Hannoveransk Trense? {{forumTopicSubject}}
Ja hej, jeg har fået et tip om at jeg kan ride bidløst med en hannoveransk trense, ved at sætte tæjlen fast til de små ringe på trensen, men nu har jeg nær studeret den hannoveranske trense, og jeg synes umiddelbart den sidder meget lavt? Altså næseremen sidder meget lavt, så kan jeg bedre lide den klassiske? Men hvad synes i ville være godt, har tænkt over en bidløs trense, men jeg har fået at vide at den ikke er så god endda, har i nogle ideer til hvilken trense og hvad jeres holdning er til den (noget så lave næseræm - efter min menning) hos den hannoveranske trense? (:
I må også meget gerne fortælle mig hvor de forskellige trenser ligger tryk henne og hvilken ville være mest ideel til bidløs ridning (:
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 130 Svar: 1.241
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 130 Svar: 1.241
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 23 Heste: 13 Emner: 3 Svar: 14
Jeg vil prøve at kigge på det og høre lidt fra andres erfaringer ;D
jan 2008
jan 2008
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
Kh Kris
jan 2008
Mia; Så du ville anbefale en bidløs trense der ligger trykkert fordelt? eller?
jan 2010
Så er der den bløde, som er bøjelig. Den bruges oftes til de følsomme heste, som allerede har lært at blive styret af kapsun, og derfor kan aflæse trykket på næsebåndet meget mere præcist.
Men hvilken type du vælger kommer først og fremmest an på om du har en følsom/ikke-følsom hest! Havde selv part på en araber, som fungerede bedst med den bløde kapsun, også i starten
Ridekapsunerne er normalt de spanske kapsuner - de engelske er dem der er lidt større, lidt mere klodsede, og de har normalt også en ring i midten af næsebåndet, hvilket de spanske kapsuner ikke har, da de er designet til ridning og ikke longering. De spanske kapsuner har derfor kun to ringe - en på hver side af næsebåndet, hvor tøjlerne sættes fast.
Og så bruger man den ellers bare ligesom et alm. hovedtøj - man skal blot være påpasselig med ikke at bruge det overdrevet (det skal man self også med bid!). Hvis du fx skal dreje skal du altid tage en bittesmule i tøjlen (og husk self også dine andre signaler) i starten, og så gradvist øge trykket indtil din hest drejer. På den måder forfiner du dens følsomhed.
Men prøv dig frem, håber du finder det rigtige!
Kh Kris
jan 2010
Det er meget effektivt hvis din hest ikke er så følsom - red engang en lusitanohingst med en hackamore fordi han var så svær at stoppe. Og jo længere de der sølvdimser som tøjlerne er sat fast til, er, jo større tryk bliver der lagt på næseryggen.
Men som du kan se, så er det ikke et særlig fint instrument. Hvis du blot skal bruge den til tur, så har den de nødvendige ting - en effektiv 'stopper, og du kan dreje begge veje. Men hvis du skal ride dressur - både moderne og klassisk - vil jeg helt klart anbefale kapsunen, da hackamoren ikke kan give så fine signaler.
Kh Kris
jan 2010
Spansk kapsun: http://bilder.hest.no/hest/brukerbilder/5605/avsnitt/1312946.jpg
som du kan se på den spanske kapsun, så er biddet noget der kan sættes på - men normalt er der bare den enkle næserem
jan 2008
Men de lyder meget spændende de ting, jeg vil umiddelbart ikek bruge en hackamore, da den ser meget skarp ud og som du sagdfe så ligger den et stort tryk ;D men tror jeg vil prøve mig lidt frem med en bidløs eller hannoveransk evt.
Den spanske kapsun er der bid til? Hvis man fjerner det er der så ikek en del af trensen der hænger? og de der cirkler sidder lidt højt eller er det bare mig? (:
jan 2010
jan 2008
jan 2010
Det kan jo ikke ligge trykket samme sted som biddet, selv hvis ringene sidder der - det eneste du opnår ved så lave ringe er, at du nærmest hiver næsebåndet rundt - hvilket du self ikke kan fordi det er spændt. og så bliver der istedet bare lagt et tryk helt foran på næsebåndet, hvilket jo ikke hjælper særlig meget
Når ringene sidder så højt oppe, bliver der lagt et direkte tryk på næseryggens side når man tager i tøjlen - så skal trykket ikke først 'igennem' noget af næsebåndet for at nå op til næseryggen (og derved vil man bare hive det rundt). Så ligger det et tryk på højre side af næsebåndet hvis man tager i højre tøjle, og omvendt hvis man tager i venstre tøjle.
jan 2008
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 191 Heste: 9 Emner: 53 Svar: 425
Hannoveransk Trense?