{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.116 visninger | Oprettet:

Hvornår er man for tyk til at ride {{forumTopicSubject}}

Der var en som var så "flink" at sige til mig forleden at man ikke brude ride hvis man vejede over 80 kg som kvinde. Ergo burde jeg pakke sammen og stoppe ridningen øjeblikkeligt.
Og det er der sikkert også mange andre der burde så.

Jeg synes slet ikke man kan sætte vægtgrænse på en rytter. Jeg sad og læste i et hesteblad tilbage fra 2007, hvor jeg læste at de på nogle rideskoler ikke tog rytter ind over 75 kg. Det er da dybt diskriminerende og styrke da ikke ligefrem ens selvtillid.

Jeg har en dejlig haffer på 132 og føler mig bestemt ikke for tyk til at kunne ride hende.
Nu har jeg mest færdes i islænderverdens og med haflinger og her er min opfattelse heldigivs at man er meget large hvad vægt hos rytter angår. Jeg ser mange overvægtige ride islænder, haflinger, fjordheste og også store heste.

Hvordan er det der hvor i har jeres heste opstaldet, eller på rideskoler i kender. Har de grænser, er der spydige kommentar eller er det tillidat for alle at dyrke den gode sport og hobby som ridning jo er ?

Der hvor jeg har hest er alle søde og der er ingen dumme bemærkninger, men jeg har før haft hest et sted hvor der ofte faldt dumme bemærkninger, som feks engang jeg skulle låne en af stedes islænder og hvor jeg fik at vide at da jeg vejede over 70 kg kunne det ikke lade sig gøre, selvom heste var helt normal og sund og rask.

Hvad er jeres mening omkring ridning og overvægtige.
Det kunne være lidt spændene at høre folks mening.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er man for tyk til at ride
  • #1   3. jun 2009 er det ikke noget med at man max må veje 15% af hestens kropsvægt?

• #2   3. jun 2009 Grænse på islændere er 90 .. pga lille vægt smiley men store heste syntes jeg det er oka man er lidt vægtig smiley

• #3   3. jun 2009 Hmm. Mener absolut ikke man skal droppe ridningen,fordi man vejer til den tunge ende. Men ville bestemt overveje hvilken hest jeg satte mig op på.

• #4   3. jun 2009 Man bliver aldrig for tyk til at ride, men hvis man er til den kraftige side så hører man i mit hoved ikke til på spinkle DV'er eller andre ponyer som bruges som voksen ponyer.

Vil mene at man skal finde en hest man passer sammen med, jeg fatter jo fx. heller ikke hvordan mænd kan finde på at sætte sig op på en islænder og ride seriøst, ligemeget hvor meget den så kan bære.

Nogen der er til den kraftige side kan sagtens ride en DV - men når jeg ser nogen, så forstår jeg ikke hvordan de har samvittighed til det, når måsen ikke en gang kan være i sadelen.
    Ej heller om jeg forstår hvordan for kraftige har samvittighed til at sætte sig op på fjordheste, ja de er stærke - de er stærke TRÆKdyr, de er ikke avlet stærke til at kunne blive redet på.

Men det er så min holdning til det :).
    Hvilket nogen finder ret så diskrimminerende.

• #5   3. jun 2009 Selvf. skal man måske ikke sætte en over et bestemt antal kilo op på en spinkel pony. Men som de racer du nævner kan jeg intet problem se. Synes det er noget l*rt at lukke ud dem der siger sådan.

• #6   3. jun 2009 Måtte du ikke låne en islænder fordi du vejede over 70 ? OMG! Så har jeg 7 kg tilbage :s! ej sikke noget sludder :/!

• #7   3. jun 2009 Jeg synes alle skal have lov til at ride. smiley

• #8   3. jun 2009 synes ikke det ´har noget med ens vægt at gøre, men mere hvilken hest man rider smiley en haffer kan klare meget og er en meget stærk hest :o)

• #9   3. jun 2009 Det er da ligemeget hvor lidt eller hvor meget man vejer, så længe man passer til sin hest.
    Det er klart at hvis man er på den gode side af 70-80 kilo så skal man ikke ride rundt på en lille spinkel araber på 1.54. : )

• #10   3. jun 2009 Stefanie: Arh det passer vidst ikke helt. Min hest vejer omkring 540kg.
    540x15/100 = 81kg. Det tror jeg ikke passer smiley

• #11   3. jun 2009 Krikken, der er da ingen heste der er avlet til at kunne rides på ??

• #12   3. jun 2009 Stefanie & Gallon ( :
    Det er 20% smiley

• #13   3. jun 2009 Kine: Liiiidt pebret måske;) Vejer selv 75kg og her er et billed hvor jeg rider min 1er pony (en araberblanding): (link fjernet) 23:46:18

• #14   3. jun 2009 det er vel ikke spørgsmålet om,at man er for tyk til at ride. Det er vel med at finde den hest, der kan holde til det... men 80 kg, herre gud?! ...

Det var da noget andet hvis man vejede 500 kg ?!

• #15   3. jun 2009 Frejafin . - Nej, men nu hentyder jeg til trækheste :).
    Fjordhesten og shetlænderen fremstilles ofte som nogen der virkelig bare kan bære alt, de er skide stærke osv. og kan holde til at bære jeg ved ikke hvor meget.
    Men ja, de er stærke - de er stærke TRÆKdyr, da det er det de oprindeligt er avlet mod, at blive gode trækdyr - dvs. de kan trække jeg ved ikke hvor meget, men ikke bære :).

