{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
616 visninger | Oprettet:

Jer med Ude-Hygge heste? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Et par spørgsmål til jer der har heste gående ude nu eller endnu bedre, 24/7 - hele året rundt:

Hvad fodrer i med? - hvis i da fodrer.
Hvad race er jeres heste?
Klipper i jeres heste/går de med dækken?

Grunden til at jeg spørger, er fordi at jeg rigtig bliver hakket på på HN, fordi mine heste har gået ude - uden dækken siden starten af april. min ene hest var klippet i vinters, og har stadig ik ret meget pels, men han ser ikke ud til at fryse.

De har i vinteren fået havre og müsli foder fra TM, nu får de ikke andet end græs og lidt havre efter ridningen, og så har de en saltsten. Er det mig der er helt forkert på den? skal de ha mere? de er bestemt ikke underærnerede, den ene er nærmest fed.

Synes bare det er ondsvagt at fylde al mulig lort i dem, når en hest sagtens kan klare sig med havre og græs?
For 50 år siden, fodrede landmanden sku da ikke med dyrt müslifoder til 200 kr for 20 kg???

min ene hest er godt nok gammel (24 år) - men han har bestemt ikke nogen gener af at være "udehest" nu, bortset fra den lidt manglende pels - han har sådan nogle lange grisehårs-ting, og under det lidt kort pels, ikke meget, men igen, han ser ikke ud til at fryse, og med et dækken sveder han, og så er det da først at hesten bliver syg...

håber på nogle gode svar smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jer med Ude-Hygge heste?
  • #1   17. maj 2009 min knapstrupper går ude hele døgnet nu uden dækken og har gjort det siden 1. maj... han får ikke foder mere da han ikke laver dagen gode gerning.

• #2   17. maj 2009 - skal lige siges at min pony ikke bliver brugt overhovedet, og min hest kommer ud at ride en tur 1 gang om ugen - hvis den er heldig

• #3   17. maj 2009 Min hest går ude året rundt uden dækken. Det kan heste sagtens. Jeg sætter ham dog i boks fra efteråret for han er en frossenpind som absolut ikke synes det er cool at stå ude om vinteren! Han er pinto (blanding af hannoveraner, trakehner, fuldblod og lidt andet)

Han får müsli fra TM, men skifter foder efter sommer, da jeg er utilfreds med det .. Desuden får han biotin fordi han har svage hove og irish mash fordi han har været lidt tynd.

Her om sommeren får han vitamin/mineral tilskud: Summer Fit fra Pavo. En hest kan sagtens leve kun af græs.. Men det er sundere hvis de får et vitamintilskud. Det er jo ikke anderledes end os mennsker.. Man kan nemt leve uden vitaminpiller, men det er sundere med smiley

• #4   17. maj 2009 min hest går i løsdrift hele året. dog kommer hun i boks om natten (om vinteren), da hun gerne vil have fred for hingsten. og fordi at når hun er hestegal, kan de ikke gå sammen. jeg har en frieser og hun bliver hverken klippet eller går med dækken. jeg er efter det princip, at heste ikke skal gå med dækken, hvis man kan undgå det. ifht mad, så er vi lige inden "sommersæsonen" begyndt at gå væk fra foder. dvs, vi fodre efter principperne som vildhestene lever i og derved også har dem ude hele året. de får i stedet masser af wrap og selvfølgelig deres vitaminer og mineraler. dette vil vi fortsætte med fremover. også til vinter. de har en rigtig god/flot pels og mangler absolut intet. i græs perioden er det selvfølgelig begrænset hvor meget wrap de får! men vi har ikke så meget græs indtil videre, da de går på folden hele året...

• #5   17. maj 2009 jeg har en fjord der blev klipper i feb og gik med dækken til den 10 april hvor efter han fik et flece kun til aften/natten på til den 27 april og der efter uden og han går i løsdrift

• #6   17. maj 2009 min går ud hele dagen, og har den gjort de sidste tre uger smiley
    han blev klippet sent i vinters, lidt inden nytår, men har dog smidt dækkent, han fryser ikke. men har fået dækken på de dage det har været koldt og regnet da han let får blærebetændelse.
    vi fodre ikke med noget ved siden af, andet end en gulerød i ny og næ smiley

• #7   17. maj 2009 og jeg fodre med med tuprun islænder/pony müsli

• #8   17. maj 2009 Taz: man har altid fodret med havre - vi har altid fodret med havre, og vores heste har altid været meget sundere end alle andres. har kun haft en syg hest en enkelt gang, så det med at havre ikke er hestefoder ser jeg lidt let på, fordi jeg mener noget andet smiley

- men tak for jeres svar, dejligt at se jeg ikke er den eneste. man bliver sku bare lidt ked af det når man bliver hakket sådan på..

• #9   17. maj 2009 Havre er hestefodre hvis man kan finde ud af at håndtere havren ordenlig

• #10   17. maj 2009 Har flere indlæg derinde (:

• #12   17. maj 2009 Vores går i løsdrift hele året.
    Græs om dagen, og hø+halm om natten på jordfold.
    Om sommeren får de græskiks, lige pt. dem fra Pavo. Så for de slupper mash med hvidløg og biotin, kun fordi vi ikke har fået købt de der slikstens baljer med hvidløg endnu. Så har de fået A38 for maverne, men det får de ikke længere....

Om vinteren får de TM breeder, biotin og hvidløg, samt hø/græs/halm ad libitum. Vi har haft brugt korn, og ikke udelukket vi bruger det igen smiley

• #13   18. maj 2009 Min islænder går ud og ind som det passer ham døgnet rundt, året rundt. Han foretrækker at stå ude selv hvis det sner ret voldsomt, det er kun når der ligger meget sne på jorden eller den er meget våd pga. fx. regn at han går ind om natten for at sove. Han bliver ikke klippet og går ikke med dækken, dog ligger der et i sadelrummet hvis det skulle blive meget nødvendigt. Han får næsten det samme foder året rundt. 1 mål valset havre ELLER ½ mål hel havre. Derudover får man en masse æbler og ensilage (staves?) og selvfølgelig en masse græs, friskt vand og en saltsten. Er der en endeskive rugbrød til overs, bliver det tørret og så får han også det. Derudover spiser han fuglefrø, specielt solsikkekerner, men det er kun hvis han har arbejdet ekstra pænt smiley

• #14   18. maj 2009 min går ude hele tiden..
    hun er islænder og nej hun blir ikke klippet eller går med dækken..
    de har et læskur de ka gå ind i i dårligt vejr og hvad de ellers har lyst til..
    hun blir fodret med islænder/ponyguf fra videbæk..
    altså ikke andet end hvis hun havde stået på stald, og så har de ellers valget mellem hø og græs.. =0)

• #15   18. maj 2009 Astilla får lucerne, roepiller, vitamin/mineralblanding og nogle gange mash.

I vinters gik hun med dækken, da hun kom i løsdrift efter at have stået i boks om natten, og derfor ikke havde særlig meget pels. Om hun også får dækken på til vinter, afhænger af om hendes pels bliver længere der end sidste år.

Jeg ville som minimum give vitamin/mineralblanding til heste på græs. Havre mener jeg til gengæld er fulstændig unødvendigt - i hvert fald for trivelige heste.

Kommentér på:
Jer med Ude-Hygge heste?

Annonce