517 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Skal/skal ikke ifole? Skal/skal ikke ifole?

Håber ikke det bliver for indviklet men vil prøve at forklare mit dilemma.

Jeg har to hopper, Artesia på 11 og Escape på 3.

Artesia har stået med rygskade et halvt år, men må nu genoptrænes. Hvis genoptræningen går som planlagt, og der ikke støder problemer til skal hun ikke ifoles, men ender det med hun må blive skovturshest vil jeg nok ifole hende til sommer hvis dyrlæge/kiropraktor siger godt for det. Så der har jeg nogenlunde taget en beslutning.

Mit problem er Escape. Hun er efter en kåret Oldenborgerhingst og så Artesia. Derfor vil jeg gerne stille hende i forregistret for oldenborger, og havde egentlig planer om at det skulle være i år hvor hun fylder 3. Men hende hun står opstaldet ved mener hun er for plaget, og ikke vil blive godkendt.

Hun mener også hun er for ranglet til at kunne blive redet til i år. Men tilgengæld bliver hun ved med at foreslå mig at ifole hende, så hun kan vokse lidt mere og sådan.

Jeg er ikke rutineret avler og ved ikke hvad det gør for en 3 års at blive ifolet, så først jeres mening om dette, da jeg personligt frygter hun er for ung, både i krop og sind

Så har jeg også den der med at hvis hun skal ifoles i år, så vil jeg ikke tilride hende, og risikere at hun smider føllet. Samtidig skal der en del jordtræning til før jeg tør sætte mig op på hende efter folingen. Så hun vil nok først blive tilredet sent i efteråret, måske først til vinter det år hun fylder 4. jeg har ikke travlt, men jeg synes alligevel det er lidt sent, hun har jo så ingen muskler når hun skal kåres næste år så.

Til sidst tænker jeg lidt at min staldudlejer tænker på at Escape er ranglet fordi hun forventer at hun en dag pludselig bliver en 50% oldenborger, da jeg tror hun tænker mere på den tungere udgave. Escape ligner sin fuldblodsmor og har altid gjort det, og jeg tror ikke hun bliver specielt meget mere bred. Hun er pt ca 162-164 og hendes mor er 158, hendes far 168. Så hun skal jo heller ikke vokse meget mere, derfor jeg godt kan tænke hun først vokser det sidste i bredden når hun bliver tilredet og kommer i gang. Hvad er jeres erfaringer her. Se evt nummer 2 billede lodret på hendes profil, som er fra da hun var 2 år og 6 måneder, hun er vokset en del siden og er nu 2 år og 10 måneder.

Undskyld romanen, men ved virkelig ikke hvad jeg skal vælge med hende.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Moving out cleaning 800 kr.
  • Break a lock of storage as I have lost the key for it. 350 kr.
  • Hanging curtains 800 kr.
  • Vi har køb en Elektrisk bil til vores barn- bilen hedder Toyota FJ Cruiser til 3 år og vi vil gerne have den komplet samlet til idag 350 kr.
  • Etablere udendørs stikkontakt 1.500 kr.
  • Samle børnemøbler 550 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal/skal ikke ifole?
  • #1   19. jan 2010 Link til billede med Escape på 2,5 år:

(link fjernet) 16:41:13

• #2   19. jan 2010 Nu er jeg heller ikke ekspert avler, og ville ikkeudtale mig og nogle af dine spørgsmål :-)!

Jeg har et plag på nu 2 år, og jeg vill have hende i folet når hun bliver 3,5 år gammel :)! Hun er dog meget rolig af sind og minder om en voksen.

• #3   19. jan 2010 Dette er bare min mening: Hvis det var min hoppe og hun var for ranglet eller ikke færdig nok, så ville jeg ikke ifole hende. En ifoling kræver så meget af hoppens krop og energi, at jeg TROR det ville gå en smule ud over det færdige resultat. Så ville jeg hellere lade hende gå et år mere.

Jeg kender en der har gjort det samme smiley

• #4   19. jan 2010 hun er da ikke ranglet?

