688 visninger
|
Oprettet:
* Jeanette Rolighed Mehl *
16. apr 2008 Følger: 86 Følgere: 86 Heste: 2 Emner: 350 Svar: 1.712
16. apr 2008 Følger: 86 Følgere: 86 Heste: 2 Emner: 350 Svar: 1.712
Første gangs føl. {{forumTopicSubject}}
Hej. min hoppe skal ifol næste år? (hvis alt går efter planen)
- men hvad skal jeg være opmærksomhed på
ALLE råd er GODE råd!
- hvor langtid må man ride hesten (ikke hårdt) i graviditeten?
- hvor mange måneder pærcis går hoppen med føllet?
- og er det bedst at føllet bliver født i en boks eller ude på en fold (selvfølgelig under opsyn)
håber i kan/vil hjælpe?:)
mar 2008
Følger: 46 Følgere: 41 Heste: 7 Emner: 56 Svar: 646
men håber da der er en del der kan hjælpe dig men ellers tag en snak med dyrlægen
mar 2007
Følger: 72 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 422
mar 2007
Følger: 130 Følgere: 129 Heste: 20 Emner: 60 Svar: 2.695
Hoppen går normalt mellem 325 og 340 dage, nogle mere nogle mindre.
Fol i boks, da hvis hoppen har brug for hjælp kan i nemt komme til den, uden at stresse hende.
jul 2007
Følger: 64 Følgere: 123 Heste: 6 Emner: 315 Svar: 2.342
Så vidt jeg kan læse, skal hoppen først ifoles næste år ..
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
- er det ikke 11 måneder? Det mener jeg, nogle heste går med det længere, andre lidt kortere, ligesom med mennesker
- Kommer an på årstiden, jeg tror mange heste gerne vil føde på folden, da det er mest naturligt
Min søsters hoppe fik føl sidste år, et upserføl ganske vidst Hun blev tilreddet ifolet (tidl. ejer vidste ikke der var føl i hende) og med vokseværk, hvilket hun ikke var glad ved.. Til gengæld ville hun gerne med ud på ridebanen og lege, når vi red Kasper og Sofus, eller hyggede om Tayar
Du kender din hoppe bedre end jeg gør, så prøv at aflæse hvor hun føler sig mest tryg og sådan
apr 2008
Følger: 86 Følgere: 86 Heste: 2 Emner: 350 Svar: 1.712
Okay Super tak ...
- min hoppe er ikke sat ifol endnu. det skal hun først næste år i April ell. Maj
mar 2007
Følger: 72 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 422
så skal hun have en måned fri når hun har folet og så stille og roligt igang igen...
hoppen går 11måneder med føl i maven... og omkring 6 måneder med den efter foling...
mine foler som regel helst på folden, men da de skal have så tidligt iår, bliver det i boks, ellers bliver det vist lidt koldt for føllet...
apr 2008
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Jeg har dog hørt at man skal lade være med at springe på en hoppe der er i fol.
Rider du den helt op til foling, kan du også starte op ret hurtigt efter igen, det er sundt ret hurtigt at tage hoppen ud kort, og lade føllet blive i boksen, og så stille øge det.
Jeg har fået 5 føl, og kun de to er født i boksen. De to der er født i boksen er født om natten eller tidlig morgen, i april måned, hvor jeg har ventet med at lukke på døgnfold pga forventet foling. Dem på fold er født sidst i april eller senere, og hopperne var kommet på døgnfold, jeg var ellers begyndt på at lukke dem ind om natten omkring termin, men de gik så langt over, så jeg ikke kunne blive ved. Den første folede om formiddagen, hvor de alligevel ville være lukket ud, den næste kl 19 om aftenen, og kom ind bagefter, og den sidste omkring middag mens vi var til hingstekåring. Så vær forberedt på at det kan ske ude, selvom de kommer på stald om natten. Hvilket jeg faktisk også foretrækker, så længe jeg har hopper der er nemme at komme til
apr 2008
Men Tusind Tak ..
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Jeg foretrækker at få mine føl i marts/april måned, så har jeg det gode græs i den periode hvor de drikker mest mælk, og det gode vejr til dem. I år har jeg fået føllene sidst i april, først i maj, og det har knebet med at jeg har kunnet holde huld på mine hopper sidst i laktationen, da græsset ikke er så godt længere, og det kræver en del foder ved siden af. Samtidig kniber det med at få føllene fravænnet før end hestene skal til at på stald, og jeg skal over på vinterfolden, som jeg kun har en af i år, og det er for tidligt at lukke hopper og føl sammen igen der. Så jeg har valgt at lade min hoppe selv fravænne det føl som jeg skal beholde, ellers må jeg vente til foråret.
En anden grund til at jeg ønsker tidlige føl, er at jeg gerne vil have dem inden hopperne skal på døgnfold, så de kan komme med ind de første nætter. Samt jeg skal ikke lukke drægtige hopper ind op til foling, for bedre at kunne se til dem om natten.
Så hvis det var mig, ville jeg klart starte midt i april med at sende til hingst, hvilket jeg også gør til næste år.
Gjorden jeg også sidste år, men den ene løb om, og den anden kom først i brunst 3 uger efter hun kom til hingst, samt de gik begge over tid, så jeg alligevel fik føl sidst i april/først i maj.
apr 2008
Har fundet nogle gode hingste som passer godt til min hoppe .. selvom de ikke er samme race. men så kan føllet også arve det den anden ikke har .. (kig evt min video, Safir er den menst eftertræktede) :)...
Første gangs føl.