{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overvejer udlån af min hest
  • #1   22. sep 2009 Find en der har haft hest før. Find en du kender, eller hvis der nu er en du kender som kender en.

• #2   22. sep 2009 lav en kontrakt , og stil krav til låner, se stedet hvor hesten evt skal stå.
    lav i kontrakten at i tilfælde af misligeholdelse så ophæves den med det samme.. osv

• #3   22. sep 2009 Jeg kigger lige med ;)½

• #4   22. sep 2009 maria H: Det gjorde jeg også sidste gang, men desværre gik det alligevel galt - men det skal selvfølgelig med.

• #5   22. sep 2009 Der findes en rigtig god og fyldestgørende - for ikke at nævne juridisk gyldig - kontrakt, som er beregnet til udlån af heste. smiley

Bortset fra det er der vel tale om en mavefornemmelse... kemi, om man vil. smiley Nu har jeg aldrig prøvet at låne en hest ud, men jeg har efterhånden et par gange prøvet at have en lånehest herhjemme selv. Jeg plejer altid at opfordre hestens ejer til at komme på besøg og se, hvordan hesten har det. smiley

Det der med uanmeldte besøg må jeg til gengæld indrømme, at jeg er en smule ambivalent i forhold til... Fra ejers side kan jeg godt se, at denne tryghed er rar at have, og som låner har jeg som udgangspunkt heller ikke noget imod, at ejer pludselig kommer forbi og kigger til hesten - det er jo trods alt deres hest!
    Omvendt betyder "uanmeldt besøg", at ejer kan komme på et tidspunkt, hvor jeg ikke er hjemme, og jeg må tilstå, at selv om jeg til hver en tid er villig til at vise hesten frem med en times varsel eller mindre, ja så ville jeg ikke bryde mig om at have fremmede mennesker gående rundt på min matrikel uden mit vidende, når jeg ikke er hjemme.

Til gengæld har jeg den holdning, at låner man en andens hest, så påtager man sig samtidig ansvaret for at sørge mindst lige så godt for hesten, som dens retmæssige ejer ville have gjort. Personligt føler jeg, jeg påtager mig et ekstra stort ansvar, når jeg låner en andens hest. smiley

• #6   22. sep 2009 UPS!!! Glemte at skrive, at den omtalte kontrakt findes på Hestenettet. smiley

• #7   22. sep 2009 Jeg forstår altså ikke formålet med uanmeldt besøg.

Skulle der være tale om mislighold af hesten, så kan det vel ses om man kommer uanmeldt eller ej?

• #8   22. sep 2009 Camilse, et uanmeldt besøg kan i princippet kun bruges til at tjekke op på, om hesten går der, hvor det er oplyst, at den går + om den kommer på fold som aftalt osv. Hestens almentilstand kan jo ikke skjules, om man så har en uges varsel, før hestens ejer dukker op. smiley

• #9   22. sep 2009 Camilse: Jeg synes at det med uanmeldt besøg, er super godt. For hvis man aftaler en dag, kan man hurtigt. lige få tingene til at se super fantastiske ud. På et uanmeldt besøg, kan man se, præcis hvordan hesten har det, i øjeblikket og om der bliver holdt opsyn med den som aftalt osv osv..

Men ellers ja. En god kontrakt er super vigtig!

• #10   22. sep 2009 Da jeg sidst lånte en hest ud var jeg aldrig på uanmeldt besøg, for det første frdi jeg gerne samtidig ville snakke med lejeren og se hende ride hesten og det sker jo sjældent når man kommer uanmeldt - desværrre valgt jeg bare at låne hesten ud til en der boede langt væk, så det blev ikke til så mange besøg så derfor ville valget blive på en der bor tættere på

• #11   22. sep 2009 På trods af at jeg havde en super kontrakt som var godkendt af en advokat, så hører det desværre tit til små ting sagerne og så kan det ikke betale sig, at køre en sag - jeg havde Pernille Skinnerup ind over da det gik galt og hun rådede mig til, at lade være med at køre sagen, da jeg ikke ville få det ud af det som det ville koste

• #12   22. sep 2009 En hest der ikke bliver behandlet ordentligt kan altså ikke bare lige fikses, Jeanette...

Og hvad så hvis man kommer på uanmeldt besøg ud til en hest der er lukket ind af andre i en boks, der endnu ikke er ordnet for at den ikke skal stå alene... Sådanne enkelttilfælde risikerer jo at give anledning til mistanke om dårlig pasning af hesten.

Så hellere komme og se til hesten ofte, og så tale med de mennesker der ellers er på stedet...

• #13   22. sep 2009 Jeg vil tro at jeg kan se hvis min hest ikke trives, jeg ved jo hvordan han er til daglig og jeg har,da jeg havde ham opstaldet ude set hvordan han er hvis han ikke trives

• #14   22. sep 2009 Efter min mening bør der altid i forbindelse med et udlån være løbende kommunikation mellem ejer og låner for at sikre, at den indgåede aftale bliver holdt. smiley

Som sagt gør jeg selv et stort nummer ud af at holde ejer opdateret og åbner altid gerne mit hjem, så ejer kan besøge sin hest og se, hvordan den trives. smiley

• #15   22. sep 2009
    Du skal sørge for at han ikke bliver lånt ud længere væk end at du kan tage hen og besøge ham jævnligt.

Man hører alt for mange grimme historier og i denne krisetid hvor folk ikke har råd til selv at købe, der vil du bliver overfaldet at tilbud om at låne ham... og det er meget svært at gennemskue hvem der reelt har råd til at holde hest??
    Så sørg for at det bliver i nærheden af dig, så du kan holde øje med om han nu får smed (ordentlig smed) osv....

• #17   22. sep 2009 Vær 100% sikker på at personen ved hvad hun har med at gøre. Besøg den og vær forsat interesseret uden at være anmasende.

Jeg har haft lånehest to gange, og aldrig haft problemer med utilfredse udlejere. Men det vigtigste er at fu stoler på låner, er du i tvivl, så lad være!

• #18   22. sep 2009 jeg vil helt klart ikke udlåne ham hvis min mavefornemmelse siger nej - jeg vil selvfølgelig også stille krav til opstaldning, herunder mener jeg foder og strå (han har behov for meget hø og wrap) ellers trives han desværre ikke - skoning - lang foldtid, det er han vant til - er der andet? Kan man tillade sig at forlange at han er lejers eneste hest? Eller ville det være at gå over stregen...?

• #19   22. sep 2009 som eneste ridehest....

• #20   22. sep 2009 Jeg forstår bare ikke hvorfor man ikke bare besøger hesten tilpas ofte.

I ALLE de sager jeg har set nævnt på nettet hvor der har været tale om dårlige erfaringer med udån, har der været tale om folk der ikke har besøgt hesten jævnligt.

Gør man det, så er man altså sikker på at hesten ikke bliver vanrøgtet.

Bare fordi hesten er på fold den dag man kommer på besøg, er det jo ingen garanti for at den har været det de øvrige dage.

• #21   22. sep 2009 jeg vil gerne sige tak for alle de pb jeg har modtaget - som sagt er valget ikke taget endnu om jeg er parat til at låne min drømme hest ud, men jeg gemmer alle beskederne hvis det skulle blive aktuelt....!

• #22   22. sep 2009 Ok. Håber du skriver igen. smiley

Kommentér på:
Overvejer udlån af min hest

Annonce