• #16   3. jun 2009 Krikken:

Enig om det med fjordheste.. Der er så mange der siger at de kan bære heeeelt vildt meget, men de er altså bare ponyer? Så er det da bedre at anskaffe sig en større kraftig hest (:

• #17   3. jun 2009 Hvis man må veje 15 % af hestens kropsvægt kan man jo ikke ride en pony som overvægtig.
    Jeg har en stor, rummelig og stærk oldenborg på 700 kg(ja han er rimelig kraftig). Så kan man jo veje op til 105 kg. for at ride på ham. har da siddet to mand på ham hvor vægten kom op på 110 kg og det klarede han let.

Jeg tror hvis man er overvægtig skal man ride store lidt kraftige heste så er det nok intet problem. Men islændere og fjordheste vejer jo nok omkring 400-500 kg og så må man jo kun veje op til 60-75 kg.

• #18   3. jun 2009 Mener at en hest kan bære 25 % af sin egen vægt.

• #19   3. jun 2009 Jeg har en kraftig/gammeldags bygget fjordhest og jeg vejer ca. 80 kg. Jeg har også valgt en stor fjordhest, da jeg er høj og ikke er tynd som en pind. Jeg synes bare man skal tænke på sin vægt, når man vælger hest.

• #20   3. jun 2009 Jamen så er det jo intet problem.

• #21   3. jun 2009 Altså jeg har altid redet. Engang var jeg rigtig slank og vejde 45 kg men pga noget medicin tog jeg meget på og pga sygdom var jeg meget passiv i omkring 2 år. Så vejede jeg pludelig 95 kg og på daværende tidspunkt red jeg skam stadig og der red jeg islænder og jeg mener nu ikke de led overlast på nogen måde. Det var bare blevet sværre for mig at komme op på hesten og jeg skulle have en skammel, da sadlen ellers gled rundt.
    Så tabte jeg mig og nu vejer jeg så 85 kg og rider skam stadig. Det er stadig svært for mig at komme op, pga sadlen glider, særligt fordi jeg nu rider i en bomløs. Men ellers synes jeg ikke det er svære at ride end da jeg var slank og normalt vægtig, og jeg har ikke noget indtryk af at hesten synes det er hårdere at ride med en kraftig rytter. Det har nok også noget at gøre med hvordan man sidder på hesten.

• #22   3. jun 2009 Jeg tror så længe man vælger en kraftigere hest der kan bære én, og en stor sadel der passer til måsen så burde der ikke være nogle regler.

• #23   3. jun 2009 Din islænder vejer jo nok omkring 400 kg. og hvis man må veje 25 % af dens kropsvægt så er der jo heller ikke noget problem med at du rider din islænder (:

• #24   3. jun 2009 Jeg vejer også lidt til den gode side, jeg vejer omkring 83 kg - og jeg rider stadig! Jeg har også taget en del på, på grund af medicin, men har tabt mig knapt 10 kg siden jeg fik Katla - Jeg rider på en islænder, og nej, jeg mener bestemt heller ikke at hun lider overlast! Hun flytter da ihvertfald benene fint under mig.
    Jeg mener godt at man kan ride islændere, selvom man har lidt ekstra til gården og gaden. Og jeg mener bestemt også at voksne mænd kan ride islænder.
    Ellers var det jo også kun børn og små kvinder der kunne dyrke ridesporten på island? Før i tiden var mange rideheste også små her i norden. Desuden er islandske heste også nogle af de heste der holder længst som rideheste. Det er sjældent at jeg har hørt om en islænder med ryg-problemer..
    Det ville være noget andet, hvis det var en spinket sportspony på samme højde..

Jeg mener ikke at man kan blive for tyk til at ride, er man meget overvægtig - findes der jo meget store og kraftige heste..

• #25   3. jun 2009 Det er et ret følsomt emne egentlig.
    Men jeg mener så længe man har lysten så skal man helt klart ride.
    Men man må godt lige tænke over hva hest man sætter sig op på.
    Men de kommentarer der er kommet til dig er helt uretfærdigt.
    Folk skulle altså tænke lidt.

• #26   3. jun 2009 Her er der et par billeder af jeg og nogle islænder og så min haffer som jeg har redet gennem tider. Alle billederne er af mig og der er billeder fra da jeg var 16 og så til nu og jeg mener ærlig talt ikke at nogle af hestene ser ud til at lide selvom jeg på nogle af billederne vejer 95 kg og på et andet 50 kg.

http://www.hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=163146

• #27   3. jun 2009 jeg synes det er noget vås at sige. Jeg vejer da også selv til den gode side og rider en fjordhest på 400 kg? Hun lider bestemt ingen nød!!!
    Krikken: Så du hentyder til at alle der vejer lidt for meget faktisk ødelægger deres heste? Man kan jo selv mærke om hesten lider nød!

