Spørgsmål om chip .. {{forumTopicSubject}}
Hej HG'ere.
Jeg har lidt spørgsmål omkring chipning, eller hvad det hedder. Men først historien:
Jeg har en super skøn pony ved navn William. Det hed han dog ikke da jeg købte ham. Dengang hed han Vivaldi. Jeg har ingen oplysninger på ham, udover at jeg hentede ham i Jylland ved Gesten hos et ældre ægtepar, som også havde nogen andre salgsheste og vidst nok avlede lidt. Fik da afvide at han var fra 2006 og han havde byttet ham med en anden hest til en pige. Spurgte om det var muligt at få hendes nummer og kontakte hende for at spørger om han havde noget stamdata, forældre eller lign. og han sagde at han ville vende tilbage til mig. Men har ikke hørt fra ham, desværre.
Nogen uger efter at jeg fik ham hjem, tog vil til et fordrag med Berko (hestevisker-agtig-ting-ting) og der mødte jeg en, som sagde at hun kendte min hests familie og de var vidst lidt tosset i hovedet. Dengang tænkte jeg ikke videre over det. Mest bare: "Hvor uforskammet!" ..
Dette er nu et år siden.
Den anden dag skrev jeg så til hende og spurgte om hun kunne huske det, og det kunne hun men hun havde fundet ud af at det ikke var hans familie alligevel.. Men hun skrev, at jeg kunne få ham tjekket for chip og hvis han f.eks var importeret, så kunne man muligvis finde frem til hans data.
Nu sidder jeg så og tænker over at få ham tjekket for chip, men ved intet om hvordan det foregår. Så:
Hvor sidder chippen henne?
Hvordan finder de ud af om han er chippet?
Hvad står der som regel på sådan en chip?
Hvad koster det i gennemsnit at få tjekket dette?
Hvornår bliver hesten chippet?
Skal der være en grund til at hesten får chip? Sygdom, ect.?
Hvis han er chippet, hvordan kan man så finde frem til mulige tidligere ejere?
Undskyld, at det blev så langt .. Og hvis der er fejl, så bær' over med mig.
Men håber alligevel, at der er nogen, der kan hjælpe.
Vh Natascha.
dec 2008
Følger: 66 Følgere: 35 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 217
jul 2007
Følger: 64 Følgere: 123 Heste: 6 Emner: 315 Svar: 2.342
Håber at der går et år før min dyrlæge kommer igen. Hun har nemlig lige været der og vaccinere ham Det var derfor jeg ville hører, hvad det kostede..
jul 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Heste: 2 Emner: 71 Svar: 1.219
Chippn sidder på vestre side af halsen og dyrlæge kan scanne for og se om han er chippet!
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 34 Svar: 569
jul 2007
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 34 Svar: 569
hva med at ringe til det ægtepar igen
jul 2007
feb 2007
Følger: 49 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 103 Svar: 1.444
venstre side af halsen.
Hvordan finder de ud af om han er chippet?
de kører en håndholdt scanner hen over halsen.
Hvad står der som regel på sådan en chip?
en masse tal som man så kan bruge til at spore oplysninger.
Hvad koster det i gennemsnit at få tjekket dette?
vil tro det koster 300-500kr.
Hvornår bliver hesten chippet?
de nye ragler er at de chippes som føl.... men mange ældre heste er IKKE chippet, dog skal de have chip for at rejse internationalt.
Skal der være en grund til at hesten får chip? Sygdom, ect.?
ja og nej.... man idintifikations chipper heste, men dyrlægen kan give medicin som skal indberettes sammen med chipnr. til fødevarestyrelsen, sker dette er hesten udelukket fra konsum.... altså den må ikke spises.
jul 2007
Super god hjælp.. Hvis han så er chippet, kan der så være en lille mulighed for at finde frem til hans tidligere ejere?
feb 2007
Følger: 49 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 103 Svar: 1.444
Spørgsmål om chip ..