{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.077 visninger | Oprettet:

Hvad gør DU, hvis HESTEN ... {{forumTopicSubject}}


Ja et lille .. "spørgeskema" - Hvad gør du i de nedenstående situationer - og hvorfor? (:

I STALDEN:
1) Hesten bider efter dig
2) Hesten bider dig
3) Hesten sparker efter dig
4) Hesten sparker dig
5) Hesten skraber med forbenet

UNDER RIDNING:
6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv")
7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret
8) Hesten bukker
9) Hesten stejler
10) Hesten stikker af
11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side
12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt
13) Hesten stopper foran et spring


Kom frisk med jeres svar (: Mine kommer lidt senere, da jeg tit har erfaret, at mange bare "snakker mig efter munden" hvis jeg starter med at skrive egen mening (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad gør DU, hvis HESTEN ...
  • #1   7. dec 2009 I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig
    "truer den" med kropssporget, og beder dem om at bag af mig
    2) Hesten bider dig
    lapper den en (ja, det gør jeg)
    3) Hesten sparker efter dig
    truer den kræftigt med kropssproget og beder den om at gå væk
    4) Hesten sparker dig
    ligger mig ned og tuder i smerte? XD
    5) Hesten skraber med forbenet
    siger "arh"

    (døjer heldigtvis ikke med nogle af de vaner længere, men blev så sent som i går "overfaldet" af en hest hvor det blev nødvendigt :/)

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv")
    Rider hesten dyb, mange volter med overtrædninger i
    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret
    trykker og trykker med bene til hesten giver efter, samt rider godt fremad, når hesten slipper og arbejder slippes trykket smiley
    8) Hesten bukker
    driver frem og får hovdet op
    9) Hesten stejler
    læner mig frem, og driver fremad, giver løs tøjle
    10) Hesten stikker af
    drejer den, eller hvis det er en lille pony, trykker den med knæerne
    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side
    driver og trykker til hesten slipper, rider mange volter og retningsskifte, versader osv.
    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt
    Driver stille frem, beder den om at lave øvelsen én gang til til den lykkeds i ca. 2 sek. og lader så hesten holde en mindre skridt pause
    13) Hesten stopper foran et spring
    rider på igen ;P



  • #2   7. dec 2009 godt emne smiley

    I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig: jeg ignorer det
    2) Hesten bider dig: jeg siger av og flytter mig (min hest bider kun når han stresser eller jeg irriterer ham)
    3) Hesten sparker efter dig: jeg flytter mig
    4) Hesten sparker dig: det er aldrig prøvet, ved ikke hvad jeg ville gøre.
    5) Hesten skraber med forbenet: ignorer det

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv"): rider volter/ottetaller, stiller den lidt
    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret: slipper tøjlen, roser når han søger ned
    8) Hesten bukker: stopper og bakker
    9) Hesten stejler: stopper og bakker
    10) Hesten stikker af: stopper og bakker
    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side: rider ikke med bid
    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt: får ham til at slappe af, stopper og bakker hvis den går for stærkt
    13) Hesten stopper foran et spring: vender om og prøver igen - det må være min egen fejl.



  • #4   7. dec 2009 I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig - så får den en flad (ikke hårdt)
    2) Hesten bider dig - samme som ovenstående
    3) Hesten sparker efter dig - ikke prøvet, men kunne forestille mig det samme som hvis den bider ud efter mig...
    4) Hesten sparker dig - samme som ovenstående
    5) Hesten skraber med forbenet - siger højt "AH AH" og klapper med hænderne

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv") - forsøger at løsgøre den med bøjning og sidebevægelser
    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret - tager ned i skridt
    8) Hesten bukker - FALDER AF ha ha
    9) Hesten stejler - giver hesten løs tøjle, og driver frem når den står på 4 ben igen
    10) Hesten stikker af - hiver i "nød bremsen"
    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side - løsner op igennem bøjning
    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt - ned i skridt, og begynde igen
    13) Hesten stopper foran et spring - vender hesten rundt, og rider på igen, med korrigerende schenkler (venstre schenkel ved, hvis den vil refusere til venstre osv)


  • #5   7. dec 2009
    Ja et lille .. "spørgeskema" - Hvad gør du i de nedenstående situationer - og hvorfor? (:

    I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig: ingonerer den
    2) Hesten bider dig: Giver den en over mulen smiley
    3) Hesten sparker efter dig: 'slår den i røven'
    4) Hesten sparker dig: (hvis jeg altså ikke er helt kvæstet) så slår jeg den i røven.
    5) Hesten skraber med forbenet: Beder den om at stoppe, eller klasker den stille og roligt på bringen.

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv") : Rider noget overtrædning eller lignede for at løsne op.
    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret: Stoppe op og sætter igang igen og prøver at ride den dyb.
    8) Hesten bukker: rider videre.
    9) Hesten stejler : Læner mig frem og får styr over det hele og rider videre.
    10) Hesten stikker af : Stopper og prøver igen.
    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side: Laver forskellige øvelser får at få den løsnet op.
    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt: 'sparker til den' og rider frem og prøver igen.
    13) Hesten stopper foran et spring : Det kommer an på hvorfor den gør det.


