{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
819 visninger | Oprettet:

Betydningen af HMS {{forumTopicSubject}}

Må indrømme at jeg begynder at føle mig lidt gammel smiley
Da jeg begyndte at ride for 25 år siden, der var horsemanship noget alle gjorde så snart de havde med heste at gøre.. det betød simpelthen omgang mellem hest og menneske.. der var god horsemanship og der var skidt horsemanship og så alt midt imellem..
Dem der blev anset som de bedste "horsemen" var oftest folk der var vokset op med heste, med en far der fx var staldmester eller lignende.. de kunne få selv den vildeste unge hingst til at gå pænt uden vold og virkede nærmest som om de havde en beroligende virkning på hestene.. og så kunne de tit en masse husråd..
Jeg holdt så 5-6 års pause fra ridning (efter at have redet i 12-13 år) og da jeg kom tilbage til sidningen, der var alle disse "guruer" og "hesteviskere" begyndt at blive populære.. i mine øjne var det folk der havde lavet et system over deres horsemanship så andre kunne lære at gøre som dem, sandsynligvis fordi de mente deres måde var bedst.. og fordi flere og flere mennesker ikke har haft med heste at gøre fra små og deres forældre heller intet kender til dem og de derfor mangler den "naturlige" horsemanship.. så disse ting ligesom var noget man kunne støtte sig til..
Men jeg kan jo mere og mere se at mange unge ikke lære den oprindelige betydning af horsemanship.. og kun lære om sticks, og rebgrimer og div øvelser og de fleste tror at dette (og kun dette) er hvad horsemanship er..
De mere åbne mener det er hele omgangen med hesten, men at det kun er hvis det er på hestens præmisser.. dvs i deres øjne er det kun god horsemanship der er horsemanship.. den dårlige horsemanship "må" ikke længere bruge ordet da det er blevet synonymt med at være god ved hesten..
Støder også på konkurrence ryttere der i tråde herinde skriver at de i hvert fald ikke bruger HMS eller at de ligefrem er imod det.. og det er jo ingen mennesker der tror det drejer sig om sticks og "mærkelige" øvelser..
Nå men havde så igen en diskution i en tråd hvor en ville vide hvordan hun kom igang med HMS.. hvor folk mener henholdsvis at det er div jordøvelser eller omgang med hesten på dens præmisser..
Jeg får så at vide at det jo er mig der ikke følger med og at ordet har ændret betydning.. men jeg mener jo ikke et ord ændre betydning bare fordi mange ikke har lært betydning eller har misforstået det.. jeg mener stadig alt omgang med heste er horsemanship, men ikke altsammen god horsemanship..
Skulle det kun dække at behandle hesten uden vold og på dens principper, så er der da "guruer" som jeg ikke mener høre ind under.. og hvem skal så bestemme hvad der er HMS.. for folk er sjældent enige om hvad der er på hestens præmisser ..
Men hvad mener i ?? skifter et ord virkeligt mening på 10-15 år bare fordi de unge ikke længere lære den rette betydning ?
Og er der virkeligt ikke andre end mig der er opdraget med den gammeldags horsemanship ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Betydningen af HMS
  • #3   8. mar 2010 Anne Mette: Ja netop.. god horsemanship var blot at bruge sin sunde fornuft og arbejde roligt og med små signaler... brugte i aldrig udtrykket dårlig horsemanship om det modsatte ??

Antihero: Nu er 11 år jo ikke langt tid.. men det var mens jeg holdt pause for rideverdenen.. så det passer meget godt at det var før "guruerne" vandt indpas..
    Men se du bruger jo netop det jeg kalder den lidt mere åbne version, hvor horsemanship er = hestesprog.. men det synes jeg jo er et vidt begreb.. de forskellige trænere er jo langt fra enige i hvad der er hestesprog og om vi i det hele taget kan bruge det..

• #5   8. mar 2010 Jeg syntes ikke jeg kan huske vi har brugt udtrykket horsemanship, men jeg kan sagtens føle din tanke...

Da jeg i tidernes morgen startede på rideskolen var det også dem som fx havde en far der var staldmester eller havde haft hest hele livet som vidste mest og det var dem man spurgte til råds.

Men når jeg så kigger tilbage på måden vi behandlede hestene på (ikke at vi var onde eller noget) så er der en KÆMPE forskel på hvad jeg i dag ville kalde almindelig god hesteforståelse.

• #7   8. mar 2010 for mig er horsemanship, at hest og rytter respektere hinanden, under div sitiuationer,

• #11   8. mar 2010 I ordet "horsemanship" ligger for mig begrebet "hesteforståelse"... dvs. at jeg i "horsemanship" måske ligger lidt mere end selve omgangen med hesten... omgang med heste uden forståelse for dem, er i min verden ikke horsemanship. smiley

Jeg er selv "opdraget" i hesteverdenen efter gammeldags metoder, og det er først indenfor de seneste 3-4 år, jeg er begyndt at stifte bekendtskab med mere moderne metoder med kommunikation via kropssprog, forståelse og analyse af hestens adfærd osv.

