{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.006 visninger | Oprettet:

Tinker=Irish Cob - én gang for alle! {{forumTopicSubject}}

Nu synes jeg det var på tide at slå fast med syvtommersøm herinde, at en TInker og en Irish Cob er det samme. De stammer tilbage fra et irsk sigøjnerfolk, der kaldes "Tinkere". De avlede deres heste ved at sende dem ind til andre folks heste midt om natten, hvis der var nogen der havde en egenskab, de havde brug for - og da de havde brug for stærke, rolige trækheste til at trække deres vogne - som samtidig var deres hjem - gik de efter at få avlet sådanne typer af heste.
Nogen mente så¨på et tidspunkt, at ordet "Tinker" har en nedladende effekt/betydning, da det jo er sammenhængende med sigøjnere, og begyndte derfor at bruge Irish Cob, som type/race-navn.

Da TInkere/Irish Cob oprindeligt er blandingsheste, ser de meget forskellige ud og har forskellige størrelser, aftegninger og farver.
De bliver bl.a. importeret fra Wales, England, Irland og Holland, hvor de nogen steder lever vildt i flokke. Derfor kan der også være stor forskel på deres sind, idet man i dansk avlede Tinkere/Irish cobs, prøver at fremavle det gode rolige sind, og det vilde ud af dem.

Der er 2 foreninger herhjemme, og ingen af dem kan iflg. mange udsagn fra både nuværende og tidligere medlemmer af begge foreninger, enes om hvorvidt den skal hedde det ene eller det andet.

Jeg tror man skal skære det lidt ned til at sige, at hvis man kalder en skovl for en skovl og en spade for en spade, så kalder man hesten Tinker - synes man derimod, at det er det nedladende at kalde den det, kalder man hesten for Irish Cob.

Jeg får nok på hattepulen nu, men det er alt sammen noget der kan læses rundt om på nettet under historien om - og udviklingen af - TInkere/Irish Cobs.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tinker=Irish Cob - én gang for alle!
  • #1   6. feb 2009 Er enig smiley

  • #2   6. feb 2009 Synes det er pudsigt at det altid er tinker-folk, der siger det smiley

  • #3   6. feb 2009 Katrine
    Hvad mener du helt bestemt med "Tinker-folk" ?...prøv at læs hvad jeg skriver....måske især noget af det sidste.


  • #4   6. feb 2009 Jeg synes nu ikke det er det helt samme, men megen forskel er der ikke.
    Min er halv tinker. Ikke halv irish cob.


  • #5   6. feb 2009 Clara - det hele er at finde på nettet under historien om - og udviklingen af - Tinkeren/Irish cob'en.

  • #6   6. feb 2009 Benita P - hvis din hest er halvt tinker, er den halvt Irish Cob - lev med det :o)

  • #7   6. feb 2009 Tak • Stine Graff - Stald Romose og Signe&Raudur :o)...endelig nogen der ved hvad det handler om :o)

  • #8   6. feb 2009 Jeg mener, at det er pudsigt, at det altid er folk med tinkere og ikke irish cob der siger det.

  • #10   6. feb 2009 Jeg er enig. Irish Coc og Tinker er 100% det samme!

    Katrine: Nej tværtimod! Jeg synes aaaaltid det er folk med deres iih og åååh så fine Irish Cob der bliver pisse fornærmet over hvis den bliver kaldt en tinker, mens dem der kalder dem en tinker ikke tager det så tungt - sådan er mit indtryk ihvertfald!


  • #11   6. feb 2009 Folk tror på noget forskelligt - og kan finde beviser for hvad de vil finde bevise for (inden for en hvis grænse self.)

    Men jeg tror stadigvæk på at det er den samme race, hvor der er 2 forskellige avlsforbund, hvor Irish Cobben har flere krav til at hesten kan blive kåret i Irish Cob, end der er i Tinkerens Avlsforbund.


  • #12   6. feb 2009 LK, det er jo netop også det jeg siger :D?
    Dem med irish cob kunne for det meste aldrig komme i tanke om at sige at IC og timkere er det samme smiley


  • #13   6. feb 2009 Katrine
    - du slår jo lige nøjagtigt hovedet på sømmet! Der er jo nogen, der ikke ved stå ved, at deres Irish Cob altså også kaldes en TInker...det er nok derfor Tinker-folk, der står ved det.

    Camilla - kat l sælges !
    - Jeg er ganske enig med dig :o)

    Karina & Willie McLeod *Heste sælges!* .
    - du har helt ret. Jeg opdagede først fornylig at de 2 foreninger har fusioneret...og det var nok også på tide, kunne man jo mene :o)
    Og ganske rigtigt - der er mange andre navne til den...jeg var også ved at nævne Gypse Vanner og Gypsy Horse, men tænkte at så var forvirringen nok total. :o)



  • #14   6. feb 2009 ~Jisk&Asterix~
    - jeg tror ikke det er muligt at finde beviser på at Tinker og Irish Cob ikke er det samme :o)


  • #15   6. feb 2009 Katrine: Ahhh, troede du mente det omvendt xD. Men ja - så vi enige:P.

  • #16   6. feb 2009 Jette: Fandt på et tidspunkt et sted hvor der stod at det var 2 forskellige avlsforbund, hvor der stod at der var flere krav til en IC end en Tinker.