  • #6   7. dec 2009 1) Skælder ud :s og giver den "kolde" skulder
    2) Bider igen.. Har virket på mine ponyer
    3) Tja, går væk og skælder nok også ud
    4) -"-
    5) Prøver at berolige den lidt..
    6) Hvis det er det jeg tror det er, rider jeg en masse volter for at løsne godt op
    7) Ro på, ind på små volter og få hesten til at slappe godt af
    8) Læner mig tilbage, prøver at sidde fast og holde hovedet på hesten oppe. Taler beroligende til hesten.
    9) Har jeg ikke prøvet
    10) Mens man sidder i sadlen eller?
    11) Undersøger om der er en grund til stivheden
    12) Har ikke stået i situationen endnu:P
    13) Er ikke springrytter endnu smiley


  • #7   7. dec 2009
    Hesten bider efter dig - Skubber dens hoved væk første gang, når jeg ved den vil gøre det næste gang reagere jeg ved at lave store hurtige armbevægelser og sige noget højt så hesten nærmest får et chok.
    Også slf. finde ud af hvorfor den gør det.

    Hesten bider dig - Samme som oven over.

    Hesten sparker efter dig - Aldrig oplevet det endnu. Men vil mene min umiddelbare reaktion i første omgang ville være at flygte, derefter tænke det igennem over hvorfor hesten gør det, derefter prøve at løse denne adfærd uden vold ved at løse grunden til hesten gjorde det.

    Hesten sparker dig - Samme som oven over.

    Hesten skraber med forbenet - Har forskellige løsninger, nogle virker på nogle andre ikke. En løsning er: Ignore det da den gør det pga. opmærksomhed. Andet er at konsekvent bakke den hver evig eneste gang. Noget andet er at lave en storm armbevægelse med lyd på så den får et chok.

    Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv") - Får den tjekket af kioppraktor for at udelukke fysiske skader først. Derefter prøve at finde problemet i min ridning hvis det ikke er fysisk.

    Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret - Lader den slå fra, uden at stramme tøjlerne og lader den derefter selv falde ned med hovedet igen når røven kommer med og den slapper af. Altså ikke noget med lige at nykke i tøjlen.

    Hesten bukker - Finde ud af problemet til hvorfor, altså tjekke om der var noget fysisk først. Er det ikke fysisk er det tillært adfærd også må jeg hen og kigge på min ridning og løse problemet derfra, uden at give den en i røven eller andet vold.

    Hesten stejler - Samme som oven over.

    Hesten stikker af - Er det fordi den bliver bange, så lader jeg normalt hesten løbe da jeg på Maja sidder ret godt fast om hun stikekr af pokker i vold fordi hun bliver bange. Er der en vej forude så jeg ikke kan lade hende løbe går jeg i let sæde, laver halve parader og begynder på at snakke " rooooo, rooooo på, rooooolig " hvilket normalt dæmper hende ned.
    Er der ingen umiddelbar grund til det ville jeg ignore det, derefter tjekke for fysiske skavanker -er der ingen der så må man tilbage og analysere på hvorfor hesten gør det, men igen uden at bruge vold..

    Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side - Tjekke hesten fysisk. Har aldrig oplevet en hest være stiv uden det er fordi den enten er låst eller har noget med tænderne, ellers er den ikke klar til hvad jeg beder den om, dvs. manglene muskler også må jeg jo træde et skridt tilbage og ikke gå så hurtigt frem.

    Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt - Ville få den til at slappe af og lade være med at presse den mere end den kan holde til. Den skal yde så godt den kan, men ikke mere end det går ud over dens afslappenhed.

    Hesten stopper foran et spring - Finde ud af om det var en rytterfejl eller hesten blev bange, rytterfejl så tager jeg den bare igen. Blev hesten bange for springet så skridte hen til den g lade den snuse til springet, kigge alt det den vil og prøve igen, uden at være usikker.


  • #8   7. dec 2009 I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig - bliver stående, og går væk når den holder op med det ..
    2) Hesten bider dig - siger avv ..
    3) Hesten sparker efter dig - råber med hævet stemme "HEY" ..
    4) Hesten sparker dig - råber avv meget højt ..
    5) Hesten skraber med forbenet - ignorerer det ..

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv")
    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret
    8) Hesten bukker - griner, og rider videre .. med mindre det er fordi den har ondt eller noget ..
    9) Hesten stejler - holder fast ..
    10) Hesten stikker af - koncenterer mig om at sidde fast & prøver at dreje den ind op en volte ..
    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side
    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt
    13) Hesten stopper foran et spring - får den til at skridte over ..


  • #9   7. dec 2009 STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig
    -Siger NEJ! og laver en bevægelse med armene, så den stopper.
    2) Hesten bider dig
    Samme.
    3) Hesten sparker efter dig
    Siger NEJ!
    4) Hesten sparker dig
    Har kun prøvet det så voldsomt, så jeg ikke havde mulighed for at gøre noget.
    5) Hesten skraber med forbenet
    Skubber lidt til den og siger nej, så den stopper.

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv")
    -Tager den op i skridt og bøjer den af.
    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret
    Tager den op i skridt og bøjer den af, laver nogle halve parader, så den bliver mere samlet.
    8) Hesten bukker
    Hvis det kun er en gang, rider jeg videre, hvis den gør det flere gange i træk, tager jeg en op i skridt, får ro på og fortsætter, hvor jeg slap.
    9) Hesten stejler
    Samme.
    10) Hesten stikker af
    Prøver på at ride den ind på en volte, tager den op i skridt til der er ro på og fortsætter, hvor jeg slap.
    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side
    Bøjer den af til højre side i skridt.
    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt
    -Prøver på at ride videre.
    13) Hesten stopper foran et spring
    -Laver en volte og holder benene lidt mere ved

    :o)


  • #10   7. dec 2009 I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig
    <b>ikke rigtig noget, aer den i panden ;)</b>
    2) Hesten bider dig
    <b>hvis den gør det med villige, får den et dask over mulen, ikke hårdt!</b>
    3) Hesten sparker efter dig
    <b>får et dask på låret ;)</b>
    4) Hesten sparker dig¨
    <b> får et dask på låret</b>
    5) Hesten skraber med forbenet
    <b> siger "hey, stop med det der" <7b>

