Var på travbanen idag {{forumTopicSubject}}
Jeg har været på travbanen idag og jeg vandt 62 kr og spillede for 30 Nå det var ikke lige det jeg ville sige, men synes det var ret godt gået efter jeg aldrig har spillet før Og skal ikke spille igen skal det også lige siges, efter det jeg oplevede derude..
Synes det var et forfærdeligt syn med mange af hestene. De gik og åbnede og lukkede munden hele tiden, og rigtig mange havde tungen slaskende ud af munden fordi at bidet gjorde så ondt (Og nej dette er ikke en bid/bidløs debat, det GJORDE ondt, og den er ikke til diskussion!) Det var forfærdeligt at se, og man kunne se i deres øjne at smerten var det eneste de koncentrerede sig om.
Der løb bla. også en hest inde i inderbanen, som blev hevet ned og gik roll kur, med mulen HELT inde ved bringen i ca 15 min uden pause! Hesten skal i forvejen ud og løbe meget meget stærkt med op til flere skarpe bid i munde som konstant bliver hevet og flået i, så hvorfor fanden skal den også gå med hovedet som i roll kur og har det overhovedet noget med sporten at gøre? Jeg er chokket over at se hvad de stakkels dyr bliver udsat for, og undrer mig over hvorfor der ikke findes nogle skarpere regler omkring det. Det var jo så tydeligt at hestene gik med enorme smerter, selv folk som ikke kendte til heste kunne se det med det samme, og det var det første de kommenterede efter at have kigget lidt..
Vi har så meget fokus på dressur og spring men hvad med løbshestene? De er næsten helt glemt, og det er i mine øjne dem som har det værst. Og nej kære ryttere, i rider sikkert ikke slemt på jeres heste, jeg snakker her om de større dressur og springryttere der bruger grimme metoder. IKKE om jer Så bare slap af og lad hver at føl jer ramte.. tak :O)
aug 2008
Følger: 77 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 98 Svar: 1.885
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.676
Har godt nok aldrig selv været på en travbane, eller taget kendskab til den side af rideverdenen, men det lyder da helt vildt!
og tillykke du lidt vandt lidt
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.748
Skal lige have noget aftensmad, kommer tilbage igen om ikke så længe :O)
jun 2007
Følger: 50 Følgere: 57 Heste: 3 Emner: 98 Svar: 2.268
Dog vil jeg ikk udtale mig om de store, da jeg ikk er så meget inde i den del af travverden, men jeg vil ikk tror den er lutter røde roser ihvertfald.
MEN? hvilken del af hesteverden er det? Travsporten hvis den er som du beskriver jo helt igennem forkert, der er manglende regler på hvornår de må tilkøres, udstyr osv. Det samme i dressur, der må da ske nogle regler omkring heste bag lod, brugen af bid og hjælpemidler. Og ikk mindst er der en masse at påpege i spring, military, galopløb, osv.
mar 2008
Følger: 89 Følgere: 81 Heste: 10 Emner: 15 Svar: 638
Ja, travere går med mange og skarpere bid men det er der altså en grund til, spørg en hvilken som helst travtræner. Desuden er det arbejdsheste og IKKE kæledyr, det er en anden måde at have hest på end de fleste fritids/hobby ryttere og D- C- stævne ryttere har hest på. Men af samme grund bliver hestene altså også passet med smed/dyrlæge og hvad der ellers måtte være. De lider ikke for så kan man ikke bruge dem i sporten.
Og til dem der herefter lyster at svine mig til for min holdning, værsågod!, har prøvet deeet før. Af den ene grund at man har et åbent sind for forskellige træningsmetoder og kan sætte sig ind i andres holdninger om hestehold.
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
jan 2006
Følger: 42 Følgere: 39 Heste: 7 Emner: 77 Svar: 923
synes dine beskrivelser af dine oplevelser er MEGET voldsomme - er nærmest selv født på en travbane - og har selv kørt med heste (dog ikke løb) og ja noget kan godt se voldsomt ud indrømemr jeg gerne - men travsporten er ikke værre end ridesporten.
Mange heste nyder også travløbene - ligesom en hest kan nyde at springe 1,5 meter høje baner.
Men jeg synes du skal prøve at tage ud på væddeløbsbanen en anden gang igen - for mener helt klart du har fået det forkerte indtryk af travsporten!
-Rikke
jan 2008
Følger: 21 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 60
apr 2006
Følger: 42 Følgere: 49 Heste: 8 Svar: 390
Det er emne har været oppe så mange gange.
sep 2007
Heller ikke under løb eller kørsel.
Om jeg begriber hvordan man kan lukke øjnene for det.
