{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
789 visninger | Oprettet:

Nu lyder jeg måske dum.. {{forumTopicSubject}}

.. Men hvorfor er det sadlerne skal sidde så langt oppe i nakken på ponyer og nogle heste?
Jeg er selv, og har altid været islænder rytter, og kan slet ikke forstå hvorfor al vægten skal placeres så meget på hestens forben og skuldre. Når jeg ser nogle billeder hvor en rytter rider f.eks. en pony, ser det virkelig uharmonisk ud set fra siden. Ligeså vel som jeg læste i bogen "At danse med heste", er hesten jo slet ikke bygget til så stor belastning på dens skuldre.
Så er der en der vil forklare mig, hvorfor sadlen skal ligge dér?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nu lyder jeg måske dum..
  • #1   6. okt 2009 hehe godt spørgsmål. men hvis sadlen ikke skal lægge der, hvor skal den så lægge så man stadig kan ride den:D

• #2   6. okt 2009 det ved jeg egentlig heller ikke godt spørgsmål, men hvis mine sadel kommer for langt tilbage så bukker min pony

• #3   6. okt 2009 sadlen skal ligge så lagt tilbage så skulderen har fri bevægelse smiley men må heller ikke nå hen på lænde stykket.

• #4   6. okt 2009 Det er forskelligt (:

Men sigende overskrift!

• #5   6. okt 2009 Det skal den heller ikke - jeg kan da med det samme mærke hvis jeg en dag får lagt sadlen lidt for langt frem, så hugger han i bevægelserne. Omvendt - må den så heller ikke komme for langt tilbage.. så giver det samme resultat..

• #7   6. okt 2009 Nu er der jo en væsentlig forskel på ridning af islandske heste og af moderne rideheste, og endnu mere forskellig er måden, sadlen skal ligge på disse to arter...

• #8   6. okt 2009 Wonka
    Jeg er godt klar over at der er forskel - Men HVORFOR?
    Hvorfor er det sadlen skal ligge så langt oppe på deres hals, at der inegn skulderfrihed er?

• #9   6. okt 2009 sadlen skal ligge således at fæstnings naglen ligger lige bag skulderen og det dybbeste punkt på sadlen ligger midt på hestens bærrende del af ryggen.
    Faktisk ligger alle sadlen sådan, både islandske, western, bomløse og andet. sadlerne er bare bygget op på forskellige måder

• #10   6. okt 2009 Fæhesten
    Jeg må indrømme at jeg har set hundredevis af billeder herinde, hvor sadlen ligger på nakken af hesten.
    Det har ikike noget med sadlens opbygning at gøre det jeg hentyder til, men mere hvor langt men skubber sadlen frem. Jeg har set heste der går på deres forben, fordi rytteren ligger med vægten et heeelt forkert sted. Og så spørger jeg bare, hvorfor man gør således ;o)

• #11   6. okt 2009 At folk ikke kan finde ud af at sadle deres hest op, er jo ikke ensbetydende med, at de engelske sadler generelt ligger dårligt på hesten.

Hvis en spring-, dressur- eller kombisadel ligger korrekt i den kurve på hestens ryg, der er stærkest og beregnet til at bære en sadel, vil den slet ikke harme hestens skulderfrihed.

• #12   6. okt 2009
    Ingen sadel skal ligge ude på skulderen ligemeget race da hesten ligemeget race sjovt nok skal have skulderfrihed til at bevæge skulderen.

Men undre mig virkelig også. Fandt selv ud af for lidt siden hvilken kæmpe forskel det gjorde at jeg lagde Majas sadel 2cm længere tilbage - pludselig fik dyret rygsving og blev bedre og sidde på. Har ellers prøvet 117 måder at få den skide sadel til at blive liggende ordentligt, men der fandt jeg den så.

Og når man så påpeger at sadelen ligger for langt fremme så blive folk virkelig pissed og vil slet ikke høre efter, jamen .... en sadel der ligger dårligt hvorfor vil man ikke ændre det? :s

• #13   6. okt 2009 det har jo ikke noget at gøre med sadlens oprindelige formål. blot at folk åbenbart tror det er rarer at sidde oppe imellem ørerne på hesten, det er jo folkets fejl ikke sadlen

• #14   6. okt 2009 Krikken
    100% enig!