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv")
    <b>laver en masse skridt arbejde, ride dybt, for- og bagpartsvending, schenkelvigning.</b>
    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret
    <b>hvis den gør det i trav, tager jeg ned i skridt, får den på plads, og gentager øvelsen</b>
    8) Hesten bukker
    <b>hvis jeg har pisk med, får den et lille dask bagi, hvis jeg ikke har, sparker jeg til den (:</b>
    9) Hesten stejler
    <b>reder den frem</b>
    10) Hesten stikker af
    <b>driver med i den tempo, og sænker mit tempo, og hesten sænker sit tempo, og halve parader</b>
    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side
    <b>laver en masse skridt arbejde hvor den bliver stillet lidt til højre</b>
    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt.
    <b>slipper tøjlerne, skridter den frem, da det er mig der har presset den til noget, den ikke helt forstod, skridter frem, samler tøjlerne op igen, og prøve igen i et langsommere tempo, indtil heste har forstået det, og prøver i det samme tempo som i første forsøg</b>
    13) Hesten stopper foran et spring
    <b>rider den helt hen til springet, så den næsten rør med benene/bringen, klapper den på halsen med hånden, og prøver igen, da det altid er rytteren der fejler hvis hesten stopper :)</b>


  • #11   7. dec 2009 I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig - klapper med hænderne og hvis den så gør det igen et dask på mulen
    2) Hesten bider dig højt ned og et dask
    3) Hesten sparker efter dig : går op og vuderer situationen fra hestens synvinkel (altså havd har jeg gjort)
    4) Hesten sparker dig: er aldrig prøvet, men ville tro jeg ville være mere påpasselig med det jeg lige havde gjort?
    5) Hesten skraber med forbenet : øhh ja, jeg tager det jo næsten som noget posetivt så ja siger ikke noget til det men roser på en måde. XD

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv") : lader den få lov at bruge sig som den er
    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret: sidder roligt og ser hvad jeg kunne have gjort
    8) Hesten bukker -Holder fast, et lille dask med pisken
    9) Hesten stejler - holder fast
    10) Hesten stikker af - laver halparader
    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side - laver nogle øvelser
    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt - hvis jeg evd det er derfor, går jeg hen til en lettere øvelse og hvis jeg ikke ved det så et lille klap på skulderen med pisken
    13) Hesten stopper foran et spring - prøver igen


  • #13   7. dec 2009 I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig: Siger "ÆV" og giver den et dask på halsen
    2) Hesten bider dig: -"-
    3) Hesten sparker efter dig: -"-
    4) Hesten sparker dig: -"-
    5) Hesten skraber med forbenet: -"-

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv"): Rider den lang, løs og laver en masse sidebevægelser såsom versaderog schenkelvigninger.
    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret: Tager ned i skridt og retter problemet i et roligere tempo.
    8) Hesten bukker: Skælder ud med stemmen, eller rider videre, for mine heste bukker sjælendt, og ikke pga. ulydighed.
    9) Hesten stejler: Ingenting. Mine heste stejler ikke. Maracash har KUN gjort det når han er bange, og så skælder jeg ikke ud, men beroliger.
    10) Hesten stikker af: Snakker med den, klemmer med knæene og stopper den i tøjlerne.
    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side: Får den bøjet af og smidiggjort, bl.a. ved hjælp af sidebevægelser.
    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt: Stopper hesten, og starter øvelsen forfra. Det er bedre med fejlreaktion end ingen reaktion.
    13) Hesten stopper foran et spring: Lader hesten kigge på det, og rider på det igen.


  • #14   7. dec 2009 I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig
    Stamper i jorden og markere med kropsproget at det ikke er okay.
    2) Hesten bider dig
    Samme som 1, dog evt. et lille dask på skulder eller bringe.
    3) Hesten sparker efter dig
    Samme som 1
    4) Hesten sparker dig
    Samme som 2
    5) Hesten skraber med forbenet
    Tager et lille stykke hud og klemmer let så der kommer ubehag. Når hesten sopper fjernes ubehagen og den roses.

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv")
    Rider frem og ned, og ellers på buet spor.
    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret
    Klemmer til den.
    8) Hesten bukker
    Rider videre
    9) Hesten stejler
    Drejer den om sig selv, og rider derefter videre..
    10) Hesten stikker af
    Sætter mig tungt i sadlen og taler til den, tager let i tøjlen og stopper med sæddet.
    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side
    Lang og dyb, masser af volter og andet på buet spor
    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt
    Slipper presset let og revurdere det.
    13) Hesten stopper foran et spring
    Lader den kigge hvis det er pga. den er bange for springen, rider volte også på igen.


  • #15   7. dec 2009 I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig
    Siger nej, og fægter (af ren refleks, fo at få den til at stoppe)
    2) Hesten bider dig
    Prøver at få den til at sippe uden af rive (evt) min finger halvt af.
    3) Hesten sparker efter dig
    råber nej, og puffer til hesten, for at signalere den skal stoppe.
    4) Hesten sparker dig
    tuder?
    5) Hesten skraber med forbenet
    ignorerer den, hvis man giver hesten opmærksomhed, for den jo bare som den vil have det, = negativ opmærksomhed.

