{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.300 visninger | Oprettet:

råd om træpiller søges {{forumTopicSubject}}

min højt elskede frieserhoppe som jeg fik hjem for en måned siden roder rundt i boksen. der hvor hun er opstaldet står de på halm. men hun æder det. da jeg købte hende var hun overvægtig og er nu på skrump. hun støvsuger boksen for halm og ender med at stå beton inden dagen er omme. har forsøgt med spåner men dem skubber hun ud til siden og står igen på beton. og for det ikke skal være løgn så åd hun dem også. så nu forsøger jeg med træpiller. håber at en fast bund gør at hun ikke roder sådan rundt i det. har hængt hønet op og bold med sliksten i. SPØRGSMÅLET ER SÅ: HVOR TIT SKAL MAN BUNDMUGE NÅR MAN BRUGER TRÆPILLER??? efter hvad jeg har forstået fjerner man klatter hver dag og putter ekstra træpiller ind efter behov. men hvor tit man muger det hele ud og starter på ny bund ign har jeg ikke kunne finde nogen steder. så håber nogle af jer kan hjælpe mig.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  råd om træpiller søges
  • #1   11. nov 2009 Ve desværre ikke så meget om træpiller, men har en hest som gør præcis det samme, så lytter lige med smiley Desuden står min på det der hedder tørvestrøelse som minder om muldjord, da hun både æder halm, spåner og det som hedder flax. Og indtil nu har hun holdt sig fra det, så hvis træpillerne ikke virker, kunne det være en ide at prøve det. Bare et lille forslag, hvis alt andet nu fejler smiley

• #2   11. nov 2009 hej.. du skal også tage tis du skal tage graven ind under og vende det så får du det våde op og det er ikke noget du skal muge i bund så tit hvis du tager lort og tis hverdag.. tager du kun lort så bliver det så tung en måtte det ikke er til og komme i gemmen.. da min hest gik på det muget jeg i bund hver 3-4 mdr og kom nye ind og der manglet.. det super nemt og passe....

• #3   11. nov 2009 På min rideskole står de på træpiller. Bare ikke min + en anden, da de er nogle svin rent udsagt!(;
    Med træpiller skal man tage klatter 1 gang dagligt HELST 2(:
    + lidt af det tis der er gået ned, men det er ikke svært at se.

Man tager træpiller ind 1 gang ugentlig ca, alt efter hvor mange man skal bruge drysser man det på.
    Din hest kan godt spise lidt af det uden den bliver syg, den skal bare vende sig til at den står på det nu (;

• #4   11. nov 2009 Min står vidst også på det der tørvestrøelse som Joseph nævner. I starten kunne ham heller ikke finde ud af det (han ruller sig i boksen) men nu står han rigtig pænt og flot ;D

• #5   11. nov 2009 Vi har stået på træpiller siden 2007 nu og det fungerer rigtig godt. Hvis man passer den korrekt, er det på ingen måder nødvendigt at fjerne hele bunden - nogensinde.
    Selv fjerner jeg klatter og det tis der kommer op til overfladen og ellers "ryster jeg op" én gang i ugen, hvor jeg jo så også får vendt hele bunden.

Men det er forskelligt hvad man mener er korrekt at passe træpiller, nogen ryster op hver dag, andre ryster slet ikke op... Det kommer an på hesten smiley

Plejer dog altid at bløde træpillerne op, inden de kommer ind, i hvert fald til at starte med, så hesten lægger ud med at få en god tyk bund.

• #7   11. nov 2009 min hest har støv allergi og den har ikke en eneste gang hoste efter den kom på træ piller.. man skal bare passe det rigtig så er der ingen ting..

• #8   11. nov 2009 Team Jørgensen
    Enig.. Efter at have gået fra halm til træpiller, er der kommet en hel anden luft i staldene, selv folk med støvallergi kan gå rundt derinde nu smiley

• #9   11. nov 2009 tak for alle de gode råd. blev en del klogere smiley

Janie sparrow: når man vender bunden engang i ugen får man så stadig en stabil bund. har netop brug for en bund der bliver hvor den er så hun ikke kan rode den op ad siderne og ender med at stå på ren beton i midten.

træskoene:har overvejet hør og er måske noget jeg vil bruge når jeg engang kan have hestene hjemme.men tør ikke rigtig med hende her. har nemlig hørt at det kan være farligt hvis de spiser det netop fordi det suger så godt. fik ad vide at det kan ende med spiserørsforstoppelse. når hun ikke kan lade være med at æde spåner er jeg bange for at hun kan finde på at æde hør også... hun er en MEGET sulten dame smiley

• #10   11. nov 2009 Træpiller er noget lort, de kan blive alvorlige syge hvis de spiser dét.

Sæt du den på halm, også giv den ekstra spise halm smiley Jeg lagde en ornlig bunke halm i hjørnet ved min hest i en uges tid, den spiste nemlig også det hele hverdag, det gør den ikke længere, efter den fik alt det halm den kunne æde i en uge smiley

• #11   12. nov 2009 Bruger træpiller til min da han tisser rigtig meget..
    Han fungerede hverken på spåner eller tørv, men træpiller er bare super!! :o)

• #12   12. nov 2009 Jeg synes Domingo har en god tyk og fast bund, selvom jeg ryster op en gang i ugen, han er god til at få det stampet fast igen, hurtigt :o)
    Hør har vi også på rideskolen, det bryder jeg mig dog ikke om, da jeg føler at bunden hurtigt bliver meget våd og klam at se på.. Men det er jo en smagssag :o)

Gitte Dahl - Altså nu har jeg set mange heste som har taget en bid af deres træpillebund og ingen heste er døde af det endnu.