• #28   3. jun 2009 Har heldigvis aldrig set nogen blive generet af andre fordi de vejede lidt rigeligt, men til gengæld er jeg ofte blevet drillet (ondt ment) med at hvis ikke jeg passer på flyver jeg af hesten fordi jeg ikke ser ud til at veje vildt meget. Engang jeg skulle prøve en ny hest så ejeren underligt på mig og sagde at sådan en splejs der maks kunne veje 40 kg. ville da blæse af hesten i den mindste vind, men faktisk vejer jeg 55! Og nej, jeg blæste ikke af hesten ;D

• #29   3. jun 2009 når 20 % så, (;
    da ikke 25% ;s

• #30   3. jun 2009 Hvis man skulle stoppe, hvis man vejer over 80 kilo, kender jeg godt nok mange ryttere, der ikke burde ride smiley

Man bør lade være med at ride, hvis hesten er besværet af ens vægt. Men de fleste har jo heste, der passer til dem. Har endnu ikke set en hest være besværet af en rytters vægt.

• #31   3. jun 2009 Hende tika har lige skrevet 25 % (:

• #32   3. jun 2009 Trine = Miss not so perfect ! . - Læs hvad jeg skriver (:.
    Skriver ingen steder at de heste lider nød - men at jeg mener man skal tænke over hvilken type hest man sætter sig op på og om man passer sammen med denne type hest.

Altså at man anskaffer sig en hest der passer til ens vægt.

• #33   3. jun 2009 Trine = Miss not so perfect ! . : det er da ikke det hun hentyder til?

• #34   3. jun 2009 som rytter er det ens ansvar at finde en hest der passer til ens højde og drøjde og jeg syns det er helt iorden at ejerne sætter en grænse for deres heste, de skal ikke mishandles fordi en for stor rytter lige skal have en tur.
    Så skal man finde en hest der kan holde til en.

• #35   3. jun 2009 Cecile a, hvordan kan du overhovedet sammenligne mishandling, med at en overvægtig rytter rider en tur på en hest ??

• #36   3. jun 2009 man bliver ikke for tyk, dog burde man overveje en slankekur, hvis man ikke kan komme på hesten fra jorden af, uden næsten at rykke sadlen rundt på hesten eller vælte hesten..

OG så foragter jeg tykke mennesker der rider rundt på islændere! Synes simpelthen det er dyremishandling.. islændere er slet ikke så robuste som de var i "gamle" dage, og derfor burde man også ændre syndspunkt på det.. Det er jo logik at en spinkel islænder ikke er lige så robust hvad angår ryttervægt, som de gamle kraftige typer var/er..

Er man kraftig bør man ride de kraftigere heste, som kan holde til det.. i stedet for at udsætte de spinkle for det..

• #37   3. jun 2009 Tror ikke der er en vægtgrænse som sådan, det gælder vel bare om at finde en hest der er stor nok.

• #38   3. jun 2009 Jeg synes bestemt ikke du er for stor til din hest.. den ser ikke ud til at lige overlast, og det er jo heller ikke en spinkel type, så synes ikke du skal have dårlig samvittighed over det da...

• #39   3. jun 2009 Jeg har læst at man som rytter må veje 20 % af hestens vægt, men det er selvfølgelig en regel med mange undtagelser, for der er jo racer som f.eks haflinger, islænder osv der kan bære mere i forhold til deres egen vægt;)
    Jeg synes simpelthen det er så latterligt at folk kan være så nedladende, altså helt ærlig!!! Det er jo ikk oss alle der vejer som en fjer og så længe man bare tænker på at den hest man anskaffer sig skal passe til en, så er der da absolut intet galt i det. Men sådan er det jo overvægtig eller ej, hvis man 1,90 m høj, skal man nok heller ikk købe en pony på 1,35 m. Det skal jo bare passe sammen;)

• #40   3. jun 2009 jeg vil ikke lade en på 100 kg komme op på min haflinger,
    ikke kun fordi gallon er spinkel, men det er bare forkert synes jeg,

• #41   3. jun 2009 Janni Nu med ny hest smiley Jamen hvad definerer du da som tykke mennesker? Er det hvis man vejer 80 kg eller 180 kg??
    Nu synes jeg jo ikke at en islænder er spinkel.... Selvfølgelig kan den ikke holde til hvad som helst, men synes da overhovedet ikke der er fordkel på om en mand på 80 kg rider på den eller en kvinde på 80 kg gør!!!

• #42   3. jun 2009 Altså jeg regner da bestemt med at komme til at veje over 75 kg som voksen, ja måske ikke endda voksen. Og jeg vil ikke betegne mig selv for tyk ! smiley

• #43   3. jun 2009 Lise S: Jeg er fuldstændig enig!

Janni Nu med ny hest smiley H:
    Ja, nu bliver jeg godt nok lidt stødt. Jeg kommer sikkert ind under din kategori "tyk", men jeg synes da bestemt ikke jeg mishandler min hest - ikke noget der kommer i nærheden af! Desuden findes der altså flere typer islænderheste. Der er dem som er spinkle og sporty, ja - men der er altså også den mere "gammeldags type". Hvor ofte hører du egentligt om islænderheste med ryg-problemer? Som jeg også skrev tidligere, er det fakytisk en af de hesteracer der holder længst som ridehest, og det er da lidt pudsigt, hvis så mange ligefrem "mishandler" deres heste, fordi de ikke ligefrem er sylfider.
    Jeg synes godt du kunne vælge dit sprogbrug med mere omhu, jeg tror bestemt ikke at jeg er den eneste der bliver stødt.

