{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
975 visninger | Oprettet:

Føl og smed {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG'ere..

Min nysgerrighed blev vækket af flere andre emner, så derfor vil jeg lige spørge her..

Hvor mange af Jer tænker over, hvor vigtigt det er, at føllet/plagen får smed jævnligt?

Jeg har ofte hørt sætningen: "Jamen den går jo bare ude på marken, så det er da ikke nødvendigt med smed".

Hvis det skulle være HELT rigtigt, skal føllet faktisk have kigget benstillingen efter, INDEN det bliver 14 dage gammelt.. HVIS der skulle være en skævhed, så kan det normalt lynhurtigt rettes.. Hvis det derimod ikke bliver rettet tidligt, kan den risikere at bøvle med det resten af livet..

Der kan "justeres" på en plags benstilling, indtil den er omkring 1 år gammel.. Herefter gror vækstlinjen sammen, og så bliver det noget bøvl at rette en skæv benstilling..

Så kom glad med Jeres ærlige mening..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl og smed
  • #1   18. feb 2010 Christina:
    Dejligt at min og min mand's lærdom bliver bakket op af en "kollega".. Og super fin indstilling du har til dette emne, for ja, det ER vigtigt at få tjekket føllerne for en sikkerheds skyld..


  • #2   18. feb 2010 Vi går skam også meget højt op i det... vores bamser er jo ikke kun til udstilling men også brug, så vi retter selv meget på føllenes hove...

  • #3   18. feb 2010 det eneste vi holder os fra selv er skoninger... beskæringer tager vi selv, vores smed hjælper ofte, til at uddanne os indenfor området, da det er svært at finde smede til de store, og samtidig er min far af den gamle skole hvor man gjorde alt selv... føl bliver tilset af dyrlæge, og sammen med både dyrlæge og smeden ligger vi en plan for en rolig opretning ved ben/hovstillingsproblemer...

    vi går også bevidst efter bedste soignering til kåringerne, så hovplejen er et absolut must...

    uden hove ingen hest.....


  • #4   18. feb 2010 Line:
    Uanset, så er jeg sikker på, at din holder længere i knoglerne, end din nabo's gør.. I min verden gør det ikke noget, at de er nogle raglepinde, til de er 3-4-5 år... Hvis de vokser FOR hurtigt, går det jo bare ud over skelettet..
    Men ja - jeg kan klart følge dig..


  • #5   18. feb 2010 Mit første føl, havde forkert benstilling, så vi havde tit smed til ham i starten.

    Derfor fik vi også jacks ben tjekket kort tid efter han blev født.

    Så ja. smiley Jeg mener de skal.


  • #6   18. feb 2010 Jeg har aftalt med min smed at jeg ringer så snart hopperne har folet.. Så kommer han og ser til føllenes hove så snart det er muligt.

    Så ja, her hos mig bliver de tilset hurtigst muligt efter foling.


  • #7   18. feb 2010 Hvor er det dejligt at se, at der er flere af Jer, der har samme indstilling, som jeg selv har... Bliv endeligt ved med det..

    Er der slet ingen i den modsatte grøft, der vil komme med et input?..


  • #8   18. feb 2010 uh, jeg tør ikke andet end at have smed til mit føl MINDST ligeså tit som hoppen, faktisk oftere.

    Jeg holder meget øje med hendes benstilling, hun fransker lidt, men slet ikke i omegnen af, hvad det andet føl i stalden gør, hvor det er mere tilfældigt, om den får smed.

    Måske er det fordi hun skal være min top-drømme-ridehest. Det er jo benene, der sørger for, hesten kan bevæge sig rundt *S* Jeg vil ikke risikere lavere holdbarhed, skavanker og halthed.

    Har haft mange problemer med min hoppe, fordi hun ikke er holdt med smed som plag! Puh.

    Lone


  • #9   18. feb 2010 Lone:
    Nu håber jeg, at din egen smed vil bakke mig op i det, som jeg siger nu.. Hehe..

    I vores verden sker der ingenting ved, at et føl/plag fransker lidt.. For når den bliver voksen og fyldt ud, vil den "trække benstillingen ind", så den kommer til at gå lige i takt med, at bringen bliver bredere..

    Min mand har (desværre) ofte set - specielt på Frieserne, at føllet er blevet stillet lige, men når den så er udvokset og bredere, er den blevet lidt indfodet.. Nu er det jo ikke 5 cm, at jeg taler om her, men det ER set, at de har trukket sig op til 2-3 cm..


  • #10   18. feb 2010 Line:
    Ja, desværre.. Jeg ville ellers rigitgt gerne høre lidt om årsagerne til, at smeden bliver fravalgt på føllerne..


  • #11   18. feb 2010 Min fik først smed da han var 20 måneder... Dette fordi jeg overtog ham der smiley og få måneder efter købte ham.
    Smeden sagde at han havde fået en smule brede hove, men det var ikke noget der ikke kunne rettes, og ellers har han en helt fin benstilling smiley

    Nu kommer smeden forbi hver 2. måned.



Kommentér på:
Føl og smed

Annonce