Men det er jo ligesom i resten af hesteverdenen, dem der selv deltager i sporten kender slet slet ikke noget til det, føler sig ramte og kan ikke se det.
aug 2008
Sisse: Jeg kender til travheste, har selv to af slagsen, og jeg går utroligt højt op i deres adfærd og trivsel, så jeg ved godt når en travhest ikke har det sjovt, det er så tydeligt lige netop med den race!
Det kan godt være at der er grunde til at de skal have disse bid i munde, og det kan godt være det er gode grunde set fra menneskets side, men set fra hestens side så tror jeg at hvis de kunne tale så ville de sige fra mht til bidene. Det var jo åbenlyst at det gjorde ondt, så ligegyldigt hvor gode grunde der end er, så er faktum at det gør ondt på hesten og så kan man så spørge sig selv om de gode grunde er vigtigere end hesten?
Og ja det afhænger af de forskellige trænere, der var massere af travheste som faktisk så ud til at have det sjovt, men der var så sandelig også mange som ville have grædt hvis de kunne..
aug 2008
aug 2008
Mange af hestene går med åben mund, og ligegyldigt hvad man så end siger så er det stadig et tegn på smerte og det kommer man bare ikke uden om. Men man kan desværre lukke øjnene for det og kun se på de positive ting ved sporten
apr 2006
en ustyrlig hest på banen er ikke noget man ønsker sig. Hverken for kusken eller de andre heste på banen..
Man kan godt risikere at få bøder, hvis man dukker op med en ustyrlig hest..
sep 2007
jun 2007
aug 2008
Jeg har ikke forstand på travsporten og det er ikke det jeg kommentere på Jeg kommentere på at mange af hestene gik og åbnede og lukkede munden og stak tungen ud. Og det ved vi efterhånden alle sammen godt at et tegn på smerte Jeg prøver ikke at belære eller kommentere på sporten, kun på at de havde åben mund.
jul 2008
Følger: 23 Følgere: 4 Emner: 43 Svar: 835
Kan man ikke godt melde det eller noget?
Jeg kan huske at mig, min far, min søster og en af mine fars venner også var meget på travbanen, da jeg var yngre (min fars ven havde en hest der skulle løbe)
De behandlede hestene virkelig godt der.
jul 2005
Følger: 155 Følgere: 148 Heste: 2 Emner: 153 Svar: 1.777
Mange heste har to bid i munden når de løber <b>travløb</b>. Det ene er det 'normale', som stopper & styrer. Det andet bid, er et tyndt et, som fører op til 'checken'. 'Checken' er en strop der starter lige der ved manken (der hvor vi måler hestene i stang), så går den ned mellem ørene og videre ned som et bid. Det gør at hesten ikke kan få hovedet ned i løb, og hermed ikke lave de helt store krumspring.
Dette bruger man også i '<b>montéløb</b>'. Montéløb er <i>ridetravløb</i>. Jeg er selv montérytter.
En 'check', SKAL være på i montéløb, som startes af startbilen. Er 'checken' ikke på, har hestene mulighed for at løbe under startbilens vinger. Her vil rytteren komme ud for en meget grimt styrt, og det er derfor påkrævet. I travløb skal hesten også bærer check, da der også er mulighed for at komme under vingen.
Personligt har jeg ikke noget imod travkuskenes udstyr, men måden de bruger det på. Mange bruger det efter min mening på en forkert og en meget hård måde. Netop derfor kan det sagtens virke meget grumt når man ser det.
Kristina
aug 2008
jul 2005
Følger: 155 Følgere: 148 Heste: 2 Emner: 153 Svar: 1.777
De binder den 'fast' med en ganske almindelig snor. Fx. snørrebånd.
aug 2008
jun 2007
aug 2008
Stal Landie Lyst: Du når ikke langt med den tone Og du kan ikke benægte at nogle af hestene har ondt pga af biddene. Om du har haft nogle af de hurtigste hopper i danmark er emnet fuldstændig urelevant, jeg snakker ikke om hurtige heste om at at det gør ondt i deres mund når man river og flår med 2 bid i.
Og ja, i ved sikkert rigtig meget om sporten, og det gør jeg ikke, men når en hest åbner munden pga bidet er det fordi det gør ondt, det ved alle og enhver efterhånden;)
Der er sikkert rigtig mange gode grunde til at at hestene trænes og løber som de gør, men INTET af dette ændrer ved at nogle af hestene har ondt. Synes det er tarveligt at forlange noget af en hest som ondt. De knokler for os, og det mindste vi kan gøre er at sørge for at det er behageligt ved ikke at hive dem i munden fx.
I forsvarer jeres sport og det er rigtig fint, men I kan ikke forsvare at nogle af hestene får smerter. Dette er ikke et angreb på travsporten men et håb om at nogle får øjnene op for de smerter som nogle af disse travheste gennemgår.