  • #17   6. feb 2009 Jo...men det har jo ikke så meget med at gøre, om det er samme race eller ej,..det har mere noget at gøre med, at de i det ene avlsforbund stiller andre krav end i det andet...og det er bare en gang gas, da det jo ER samme hest. Men det kan da være der er nogen der mener at det ikke er en Irish Cob/tinker, hvis ikke den er broget...eller hvis ikke den har en romernæse...eller, eller, eller....
    Det ændrer bare ikke på at det er samme race.


  • #18   6. feb 2009 Har skrevet at jeg tror på at det er den samme race, men at der er 2 forskellige avlsforbund hvor er der er flere krav til den ene, end der er til den anden. Det er det jeg synes giver mest logik af alt det jeg har læst, og også det jeg har set der har stået flest steder (:

  • #19   6. feb 2009 Jeg så godt du skrev at du mente det var samme race - jeg kommenterede bare det med at man kunne finde beviser for hvad de ville finde beviser på...og jeg kommeterede det med,at det ikke kunne lade sig gøre i dette tidlfælde.
    Og igen - at der er forskellige avlsforbund har ikke noget at gøre med om det er samme race eller ej...det handler om noget helt andet.


  • #21   6. feb 2009 Ja, jeg tror heller ikke den går så meget op i. hvad den er for en slags...bare den har det godt :o)

  • #22   6. feb 2009 vil give trådstarte helt ret, det er samme race. pretty er kåret i begge foreninger (den gang de var to)
    som 2års blev hun kåret i iries cob
    og som 4års i DTF




  • #23   6. feb 2009 vil give trådstarte helt ret, det er samme race. pretty er kåret i begge foreninger (den gang de var to)
    som 2års blev hun kåret i iries cob
    og som 4års i DTF




  • #24   7. feb 2009 Tak alle...det er rart at vide, at der er mange der ved hvad det handler om..:o)

    Da jeg købte min Oliver for en uge siden, blev han købt som Tinker...nu er der et par der har sagt, at der er noget Welsh i ham...er der nogen af jer der kan se det ?...jeg synes han ligner ren tinker - hvad det jo så er, da de jo er blandet godt igennem tiden :o)

    Jeg kan i hvert fald ikke se en Welsh i ham...kan I ?
    Jeg ved han er importeret fra England i sin tid...

    Håber I vil prøve at kigge på ham, og så evt. skrive til mig, hvad I mener...


  • #25   7. feb 2009 Jette Paludan F : Er helt enig smiley

    Hvis man oversætter ordet Tinker betyder det "skærsliber"
    Det er såmænd ikke nedladende i min verden.
    Men tilbage i historien var det.
    Synes dog ikke det er noget vi skal hænge os i her i 2008.

    Ang Welsh : Så skal du ikke være ked af at nogen måske kan se noget Welsh i ham da Welsh osse er en del af vores race.
    I England blandes welshpony ind og det (tror jeg) er det der gør at der findes så mange forskellige farver i tinker/cob avlen.
    Husk nu på at sigøjnerhesten er en blanding af flere forskellige racer.

    Ang forbund, ja så er det heldigvis sådan at man selv bestemmer hvor man vil registrerer og hvor man føler sig bedt tilpas smiley og ja der er da et par stykker at vælge imellem alt efter hvad man ønsker avlen skal handle om.
    Men for vores vedkomne kalder vi altså hesten for tinker, men har intet at gøre med hvor vi registrere den.


  • #26   7. feb 2009 Nå for den da..der har jo været nytår smiley Så må vi nok hellere skrive 2009 smiley

  • #27   7. feb 2009 Jette, jeg ved ikke, hvad du mener med "at slå slå hovedet på sømmet"? Ja, det er meget muligt, at det er derfor, det ved jeg ikke. IC/tinker er ikke lige "min" race. Synes bare det er pudsigt.

  • #28   7. feb 2009 Hejsa Beer*s Gypsy Horses *

    Det kan være lidt svært at følge med tiden :o)

    Dejligt du skriver det med Welsh-ponyen...og der er da også meget logik i det, da Welsh-ponyen har en god egenskab med at kunne klare bjergskråningerne - det læste jeg fornylig. Så det er da ikke det værste, man kan putte i sådan en Tinker-basse. :o)

    Jeg synes hele historien med TInker-folket, er ganske interessant...og hvad der er kommet ud af det, som vi stadig - her i 2009 ;o) - har med at gøre. Det er da spændende...jeg er da stolt ved at kunne erklære mig som ejer af denne dejlige race *S*

    Jeg har lige været inde og give alle dine høje ' Inky, Bobby og Galloway fik altså X'høje, for hvor er de pragtfulde :o)
    Havde jeg bare boet et sted på landet med plads til heste, så blev det helt sikkert fyldt med Tinkere...

    Hej Katrine: " At slå hovedet på sømmet", betyder at du ramte lige præcis sagens kerne, og det gjorde du - og du har ret...det er pudsigt at folk med Tinkere ikke har noget imod at kalde dem samme race som Irish Cob, mens det modsatte sjældent ses :o)


Kommentér på:
Tinker=Irish Cob - én gang for alle!

Annonce