{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vild hest????????????
  • #1   14. aug 2009 slider det smiley
    tænk hvor langt de går og hvad de bider i,..

• #2   14. aug 2009 Sabine PONY UDLÅNES :

men mi hest spiser jo også græs hver dag, som de gør?

• #3   14. aug 2009 Din hest har sandsynligvis ikke samme muligheder for at spise, og gå i samme mængder som vildhesten, desuden behøver vildhestens hove ikke være i samme stand som en moderne ridehests hove smiley

• #4   14. aug 2009 Det skulle dusuden være godt for både strålen, og selve hoven, hvis der er sten, i moderate mængder, på folden smiley

• #5   14. aug 2009 Som der er blevet skrevet så skal hovene ikke være lige så ''perfekte'' hos vildheste som ved rideheste.
    medhensyn til tænder er det heller ikke alle rideheste der får raspet tænder. Min er 11 og har aldrig fået det gjort smiley

• #6   14. aug 2009 jamen hvordan ser tænderne ud på en vildhest??

det er bestemt ikke sikkert at den ville blive ret gammel?! smiley
    den dør måske i en alder af 12 år, pga tænderne er slebet skævt, har irriterende tandspidser, og ikke kan tygge maden ordentligt??

• #7   14. aug 2009 Den eneste af de heste, jeg har haft, der har fået raspet tænder, var min gamle New Forest pony, men det var fordi han havde ulvetænder.

• #8   14. aug 2009 Vildhesten har en klart kortere leve alder end tamme heste..

Og de render heller ikke rundt med bid i munden..

• #9   14. aug 2009 Mange af de tandproblemer vores tamheste lider af er følger af vores opstaldning og brug af dem.
    Som andre har skrevet, så bruger vildheste betydeligt flere timer på at æde groft plantemateriale som er med til at slide deres tænder.
    Tandspidser kan ofte komme som følge af at hesten går med en grime som er for stram om mulen. Dette kan nemlig forhindre hestens kæber i at forskyde sig nok, så der derved opstår spidser inderst i undermunden og yderst i overmunden. Underkæben er lidt smallere end overkæben og der skal derfor en relativt stor sidelæns forskydning til før der bliver slidt ordentligt på hele tyggefladen.
    Tandkroge opstår oftest fordi hestene spiser med hovedet oppe i bringehøjde istedet for ved jorden. Ved at spise med løftet hoved bliver underkæben skudt svagt bagud og den bagerste tand i undermunden bliver så ikke slidt ordentligt på den bagerste kant. Samme gælder modsat for den forreste kindtand i overmunden. Hvis hesten spiser fra jorden vil underkæben komme frem på plads, så risikoen for kroge mindskes voldsomt.

Det er rigtigt at vilde heste ikke skal kunne gå svær dressur eller lignende, men evolutionært ville det være håbløst hvis de ikke kunne slide deres tænder eller hove optimalt selv. Arten ville nok hurtigt være uddød hvis ikke de kunne forarbejde deres føde eller have gode nok hove til at flygte fra rovdyr. smiley

• #12   14. aug 2009 en vild hest behøver ikke den slags pleje. har hesten fejl med tænder eller hove dør den inden den er særlig gammel, så det kun de stærke der overlever.

plus hesten er udsat for et naturlig slid dagen lang på hovede så det er ikke noge problem.

ligeledes spiser hesten med hovedet nede det meste af dagen, hvilket ikke er mugligt for vores fx om vinteren, derfor lider de af tandproblemer.

• #13   14. aug 2009 Jeg tror også folk måske overdriver med det raspen tænder.
    Måske er det fordi mine dyr har lidt skov de kan gnave i at de ikke har behovet. Men jeg får dem kigget efter en gang om året og dyrlægen har ikke fundet det nødvendig endnu. Den ene er 11 år. og har aldrig haft tandlæge.
    Ydermere har jeg fået besked om at tænderne slet ikke har godt af at blive raspet helt flade, det bliver sværer at tygge føden så.

Kommentér på:
vild hest????????????

Annonce