Jeg er heller ikke "fanatisk" og forkaster ikke alle "traditionelle" træningsmetoder som værende forkerte eller dårlige. Men uanset om man træner traditionelt eller mere moderne, så bør horsemanship - det vil sige hesteforståelse - være en integreret del af arbejdet med hestene. smiley

• #12   8. mar 2010 EWALD .

overdrivelse fremmer forståelse smiley

• #13   8. mar 2010 Jo der var selvfølgeligt meget man ikke vidste tidligere.. da jeg var ung havde min hest fx ikke tandlæge og sadler var noget man købte efter hvad rytteren foretrak og lå den lige og blev liggende, så passede den nok.. mine fik tilgengæld masser af hø (havde dem hjemme) og masser af foldtid, selv tilbage i 80'erne hvor især hø ikke var noget alle brugte.. tilgengæld fik de valset havre og hele roer i krybben..
    Men netop dem der var rigtig gode dengang tror jeg netop meget brugte kropssprog og indlæringsteori, de var nok bare ikke helt klar over det og kunne nok ikke sådan helt have forklaret det som man kan idag..

• #14   8. mar 2010 Horsemanship har i hvertfald intet med ridning at gøre. Heller ikke, hvis det foregår i rebgrime, og slet ikke med et hackamore.
    Horsemanship er evnen til at have en indføling for sin hest, mærke, hvis den har ondt, hvis den er nervøs, hvis den prøver én af, eller noget helt tredje.
    Horsemanship er for mig ikke træning eller ridning - Det er forståelse...

• #16   8. mar 2010 Jeg mener nu også at horsemanship betyder hesteforståelse. Og jeg er endda kun 15.

Vi har godt nok på min gamle rideskole jævnligt lavet jordarbejde, men ordet horsemanship har ALDRIG været nævnt i den sammenhæng.
    Jeg bruger stort set aldrig ordet, men jeg ved hvad jeg mener om ordet og hvad jeg mener det betyder. Hesteforståelse.

Jeg kan til dels være enig i det en skrev (gider ikke lige scrolle op for at finde navnet) og at horsemanship ikke kan foregå fra ryggen. For nej, det er ikke at ride bidløst rundt. Men jeg mener også at der er tale og dårlig horsemanship hvis man har fat med 100kg i bidet hele tiden og pisker den rundt "fordi den altså ikke vil bakke" (overdrivelse fremmer forståelse)

Jeg kan da snildt tænke, når jeg ser en tråd er på HG om en der vil lære mere om horsemanship (= Ting fra jorden og ride bidløst) tænke: 'Hvor er h*n da egentlig lidt uvidende/ det er da SLET ikke det det betyder' men jeg har efterhånden vendet mig til det.

Ser jeg en annonce hvor der står: "er god til horsemanship/har talent for horsemanship". tænker jeg da også en blanding af 'Ja det skulle den da helst ha', den skulle gerne forstå sine artsfæller/Sikken idiot smiley '
    jeg tænker ikke meget ondt om nogle tro det ikke sådan. Og jeg skriver det aldrig nogen steder. Bortset lige fra nu. Jeg lader bare folk drømme videre i deres tro.

Det blev vidst langt smiley

• #17   8. mar 2010 HMS betyder da klartt

"Hendes Majestæt Susanne"

come on - tag jer lige sammen ;-9

• #18   8. mar 2010 Anne Mette: Hendes lange negative indlæg er myntet på mig, grundlaget for dette spørgsmål er nemlig en lang debat mig og Katja har haft i en anden tråd.. og fik mig til at tænke på hvordan andre så på sagen..

Katja: Jeg forstår ikke din ret pigefornærmede tone..
    Nu snakker vi jo ikke om århundrede her, men om i denne hensende ret kort tidsperiode.. og ord ændre normalt ikke betydning på 10-15 år..
    Sjovt nok mener du at jeg skal have en sviner for at pointere det i den anden tråd.. men faktisk var jeg jo hverken den eneste eller første der nævnte det.. og jeg kan hverken se at det er gammeldags at fortælle folk hvis man mener i har taget fejl.. og det er bestemt ikke bare for at være mest mulig på tværs.. jeg synes blot det er synd hvis folk går rundt og tror noget som jeg ikke mener er korrekt..
    Nu skriver du flere gange pensionister og at hun skal udtrykke sig for 40 år siden.. nu ved jeg ikke lige hvor gammel du tror jeg er.. men jeg er altså "kun" 31 år så jeg er ikke ligefrem i pensionist alderen og jeg levede slet ikke for 40 år siden..
    Men du modsiger lidt dig selv.. du skriver at det også bruges i den gamle betydning.. og at begge er lige korrekte.. men det kan de jo ikke være .. for det kan jo ikke betyde "alt omgang med heste" og samtidigt betyde "Kun omgang med heste på en bestemt måde".. jeg siger jo ikke at det mange tror er HMS (altså hesteviskere, "guruer" osv) ikke er det.. det er også HMS men det er bare ikke kun det der er det..
    Nu er den originale mening med et ord jo normalt den mest korrekte, med mindre det er en ting eller handling der er forsvundet fra dagligdagen eller radikalt ændret..

Kommentér på:
Betydningen af HMS

Annonce