Wonka
    Jeg siger heller ikke at de engelske sadler ligger dårligt. Har overhovedet ikke ppeget at nogen sadel ligger dårligt. Det eneste jeg siger er, at jeg syntes det er stupidt at rykke sadlen frem - Se, jeg nævnte ikke at selve sadlen lå dårligt, men at den bare ligger forkert.

• #15   6. okt 2009 ja man ser ofte at sadlen ligges alt for langt fremme... eller at den glider frem fordi folk ikke gider bruge penge på at få en sadel der passer..

• #16   6. okt 2009 Uden jeg bliver høvlet ned, var der så måske en, som har et godt råd til hvordan - eller om det i det hele taget kan lade sig gøre at få sadlen til at blive tilbage på en rundmavet pony....

Og sig ikke ny sadel, for den Bates Caprilli Cair han har fået er tilpasset ham, der er fin skulderfrihed, men han er stadig for tyk, og gjorden glider frem og dermed sadlen under ridning. Det er kun et par cm den ønskværdigt skal tilbage og blive der, og der ligger den også fra start af.
    prøver virkelig at få ham slanket på den gode måde, men han bliver åbenbart fed bare af at kigge på foder.
    Gjorden er en anatomisk wintec med gele og gjordstropperne har y-ophæng, hvis det har noget at skulle have sagt.

Lizet smiley

• #17   6. okt 2009 Lizet
    Har du hørt om 'superselen'?

• #18   6. okt 2009 nej har ikke hørt om superselen - hvad er det?

Lizet smiley

• #19   6. okt 2009 Lizet
    Det er en sele jeg ihvertfald ved bliver brugt på islændere.
    Det er en sele, som ikke sidder omme i halen og trækker, men derimod på bagparten. Den sidder ikke for langt nede til at trække hestens ben, eller lægge et irriterende pres, men ligger perfekt til at holde sadlen på plads uden at skulle benytte en halerem:

Her er et link:
    (link fjernet)

Jeg ved som sagt ikke om den kan bruges på store heste, men jeg ved den fungere super godt! Har selv benyttet den på en hoppe, der ligesom din fik topmave bare af at se et græstrå ;o)

• #20   6. okt 2009 Jo, kan lige læse mig frem til den også bruges til større heste ;o)

• #21   6. okt 2009 google er min ven - nu har jeg fundet superselen. Kønt er det jo ikke må man sige, men fuld tilfredshed eller pengene tilbage inden for 14 dage, kunne jo være en overvejelse værd, hvis der ikke lige kommer en med LØSNINGEN på problemet.

Lizet smiley

• #22   6. okt 2009 Ja det er fordi folk ligger sadlen forkert..

Og ja inden i siger noget så ved jeg godt min sadel ligger for langt fremme på min hest anton, er skam os ved at anskaffe mig en ny:) i det min sadel glider lidt frem når jeg rider ham:(
    Bar så ingen siger at min egen selv ligger forkert tihi:)

• #23   6. okt 2009 Jeg vil gerne indrømme, at min sadel indimellem ligger for langt fremme. Jeg lægger den korrekt, når jeg sadler op, men er jeg nødt til at lave mange anholdninger med sædet, så ryger den altså lidt frem
    Specielt når de er fede, hvilket begge to er nu - og det er ikke ret meget mere.
    Men jeg ved da godt, at det er et problem, det ved jeg skam udmærket.

Desværre hjælper en ny sadel intet, da det er gjordlejet, som ligger langt fremme, og maven er meget rund, så gjorden glider altid frem og trækker sadlen med - det kan endda ses, inden man overhovedet har sat sig op... Det er der også en artikel med inde på epona.dk, og der er intet andet at gøre end prøve at slanke sin hest nok til at den får et godt gjordleje

• #24   6. okt 2009 Lizet
    Ja, det er ikke fantastisk smukt, men man må da kunne pynte den en smule eller noget? ;oP
    Men den fungere super godt kan jeg sige!

Kommentér på:
Nu lyder jeg måske dum..

Annonce