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv")
    forstår ikke hvad der menes..
    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret
    Det er i orden, da han ikke har musklerne til at bære sig selv optimalt endnu, men ellers flexer jeg.
    8) Hesten bukker
    ignorerer det... og sidder bare stille.
    9) Hesten stejler
    kommer lidt an på hvilken situation, hvis det er sådan noget hystade noget ville jeg ignorere det, ellers hvis det er en "farlig situation" ville jeg dreje hesten fo at få den ned på jorden.
    10) Hesten stikker af
    ligger alt mit baredown på, hivs intet hjælper hiver i nødbremsen.
    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side
    flexer.
    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt
    ignorerer det, når dener færdig kan vi gå videre med arbejdet.
    13) Hesten stopper foran et spring
    vender på volte og prøver igen (springer aldrig!!)


  • #16   7. dec 2009 I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig
    Jeg siger "Ahah!"

    2) Hesten bider dig
    Så lapper jeg den en - rent instinktiv smiley

    3) Hesten sparker efter dig
    Bakker den/flytter den

    4) Hesten sparker dig
    Tja, så når jeg sgu nok ikke at reagere smiley

    5) Hesten skraber med forbenet
    Bakker ham, eller siger nej smiley

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv")
    Rider en masse overgange

    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret
    Overvejer hvad jeg gør galt, siden den gør dette.

    8) Hesten bukker
    griner xD

    9) Hesten stejler
    Holder mig fast, forsøger at holde det pres som udløste den adfærd, således hesten ikke får lov til at slippe ved at stejle.

    10) Hesten stikker af
    Stopper den?

    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side
    Rider en masse højre volte. (:

    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt
    Jeg ville aldrig presse min hest så meget. men jeg ville klappe den og berolige den.

    13) Hesten stopper foran et spring
    Rider på igen.


  • #19   7. dec 2009 Okay smiley

    Her kommer så mine egne svar:

    I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig
    - Jeg ignorerer det, da hesten enten søger opmærksomhed, jeg irriterer den, eller noget gør ondt.
    2) Hesten bider dig
    Jeg "bider igen" - "niver" den lynhurtigt i et stykke hud i halsen - føles som et bid (: - hestene bider også igen i naturen.
    3) Hesten sparker efter dig
    Ignorerer det - overvejer om mine egne signaler har presset hesten i en uønsket situation.
    4) Hesten sparker dig
    Jeg sparker igen! Parleur sparkede mig en dag ud af det blå lige midt på låret - jeg stod helt stille, og der var absolut INGEN grund til det spark (udover en masse overskudsenergi pga. stillesåtende periode) - så sparkede jeg igen, han fik et spark lige i røven - hvilket han forstod og stoppede sin grimme (og farlige) adfærd.
    5) Hesten skraber med forbenet
    Ignorerer det! Hesten vil tydeligvis have opmørksomhed - hvilket den jo også får, hvis man skælder ud (:

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv")
    Rider en masse galop i et roligt tempo og ligger nogle lidt løsgørende øvelser ind .. store buede spor i starten og efterhånden som hesten bliver varm nogle overtrædninger osv. for at løsne op.
    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret
    Sidder helt stille og lader hånden stå helt stille, mens mine ben og sæde presser hesten fremad - eftergivenheden skal komme bagfra og hesten skal selv søge frem til hånden - det nytter intet at "ride den tilbage i hånden", da man så kun har "halsen" med, hvor man gerne skulle have gang i hele hesten (og ISÆR bagpartiet)
    8) Hesten bukker
    Jeg læner mig tilbage og rider frem. Enten har jeg irriteret hesten til det og i så fald retter jeg på mgi selv. Hvis hesten gør det i glæde rider jeg videre og forsøger at undgå grineflip xD ..
    9) Hesten stejler
    Jeg rider FREMAD! Sætter mig ned på min dertil indrettede og rider røven ud af bukserne fremad og bliver ved at ride frem, frem, frem til hesten ikke længere virker "truende" i sin adfærd - man kan jo som regel mærke når de vil gøre det, og som regel skyldes det jo faktisk forvirring over signaler - hvis rytterens hjælpere både siger FREM og TILBAGE er der kun en vej for hesten - og det er OP.
    10) Hesten stikker af
    Tager hesten ned i tempo igen og rider videre. Hvis den stak af pga. forskrækkelse roser jeg når den stopper igen - hvis den stak af i "glæde" og "vildskab" stopper jeg den op og rider videre som om intet var sket.
    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side
    umiddelbart ville jeg stille hesten en smule til venstre, mens jeg bruger mit højre ben - hesten skal stilles VÆK fra den "stive" side for at blive løsnet op i muskulaturen, men skal stadig ikke skyde skulderen ..
    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt
    Sørger for at mine signaler er HELT klare og ikke kan misforståes og rider så hesten frem og prøver ligeså stille igen. Når hesten kort gør "hvad jeg bedte den om" eller der kommer lidt godt, roser jeg og stopper straks den krævende øvelse, hvis jeg kan mærke hesten er ved at være træt.
    13) Hesten stopper foran et spring
    Rider på igen og sørger for at mine signaler er korrekte - samt klemmer en smule ekstra med benene, hvis nu hesten er usikker pga. eventuelt pynt eller lignende under springene ..


  • #20   7. dec 2009 I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig
    - Ignorerer det

    2) Hesten bider dig
    - Klap på mulen

    3) Hesten sparker efter dig
    - Klap på låret

    4) Hesten sparker dig
    - Aner det ikke

    5) Hesten skraber med forbenet
    - Siger højt STÅ.

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv")
    - Får min træner til at tjekke den efter ridning, og se om den har ondt o.lign. Har den ikke det, får jeg min træner til at korrigere min ridning, så vi undgår det.

    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret
    - Lader den gøre det, og rider den derefter ned igen, via ben og sæde.

