råd om træpiller søges {{forumTopicSubject}}
min højt elskede frieserhoppe som jeg fik hjem for en måned siden roder rundt i boksen. der hvor hun er opstaldet står de på halm. men hun æder det. da jeg købte hende var hun overvægtig og er nu på skrump. hun støvsuger boksen for halm og ender med at stå beton inden dagen er omme. har forsøgt med spåner men dem skubber hun ud til siden og står igen på beton. og for det ikke skal være løgn så åd hun dem også. så nu forsøger jeg med træpiller. håber at en fast bund gør at hun ikke roder sådan rundt i det. har hængt hønet op og bold med sliksten i. SPØRGSMÅLET ER SÅ: HVOR TIT SKAL MAN BUNDMUGE NÅR MAN BRUGER TRÆPILLER??? efter hvad jeg har forstået fjerner man klatter hver dag og putter ekstra træpiller ind efter behov. men hvor tit man muger det hele ud og starter på ny bund ign har jeg ikke kunne finde nogen steder. så håber nogle af jer kan hjælpe mig.
maj 2005
Følger: 335 Følgere: 592 Heste: 24 Emner: 116 Svar: 1.615
apr 2008
Følger: 68 Følgere: 69 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 184
jun 2008
Følger: 40 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 565 Svar: 5.168
Med træpiller skal man tage klatter 1 gang dagligt HELST 2(:
+ lidt af det tis der er gået ned, men det er ikke svært at se.
Man tager træpiller ind 1 gang ugentlig ca, alt efter hvor mange man skal bruge drysser man det på.
Din hest kan godt spise lidt af det uden den bliver syg, den skal bare vende sig til at den står på det nu (;
jun 2008
Følger: 40 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 565 Svar: 5.168
Blogger
Følger: 221 Følgere: 267 Heste: 8 Emner: 1 Svar: 3.032
Selv fjerner jeg klatter og det tis der kommer op til overfladen og ellers "ryster jeg op" én gang i ugen, hvor jeg jo så også får vendt hele bunden.
Men det er forskelligt hvad man mener er korrekt at passe træpiller, nogen ryster op hver dag, andre ryster slet ikke op... Det kommer an på hesten
Plejer dog altid at bløde træpillerne op, inden de kommer ind, i hvert fald til at starte med, så hesten lægger ud med at få en god tyk bund.
apr 2008
Følger: 68 Følgere: 69 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 184
Blogger
Enig.. Efter at have gået fra halm til træpiller, er der kommet en hel anden luft i staldene, selv folk med støvallergi kan gå rundt derinde nu
jul 2009
Følger: 18 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 26
Janie sparrow: når man vender bunden engang i ugen får man så stadig en stabil bund. har netop brug for en bund der bliver hvor den er så hun ikke kan rode den op ad siderne og ender med at stå på ren beton i midten.
træskoene:har overvejet hør og er måske noget jeg vil bruge når jeg engang kan have hestene hjemme.men tør ikke rigtig med hende her. har nemlig hørt at det kan være farligt hvis de spiser det netop fordi det suger så godt. fik ad vide at det kan ende med spiserørsforstoppelse. når hun ikke kan lade være med at æde spåner er jeg bange for at hun kan finde på at æde hør også... hun er en MEGET sulten dame
dec 2005
Følger: 257 Følgere: 259 Heste: 8 Emner: 343 Svar: 1.998
Sæt du den på halm, også giv den ekstra spise halm Jeg lagde en ornlig bunke halm i hjørnet ved min hest i en uges tid, den spiste nemlig også det hele hverdag, det gør den ikke længere, efter den fik alt det halm den kunne æde i en uge
mar 2007
Følger: 77 Følgere: 81 Heste: 6 Emner: 19 Svar: 240
Han fungerede hverken på spåner eller tørv, men træpiller er bare super!! :o)
Blogger
Hør har vi også på rideskolen, det bryder jeg mig dog ikke om, da jeg føler at bunden hurtigt bliver meget våd og klam at se på.. Men det er jo en smagssag :o)
Gitte Dahl - Altså nu har jeg set mange heste som har taget en bid af deres træpillebund og ingen heste er døde af det endnu.
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.061
det er nogenlunde det samme som træpiller, de er bare billligere
jan 2009
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 409
Er enig iøvrigt enig med Sps - Gitte Dahl ..
Giv den noget mere halm
jul 2006
Følger: 66 Følgere: 68 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 14
Det er sandt nok, at hvis man ikke passer bunden og ikke vander den til at starte med, så kommer det til at støve!! -Men såfremt man bare vander bunden til der ligesom er kommet en bund, så er det helt fantastisk at have dem stående på! Det er MEGET billigere end at have dem stående på spåner, som vi havde før, desuden er det mindre tidskrævnede!!
Syntes du skulle prøve at sætte din hest på det;0) Vi har også en som ikke kan finde ud af at stå på halm, spåner osv. men han står fin på træpiller uden at skubbe hele boksen ned i den anden ende, som han gjorde før!!
Mht. at de dør ved at spise træpiller.... For det første skal man være fan.... uheldig! Og for det andet tror jeg det er mere farligt at have hesten stående på halm, hvis den bare støvsuger hele boksen! Den ender jo med at få kolik eller tarmslyng:(
nov 2005
Følger: 96 Følgere: 90 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 217
Zidane roder også rundt i det, så det er bare vigtigt at jeg får det våde fordelt i boksen..
Jeg har ikke tømt boksen helt siden jeg startede på træpiller i januar.
dec 2006
Følger: 159 Følgere: 137 Heste: 13 Emner: 265 Svar: 1.377
Jeg tager klatter og tis hver dag, og så ryster jeg boksen op ca hver 14 dag.
ca 1 gang om måneden smider jeg en enkelt sæk ind... det er simpelthen så nemt og billigt!!!! og så er der stort set ingen mødding!
jeg havde en plag som simpelthen var det største rodehoved ligesom din... den kom også på træpiller, og for at den ikke havde et hul i midten skulle der bare nok derind.
Hvis jeg var dig ville jeg starte med 6 sække træpiller = 150 kg. og så smide en 30 kg. sæk tørv ovenpå så pillerne ikke er så glatte... tag klatter og tis hver dag samt jævn den ud, dog med mest inde på midten (så den har svære ved at skubbe det hele ud i kanten) boksen tager nok en uges tid om at sætte sig som den skal...
Når du lige har fyld boksen op serdet ikke ud af meget, men i løbet af en uges tid til 14 dage så hæver den ca 10x... så det skal nok blive godt.
Held og lykke.
dec 2006
Følger: 159 Følgere: 137 Heste: 13 Emner: 265 Svar: 1.377
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.725
jeg har været igennem næsten al slags strøelse og er endt på træpiller. har også et rodehoved i boksen. som nævnt lidt længere oppe, skal du til et rodehoved bruge en pæn stor portion i opstart, for så har du en god tyk bund, som ikke bliver skubbet ud til siden. det tager lidt tid at holde en pæn bund, men det er nemt at arbejde med, hvis du gør det hver dag.
Lizet
dec 2005
Følger: 257 Følgere: 259 Heste: 8 Emner: 343 Svar: 1.998
jul 2009
Følger: 18 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 26
Og super nemt at muge ud. HI hi synes ikke det så ud af ret meget så endte med at putte 300 kg ind. skrevet ovenfor at det bliver 10 gange så meget i volumen....ups det vidste jeg ikke...hmm måske hun kan gå hen over siderne om et par uger
Men ihvertfald...TAK FOR HJÆLPEN...
råd om træpiller søges