• #44   3. jun 2009 Mette M Præcis;)
    Synes det virker meget nedladende bare at sige at det foragter en at se tykke mennesker ride på islændere, hvad vil det sige at være tyk?? Tror mange ser mere skævt til en der måske ikk er så høj men som har lidt ekstra til gården og gaden end en der er høj og måske vejer det samme, men ikke ser "tyk" ud... Det skal da passe sammen uanset om det er i højden eller i bredden...

• #45   3. jun 2009 Mette, nej jeg blev også stødt over ordet mishandling.
    Det største problem med islænder og overvægt er faktisk at islænder har en kort ryg og at det kan være rigtig rigtig svært at finde en kort sadel. Mange mange islænder har en ryg til en sadel på omkring 41 cm, nogle endda mindre og det er få sadler på den længde der kan rumme almindelige voksne rytter og særligt overvægtige. Heldigvis er der de senste år kommet sadler som tøltmaster, sensation og draupnir som har sæde til en stor rytter og er helt nede i 41 cm i længden til hesten.

• #46   3. jun 2009 er enig i Lise S.

• #47   3. jun 2009 Vil mene man skal se det fra hesten. det forskelligt hvad de bærer.
    Ikke kun hvilken type hest det er, men også hvor god form den er i, og hvor længe den skal gå.
    det kan være lige så meget dyreplageri, at sætte en fjervægt op på hesten, som ikke er til og kører træt, og derfor koster hesten rundt i et alt for højt tempo.
    (hvilket er set før)
    Kontra en stor dame, som bare tøffer stiller rund på en skridt tur, med trav perioder.
    Man kan ikke sætte regler, kan forstå du blevet sur over sådan en kommentar, aldrig rart, at blive hakket på irettesat eller mobbet.
    1 Person der nok ikke har haft hjernen med sig, så lad hende om det.
    Omvendt så ja, som skrevet oppe over. tit store mennesker som tilrider ponyer og nej ikke store vægt mæssigt, men kontra pony størrelse.
    Syntes jeg måske af og til er at stramme den, da unge heste ofte ikke er færdig udviklet, når man starter tilridning, og derfor virkelig kan give dem problmer på længere sigt.
    Men godt emne forresten.
    Venlig hilsen Tina

• #48   3. jun 2009 Det er et svært emne.

Selvfølgelig synes jeg alle skal have lov til at ri´de, men jeg må indrømme at der for mig er en grænse.

Det piner mig når jeg ser heste der lider under rytterens overvægt. (det piner mig dog ligeså meget at se heste der lider under ryttere der ikke kan ride)

Jeg synes at alle skal have lov til at ride, men som de fleste andre skriver må man vælge de tunge heste: oldenborger, jyde osv...

Hvis man ikke har lyst til at ride på de tunge heste men hellere vil ride en elegant dressurhest eller springe synes jeg at man må vælge hvad man vil.

Hesten har jo ikke mulighed for at vælge så vil man ride de mere ædle heste synes jeg man må slanke sig så man passer til sin hest.

Dette er absolut ikke ment som diskrimiation men dyrevelfærd

• #49   3. jun 2009 er enig med lise s.
    feks. jeg er 169 cm høj og vejer 59 kg og er ca. normalvægtig.
    så kan der jo være en der er 155 cm og vejer 59 kg som er overvægtig men det giver jo ikke forskel på vægten?
    Hvis man er 155 cm og vejer 59 kg ville man jo passe fint til en islænder.
    og hvis man er 169 og vejer 59 kg ville man bedst passe til en højere hest.
    Man skal finde en hest man passer sammen med og hvis vejer lidt for meget må man vælge en kraftigere en af slagsen.

Synes ordet mishandling er noget overdrevet sagt i denne diskution!

• #50   3. jun 2009 Trine K: en oldenborg kan da godt være en elegant dressurhest selvom den er mere robust.

• #51   3. jun 2009 Frejafin . : ja, sadler.. Puha.. Heldigvis var jeg heldig at få en der passede i første omgang, min dyrlæge sagde også god for den med mig i..

Jo, selvfølgelig skal man da tænke sig om, som jeg også skriver, havde det været noget andet, hvis det var en spinkel sportspony eller sådan noget. Generelt skal man jo altid tænke sig om, når det drejer sig om heste - og det gælder selvfølgelig også vægt-mæssigt.
    Jeg føler mig ikke for stor til min, jeg føler at hun sagtens kan bære mig, uden problemer.
    Men jeg har da prøvet at være oppe på en spinkel pony på samme højde, hvor jeg ikke synes at det var så godt - jeg var simpelthen nærmest bange for at det stakkels kræ skulle knække under mig.. Heheh.. Jeg hoppede selvfølgelig også af..

Men ja, så længe man har hovedet med sig, og man lytter til hesten..
    Der er jo heller ingen grund til at pakke dem ind i vat og bobbelplast, vel? smiley

• #52   3. jun 2009 ja højden den betyder også meget, så bredden og øjden skal passe til hesten!

• #53   3. jun 2009 altså personligt synes jeg ikke jeg er for stor til mine heste. Det er der så andre der synes. Men det kan i se i linket jeg viste længere oppe. Og når jeg ser de billeder ville jeg da ønske jeg bare lige kunne tabe mig, men samtidig synes jeg ikke hestene ser ud til at lide overlast ved det.