    8) Hesten bukker
    - Undersøger om den har fysisk ondt. Har den ikke det, kigger jeg på situationen - er den blot frisk? Eller er det tillært. Er det sidstnævnte, må jeg finde problemet og løse det, i samarbejde med min træner.

    9) Hesten stejler
    - Kommer an på situationen. Finder ud af grunden til det - frygt eller tillært adfærd? Er det sidstnævnte, vil jeg finde problemet og få min træner til at hjælpe med at løse det.

    10) Hesten stikker af
    - Klemmer med knæ og lår, og får på den måde hesten stoppet. Derefter overvejer jeg hvorfor den stak af. Er den bange for noget, rider jeg stille og roligt forbi det nogle gange, til hesten er tryg.

    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side
    - Spørger min træner om hvad jeg skal gøre, og får hende derved til at korrigere min ridning, så vi undgår dette.

    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt.
    - Har aldrig oplevet dette. Kun hvis man presser hesten til noget den ikke er klar til, og dette gør jeg ikke.

    13) Hesten stopper foran et spring
    Rider rundt på en stor volte, og prøver igen, hvor jeg denne gang er meget opmærksom på min opstilling - læner mig godt tilbage, hænderne i ro, følger hesten med sædet, og benene inde og støtte op. Fortsætter det, vil jeg se på om hesten af den ene eller anden grund ikke kan springe pga. fysisk skade, om springet virker farligt for den, om det er for højt osv.


  • #21   7. dec 2009 I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig
    - bider igen, dasker den over snuden.
    2) Hesten bider dig
    - bider igen, og slår den på snuden, det er IKKE acceptabel adfærd, og det skal den vide...
    3) Hesten sparker efter dig
    - sparker igen
    4) Hesten sparker dig
    - sparker igen, det er ikke acceptabel adfærd og det skal de vide...
    5) Hesten skraber med forbenet
    - råber hestens navn i et toneleje så de ved det ikke er tilladt...

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv")
    -rider den så den løsner sig, selvom det ikke sker for vores heste bliver regelmæssigt løsnet op med svømning.
    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret
    - stopper op og tager øvelsen forfra...
    8) Hesten bukker
    - stopper hesten op og tager det forfra. og evt. hvis det ikke er et glædesbuk, får hesten "én i røven" så den ved det ikke er acceptabel...
    9) Hesten stejler
    holder fast og giver hesten én i røven så den ved det ikke er acceptabelt adfærd...
    10) Hesten stikker af
    - ander det ikke rider ikke ud før jeg stoler på hesten, og ved stopsignalet er indlært, så har aldrig prøvet det...
    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side
    laver løsgørende øvelser, letter trykket på biddet, og forlanger ikke så meget... men som skrevet før sker det ikke for vores heste bliver løsgjort med svømning.
    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt
    - har jeg aldrig oplevet...
    13) Hesten stopper foran et spring
    - drejer hesten af, og forsøger igen... og forsøger at skabe et bedre overblik for hesten og mig selv...


    Respektér venligst andres måde at træne på...


  • #24   7. dec 2009 I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig
    Så får han skældud, eller også løfter jeg hånden hurtigt

    2) Hesten bider dig
    Så får han et slag med flad hånd og skæld ud

    3) Hesten sparker efter dig
    Så råber jeg højt

    4) Hesten sparker dig
    Så ville han få et hårdt spark tilbage og herre skæld ud`

    5) Hesten skraber med forbenet
    Så skælder jeg ud eller skubber hårdt til ham så han mister balancen
    - Det skal nævnes at jeg har en 700kg tung hingst.

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv")
    - Løsgørende arbejde

    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret
    - Løsgørende arbejde eller bøjer den igennem (ikke rollkur dog) for at føle efter ømheder

    8) Hesten bukker
    - Kommer an på situationen

    9) Hesten stejler
    - Skælder verbalt ud og drejer den rundt

    10) Hesten stikker af
    - Hiver igennem, stopper den og bakker den

    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side
    - Løsgørende arbejde, tjekker bid/næsebånd og evt. sadel

    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt
    - Min hest kommer ikke ud i en presset situation, hvis den ikke vil bruge sig og hopper rundt (for det gør min) og så får jeg straks sadelmager til min sadel.

    13) Hesten stopper foran et spring
    - Rører med pisken hvis jeg føler en tøven, men hvis jeg ikke når at drive, og hesten stopper, vender jeg den bare og prøver igen.


  • #25   7. dec 2009 I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig
    et hårdt "nej!!"

    2) Hesten bider dig
    hvis det er fordi den har haft uvanen længe, og jeg ikke har prøvet det før, bider jeg den i øret hvis jeg kan komme til det.. for at lære den at hvis den bider, bider jeg igen, som enhver anden hest ville gøre.

    3) Hesten sparker efter dig
    siger jeg "NEJ!!" og dapper den en i røven..

    4) Hesten sparker dig
    sparker jeg tilbage... som enhver anden hest ville gøre...

    5) Hesten skraber med forbenet
    distraherer den.. hvis det ikke hjælpe går jeg hen til den og beder den om at bakke, så den skal tænke på noget andet.. bliver det en decideret vane for opmærksomhed så ignorerer jeg den... og distraherer den på en måde så jeg ikke giver den opmærksomhed... (kaster en strigle ind i væggen, går forbi den uden at røre/snakke osv)

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv")
    jeg giver den et tæppe på og ser om den går villigt... gør den ikke det, står jeg af og skridter... bliver det bare en smule værre ringer jeg til dyrlægen (nyreslag)

    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret
    prøver at ride hesten ned, og opmuntre den til at søge frem og nedaf...
    vil den stadig ikke, bliver den tjekket af dyrlæge og kiropraktor (rygproblemer)

    8) Hesten bukker
    undersøger om noget sidder forkert, overvejer om den er glad (stået stille i et par dage?) (se også ovenover.. rygproblemer?) overvejer også om jeg har gjort noget som kan irritere evt. rygproblemer, følsomhed osv..

