614 visninger
|
Oprettet:
irish cob crossbreed {{forumTopicSubject}}
Jeg ved at en irish cob crossbreed er halv tinker men skal den andenhalvdel også være en
special (staves?) hesterace eller er det lige meget og er det en race der har et avlsforbund?
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.808
mar 2006
Hvis jeg selv stadig ejede Royal ville jeg nok have hende kåret i Irish Cob Crossbreed (hendes hoved er ikke typisk IC, så hun blev jo kasseret i sommers, på trods af det højeste gennemsnit) men føllet bliver med sikkerhed kåret IC, hvis moren bliver kåret men så skal jeg først have overtalt min svigerinde til at ville kåre Royal...
for er i tvivl om hvorvidt man kan kåre et føl med jyde som far og moren ikke er kåret i noget, tror ikke de kan blive registreret ICC...
mar 2006
føllet kan vel stadig kåres ICC selvom moren også bliver kåret ICC... for så skal jeg bestemt have fat på tanja, at hun godt må lade mig stille Royal til sommer...
kan men egentlig også få avlsgodkendt et ICC hingst? for så ville et rødbroget hingsteføl, men lys man hale og hovskæg bestemt stå allerøverst på min ønskeseddel... vil gerne have ført Bjørns blod videre som hingsteafkom...
mar 2006
nu har jeg jo så valgt Bjørn på Royal fordi jeg tror det ville give en ICC der var meget mere lig en irish Cob, med hensyn til racepræg osv, for egentlig ligger Jyderne meget op af IC'erne med hensyn til bygning og type, og det der fantastiske og rare der er i øjet på dem... for Royal er jo ikke lige den mest racetypiske... hehe... og tror faktisk at sådan én som Bjørn ville kunne give meget godt til racen, hans bevægelser, hans behåring (det er den jyde jeg kender med mest behåring, desværre må vi trimme ham månedlig for at han har lidt nok til jyderne, nogle jydeavlerem, mener det er bedre med mindre behåring, så er det nemmere at holde, efter min mening skulle de bare avle en anden race, hvis de ikke vil holde hovskægget) for dét er virkelig en hingst med behåring... stærk, kraftig man hale og hovskæg...
og ja, krydsavl er da okay, så længe afkommene bliver registrerede...
mar 2006
har du et link til den forening du selv skal have kåret ved, dem der også tager ICC...
irish cob crossbreed