• #13   12. nov 2009 hvorfor ikke bare bruge spåner? smiley
    det er nogenlunde det samme som træpiller, de er bare billligere smiley

• #14   12. nov 2009 Har hørt om et føl, der døde af det, der hvor jeg er opstaldet...

Er enig iøvrigt enig med Sps - Gitte Dahl smiley ..
    Giv den noget mere halm smiley

• #15   12. nov 2009 Vi bruger selv træpiller til vores 5 heste... To af dem har en smule allergi over for støv! Men dette har IKKe været et problem, siden de er kommet på træpiller;0)
    Det er sandt nok, at hvis man ikke passer bunden og ikke vander den til at starte med, så kommer det til at støve!! -Men såfremt man bare vander bunden til der ligesom er kommet en bund, så er det helt fantastisk at have dem stående på! Det er MEGET billigere end at have dem stående på spåner, som vi havde før, desuden er det mindre tidskrævnede!!
    Syntes du skulle prøve at sætte din hest på det;0) Vi har også en som ikke kan finde ud af at stå på halm, spåner osv. men han står fin på træpiller uden at skubbe hele boksen ned i den anden ende, som han gjorde før!!

Mht. at de dør ved at spise træpiller.... For det første skal man være fan.... uheldig! Og for det andet tror jeg det er mere farligt at have hesten stående på halm, hvis den bare støvsuger hele boksen! Den ender jo med at få kolik eller tarmslyng:(

• #16   12. nov 2009 ude ved os står de fleste på træpiller.. jeg fjerner klatter + det der ikke kan suge mere, HVER dag.
    Zidane roder også rundt i det, så det er bare vigtigt at jeg får det våde fordelt i boksen..
    Jeg har ikke tømt boksen helt siden jeg startede på træpiller i januar.

• #17   12. nov 2009 jeg brugte først halm... men min hest sviner som bare fanden... så jeg mugede 2 store trillebør ud hver dag som var ren sjap... det var simpelthen ikke holdbart... så jeg skiftede til spåner... men det var simpelthen for dyrt i længden da man min. 1 gang om uden skal fylde nye ind og de suger heler ikke specielt godt... så boksen blev igen hurtig klam... så skiftede jeg til træpiller... det er det bedste jeg endnu har gjort for min hest... boksen er helt tør hver dag, den støver ikke og min hest har en dejlig fjedrende bund.

Jeg tager klatter og tis hver dag, og så ryster jeg boksen op ca hver 14 dag.

ca 1 gang om måneden smider jeg en enkelt sæk ind... det er simpelthen så nemt og billigt!!!! og så er der stort set ingen mødding!

jeg havde en plag som simpelthen var det største rodehoved ligesom din... den kom også på træpiller, og for at den ikke havde et hul i midten skulle der bare nok derind.

Hvis jeg var dig ville jeg starte med 6 sække træpiller = 150 kg. og så smide en 30 kg. sæk tørv ovenpå så pillerne ikke er så glatte... tag klatter og tis hver dag samt jævn den ud, dog med mest inde på midten (så den har svære ved at skubbe det hele ud i kanten) boksen tager nok en uges tid om at sætte sig som den skal...

Når du lige har fyld boksen op serdet ikke ud af meget, men i løbet af en uges tid til 14 dage så hæver den ca 10x... så det skal nok blive godt.

Held og lykke.

• #18   12. nov 2009 glemte lige at sige at der faktisk aldrig skal muges i bund... hvis man gerne vil gøre det alligevel, så bør man ikke gøre det mere end 1-2 gange om året. Det vil være spild.

• #19   12. nov 2009 For det første er det jo bestemt ikke godt at hesten æder hele sin bund af halm. halm er jo ikke stråfoder, og øger risikoen betydeligt for mavesår. så jeg ville heller ikke lade den stå på halm.
    jeg har været igennem næsten al slags strøelse og er endt på træpiller. har også et rodehoved i boksen. som nævnt lidt længere oppe, skal du til et rodehoved bruge en pæn stor portion i opstart, for så har du en god tyk bund, som ikke bliver skubbet ud til siden. det tager lidt tid at holde en pæn bund, men det er nemt at arbejde med, hvis du gør det hver dag.

Lizet smiley

• #20   12. nov 2009 Jannie; Nu skrev jeg sådan set heller ikke DØ - men syg. (:

• #21   13. nov 2009 Nu har min tykke trunte pige stået på træpiller i 2 dage og kan hermed fortælle at DET VIRKER............JUBIIIIIIII. bunden forbliver fordelt i hele boksen, hun roder det ikke op ad siderne og intet beton at se.
    Og super nemt at muge ud. HI hi synes ikke det så ud af ret meget så endte med at putte 300 kg ind. skrevet ovenfor at det bliver 10 gange så meget i volumen....ups det vidste jeg ikke...hmm måske hun kan gå hen over siderne om et par uger smiley
    Men ihvertfald...TAK FOR HJÆLPEN...

Kommentér på:
råd om træpiller søges

Annonce