    9) Hesten stejler
    overvejer igen smerter, følsomhed, kådhed osv.. som ovenover...

    10) Hesten stikker af
    finder ud af om den blev bange, stopper den, ved små anholdninger eller ridning i cirkler... kan det ikke lade sig gøre fordi hesten bliver ved eller der ikke er mulighed for volter, driver jeg den frem i galoppen og prøver at ride den ned i normalt tempo og på plads .. derefter prøver jeg igen at stoppe den...

    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side
    rider ikke med bid, men jeg ville prøve at ride den frem og ned, løsgøre den og overveje om der er noget der trykker (nerver, muskler)
    ellers prøver jeg at løsgøre den og stoppe når den er ok... skridter den af i lang tid da den så ikke har så stor chance for at blive helt vildt stiv igen som ellers...
    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt
    jeg sender den frem i noget den er god til og prøver igen senere... måske er den ikke varmet godt nok op?

    13) Hesten stopper foran et spring
    overvejer hvad jeg selv gjorde forkert. vender hesten, og prøver igen, og stopper den stadig efter jeg har prøvet at rette mine fejl, prøver jeg at gøre den nemmere ved at fjerne en bom og booste selvtilliden lidt.


    jeg ved ikke om de ting jeg gør er rigtige, men de plejer at virke .


  • #26   7. dec 2009 det skal lige siger at det er *cotton eyed joe* med hesten YX Apache der skriver.. har lånt venindes profil smiley

  • #28   7. dec 2009 I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig - puffer den væk
    2) Hesten bider dig - puffer den væk og giver den et puf over mulen (ikke slå alså)
    3) Hesten sparker efter dig - sparker igen
    4) Hesten sparker dig knækker sammen og kalder på julie
    5) Hesten skraber med forbenet tager den i grimen og holder på benet

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv") rider løsgørende så den giver slip ( ride med benne)
    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret sætter i skridt og begynder fra ny at samle
    8) Hesten bukker kommer and på hvorfor men hvis det er fordi den ikke vil arbejde og bare er sur markerne jeg med benen og siger den skal
    9) Hesten stejler drejer hodet til siden når den er landet kalder jeg på julie og lader hende tagen den dødlige kamp XD
    10) Hesten stikker af får den ned igen
    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side laver blødgørende øvelser til begge sider
    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt - makere med benen og begynder igen bare lidt fra det vi var ved men bygger på så vi komer der op
    13) Hesten stopper foran et spring - rider den mare bagfra og bruger ben evt lad den se springet


  • #29   7. dec 2009 I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig - slår den... Min hest skal ikke bide..
    2) Hesten bider dig - slår den..
    3) Hesten sparker efter dig - slår den.--
    4) Hesten sparker dig - slår den---
    5) Hesten skraber med forbenet, siger pænt den skal stå stille xD smiley

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv") - massage, kiopraktor, akupunktur.. ellers løsgørende arbejde...

    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret, dybegørende og løsgørende arbejde, og hesten gør ikke dette... Ellers burde man tjekke tænder og smerter på sin hest.. eller kigge på sin ridning..

    8) Hesten bukker , rider videre...

    9) Hesten stejler , rider videre, vender den enten rundt eller sparker den frem til tøjlen, og ned med næbbet smiley

    10) Hesten stikker af - er den iorden mht dyrlæge og kiopraktir må det jo være ridningen det er galt med...

    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side - får tjekket tænder!

    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt

    13) Hesten stopper foran et spring - ikke så meget.. ungheste har ret til det... pga manglende rutine... det kunne jo ogs være en dårlig afstand...
    Er det 3,4,5 gang den stopper uden nogen grund som sådan, så får den altså en i røven eller en markering med støvlen. Så må den altså spænde hjelmen lidt...


  • #31   7. dec 2009 I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig
    Siger nej/eller laver nej lyd( i bestemt tone) og skubber evt hoved væk
    2) Hesten bider dig
    Stamper i jorden, siger nej/eller nej lyd (i bestemt tone), skubber hoved væk med lidt kraft..
    3) Hesten sparker efter dig
    Igen nej/eller nej lyd (i bestemt tone og en markering (ikke helt slå) på låret af det ben den truede med
    4) Hesten sparker dig
    Piver og bander smiley Ej skælder nok ud (ren reaktion) og evt et dask med hånden i rumpen
    5) Hesten skraber med forbenet
    Kommer lidt an på situationen.. ignorere det eller bakker den et skridt..

    Og ved dem alle overvejer jeg hvorfor..

