2. dec 2007 Følger: 150 Følgere: 174 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 2.083
Hvornår er man hestekyndig? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Af ren og skær nysgerrighed, hvornår vil I så mene man er hestekyndig?
Har det noget at sige, hvor længe og hvor ofte man rider?
Om man starter stævner?
Hvilket niveau man rider på?
Om man har viden om, og forståelse for hestens biomekanik, adfærd og instinkter?
Vil I fx. mene en dressurrytter, der starter mange stævner osv. men måske "glemmer" at tænke på hestens naturlige behov osv. er mere eller mindre hestekyndig end en "hyggerytter", der har haft hest i flere år, ved meget om biomekanik, adfærd osv. kender til og kan ride de samme øvelser som dressurrytteren, men måske ikke rider hver dag, og når de endelig er på ryggen er det måske mest skovtur og hyggedressur?
Bare nogle mandags tanker herfra
apr 2011
Følger: 8 Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 368
Jeg ved det ikke... måske når man har den basale viden (hvad det så end er) og vigtigst af alt, når man ved at man ikke ved alt og derfor rådfører sig eller søger viden andet steds.
Men sjovt spørgsmål, lidt ligesom det om hvornår man er en rutineret rytter.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Man behøves ikke at sidde på en hest, for at have forstand.
Hestekyndig har at gøre med forstand på normal adfærd, håndtering af heste, indsigt i foderbehov, sygdom, håndtering osv.
I modsætning til tidligere tråd, hvor den rutinerede rytter bare er rytter, så skal den hestekyndige kunne håndtere og "være selvhjulpen" på de øvrige aspekter af hestehold.
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Er man heste-kyndig hvis man har redet i 30 år, og kan håndtere mange forskellige heste, måske top-plan, men ikke kan mærke og se hvad hesten føler? ( for hvis disse personer kunne det, ville de ikke ligge de billeder op, på fb som de gør)
Eller er man heste kyndig, hvis man kun har reder Musse i et par år, men ved altid hvad Musse føler, og tager hensyn til dette? Og blikket i Musses øjne fortæller samme histore?
Kræver det at være hestekyndig kun tillærte færdigheder, som pleje og fording, eller kræver det at være hestekyndig og en god portion empatisk indsigt i hestens psyke?
Vi bliver nok aldrig helt enige om kriterierne, hvad der skal til at være “heste kyndig”.
Men spørgsmålet er interessant.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
For mig så er der ikke en slags "hestekyndig".
Jeg kan godt være uenig med en på nogle punkter - men det gør efter min mening ikke vedkommende mindre hestekyndig fordi vi er uenige. Den person har måske nogle kompetencer jeg ikke har - og omvendt. Bare fordi de ikke gør som mig og mener som mig, gør det dem ikke til " ikke hestekyndige ".
Så definitionen hestekyndig vil jeg egentligt ikke bruge. Nogen har nogle kompetencer på et sted, andre på et andet, nogen har meget erfaring med en ting, andre med noget andet. Og afhængig af konteksten ville jeg gøre brug af den ene eller anden person.
Hesteverdenen er dejlig forskellig, derfor forskellige opstaldningssteder, dicipliner osv. og deraf forskellige personer.
Hvor man så kan vælge fra og til, alt efter hvor man passer ind og hvad man ønsker og er enig i.
dec 2007
Følger: 150 Følgere: 174 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 2.083
Jeg tror heller ikke der er en bestemt definition.
Personligt er mit bud også at man er hestekyndig, når man ved og har forståelse for "det grundlæggende" indenfor især hestens fysik, adfærd og instinkter, og kan passe/håndtere en hest hensynsfyldt, med fokus på dens basale behov, forstår og reagere på at hesten reagere som den gør osv.
Jeg vil ikke mene at man nødvendigvis er mere eller mindre hestekyndig, hvis man har haft hest/redet længere eller rider på et højere niveau
Blev nysgerrig efter jeg 2 gange på én uge i forbindelse med mit arbejde (ridefysioterapi) har hørt, at min kollega "Xxxx er mere hestekyndig end Yyyyy" og "Aaaaaa er mere hestekyndig end Bbbbb", tiltrods for at alle teknisk set kan/har redet på samme niveau, har haft egen hest, og redet i mange år, den eneste forskel jeg har kunnet komme i tanke om, er at den ene rider mere fast pt. og rider distriktstævner....?
Nævnte det for en ikke-hesteinteresseret veninde, der tænkte det måske var fordi regelmæssig ridning => mere træning => mere erfaring, men vil vove at påstå at rideerfaring på højere niveau ikke er alfa omega. Derfor kan det jo stadig godt tælle op, men i så fald ved jeg ikke helt hvad jeg mener om ordvalget?
I hvert fald blev jeg nysgerrig på, hvornår I andre ville mene man var hestekyndig
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Jeg tænker du skal spørge din kollega hvad hun mente og hvorfor - det kunne være hun mente ridemæssigt bedre end den anden fx. det er ikke til at sige - men så giver masser af stævner og højere niveau god mening.
dec 2007
Vil gerne have lov, at påpege at mit eksempel i mit oprindelige indlæg, ikke var ment generaliserende, selvom jeg godt kan se det kan opfattes sådan
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Hvordan man plejer og træner heste i fra føl til ridehest.
At man kan skille skidt fra kanel ift hestens eksteriør både på føl og ældre heste.
Og ellers den daglige pasning og pleje ift hvad der er godt for hestene.
Så i min optik er man heste kyndig når man kan dette
Mvh TT
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Jeg vil nok igen holde på, at hestekyndig er alt det nødvendige, udenom sporten.
Det er nok ikke stævnegraden, men måske er der forskel på hvad de kan, når de ikke rider...
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
Jeg er godt klar over at det er meget individuelt hvordan man forstår sådan et ord som "hestekyndig" ogf det er nok ikke noget man sådan lige kan bestemme en ensrettet fortolkning af.
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 601
som har eller bygger på stor viden eller erfaring inden for et bestemt område eller fag
Og så kan du sætte "heste" foran
dec 2007
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Måske handler definitionen mest om, hvad man skal bruge den hestekyndige til? Hvis jeg skal købe en ny hest, og gerne vil have en hestekyndig med - så skal jeg fx bruge én som ved noget om eksteriør og holdbarhed.
Hvis jeg har et trivselsproblem hos en eller flere heste, så skal jeg bruge en hestekyndig som har forstand på fodring og måske sygdomme.
Hvis jeg ikke kan holde skoene på krikken, så har jeg brug for en hestekyndig som har forstand på hovpleje/hovvinkler og den slags - find selv på flere scenarier.
Jeg har desværre indtrykket af, at de personer, der bliver opfattet som værende mest hestekyndige, ofte er dem der snakker mest
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
Og manden har vist aldrig siddet på en hest - men vil alligevel mene han er hestekyndig
Hvornår er man hestekyndig?