{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.576 visninger | Oprettet:

cassandra d
cassandra d
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14

slid BAG sadlen {{forumTopicSubject}}

Hej min hest har stort set intet pels tilbage BAG sadlen...
er der nogen der ved hvorfor ??? Og evt. har en løsning
Dyrelægen ved ikke rigtigt hvad det er og siger det ikke er farligt, men jeg syntes han er lidt øm, og smører ham dagligt med ko pattesalve god ide mon ?
Al hjælp værdsættes
Han hsr også fået 2 nye dækner og 2 nye underlag, men intet ser ud til at hjælpe aaarggghhh

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  slid BAG sadlen
  • #1   10. mar 2009 Ko pattesalve kan godt medvirke til hårtab. Bruges kun til sår og meget tør hud-så måske hold en pause fra det smiley

• #2   10. mar 2009 Hvis sliddet er = nedslidning af hår, og det er BAG sadlen, kan det muligvis være dit underlag, der er synderen.

Min hest er en meget tyndhåret herre (se bare hans pandelok ha ha..) og mine underlag, uanset hvilke, slider også hans pels af bag sadlen, især om vinteren. Jeg rider derfor med lammeskind nederst, altså mellem hans ryg og underlaget. Det er ikke den slags lammeskind man køber til heste fx pad og den slags. Næ nej, det er baby sam`s det bedste og blødeste, jeg har klippet ud så det passer...meget bedre OG endda billigere ;-))

Jeg smører ikke med noget, men har i perioder, hvor pelsen vokser, sprøjtet EN SMULE show shine over hans ryg inden ridning, da det jo gør pelsen glat, hvorfor friktionen mellem pels og underlag mindskes.

• #3   10. mar 2009 Min gamle hest fik det også nogle gange, det var når han havde dressurunderlag på, så jeg brugte for det meste combi underlag. jeg ventede bare på at hårene voksede ud igen.

• #4   10. mar 2009 Har samme problem her. Har derfor skiftet til et sadel formet underlag . Det hjælper elelr tror jeg lammeskindet er en super ide direkte på hesten. Altså under underlaget...

• cassandra d
    cassandra d Tilmeldt:
    sep 2008

#5   10. mar 2009 iiihhh hvor er i søde, det er første x jeg prøver at bede om hjælp herinde og så får jeg så mange geniale svar 1000 tak, lige et sidste spørgsmål...
    må man ride med sadel når det er han har det sådan eller skal man vente smiley

• #6   10. mar 2009 Tit er det underlaget som nogen skriver smiley

• #7   10. mar 2009 iben D:

Du kan sagtens ride med sadlen, hvis du er sikker på det IKKE er den, der er synderen. Hvis det er underlaget, så gå i nærmeste baby-butik og køb et stor vamset lammeskind, tag det med hjem og klip det ud så det dækker hele hesten ryg (altså hvor sadlen ligger) og det må meget gerne rage en smule ud. Hvis du kigger godt efter på nogle af mine billeder, kan du se lammeskindet under hans sorte underlag.

• #8   10. mar 2009 Ja da, de kan sagtens vaskes...og nej, dem til et par hundrede i jyskl dur ikke.

Det skal være ægte langhåret skind, ikke det der hvide kunstige korthårede noget....

• #9   10. mar 2009 ideen er jo, at lammeskindet skal være så tykt og vamset, at det lige som "hæver" det almindelige underlag en smule, så det ikke rutcher frem og tilbage og derved slider hestens pels af.

jeg har aldrig fundet de "rigtige" lammesiknd andre steder end i baby.forretninger smiley

• #10   10. mar 2009 har lige tjekket mit skind...

det er den der hedder "Ultra Soft" med 70 mm hårlængde. Det er ægte vaskbart lammeskind. Medicinsk garvet, hvilket betyder at skindet er fri for krom, pesticider, formaldehyd og kemiske stoffer.

Fåes i baby sam, og det er bare lækkert.

• #11   11. mar 2009 mie og marting G: Det behøver altså ikke være sadlen....

• #12   11. mar 2009 ok, jamen kan du så fortælle mig, hvordan sadlen kan slide et sted, hvor den slet ikke ligger ??? Og hvorfor opstår det kun, når hesten er klippet ? og ikke når pelsen er lang og stærk...

jeg er enig med dig i, at hvis hårerne bliver slidt af UNDER sadlen, så har man et problem, men her er der tale om slid af hår BAG sadlen, altså et sted hvor sadlen slet ikke ligger....

• cassandra d
    cassandra d Tilmeldt:
    sep 2008

#14   11. mar 2009 er ret sikker på det ikke er sadlen, da det fortsætter selvom jeg har skiftet til en mindre...da jeg fik af hvide at kat. 1 ponyer ikke må gå med større sadler end 14 tommer...
    så tak til ka for alle de gode tips smiley

• #15   11. mar 2009 iben D: det er noget sludder ! en kat 1 pony kan sagtens gå med en større sadel end 14 tommer...faktisk tror jeg det er meget meget få kat ! ponyer, der går med SÅ lille en sadel. det er altså noget værre vrøvl...

• cassandra d
    cassandra d Tilmeldt:
    sep 2008

#16   11. mar 2009 ka men du tror altså ikke det er sadlen vel..
    så havde dyrelægen vel også kunne se det ikke sandt smiley
    Men ved du om han må rides eller om man skal vente på hårene gror ud igen mon

• #17   11. mar 2009 iben D: hvis hårtabet er BAG sadlen, altså der hvor sadlen IKKe ligger, så kan du roligt ride videre for så er det temmelig sikkert underlaget, der skraber hårerne af. men hvis hårtabet er UNDER sadlen, altså der hvor sadlen ligger, så dur det ikke. så skal du have fat i en dygtig sadelmager, for så er der højst sandsynligt noget galt med din sadel.

Altså det hele afhænger af, hvor hårtabet er - BAG sadlen eller UNDER sadlen.

Du skal ikke forvente, at alle dyrlæger er lige dygtige til at tilpasse/vurdere sadler - der ville jeg nok satse på en god uddannet sadelmager.

• #18   11. mar 2009 hvordan ?????

det er måske også mit dækken, der slider pelsen af koderne ??

• cassandra d
    cassandra d Tilmeldt:
    sep 2008

#19   11. mar 2009 Bare lige for at fastslå Så ER DET EN HÅNDSBREDDE FRA SADLEN
    men har lige været oppe og ride som du foreslog og det virker som om han har det godt med det, eller måske er det noget jeg bilder mig ind hi hi
    Tak for hjælpen
    også til det "stædige æsel" der mener det er sadlen smiley :)

• cassandra d
    cassandra d Tilmeldt:
    sep 2008

#20   11. mar 2009 jamen jeg har skiftet dækken 2 gange ??!! smiley

• cassandra d
    cassandra d Tilmeldt:
    sep 2008

#21   11. mar 2009 ha ha det kunne se sjovt ud måske strømpe bukser smiley

Kommentér på:
slid BAG sadlen