Jeg synes selv jeg er realitsik og ville feks ikke ride en spinkel pony. Jeg ser også af og til rytter der er for store til deres heste. Kender feks en islænder som i dag er meget svagrygget og umulig at finde sadel til, da den hele sit liv har gået med en mand på omkring 140 kg og en for lang sadel da manden skulle kunne være i den. Det synes jeg slet hellere ikke er i orden. Men man kan ikke gøre så meget ved det.

Selvfølgelig skal man have selvindsigt og selvkritik, men der er ingen grund til at slå sig selv oven i hovedet med at ens hest lider fordi man er overvægtig.

• #54   3. jun 2009 synes måske at islændere og ponyer er dor små med mindre den er MEGET kraftig.. mener en hest ville være bedre hvis man vejer pver 95 i hvert fald..

.. Min mening. Har set min kraftige veninde på omkring 90 vil jeg gætte på, sætte sig på en fuldvoksen hest, hvor ryggen faldt sammen med det samme, og vi måtte bede hende sidde af.

• #55   3. jun 2009 men jeg synes bestemt ikke at der er noget i vejen med dine ridebilleder. synes ikke der er noget at peje fingre af der. De ser glade og tilfredse ud, og jeg synes ikke du ser stor ud på dem.

• #56   3. jun 2009 Frejafin Jeg synes slet ikk du ser for stor ud til din/dine heste;)
    Jeg vil give dig helt ret i at det tilfælde du snakker om, det er at gå over stregen, men nu synes jeg heldigvis at for det meste er folk realistiske nok i forhold til deres egen vægt og hestens størrelse/type;)
    Jeg tænker da også selv på det, jeg har lige købt en 1 års og skal da nok oss lige tabe mig lidt inden jeg skal på nakken af den, men det er jo både en fordel for mig og hesten, det er altså heller ikk fedt at lande som en sæk kartofler plus at jeg selvfølgelig vil give jer ret i at vil man ride ungheste så må man oss tænke på at de ikk skal slæbe rundt på alt for mange kilo, dermed IKKE sagt at man skal være et stankelben, for det er vel de færreste af oss der er;)

• #57   3. jun 2009 Taz synes det er lige voldsomt nok at sige at hvis man vejer over 75 kg så skal man ride på en jyde eller shire... Det synes jeg altså ikke er rigtigt. At veje over 75 kg er for de flestes vedkommende ikke at være overvægtig.....
    Der findes altså mange andre heste som sagtens kan bære en almindelig rytter. Vil sige at heste som arabere og i den retning ikke skal bære en alt for stor rytter, men igen, her tæller højden altså også, det er da heller ikk hensigtsmæssigt at være 2 meter og ride på en araber på 155;)

• #59   3. jun 2009 Ser Josefine ud til at lide nogen nød ? smiley (link fjernet) 22:09:41 synes jeg ihvertfald ikke-:)

• #60   3. jun 2009 Trine = Miss not so perfect ! . Det synes jeg bestemt ikke at hun ser ud til at gøre;) Synes i er et godt par;)

• #61   3. jun 2009 Taak... .. Har også hørt om tilfælde hvor folk faktisk har sagt til nogen at det er deres skyld at deres heste blev halte. Netop fordi de var lidt til den gode side? Synes det er for latterligt

• #62   3. jun 2009 Deschain, må man ikke ride en haflinger hvis man vejer over 70 kg, efter din mening ??

• #63   3. jun 2009 Taz "Hvis du rider på lette racer, så må du ikke veje over 75, det direkte synd efter min holdning. Og istedet for at sidde og hulke og synes en er mega ond fordi man siger man er for tyk til sin hest, jamen så skal man sku tage sig sammen og tabe sig! Man må ikke opgive!"

Hvor i indlægget har jeg sagt at jeg har ondt af mig selv og sidder og hulker ? Det er vel et relevant emne at tage op. Nogle mennesker kæmpoer hele livet med overvægt, andre har nemt ved at tabe sig, nogle har måske slet ikke lyst til at tabe sig og trives fint med sin vægt.

70-80 kg er altså helt normalt for voksne menneske. Mange voksne normalt vægtige kvinder vejer altså der i mellem.

• #64   4. jun 2009 Selvfølgelig skal man ride en hest der passer til en... men folk er ikke altid realistiske.. hvis folk over 75 kg skal ride arbejdsheste..ja så skulle 80 % af alle professionelle mandlige ryttere stoppe.. for en voksen mand i god form i normal højde vejer let 80-85 kg..
    Og hvis kvinder over 80 kg er for tunge så er mænd på samme vægt vel det samme..
    Tror hesten foretrækker en god rytter i balance der vejer 85 kg frem for en dårlig rytter der bumper og holder balancen i tøjlen på 60 kg..
    men der er grænser.. især islændere og shetlændere har folk svært ved at sætte grænser ved.. voksne mennesker skal ikke ride shetlændere (med mindre de er ekstremt små og slanke) og folk på 110 kg bør ikke ride på en islænder selv om de er stærke..
    Jeg har da også en grænse for hvor meget vægt min fjordhest ville få på ryggen.. alt efter om vi snakker en skridt tur eller "rigtig" ridning.. nok ikke direkte i kg men mere en følingssag.. og tog jeg 20 kg på ja så måtte jeg på slankekur før jeg red igen..

