{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
541 visninger | Oprettet:

Er begyndt at stejle? {{forumTopicSubject}}

D. 5. september 2009, købte jeg en super sød connemarahoppe på 12 år. Hun var rigtig sød da jeg var nede at prøve hende, og det er hun også stadigvæk.
Men efter hun er kommet hjem til mig har hun været meget mere oppe at køre og "bange" for mange ting. Hun er også af en eller anden meget mærkelig grund begyndt at stejle nogle gange. Har ikke gjort det under rytter, men hun har gjort det da dyrlægen var her og lavede bøjeprøve kunne hun ikke gennemføre ordentligt på forbenene da hun stejlede hver gang hun "trak hendes ben ud". Hun var dog faldet lidt til ro efter et par uger, men var stadig meget "oppe at køre" når hun var nogle nye steder eller sådan, hvilket hun vist ikke plejer at være fra gamle ejer af. Efter et par uger red min veninde hende på tur, og da vi på en sti skulle bytte rytter, var hun også lidt "mobset" (ved godt man ikke kan sige det sådan), og da jeg ville stige op, gled sadlen lidt, hvor jeg så tog foden ud af stigbøjlen igen og ville rette på sadlen, men så stejlede hun bare. Og her i sidste uge havde vi smed. Da hun stod ude på gangen og han begyndte at løfte benet og "trække ud" begyndte hun af stejle, igen og igen, og da der ikke er alt for højt til loftet, slog hun hovedet mod loftet en gang eller to, og hun "flygtede" ind i boksen. Unde i boksen var hun stadig lidt anspændt og hoppede også et par gange, men stod dog stille. Hun ville ikke ud på gangen igen, og da hun kom der ud, begyndte hun straks at stejle og flygte ind i boksen så snart han løftede hovene. Det skal lige siges at hun har gået med forsko i mindst halvandet år før, og har altid opført sig eksemplarisk, også i de andre situationer jeg har beskrevet.

Gamle ejer skriver at hun aldrig nogensinde har opført sig sådan før, da hun havde hende.

Jeg undrer mig virkelig over hvorfor hun er sådan her, hun er som en helt anden hest. Hun er sød nok at ride, men hun er helt anderledes med fx. det jeg har skrevet om^^

<b>Har i nogle ideer til hvad der måske har kunnet været gået galt, og hvad jeg kan gøre ved det?</b>
- Håber virkelig i kan hjælpe, da jeg ikke har lyst til at gå hen og blive bange for hende...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er begyndt at stejle?
  • #1   7. nov 2009 Dyrlægen tjekkede hende ikke så lang tid efter jeg fik hende hjem og der var igen ting.

Det andet du skriver er lidt sent nu...

Tak for svaret

• #2   7. nov 2009 Min første indskydelse var at hun sikkert ikke var faldet ordentlig til, men eftersom det er over to måneder siden du fik hende så kan det næsten ikke passe. Fik hun lov at gå i fred uden andre heste på en fold i nærheden af andre den første uges tid?

• #3   7. nov 2009 Hun er vant til sadlen, dog har hun gået med en anden den seneste tid ved gamle ejer, men har gået med den før ved gamle ejer.
    Hun har fået noget andet fodder, men det er ikke meget anderledes. Hun er vant til at få hestemüsli og havre, her får hun raketmüsli og havre, som næsten er det samme.
    Jeg har også tænkt om hun ikke var faldet til, men ved gamle ejer gik der en uge før hun faldt til da hun fik hende.
    Hun blev dog ikke lukket på anden fold før, men hun har det fint med de andre ponyer nu, dog skulle hun og min ponyvallak lige se hvem der skulle bestemme. Men de går fint sammen nu, og syntes da heller ikke hun skulle begynde at stejle af den grund?

• #4   7. nov 2009 Nej men en hest kan jo let blive stresset hvis den ikke føler den har sit eget, så det var det jeg gættede på. :). Men hvis du er sikker på den har det godt sammen med de andre, så er det jo nok ikke det. smiley

• #5   7. nov 2009 det tager tit hesten 2 uger at falde helt til så giv hende en chance. du behøver ikke ride hende ofte og undgå at udsætte hende for alt for mange nye ting på en gang. giv hende en go rutine start men at komme på fold og i boks og sådan brug tid på at strigle hende og sådan istedet.

mht at hun stejler er hun tydeligvis utilpads. Det kan dog også være hun ikke ser dig som sin leder endnu. det kan være hendes måde at sætte sig imod dig. brug tid på at arbejde med hende fra jorden, det er det vigtigste og glem ridningen for en stund

• #7   7. nov 2009 Nej det har jeg ikke...
    Men hvorfor skulle hun stejle de andre gange?

Kommentér på:
Er begyndt at stejle?

Annonce