{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
471 visninger | Oprettet:

Spørgsmål fra en uerfaren.:) {{forumTopicSubject}}

.. Ej okej, helt uerfaren er jeg ikke, men sikkert meget iforhold til nogen af jer herinde.:)
Jeg kan starte med, at sige, at jeg hedder Michelle og jeg er snart 16 år. Mit liv består langt det meste af tiden, af at jeg bruger tid med dyr. Primært hunde. Jeg har selv 2, som jeg har taget til mig som voksne, efter de ikke havde det godt (de kommer ikke fra samme sted). Senere skal jeg også uddannes til hundetræner- og adfærdsbehandler og sikkert også noget mere eftersom jeg nok ikke kan leve af det kun.
Men ja.. Jeg har nu besluttet, at hvis jeg kan finde en staldplads jeg kan leje tæt på mig, vil jeg have en pony fra føl og træne den på horsemanship-måden. Jeg har gået til ridning i flere perioder(4-5) igennem de seneste 5 år, men jeg har alle steder fået en dårlig oplevelse med måden, man behandler hestene på og er derfor stoppet og til sidst valgte jeg, at se ridning, som mere hestemishandling end sjov for hesten også og stoppede så helt. Ikke fordi det var noget jeg snakkede højt om.. Men så fik jeg så læst noget om horsemanship og det lyder jo skønt! Det lyder som om, at det ikke er noget som sådan, at nogen er imod. Jeg er jo vant til hundeverdenen, hvor man stortset ikke kan undgå, at have nogen i hælene, som synes man gør noget helt forkert.

Men jeg vil gene høre, om der er nogen, der har noget, at sige..?
Jeg mener, noget jeg skal tænke på, eller noget med en god race eller noget om træningen.. Et eller andet?
Måske nogen, som selv arbejder med træningen, som har lyst, at fortælle lidt om det.. Måske privat?
Hvis det gør nogen forskel arbejder jeg(snart) 3 timer om dagen, så det er ikke enormt meget indtil videre. Så der skulle gerne være nok tid til hunde og pony..

Jeg vil ikke gøre det her til en negativ debat, så vær sød, at tænke igennem, om det du vil sige, bedre kan betale sig, at skrive privat til mig.

Hilsen
Michelle. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål fra en uerfaren.:)
  • #1   26. okt 2009 Jeg sys da du skal go for it. Under min profil, kan du se lidt tricks min kan i den seneste video. Og det kan jeg love dig for at han synes er sjovt også vanker der jo også en gulerod i ny og næ...

• #2   26. okt 2009 Tack Marlene! Det vil jeg lige gøre.:D Det ser så skønt ud, når man har sådan et godt forhold dit sine dyrevenner!

• #3   26. okt 2009 Er der noget med køn eller noget, der er bedst?? Eller en fordel..

• #4   26. okt 2009 det er en fordel at have en vallak el hingst

for hoppe er hysse og totalt hjernelamme en gang i mellem.

• #5   26. okt 2009 hvorfor er det plat?

det kræver meget at have hingst, og lige så meget at have en hoppe da de er meget hysteriske, på en eller anden måde.

eman det kan godt være det er mig, men kan ikke så godt med hopper.

• #6   26. okt 2009 okay, men det er de FLESTE

• #7   26. okt 2009 Men hvis jeg så vælger en hingst lige fra mor af, så er den jo så ikke vallak, men hvornår kan man så "lave dem om" til det?.. Og vil den så blive roligere??

• #8   26. okt 2009 Hvad mener du helt præcist med at træne på horsmanship-måden?? Horsmanship er ikke noget man træner, men har noget at gør med hvordan man behandler sin hest. Altså når man har forståels for at træne hesten på en ordentlig måde og forstår hestens behov, så kan man sige at man har et godt horsmanship. Derfor er horsmanship noget subjektivt noget, da ikke alle er enige om hvordan man børe træne en hest. Alle herinde vil nok sige at de har et godt horsmanship, uden at du nødvendigvis vil syntes det samme smiley

Med hensyn til at købe et føl, så vil jeg nok syntes at det er for tidligt, i forhold til den heste erfaring du har. Det at have et føl er ikke en dans på roser, de skal prøver grænser af, og de er altså noget større end en hund at have med at gøre:) Jeg syntes at du skal vælge at købe en hest på 8-10 år, du kan jo stadig træne efter de trænings metoder som du syntes er de rigtige smiley

• #9   26. okt 2009 Michelle: Ja, en hingst bliver roligere når den bliver en vallak.

M.A.J: En hoppe har den ekstra gnist som fører den til toppen, hvis man kan styre/håndtere den smiley vallaker er mere rolige og kedlige. Så det kommer helt an på hvilken slags hest man er til.

• #10   26. okt 2009 Hvornår går de over græsen fra ung til voksen? Hvilken alder?

• #11   26. okt 2009 Nu synes jeg ikke det er noget problem at få et føl, hvis man tiden og lysten til at træne opdrage dem. Her skal man ikke aflære ting og dårlige oplevelser. Men har en mere "ren" tavle. Ude ved os har vi både vallakker, hingste og hopper der er meget samarbejdsvillige i tricks. Den tidligere viste video er af min fuldblodsaraberhingst på 4 år. Og jeg synes den viser en hest, der synes det er sjovt at træne på den her måde... Det handler jo mest om måden hvorpå man træner omgås sin hest. Jeg tror de fleste heste vil elske "tricks" hvis træneren ved hvad man har med at gøre og ikke forcerer hesten. Men jeg vil ikke anbefale en hingst, der er ved at blive voksen/er voksen til folk som ikke har mange års erfaring med heste... Hvis man vælger en hingst fra føl og ikke har den nødvendige erfaring må man kastrere, så snart hormonerne begynder at træde i kraft og samtidig, synes jeg også man skal få noget kvalificeret undervisning, hvis man ønsker at træne tricks mm. Det kræver en basis viden. Og hvis man selv er gået i kast med det uden hjælp. Kan man nemt komme ud i problemer af den ene eller den anden art før eller senere...

Kommentér på:
Spørgsmål fra en uerfaren.:)

Annonce