• #67   4. jun 2009 Hesten er ikke "lavet" til at ride på..
    derfor må man ride og arbejde med den så den sætter muskler til det og kan bære rytter ..
    Jeg vil selv mene at hvis hesten ikke bære nag eller last.
    , ja så ser jeg det ikke som synd for hesten..
    75 kg er egentlig ikke så meget igen .. hvis det var en fuldvoksen mand der skulle begynde at ride, som der faktisk er, så ville 75 kg ikke være særlig meget ..

• #68   4. jun 2009 Nemlig...;) Hvor mange fuldvoksne mænd vejer under 75 kg???
    Synes da det er sjældent jeg ser sådan et lille nips af en mand, der rider, at han kan falde ind i den kategori..
    Og hvis en mand, der vejer lad os sige 90 kg, kan ride så kan en kvinde på 90 kg selvfølgelig også sagtens ride, der er jo ingen forskel på det;)
    Og ja, jeg synes at hvis det er en nybegynder der vejer godt til, ja så er det nok ikk hensigtsmæssig at sætte hende op og hoppe rundt på en hest en den lettere ende, men er man erfaren og har redet i flere år, så ser jeg intet galt i at man rider en ridehest, selvfølgelig nok ikk en mega spinkel men en af de lidt kraftigere DV'er eller oldenborger. Synes det er fuldstændig latterligt at sige at vejer man lidt for meget så kan man kun ride på en jyde eller sådan en hest....

• #69   4. jun 2009 Naturligvis er der en øvre grænse for, hvor tung man kan være, hvis man skal sidde på ryggen af en hest... og misforstå mig nu ikke her, men når man op på den øvre side af de 150-200 kg., ja så synes jeg nok, vi er derhenne, hvor man bør overveje at smide nogle kg før man sætter sig på en hesteryg...

Men i al almindelighed handler det for mig ikke så meget om rytterens vægt i sig selv i forhold til, hvorvidt han/hun må have lov til at ride, som om at matche hest og rytter på en sådan måde, at rytterens vægt ikke bliver for stor en belastning for den konkrete hest. Altså, at man bør parre en kraftig rytter med en kraftig/stærk hest. At sætte en tung rytter på en spinkel hest, mener jeg derimod vil være synd.

• #70   4. jun 2009 Louise, jeg tror slet slet ikke der er nogle mennesker der rider hvis de vejer 150 til 200 kg. De kan ikke komme op på hesten, de kan ikke finde en sadel de kan sidde i, og lur mig om ikke de ville være alt for flove ti lat møde op på en rideskole. jeg tror ikke vi snakker om den vægtklasse her i debatten. Så overvætige mennesker, er ofte alvorligt besværet og har svært ved at få luft, bare ved at gå. Så tror at det sidste de tænker på er at ride.

Jeg tror vi her i debatten tænker på mennesker med vægt omkring 70-120 kg som overvægt.

• #71   4. jun 2009 Syntes da i den grad man kan sammenligne det med mishandling når rytteren er for tung til hesten, altså overvægtig.

Jeg krummer tæer over dem der sætter en 18" sadel på en bette islænder, der når langt ud over dens ribben, så hesten ikke kan rides et halvt år efter og ja, det er set at islændere har ondt i ryggen, mange gange. Det er da en robust lille en, men hvis muskulaturen ikke er iorden går den ned og her ses også følgesygdomme som f eks kissing spines. (hesten buer ned i ryggen og derved kommer tapperne for tæt)

Samme med store mennesker, der vil være gode ved deres hest og putter en bomløs på. En bomløs sadel fordeler ikke trykket, men lægger det lige der hvor rytteren sidder og gør problemet større.

Jeg har set min venindes mro på min 100 kg hoppe op på en spinkel 2'er pony. Tro mig den havde ikke ligefrem lyst til at hoppe rundt og danse af glæde, den stakkels pony gik og svajede rundt, samt på ingen måde havde en jordisk chance for at holde ryggen oppe.

Jeg siger ikke overvægtige ikke skal ride, jeg siger de skal finde en hest, med en god bred ryg, med en muskulatur der kan holde til det. Derfor er unge heste helt udelukket i min verden, men derimod veltrænede rubuste heste, der er i god form til det. Fjordhesten, oldenborgeren eller frederiksborg hestene har en god lang og bred ryg, der meget sjældent svajer.

Jeg har arbejdet et sted hvor alt 'skravlet' kom. dvs de heste, der havde skader, ikke ville rides osv og der var der mange, der havde ondt pga tryg på ribben.

• #72   4. jun 2009 Cecilie A, så er det jo så igen netop ikke problemet med vægten, men med sadlen som jeg også har skrevet længere opee. At islænder ofte har kort ryg og at det er svært at finde en sadel til dem, selv til normal vægtige voksne rytter. For du har ret, alt for mange islænder går med for lang sadel, for selv en normal vægtig voksen kan ofte ikke sidde i en sadel der er kort nok til en islænder.
    Men som skrevet er der de seneste år kommet tøltmaster,sensation og draupnir som har en meget kort liggeflade mod hesten men som mange store rytter kan sidde i.

