{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
695 visninger | Oprettet:

Stiver sig {{forumTopicSubject}}

Jeg har for første gang redet sådan rigtig trav på min nye hest og det er meget tydeligt at hun er stiv som et bræt, det viste jeg nu godt, men hun stiver sig også og farer frem.

Hun har tidligere hos sælger været redet med en alt for lille sadel som tydeligt har klemt hende og det viste hun både ved at bukke i galop, farer frem i trav og stå uroligt ved opsadling og opsidning.

Jeg bruger nu en god sadel til hende som passer , men hun tror stadig det gør ondt at trave og galopere.

Når jeg sætter hende i trav, skal jeg helst sidde helt stille og ikke tage hende i tøjlerne, men bare lade hende trave med slappe tøjler for så snart, jeg tager lidt i tøjlerne, så kaster hun hovedet helt op og fare frem i en hurtig stiv trav som er rigtig ubehagelig. Hun spænder helt op og slapper kun af og sænker farten når jeg igen lader hende få hovedet helt ned til jorden og sidder bomstille.

Jeg har endnu ikke galoperet på hende men i galoppen er det værre ( så jeg inden køb ) .

Hvad kan jeg gøre for at få hende til at slappe af og lære at det ikke gør ondt ?

Hun har lært at stå stille og få sadel på. Jeg kan stige op og spænde gjord på hende uden hun rykker sig eller viger og jeg kan skridte både hurtig og langsomt på hende uden hun viser ubehag.

Hun virker spøjst nok slet ikke øm i ryggen. Da hun blev handelsundersøgt sagde dyrlægen at hendes ryg var tip top og det skyldes at de KUN havde redet hende med sadlen en gang om ugen i maks en time. Eller brugte de hende ikke. Så sadlen havde ikke skadet hende som sådan men var tydeligvis ubehaglig for hende.

Jeg har ingen bane og hun har ikke lært at gå i longe endnu. Men begge dele kommer inden for overskuelig fremtid.

Gode råd søges gerne.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stiver sig
  • #1   14. jan 2009 Lytter med, da jeg tror jeg har en del af de samme problemer. Dog uden han er stiv som et bræt smiley
    Godt du har fundet en sadel der passer, bare det mig.

• #2   14. jan 2009 Det har besmtet hellere ikke været nemt. Har haft 3 sadler til hende på prøve. Har også redet med bomløs på hende men nu har jeg så en wintec 2000 og den ligger forholdvis fornuftig. Hun er bred og har ingen muskler så det gør det ikke nemmere. Men den sadel hun har nu er klart den som har lagt allerbedst på hende.

• #3   14. jan 2009 -du kunne prøve at få nooget massage til hende.
    -longere hende engang i mellem ville også værre rigtig godt smiley
    - lave de der øvelser med godbider på begge sider (så hun bliver bøjet )
    - ride i 8tal. og dreje på den udvendige. Ex når du rider på højre volte rundt på en cirkelvolte, tager du højre hånd op(indvendige hånd op, og den skal helt op ind til det virker, samtidigt tager du venstre(udvendige hånd ned ( heltned), det skulle ihverfald meget gerne hjælpe, men dette gøres kun(op og ned med de forskellige hænder endt til det hjælper )

- over gange i trav er også løsgørende (evt. øge langside, korte kortside )
    - Schenkelvigning er også godt

håber du kan bruge det til noget.. og så held og lykke til jer.

Mvh Gry smiley

• #4   14. jan 2009 har du evt. gele eller lign. under din sadle?

du kunne også prøve at tage en løs glide tøjle på hende, for at hun ikke spænder for meget op til det er umuligt at arbejde med smiley

• #5   14. jan 2009 Jeg har har sådan en monster dyrt lækkert underlag. Det er som et alm underlag men med antiskrid, små knopper på siden der går ned mod hesten som virker både som antiskrid men også som let massage mod hesten. Siden mod sadlen er med antiskrid og gele samt stødabosbernde og trykfordelne.

Tak for rådene, havde da helt glemt de der gulerodsøvelser.

• #6   14. jan 2009 okay det var da så lidt smiley håber du kan bruge dem og at de virker .
    pas på med det der antiskrid noget.. for det er rigtig ubehagelig for dem efter ridning fordi det klør, på grund af der ikke ordentligt er blevet tilført blod til der hvir hullerne er smiley havde et til min gamle pony nemli smiley

• #7   14. jan 2009 Det er ikke sådan en alm antiskrid. Har nemlig haft sådan et af neopren ala skumgummilignede noget og det kan de ikke ånde igennem. Det her er på undersiden som et alm underlag men med de der knopper som også virker som antiskrid. Det er kun på oversiden som lægger mod sadlen der er det neopen antidskird.

• #8   14. jan 2009 aha super duper smart da så ;D
    for det andet er nemlig noget lort hehe ;p

Kommentér på:
Stiver sig

Annonce