Vil I ikke helt ærligt, give mig ret i, at det er forkert at nogle heste går og har ondt? Og vil I, som travtrænere og hestenes venner ikke mene at en hest som det er nødvendigt at rive i munden ikke er helt klar til at gå løb?
Det er dét jeg vil frem til, jeg kritiserer ikke hele travsporten, jeg kritiserer dét, og det at der gik en hest på Charlottenlund idag i roll kurs stilling i et helt kvarter. Ville ønske jeg havde filmet det!
Desuden så er min veninde uddannel dyreadfærdsterapeut med heste som speciale, og jeg kan godt få hende til at skrive og forklare herinde. Måske folk lytter mere til en som har uddannelse bag, end til mig..
apr 2006
Hvad andre så gør, bruger jeg ikke min energi på..
Og det er nu ikke alle travkuske der er "onde" ved deres krikker - og ved det har jeg ikke sagt, at alle travkuske er små engle, Jeg ved godt der findes en lille gruppe ( nævner ingen navne ), som abselut ikke skulle træne andres heste, og så få penge for det..
Men at skade hesten bevidst, kan slet ikke ske på en bane ved løbsdagene. Der er altid en dyrlæge tilknyttet, som kikker efter alle heste, som køre ind på banen.
Så hvis der er forkert/ulovligt udstyr, som ikke burde være der, eller hvis der foregår noget under et løb - så bliver der altså også gjort noget ved det !
Og kusken/rytteren får bøder eller bliver bortvist hvis dette sker.
Så det er altså ikke fordi, man ikke gør noget ved disse problemer..
mar 2004
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 13 Emner: 533 Svar: 2.488
aug 2008
Det lyder godt det med dyrlægerne som er til stedet, det var jeg ikke klar over. Det burde der også være til spring og dressurstævner...
Men dyrlægerne ved ikke altid at når en hest åbner munden er det fordi at det gør ondt. Det er noget helt nyt som verden først er begyndt at få øjnene op for nu. Så ville bare mene at en hest som hidser sig op på travbanen så det er nødvendigt at hive i den når nu reglerne siger at de skal have de bid i, ikke er en egnet løbshest. Mange travheste har bare ikke temperamentet til det, og det ved jeg fordi min gamle veninde har trænet travheste hele sit liv, og hun har fortalt mig at det er de færreste heste som egentlig bryder sig om det
Malene: Jamen det var da fordærdelig at se de heste som jeg så der havde ondt og gik i roll kurs stilling i et helt kvarter. Men det var dejligt at se de andre som havde det sjovt.
Lad nu hver med at føl det som et personligt angreb, som i vidst alle har gjort indtil videre Læs istedet hvad jeg har skrevet en gang til og læs mine andre indlæg jeg har skrevet i denne tråd, så kan i godt slappe af igen.. men så længe i ikke læser hvad jeg skriver gider jeg ikke diskutere det :O)
maj 2007
Følger: 75 Følgere: 88 Heste: 10 Emner: 148 Svar: 1.984
og nej jeg har intet med travheste at gøre udover jeg kender et par folk med travdyr ;0)
ja der er skam nogen som ikke ved hvad de laver eller det gør de sikkert, men måske er ligeglade? men det er langt fra alle der er sådan..
det her emne har været oppe mange mange, hver gang nogen kommer hjem fra travbanen så var det så syynd for alle de små søde travheste.. =0)
aug 2008
Tror du ikke der er en grund til at emnet har været oppe så mange gange, tror du det er noget vi siddet og finder på?
Og ja det er LANGT fra alle der gør sådan men FAKTUM ER AT DET STADIG SKER, og det er dét som er problemet! Og ja jeg går op i biddene hvis der bliver flået i dem, for ligegyldigt hvor mange mennesker som godt kan finde ud af det SÅ ER DET STADIG IKKE I ORDEN AT DER ER NOGLE SOM IKKE KAN!!!!
maj 2007
Følger: 75 Følgere: 88 Heste: 10 Emner: 148 Svar: 1.984
du skriver til travfolkene at de ikke skal føle det som et personligt angreb, men du er ikke selv særlig god til at modtage svar på tiltale!
ja for der bliver i hvert fald ikke flået i tjekken medmindre hesten selv tager hovedet ned! det er ligesom det jeg prøver at fortælle dig, for du lød ikke som om du var klar over dette..
du starter en diskution men kan ikke selv holde en ordenlig tone og så siger du jeg er latterlig at høre på.. jesus christ..
apr 2006
jul 2007
Følger: 86 Følgere: 93 Heste: 5 Emner: 22 Svar: 56
feb 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 81
det er jo en gammel diskution
og hvorfor helvede gik du så ikke til nogen
evt dyrlægen på banen og spurgte til den dyremishandling du så ????
Var på travbanen idag