Det er også forkert at du skriver at en bomløs er skadeligt for hesten hvis man er overvægtig. Der findes rigtig mange bomløse. Overskrevene sadler er bomløse der koster omkring 12.000 kr stykket. Mange bomløse har jo paneler der gør at rygsøjlen har frihed og med et korret underlag er det ofte langt bedre end en bomsadel.

• #73   4. jun 2009 Ja, men du skal jo tænke på at jo kortere liggefladen mod hesten er jo større er trykket på det sted, da det ikke bliver fordelt og hvis rytteren er stor gør det at trykket ofte bliver for hårdt, så muskulaturen bukker under og det derfor er ribbenene der tager skraldet og det bliver hårdt for hesten, den undviger først ved at svaje i ryggen og det skaber bare større problemer.

F eks denne pony (link fjernet)
    Han kan kun gå med en 16,5" sadel, da den ellers kommer for langt tilbage og det gør at han ikke kan gå med for tung rytter.

Men derimod de heste jeg skrev over har ofte lange ribben og kan derfor bære en større sadel og få trykket fordelt jævnt over ryggen.

• #74   4. jun 2009 Jamen mange islænder har kun en ryg der kan bære en sadlen på omkring 41 cm. Altså sådan at panelerne er 41 cm og panelerne er jo det dig ligger mod hesten og så er det da noget vrøvl at trykket bliver skadeligt fordi sadlen kun er 41 cm. Hesten er jo ikke længere i ryggen og derved bliver trykket jo som det skal være.

• #75   4. jun 2009 ja, men i det hesten ikke er længere end 41 cm er det jo synd at putte så stor vægt på de 41 cm. Prøv du at forestille dig at have 100 kg på så lille en overflade.

• #76   4. jun 2009 og så er det så igen jeg prøver at forklare, hvilket er svært på skrift, at det jo ikke er synd da det jo er hestenes ryg og flade. Hvis vi forstiller os at vi har en stor hest, feks en oldenborger og hvor liggefladen måske er 52 cm og rytteren fylder helde den flade ud, er det så også synd ?? Nej for det er jo hestens ryg der er sådan.
    Bare fordi at hesten har længere ryg betyder det ikke at den er stærker eller han holde til at bære mere, overhovedet.

• #77   4. jun 2009 Faktisk så siger man jo at en hest med forholdsvis kort ryg er stærkere end en med lang ryg (men selvfølgelig må ryggen ikke være kortere end at sadlen kan ligge der)da det er nemmere at løfte en kort ryg end en lang..

• #78   4. jun 2009 trykket/vægten bliver mindre idet den bliver fordelt ud på større overflade - deraf westernsadler, de er pisse tunge, men virker ikke sådan for hesten, da den ligger på en meget stor overflade.

prøv evt at lave et forsøg på din arm med en vægt på en flade på 2 cm, derefter samme vægt fordelt på 10 cm. der er meget stor forskel.
    Har haft diskussionen med en meget anerkendt westernrytter, der har rideskole og virkelig ved noget om det..

• #79   11. jun 2009 Synes også der bør være en sammenhæng mellem rytterens højde/vægt og valg af race.

Synes det er synd når man ser alt for høje eller tunge ryttere på små ponyer eller arabere. Er ikke længe siden jeg har set en kvinde på omkring 90 kg på en lille araber, det er altså ret egoistisk efter min vurdering. Selvfølgelig kan man stadig ride hvis man er 2 meter høj eller vejer over 80 kg, der er masser af racer og heste der kan klare en tungere eller højere rytter smiley

Er selv ret høj, så ville aldrig drømme om at ride en lille pony smiley

• #80   9. aug 2011 Gad vide hvad man gjorde dengang ridderne bar deres tunge ridderrustninger og lanser..

Nå, men der var nok ikke helt den samme debat smiley

• #81   9. aug 2011 Eva: ridderne i den periode hvor de red med rustning red på store tunge heste (nok alla Shire og lignende) netop for at hesten kunne bære rustningen.. de red ikke rundt på spinkle heste eller ponyer men på strids heste.. men ja den gang tænkte de nok ikke ligefrem på om hesten fik ondt i ryggen..

• #82   10. apr 2013 Jeg er ikke normalt en der skriver og er med i diskussioner, men jeg synes godt nok der er mange der har en helt forkert mening om det med vægt og størrelse på heste. Hvad tror i egentlig heste er skabt til, alle heste er mega stærke. Hesten skal have nogen gode hove og være god i hovedet, så kan de jo bære meget. Jeg vejer 110 kg jeg rider og har gjort i mange år så en islænder/ welsh blanding på 128 cm, kan snildt bærer mig. En tinker kan i hvertfald tage 150+kg en fjordbolle 150+ så du skal ikke gå så meget op i alt det der!! Min miniature på 4 år kan da tage 80 kg. Og nogen siger man slet ikke må riden dem, stod og snakkede med min beslagsmed om det i dag.. Heste i gamle dage arbejde dobbelt så hårdt som en hest gør i dag. Og bar et ordentlig mandfolk det altså ikke under 100 kg.

• #83   10. apr 2013 Pernille, jeg er ikke enig med dig. Det er korrekt, at heste arbejdede meget hårdere og bar tungere vægt før i tiden, end de gør i dag... men hvis du kigger på den gennemsnitlige levealder for hestene dengang, så blev de altså heller ikke ret gamle. Så det argument holder i min optik ikke.

