jeg syntes også der er rigtig træls, men jeg SAVNER at ride, og ville også rigtig gerne låne hende ud, men har bare hørt så mange skræk historie om heste der er blevet lånt ud og så forsvinder de og sådan, ikk at jeg tror min hest lige er at over se smiley men altså du ved hvad jeg mener .
    Ja, det er nok rigtigt der er lidt frækt, men delte man nu om udgifterne på det og sådan så skulle man vel også deles om det andet ?

• #23   13. mar 2010 Maria: Præcis det var lige netop det der jeg tænkte, Jeg kunne bare ikke forklare det smiley
    Men kan godt følge de andre lidt også, men tænker også det er jo min hest stadigvæk. Det er lidt ligesom når man køre sin hoppe til higst så betaler man får at få den bedækket, sådan kan man vel på en måde også gøre med sin hoppe, altså låne den ud til avl.

• #24   13. mar 2010 Det er nu ikke helt usædvanligt at låne en hoppemave ud. Men tænk lige på at det altså ikke er noget man kan gøre år efter år. Det er ikke sundt for hoppen at få føl hvert eneste år.

Dertil kommer så at jeg som sagt har lidt etiske betænkeligheder ved at ifole en hoppe med skulderskade, og i særdeleshed når det er så tung en hest det dreher sig om.

• #25   13. mar 2010 Michelle: Jeg kan godt forstå din tanke om det med skulderen, og det er da også noget jeg selv tænker meget over hvis hun nu skulle have flere føl end det jeg selv avler. Og hun er som sagt ikke hel ung mere så selvfølgelig skulle det ikke være ar efter år.
    Det er mere fordi jeg har hørt om at hendes far som sagt var ret eftertragtet og hvis nu nogle avlere( Jydsk hest avlere) Skulle være interesseret i at få et føl barnebarn efter den her hingst ville jeg give dem muligheden.

• #26   13. mar 2010 Cecilie -der er bare ikke ligefrem et hav af jyde-avlere (eller avlere af de store koldblods generelt), og endnu færre hvor jeg med god samvittighed ville låne min hest ud til. Synes nemlig ganske ofte det kniber med smedebesøg, dyrelægeeftersyn mm blandt mange koldblodsavlere... desværre...

Så kunne jeg ikke beholde min koldblods, ja så blev den slagtet. Så vidste jeg hvor den var endt og hvordan.

• #27   13. mar 2010 Hvis du kan, så udlån hende til et sted i nærheden, hvor den står "offenligt" (som fx et ridecenter) så du kan besøge den når du lyster, men uden at hun føler du står og kigger hende over skulderen smiley

• #28   13. mar 2010 Michelle: Præcis den der tanke om hvordan de bliver behandlet har jeg haft rigtig meget, og må indrømme jeg også hellere ville have hun kom til "de evige græsmarker" end hun kom et sted hen hvor hun ikk blev behandlet ordentligt.
    Derfor sælger jeg hende heller ikk.

• #29   13. mar 2010 Man kan godt låne en hoppe ud, men det er på HELT andre vilkår end lige at betale for føllet.
    Det kan .f.eks. være at låner afholder alle udgifter, men at du får forsikringen udbetalt hvis der sker din hoppe noget... Der laves selvfølgelig kontrakt- og der bestemmer man i teorien selv hvad der skal stå.
    Husk på hvor mange penge du selv sparer ved ikke at have hesten i 1½ år ca... det er da en god måde for dig at spare lidt penge op og måske få råd til selv at avle et føl senere igen.

• #30   13. mar 2010 Tanja: Ja, det kunne også være en mulighed smiley

• #31   13. mar 2010 Mylady: okay. ja man kunne spare en del.
    Jeg kender ikke vilkårene, men dem skulle jeg da undersøge hvis det var.

Kommentér på:
Hoppe til avl ?

Annonce