{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
975 visninger | Oprettet:

Tungerækker {{forumTopicSubject}}

Min hest har i efterhånden langtid været tungerækker.. (Hans tunge hænger ikke og slasker men den er lige ude af mundvigen når jeg rider)

Jeg er itvivl om hvad det kan skyldes efterhånden.. Jeg har undersøgt ham i munden om der skulle være sår eller ømhedder, men intet.. Jeg har skaffet et smallere men mildere bid, for måske var der ikke plads nok i hans mund? Og så har jeg også overvejet om jeg holder for hårdt i tøjlen? Men han gør det også når vi bare trækker?

Det er ikke et problem som sådan (Han går jo pænt og er i højt humør hverdag xD) Men undre mig nu alligevel...

MVH Ida og Markus

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tungerækker
  • #1   5. aug 2009 Når Tusja har et bid i munden tager hun tungen ud i højre side, den hænger slet ikke ude af munden men man kan lige se den. Det er ikke fordi der ikke er plads i hendes mund eller noget, det er en vane for hende som gør at hun koncentrerer sig bedre.
    Så det kan evt. være noget han er begyndt på for at kunne koncentrere sig bedre, hvis han har gjort det altid er det nok en vane men ellers så har jeg ingen idé om hvorfor han gør det. smiley

• #2   5. aug 2009 Dårlig vane :o)

• #3   5. aug 2009 gør han det også hvis du rider uden bid ?
    ellers kan man jo købe et specielt tungerækker bid ? smiley

• #6   5. aug 2009 - men ja som mig og den grønne møgkælling skriver så
    find ud af om den også gør det uden bid smiley

den grønne møgkælling .
    - kender heller ikke til det bid , har bare hørt om det

• #8   5. aug 2009 Du kan evt. fejlaflæse din hest? Måske er den ikke så glad som du måske aflæser? smiley
    Når heste viser tydelige fysiske tegn på ubehag (som tungerækkeri) er det tit fordi de er MEGET irriteret =) Jeg har selv siddet og studeret en masse heste, og jeg synes at man kan se ubehag i hestens øjne FØR de tydelige fysiske tegn kommer. De første tegn på ubehag er i øjnene, de fysiske er når de er MEGET irriteret =)
    Så måske er det en fejlaflæsning fra din side af, og din hest måske ER ret tit irriteret over noget? Du skriver han også gør det når du bare trækker ham, er det med eller uden bid? Hvis det er med, så er det højest sandsynligt det. Hvis han også gør det uden bid uden du sidder på ham kan han måske have ondt et sted i musklerne?

Det er ikke bare en dårlig vane, det er stærke fysiske tegn på ubehag vil jeg satse på =)

• #9   5. aug 2009 Heste stikker jo ikke tungen ud af munden når de koncentrere sig altså.. smiley
    Med tungen ude af munden kan den ikke få rigtige signaler fra bidet, ergo den gør det svære for sig selv - hesten vælger altid det nemmeste. Ergo: Den gør det ikke fordi den koncentrere sig =)

• #10   5. aug 2009 jeg har for år siden haft en dejlig vallak som gjorde det samme som du beskriver. årsagen var at han som 4 og 5 års havde haft en ulvetand og når han så fik bid i munden ramte det tanden og det gjorde naturligvis ondt. da jeg købte ham havde han fået opreraret ulvetanden ud... men han rækkede stadig tunge, af den simple grund at det var blevet en vane for ham. han lagde simpelthen sin tunge ovenover biddet i stedet for under biddet. jeg købte det såkaldte "tungerækker" bid og brugte det ca 4 mdr og han tog det altså ikke som en straf.
    problemet opstod da han så skulle gå klasser med kandar.. der fik hn jo så nemli tungen imellem de 2 bid, så jeg måtte opgive at ride med kandar.
    men prøv evt at spænde kindstykkerne 1 hul el 2 huller op da problematikken tit opstår ved at biddet ligger for langt fremme i munden.
    ellers prøv bidløst som andre ozo har sagt

• #11   11. aug 2009 Tak for alle de mange gode råd (; Må prøve lidt bidløs og se hvordan det går :b

Kommentér på:
Tungerækker

Annonce