Som jeg har argumenteret før, er der meget der spiller ind mht. det der med, hvor meget en hest kan bære; blandt andet spiller hestens form og træning samt rytterens evner også ind. Men når det er sagt, så mener jeg ikke, at en rytter som udgangspunkt bør veje over 20% af hestens egenvægt, og nye undersøgelser har da også bekræftet dette.

Det er ikke, fordi jeg ikke kan unde store mennesker at ride... Men så bør man blot vælge en hest, der er kraftig og stærk nok til at bære så meget vægt. Personligt kunne jeg ikke drømme om at sætte 110 kg. op på en islænder/welsh blanding; især ikke, da welsh er en ret spinkel race, som ikke kan bære så meget vægt. Det kan jeg lige så godt være ærlig at sige.

Men det er jo din hest og dit valg.

• #84   10. apr 2013 Pernille: Jeg er ellers ikke hys angående vægt men dit indlæg må simpelthen være en dårlig joke

• #85   10. apr 2013 ltså det er selvfølgelig ikke sjovt at være overvægtig, men jeg synes nu altid at man skal sætte hesten først. Mennesker vælger at ride, hesten vælger ikke at blive ridehest, det er noget vi påfører den. Derfor mener jeg også at det er vores ansvar at sørge for at den ikke blive overbelastet hverken fysisk eller psykisk.

Og alene af den grund holder jeg mig til 15 % reglen, dvs ingen over 80 kg får lov til at ride på min hest, han er en alm varmblodstype på 165 cm. Og at kalde det nedladende og diskriminerende, at man forsøger at passe på sin hest, synes jeg ganske enkelt er forkert.
    I min verden kommer hesten først, så rytteren! Særligt fordi mange heste for flinke til at sige fra, hvis de bliver udsat for noget som ikke er hensigtsmæssigt for dem. Jeg er da sikker på at min hest ville bære en rytter på 125 kg uden at kny, men jeg vil ikke udsætte ham for noget som potentiel kan give ham spændinger og muskelømhed bare fordi han er flink nok til at gøre, hvad han bliver bedt om uden at sige fra.

Så kan man være for tyk til at ride? Altså alt er relativt, jeg tvivler på at nogen hest kan bære en på 200 kg uden at blinke. Men vejer man 85 kg kan man sagtens finde en god robust hest, som kan bære en.
    Jeg rider jo heller ikke rundt på en shetlandspony eller en lille to'er for den sags skyld, mens jeg siger, se lige, jeg er ikke for tung, for hesten går pænt og den ser jo ikke ud til at lide.. For jeg er udemærket godt klar over at jeg ville være for tung uanset om ponyen sagde fra eller ej.

Og ville det blive påpeget ude, hvor min hest står, hvis rytteren var alt for tung? Ja, det ville det. Ligesom vi også tager en rolig og fornuftig snak med en person hvis vi fx synes deres hest får foder, der ikke helt passer til den. Jeg er sgu glad for at jeg står et ærligt sted, hvor jeg ville få at vide, hvis jeg gjode noget, de andre havde bemærket, for så var jeg jo i en situation, hvor jeg kunne overveje om de har ret.

• #86   10. apr 2013 Min veninde har fx en helt fantastisk bøf af en oldenborger. Han ville snildt kunne bære en på 100 kg. Var jeg derfor svært overvægtig, så ville jeg vælge en som ham at ride på, for så behøvede jeg ikke at spekulere over om jeg vejede for meget smiley

• Else H
    Else H Tilmeldt:
    nov 2013

Følger: 1 Svar: 1
    #87   30. nov 2013 Hej alle. Hvem har fortalt jer, hvor meget man må veje hvis man rider på en hest. Det har i jo ikke spor forstand på. Spørg dem der ved noget om det, lad så være med at komme med jeres dumsmarte bemærkninger. Hvis man har lyst til at ride ( kraftige & slanke jamen så rid da og ha´det godt. ) smiley al kærlighed til hestefolket. smiley
    jeg skal ud at ride imorgen og vejer jaaaaa det siger jeg ikke, men et godt stykke derop af. GOD JUL TIL ALLE fra en gammel rytter på 72 somre. smiley

• #88   30. nov 2013 Else:

Hvem er det så der ved noget? Hvis du kender nogle gode forskningsbaserede artikler eller lignende af folk der i din optik ved noget, så del endelig, så vi andre kan blive oplyst.

• lene j
    lene j Tilmeldt:
    mar 2010

Følger: 2 Følgere: 3 Svar: 14
    #89   12. aug 2014 alt over 65 kg og så udstyr oveni på en pony er ikke iorden og nej islænder er ikke stærkere en andre typer...det er en skrøne

underligt nok har større mennesker altid den ide at ponyerne ikke lider overlast fordi de kan gå med dem på...men forventer de at ponyen skal skrige af smerte!

fatter ikke at store folk vil sætte sin krop op på noget levende , der er ingen undskyldning...er man stor òg vil ride så tab dig inden eller find en hest af passende størrelse

jeg rider selv ikke pony af samme årsag, jeg har nemlig situationsfornemmelse og empati for levende dyr.

• #91   12. aug 2014 Emnet er meget gammelt - jeg tror hun har fået svar smiley

Kommentér på:
Hvornår er man for tyk til at ride

Annonce