opdragelse af hingsteføl {{forumTopicSubject}}
Hej jeg har selv et hingsteføl fra 4 maj 09.
super kælen den første som kommer på folden.
Han har to dårlige vaner bider og er nu også begyndt at stejle..Han stejlede op af mig i sidste uge og ramte mig i hovedet så jeg blev så forbavset at jeg tabte træktovet desværre, han kom nu nhen til mig og vi prøvede at gå lidt mere, men da var den vane helt klar sat helt fast..Så jeg blev ved til vi fik et par meter uden problemer og så roste jeg ham meget og han fik fri..
Han har hele tiden været i hænder og jeg rykker hårdt i træktovet når han stejler,,bliver 147 nå han er udvokset.
Har haft med heste at gøre i 25 år så helt grøn er jeg ikke.
Men man kan altid lære noget nyt,
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
Det, jeg har gjort for at vænne ham af med det, og som har virket for mig, er, at når han kommer med mulen for at nappe, har jeg ventet, til han kom helt tæt på med mulen og var lige ved at nappe, hvor jeg så har givet ham et lille "dap" over mulen med hånden. Ikke, så det gør ondt - bare lige nok til, at han tænker "hov, hvad er nu det?" To eller tre gange, hvor jeg brugte denne fremgangsmåde, så holdt han op med at nappe, og han er så absolut IKKE blevet hovedsky eller bange for mig på nogen måde - det har jo ikke gjort ondt.
Hvad angår det med at stejle, har det hidtil været tilstrækkeligt, at jeg er trådt frem imod ham og har viftet med den pisk/stick, jeg altid har med mig, når jeg går ud på folden til ham. Jeg bruger den aldrig til at slå med, men vi bruger den under træningen, og den er rar at have til f.eks. at vifte med foran mig, hvis han kommer for hurtigt imod mig uden at sænke farten og stoppe op, som han plejer.
Selvfølgelig kender jeg ikke dit hingsteføl og ved derfor heller ikke, om samme metode vil virke for dig - det er blot et forslag til, hvad du kan prøve, baseret på egne erfaringer.
jul 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 90
Jeg ønsker at kunne trække ham da min sommerfold er over en vej.
løfte ben pga. smed. vigtige ting i mit hestehold ellers skal han kun lære at vi mennesker er sød og rar..
Jeg har kun ponyer og han skal rides op til en børne pony så ingen unoder tak:) Ønske ikke at komme til at kæmpe med ham senere, vil gerne lege det ind nu....Det bedste ville være et føl mere men det har jeg ike plads til og han kommer sammen med andre føl når han skal afvendes..
Han er farlig at trække med, derfor vil jeg gerne have en tryllestav så han holder med at bide og stejle op af mig når jeg trækker med ham.. Og det er stille og roligt når vi øver.
Takker igen
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Svar: 166
hun skal også blive blive børnepony, men pt er de bange for hende
opdragelse af hingsteføl