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv")
    Overvejer om det er noget der kræver massør, lader den strække sig frem og ned så den får brugt sig korrekt..
    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret
    Overvejer hvorfor(om den evt har ondt i ryggen), prøver at få den afslappet ved at lave en masse overgange og få den til at søge frem og ned..
    8) Hesten bukker
    Stopper den op og beder den om frem igen, holder presset til den går frem (bukken er ofte tegn på problemer med frem signal eller tillært adfærd eller forvirring hvis det ikke er smerter).. bliver den ved ville jeg tjekker om udstyret passer og om der var smerter og se på om jeg gjorde noget der fik den til det..
    9) Hesten stejler
    Holder presset jeg gav da den begyndte, så vidt det er muligt og bagefter ville jeg træne drej (da stejling er bevist at være tegn på dårligt drejesignal, hvis det ikke skyldes tillært adfærd, stres/frygt eller smerter) ellers ville jeg se på om det kunne skyldes smerter eller min ridning..
    10) Hesten stikker af
    Stopper den.. og ja jeg bruger hvad der skal til først let signal og så øge indtil den stopper, da det er for farligt at den løber.. derfor er min også trænet meget i stop for at det virker så godt som muligt i en nød situation.. indtil nu har hun stoppet for et moderat tag i tøjlen ret hurtigt..
    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side
    Kommer lidt an på hvor langt hesten er i uddannelsen.. men ville ride frem og ned, volter til den side og versader (alt efter hvad hesten kunne) og hjælp det ikke overveje om den havde en låsning.. evt lave stræk øvelser fra jorden..
    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt
    Overvejer hvad jeg gjorde galt, for hesten hopper ikke bare rundt fordi det strammer lidt, så har man presset den for hårdt..
    13) Hesten stopper foran et spring
    Lader den se på springet, rider stille og roligt væk og prøver igen.. sørger for at den går roligt og afslappet og er obs på springet..


  • #32   7. dec 2009 STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig
    råber BØH for at få den til at ændre fokus
    2) Hesten bider dig
    klapper den en over næsen
    3) Hesten sparker efter dig
    hvis den gør det med vilje ender den i fryseren
    4) Hesten sparker dig
    som ovenfor
    5) Hesten skraber med forbenet
    ignorerer det. -tiggeri er irriterende, men ikke verdens undergang.

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv")
    rider den godt varm i skridt, sørger for at holde bagparten med i arbejdet, og dermed får den løsnet eventuelle stive muskler.
    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret
    grundridning, grundridning grundridning.
    8) Hesten bukker
    no big deal, -kræet ER en tyran. driver den frem
    9) Hesten stejer
    som ovenfor.. driver den frem.
    10) Hesten stikker af
    holder mig fast indtil den ikke gider løbe mere.
    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side
    træner masser af volter til begge sider.
    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt
    fryser fixer alt.
    13) Hesten stopper foran et spring
    jeg stopper også foran et spring smiley


  • #33   7. dec 2009 ja, nu får jeg sikkert høvl...

    1-4) hesten får et ordentlig smæk - hvorend jeg måtte ramme den - bare i samme splitsekund som den går efter mig/får ramt/får bidt - det skal synge helt ind i næste uge, så den ikke glemmer hvorfor den fik smækket. ! En gang er rigeligt, gøres det ordentligt, er det herefter ikke et problem - den ved hvorfor den fik smæk, og den ved at DET gør man ikke igen - den lille tykke dame bliver eddersplintrende gal!

    5) kommer helt an på situationen, men i 90% af tilfældende vil jeg ignorere den dårlige opførsel, og belønne den gode...

    6) rider hesten lang og åben, så den får løftet og struklket overlinjen.

    7) genfinder suget på bidet, rider den dybt og lang, gerne på en masse volter...

    8) overvejer grunden, og er det mig selv der har givet hesten forkerte signaler, ignorerer jeg det. men er det en overspringshandling for at undvige en ønsket øvelse, og har den IKKE ondt, får den et rap i røven, og derefter ændrer jeg tilgangen til øvelsen. måske hesten ikke muskulært kan bære øvelsen...

    9) sparker/rapper den frem med pisken - og derefter rider jeg den kraftigt frem - forudsat at den ikke har ondt, er det en adfærd jeg heller ikke tollerer.

    10) får hevet igennem, gerne til den ene side, rundt på lille volte, og tilbage igen til der hvor den løb af med mig.

    11) dybe volter til den stive side, versader til begge sider... (jeg regenr med at det er min egen hest - og ved derefter hvad niveau han er på)

    12) rider den fremad og afbryder øvelsen - hverken ros eller straf - starter forfra på øvelsen, og presser den mindre... afhængig af hvor meget skævt vi gik på hinanden, kan det godt være jeg laver et par kendte og sikre øvelser, bare for selvtillidens (hestens) skyld.

    13) springer ikke - så det ved jeg ikke smiley


  • #34   7. dec 2009 I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig - enten skubber jeg til den eller giver en et dask og siger strænkt NEJ!

    2) Hesten bider dig - Bider jeg igen.

    3) Hesten sparker efter dig - Så får den også et dask og der bliver sagt bestemt og højr NEJ!

    4) Hesten sparker dig - Så sparker jeg igen og skælder den ud.

    5) Hesten skraber med forbenet - så ligger jeg hånden foran på bringen eller benet og siger nej. eller ber den om at gå frem eller til siden.

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv")
    Så rider jeg den frem og laver volder og løsgørende øvleser og sørger for at aktiverer bagparten.

    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret
    holder benene godt i den og rider den frem

    8) Hesten bukker
    Så prikker jeg til den eller slår den let på skulderen hvis jeg har en lille pisk med og ellers rider jeg den bare frem af.

    9) Hesten stejler
    Det ved jeg ikke, for det har mine heste aldrig gjort

    10) Hesten stikker af
    Forsøger at stoppe den, ved fx at ride volter

    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side
    Jeg laver en masse volter til begge sider og løsner den op

    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt Tager det bare stille og roligt og forsøger forfra med at lave øvelsen, så har hesten jo nok ikke forstået hvad jeg vil og jeg har nok ikke givet helt korekt signal til den

    13) Hesten stopper foran et spring - vender rundt og prøver igen, hvor jeg så er mere forberet på den kan finde på at stoppe

    mvh louise


  • #35   7. dec 2009 marie louise. er enig med dig om at det skal sku synge mellem ørene på den hele ugen hvis den bider eller sparker.. der acpeterer jeg bare ikke!