• #5   19. jan 2010 Maria; Nej synes jeg jo faktisk heller ikke. Men hendes jeg har opstaldet ved, ved bare meget mere end mig om plage, så troede bare det var mig der ikke kunne se det.

Annika: Nogenlunde hvad jeg også frygter. Har ikke det mindste imod at lade hende gå og fede den af et halvt eller et helt år mere, selvfølgelig skal hun være udvokset når jeg skal ride hende.

• #6   19. jan 2010 Maria; Nej synes jeg jo faktisk heller ikke. Men hendes jeg har opstaldet ved, ved bare meget mere end mig om plage, så troede bare det var mig der ikke kunne se det.

Annika: Nogenlunde hvad jeg også frygter. Har ikke det mindste imod at lade hende gå og fede den af et halvt eller et helt år mere, selvfølgelig skal hun være udvokset når jeg skal ride hende.

• #7   19. jan 2010 det er jo klart hun ikke kommer til at ligne en oldenborg, når der også er fuldblod i hende, eller det er ikke klart, men.. hun kommer jo ikke til at ligne den gamle slags oldenborg.
    hun er ikke ranglet, og jeg tror sagtens du kan kåre hende med fine karakter smiley

• #8   19. jan 2010 Ville lade hende gå 1 år mere, for som andre har nævnt går hoppens vækst i stå da det kræver meget af hoppen at være ifol.

• #9   19. jan 2010 Du kan jo stille og roligt begynde at vænne hende til sadel og sådan og træne meget fra jorden med hende her hen over sommeren.. Evt ride hende lidt i skridt og trav hvis du føler hun er klar til det. Lad hende få en god pause vinteren over med en masse jordarbejde, og så ifole hende til næste forår... Du kan jo sagtens ride den selvom det er i fol..

• #10   19. jan 2010 Kristina M: Som sagt agter jeg ikke at ride hende hvis hun skal ifoles, da jeg synes chanen for at smide føllet er for stor, når hun skal tilrides. Noget andet hvis hun var vant til at blive redet. Hun skal med 100% garanti heller ikke ifoles næste år. Hun skal være ridehest, så vil ikke spilde hendes første rideår på ifoling.

• #11   19. jan 2010 Jeg synes du skal vente med din 3 års. Ifolingen stopper deres vækst lidt. Ude hos den hingst min blev ifolet med var der en ung en også. Den skulle blandt andet ifoles for at holde op med at vokse for meget. Det var en meget lille Dansk Varmblod.

• #12   19. jan 2010 Jeg ville nok i stedet gøre den ryttervandt i foråret.. som flere er inde på så sætter en drægtighed væksten ned da det tære meget på hoppen.. men de fleste går i vækst når de begynder at blive redet.. så jeg ville overveje at gøre den ryttervandt i stedet.. sent på foråret og så lade den stå og vokse sommeren over..

• #13   19. jan 2010 Uanset om det stopper med at gro eller ej, syntes jeg personligt ikke du skal ifole den hvis ikke du mener den er klar i hovedet til det endnu. Og så få dyrlægen til at vurdere hende, om hun er klar til tilridning, næste gang han alligevel kommer i stalden. Hvis i tvivl så spørger jeg nu altid dyrlægen. Håber du finder en god løsning for din hoppe og dig smiley

• #15   20. jan 2010 Gør hende ryttervant, og ifol hende, så hun får en lang pause. :o)
    Det er godt for hoppens sind at få et enkelt føl, inden den egentlige ridning starter.

• #16   20. jan 2010 Giza blev jo ifolet som 3 års? smiley
    - se hvordan hun er nu? smiley
    Hun blev kåret det år hun blev 4 i august, således føllet med kåret med samtidigt, det var super godt for dem begge! smiley

Ligeledes synes jeg da godt at du kan påbegynde tilridning her i foråret også stoppe når hun er ryttervant (dvs. ingen hård ridning), det kan hun jo godt klare mens hun er ifolet smiley

Marianne har sagt god for at jeg ifoler Gizai i april, og rider stævner derfra og frem til november måned smiley Hun er jo trods alt kun 6 år, i år smiley

Kommentér på:
Skal/skal ikke ifole?

Annonce