585 visninger
|
Oprettet:
Forfangen - boksro? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en ældre hoppe som er plaget af gigt, og nu også er forfangen.
Hun er meget øm på forbenene, og går selvfølgelig ret usikkert af samme grund..
Det plejer at være bedre når hun først kommer lidt i gang med at røre sig og bliver varm.. Men jeg har fået at vide et par steder at boksro skulle være en god ide for at skåne hendes ben, men så vil hun nok være ret stiv i benene efter en dag på den måde..
Så hvad mener i vil være bedst? Hun går i løsdrift nu, og vil helst være ude. Der er mulighed for at sætte hende på boks..
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 5
maj 2005
Følger: 86 Følgere: 99 Heste: 7 Emner: 232 Svar: 2.122
Vil ikke sige boks ro er nødvendigt idet mindre den er meget øm... hvis det er tilfælde ville jeg sætte den i boks, for at forhindre hårdt underlag og dermed at hovbenet sænker sige yderliger. Gigten må vente lidt er mit bud.. men for at være sikker så hør din dyrlæge ad.. det koster ikke noget at ringe til ham/ hende udeover tlf taksen =)
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
Nu bliver der sagt at en forfangen hest skal stå blødt for at undgå at hovbenet sænker sig. Hvorfor er det lige at blødt underlag forhindrer det? Hvis hesten vejer 300kg er det vel de samme 300kg (fordelt på de 4 ben) på hårdt som på blødt underlag?? Så der er vel samme kraftpåvirkning på hovbenet??
Eller hvad...
Jeg siger ikke det er forkert, for jeg har hørt det samme. Men hvis der er nogen der kan forklare mig det, kunne det være dejligt :o) jeg har nemlig undret mig over det.
Hilsen Helene
aug 2008
Men tror lige så meget det med det bløde underlag er for at skåne koderne og leddene når hun træder rundt. Hun står jo ikke bom stille i boksen, så hvis det giver lidt efter der hvor hun træder er det nok lidt bedre...
aug 2008
Forfangen - boksro?