{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
702 visninger | Oprettet:

Sparke problem - mangler seriøs hjælp! {{forumTopicSubject}}

Hej !

Jeg har en DV hoppe på 10 år, der konstant sparker ind i væggen og til den anden hest. Der er sat vægge op så hun ikke kan se til hesten ved siden af, samt hun er blevet flyttet i en boks hvor hun kun har en side makker. Alligevel sparker hun sindsygt meget, specielt når de skal have foder, men bare det at hun se en anden hest gå forbi, tænder hun helt af og sprker både ind til den anden hest, og i væggen bag hende. Den forrige boks, er smadret så der lå væg stykker i halmen hver gang jeg kom. Hun sparker så voldsomt at hun om natten vækker dem der har stalden, som bor der :s Jeg er så bange for at hun skal smadre et eller andet, der enten kan gå ud over hende selv, eller hesten ved siden af. Hun sparkede også på den forige gård jeg havde hende opstaldet på, men dog ikke så meget, da hun var helt isoleret og absolut ikke kunne se en anden hest. Er så frygtelig bange for at hun skal ødelægge side bagben, som i forvejen ikke har det så godt. Hun spaker skoene af, lige så rask som hun har fået dem på, så det koster mig en aller helveds masse smed omgange. Hun har nu smidt en bag sko, og jeg har med vilige ikke fået sat en ny på, da jeg vil se om det kunne mindste sparkeriet. Men tror desværre ikke det har nogen effekt.
Hun går på fold fra morgen til det bliver mørkt, og har ikke noget problem med de andre heste når hun går ude.

Mit spørgsmål til Jer er så : Hvad skal jeg gøre ?!
Søger :
- seriøse bud, på hvad F***** der vil kunne hjælpe
- bud som måske vil virke
- bud som kan mindske sparkeriet
- eller noget som nogen har prøvet der faktisk virkede på lige netop den hest.

- kan det være dominans ? Hun beskytter mig meget hvis hun er løs i halen med nogen andre, så står hun bare og kigger på mig og kommer de for tæt på, lægger hun øre og vifter med halen, nøjagtig som i boksen - der sparker hun så også.

Håber virkelig der er nogen med en ide smiley ..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sparke problem - mangler seriøs hjælp!
  • #1   17. jan 2009 flyt hende og se om det hjælper

• #2   17. jan 2009 Ja, det kan da godt være noget dominans ..
    Er det lang tid siden du er flyttet til nuværende sted ?
    + jeg synes det er en god ide at den kun står ved siden af en ..
    går den på mark med den den står ved siden af ?
    / kender de hinaden.
    Får de regelmæssig fodring, samme tidspunkter, nogenlunde..
    Giv den masser af hø .. Så meget at den ikke kan æde mere..
    Ved ikke ? det er jo svært at sige,
    Figaro sparkede også rigtig meget, og var meget fodersur hver gang der blev fodret, eller hver gang der var en spand eller noget der raslede. Og det skal siges at han har en STOR boks, så det kan ikke være forid han følte sig klemt. men nu er det så småt ovre..

Kan det være fordi din hest føler sig klemt, er boksen stor nok ?

• #3   17. jan 2009 Min pony gør det samme. Der hvor hun stod før gjorde hun det fordi hun blev jaloux, eller hvis hun havde stået inde i lang tid, og der så kom mennesker. Og ellers gjorde hun det vidst bare når hun kedede sig. Nu gør hun det stadig, men kun ved fodringstid. Jeg begyndt at stå og kigge på hende lidt inden hun får mad, og råber så højt 'nej' når hun viser tegn på at ille gøre det. Det har hjulpet lidt, og hun gør det ikke så voldsomt meget som tidligere. Men det har jo heller aldrig været så omfattende som det lyder til at være med din.
    Har faktisk ikke rigtigt nogen forslag, da du ikke hele tiden kan stå og skælde hesten ud,

• #4   17. jan 2009 sparkekæder? ved ikke om det hjælper?
    ellers prøv at flytte hende, virker ikke som om hun føler sig tryk der?

• #5   17. jan 2009 Er det lang tid siden du er flyttet til nuværende sted ? - Siden d. 1 januar

Går den på mark med den den står ved siden af ? - Nej, den kommer ikke ud.

Får de regelmæssig fodring, samme tidspunkter ? - Ja, de bliver alle fodret på samme tid morgen og aften. Det er en lille stald så de får nogenlunde i samme sekund.

Kan det være fordi din hest føler sig klemt, er boksen stor nok ? Boksen er rimelig stor, hun står slet ikke så meget inde som tidligere sted.

Vil forsøge det med høet, men hun spiser som 20 elefanter xb

• #6   17. jan 2009 Sparkekæder ? - Har også overvejet det, men har hørt det skulle være ulovligt :s
    Virker ikke som om hun føler sig tryk der ? - Ved det ski ikke rigtig, kan godt være ..

---------------------------------------------------------------------------------------

Kan ikke blive ved med at flytte hende fra gård til gård, og jo flere bokse hun prøver jo mere stresset tror jeg bare hun vil blive...

Kan man give et eller andet 'slap af' foder ?

• #7   17. jan 2009 ©MAJAHOLM<3 »Luxuspony« *Pepsi&Buller* [HRB] ;$ : er de ikke ulovlige ?

• #8   17. jan 2009 lad vær at give den så meget havre, for det er med til at gi dem energi og gøre den stresset??
    hvis den sparker så meget hvorfor kommer den så ikke på fold???!

• #9   17. jan 2009 Gry K: Hun er på fold ALT det hun kan komme ..

• #10   17. jan 2009 Du kan evt sætte nogle gummimåtter op på væggene - det dæmper lyden lidt og skåner hestens ben lidt i forhold til en hård væg.
    Mener at sparkekæder er forbudt - kan se at de bliver omtalt længere oppe...

• #11   17. jan 2009 Har du overvejet løsdrift?

(",)

• #12   17. jan 2009 Mette B : Tror det er det jeg i første omgang vil gøre.

Jette N : Det har jeg ikke mulighed for. Men det ville være et super alternativ.

Kommentér på:
Sparke problem - mangler seriøs hjælp!

Annonce