  • #38   8. dec 2009 I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig
    Jeg vil ignorere det, hvis den gør det for at lege.. Men er det et problem
    hesten har ville jeg nok skubbe den væk..
    2) Hesten bider dig
    Normalt ignorere jeg det bare, men igen er det et problem tager jeg fat med
    to fingere om det yderste af mulen.
    3) Hesten sparker efter dig
    I følge mig må hesten aldrig sparke efter et menneske bevidst.. Hvis den er
    blevet forskrækket, er der ikk noget at sige til det, men når de går det
    bevidst får de et møg fald
    4) Hesten sparker dig
    Samme svar som før
    5) Hesten skraber med forbenet
    Hesten gør det ofte for at få opmærksomhed, så snakker lidt med den og
    strigler videre.

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv")
    Varmer op med et uld tæppe
    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret
    Rider den fremad
    8) Hesten bukker
    Rider den fremad
    9) Hesten stejler
    Tager fat om halsen, rider fremad når det kommer ned
    10) Hesten stikker af
    Slipper den ene tøjle og tager fat med begge
    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side
    Varme bedre op
    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt
    Får ro på den og rider videre
    13) Hesten stopper foran et spring
    Prøver igen, bruger aldrig pisk eller spor


  • #39   11. maj 2010 I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig
    Slår i luften efter den, stamper i jorden og siger NEJ.

    2) Hesten bider dig
    Giver den en flad og er det en hest, der har en vane med at bider, så bider jeg igen.

    3) Hesten sparker efter dig
    Ligger rolig en hånd på den og prøver at få den til at slappe af.

    4) Hesten sparker dig
    Hvis det ikke bare er fordi jeg står i vejen, så giver jeg den et dask og siger NEJ.

    5) Hesten skraber med forbenet
    Stamper, skælder den ud, et dask på skulderen.. Alt efter hvor voldsomt det er.

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv")
    Rider den lang og dyb, får den bøjet til begge sider og får rettet den lige ud. I trav letridning eller galop letsæde.

    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret
    Rider en på en volte ind til den slapper af igen.

    8) Hesten bukker
    Rider frem.

    9) Hesten stejler
    Har aldrig oplevet det, men ville kaste mig op og holde om halsen, og straks dreje den rundt, når den rammer jorden.

    10) Hesten stikker af
    Prøve at dreje den, eller måske ride den endnu mere frem og fortsætte lidt endnu, når hesten selv begynder at sænke tempoet.

    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side
    Rider altid med bid og jeg laver versader og kontra versader, bøjer til begge sider, får den ligeudrettet. Laver volter til højere hvor jeg har højre sædeben og ben godt ved. Slangegange.

    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt
    RIder dem frem, klapper den når den komemr frem og prøver at ride situationen igen, dog knap så presset for hesten.

    13) Hesten stopper foran et spring
    Lader den evt. kigge på springet, hvis det er et "farligt" spring. Kommer på igen og sørger for at have ligeudrettet og benene godt ved. Har ALDRIG pisk med i springning, hvis det er det der hentydes til.


  • #40   11. maj 2010
    nice nok at svare et halvt år efter x'D


  • #41   11. maj 2010 BECK: haha ja smiley Jeg ledte efter emner om tempospring, og fandt det og det kunne da være meet sjovt at svare på smiley Haha..

  • #42   15. nov 2010 I STALDEN:
    1) Hesten bider efter dig: siger strengt NEJ og og slår i luften efter den. Hvis det bare er for at lege ved jeg ikke hvad jeg gør..
    2) Hesten bider dig: Jeg ville råbe helt vildt højt NEJ og hvis der er gået hul skynde mig og hente hjælp!
    3) Hesten sparker efter dig: Det kommer lidt an på hvordan.. Hvis det er en jeg godt ved kan finde på at sparke går jeg langt uden om og håber på ikke at blive ramt..
    4) Hesten sparker dig: ved ikke helt hvordan jeg ville reagerre. smiley
    5) Hesten skraber med forbenet: siger nej til den og går over og snakker med den, men den skal også lære at lade vær!..

    UNDER RIDNING:
    6) Hesten er låst i bagmuskulaturen ("stiv") : får reddet den godt ned og bøjer den til begge sider og måske tage nogle gullerødder når du er færdig med at ride og følg hovedet helt hen til maven og ned mellem benene. Det gør jeg tit så hesten ikke bliver stiv!
    7) Hesten smider ryggen og stikker hovedet i vejret: det gør man hest nogle gange. Man skal bøje den ned med det samme og trykke med det indvendige ben så den bøjer sig ind mod midten. Det hjælper!!
    8) Hesten bukker: Der er ikke så meget at gøre andet end at klemme godt med benene sidde godt fast og ridder den frem ad.
    9) Hesten stejler: jeg har ikke prøvet det før så ved ikke hvordan jeg ville gøre det. 7, 9, 13 smiley
    10) Hesten stikker af: Holde den godt tilbage og lave en masse små voldter.
    11) Du rider med bid - hesten er "stiv" i højre side: ??
    12) Du rider koncentreret og hesten er ude i en lidt presset situation, hvor den skal yde sit bedste, hvorfor det måske strammer lidt bagi - for at undgå at bruge sig stopper den i stedet op og begynder at hoppe rundt: jeg tager siturationen helt roligt og berogligere hesten så den kommer på plads igen smiley
    13) Hesten stopper foran et spring: lader den se springet og ligger benene stille til maven og prøver forfra og kommer lige på springet og er mere forberedt på at den kan stoppe smiley


Kommentér på:
Hvad gør DU, hvis HESTEN ...

Annonce