{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
868 visninger | Oprettet:

Føl og smed {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG'ere..

Min nysgerrighed blev vækket af et andet emne, så derfor vil jeg lige spørge her..

Hvor mange af Jer tænker over, hvor vigtigt det er, at føllet/plagen får smed jævnligt?

Jeg har ofte hørt sætningen: "Jamen den går jo bare ude på marken, så det er da ikke nødvendigt med smed".

Hvis det skulle være HELT rigtigt, skal føllet faktisk have kigget benstillingen efter, INDEN det bliver 14 dage gammelt.. HVIS der skulle være en skævhed, så kan det normalt lynhurtigt rettes.. Hvis det derimod ikke bliver rettet tidligt, kan den risikere at bøvle med det resten af livet..

Der kan "justeres" på en plags benstilling, indtil den er omkring 1 år gammel.. Herefter gror vækstlinjen sammen, og så bliver det noget bøvl at rette en skæv benstilling..

Så kom glad med Jeres ærlige mening..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl og smed
  • #1   31. jan 2010 Har faktisk aldrig tænkt så meget over det, men har så heller aldrig haft "føl". Købte min hoppe som 6 mdr og der havde hun vist fået kigget på dem nogle gange før, men det er jo rigtig hvad du siger!

  • #2   31. jan 2010 Vigtigt at man både lærer føllet at få smed inden de er ret gamle og at benstilling bliver kontroleret. Jeg lader min gå ti ca. 1 mdr, så skal det læres.

  • #3   31. jan 2010 Lotte:
    Ja, der er lidt uenighed smedene imellem, om hvornår vækstlinjen gror sammen.. Men det afhænger også lidt af racen.. Fuldblods gror f.eks hurtigere sammen end koldblods..


  • #4   31. jan 2010 Dengang jeg fik Escape mener jeg hun havde smed inden for de her 14 dage, men hun var mit første føl, så det var ikke noget jeg tænkte over. Hun fik det fordi et andet føl der var født samme nat havde bukhov, og så kunne hun jo også lige så godt blive ordnet.

  • #5   31. jan 2010 Tinne:
    Der er som sagt rigtigt mange, der ikke tænker over det.. Så du er ikke den eneste..


  • #6   31. jan 2010 Vores føl får smed når hoppen har (: - vores smed er så flink at ham lige tager hende med også..

    Det er meget rart for så kan smeden nok rette lidt op på føllets benstilling (lidt indfodet) (:


  • #7   31. jan 2010 Det er rigtigt.. jeg tror mange springer det over, fordi de ikke tænker over det.. Inden jeg planlagde at ifole min hoppe for nogle år siden, undersøgte jeg alt omkring det med føl.. både med fodring, dyrlæge og smed.. plus dem jeg står hos, selv har været avlere.. så de kom også med deres råd.. Så mit føl fik også smed efter ca 14 dage.. blev rettet lidt til, og smeden kiggede på benstillingen.. han gjorde ikke så meget ved dem, den første gang.. Men ellers kørte hun med sammen med mor.. og har gjort det siden.. smiley

    Jeg fik også atvide at væksten ved føllene stopper når de er 1,5 år ca.. så det var vigtigt at føllet fik smed i starten, så benstillingen kunne rettes hvis noget var galt.. smiley


  • #8   31. jan 2010 Jeg købte min plag da han var 1,5 år... og han havde aldrig haft smed.
    ( Han er 1/2 islænder og 1/2 pinto og har heldigvis et rigtig godt sind ) Så jeg lærte ham lynhurtigt at løfte ben og så fik han smed, hvilket han tog enormt pænt.
    Han havde fået en smule brede hove, men det blev rettet og smeden sagde at han har en helt fin benstilling smiley


  • #9   31. jan 2010 Tusind tak for jeres kommentarer...
    Jeg vil da rigtigt gerne høre flere meninger og erfaringer..


  • #10   31. jan 2010 Griner...
    Else:
    Æææh jo.. Men jeg kender jo hans svar og holdning...


Kommentér på:
Føl og smed

Annonce