{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
486 visninger | Oprettet:

fodrer jeg godt nok ?? {{forumTopicSubject}}

da jeg lige for nogle dager siden skaffede hjem en hest som ikk har haft skikkelig pleje eller omsorg og den har kun fået halm og vand !!! så lurer jeg på hvad i synes om min fodring jeg giver ham hver da smiley
det er 40 g PEP biotin
40 salvimin grøn
2 x2 roe piller morgen aften M/ hvidløg og vitamina og 2 dl mais olie
2.5 x2 plage mix
og gulrødder
og masser af hø 3 gange daglig og selfølgelig masser av vand og nogle god bider osse self. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  fodrer jeg godt nok ??
  • #1   6. jan 2009 40 ?? salvimin grøn??

• #2   6. jan 2009 self det han skal op på drømmer da sku aldrig at starte sådan på en som er vandt til KUN halm!!! jeg er sku da ikke en tossete ungtøs ! smiley

• #3   6. jan 2009 katrine det er 40 gram salvimin grøn

• #4   6. jan 2009 til jer der ikk vet hvem han er så er det denne hesten her på denne link smiley

http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=100138&ipc=312759

• #5   6. jan 2009 Synes det lyder fornuftigt, men ja.. Bare pas på med at gå for hurtigt frem.. Jeg havde en som heller ikke var vant til foder og det tog næsten 6 måneder at vænne hans mave til andet end roepiller..

• #6   6. jan 2009 som jeg fodrer nå får han fri tilgang t il hø og 1.5 liter roepiller olje og 40 g pep biotin og nogle gulerødder hverdag da det er i samråd med en dyrlæge som har lavet til min hest smiley

• #7   6. jan 2009 det er fordi han skal få noget huld på kroppen sin og det er skal siges at jeg gør INTET uden at jeg har hørt med dyrlægen da han var i meget forskremt forfatning da jeg hentede ham.. smiley

• #8   6. jan 2009 Hvis du i samråd med dyrlægen ordner det med foder hvorfor spørg du så herinde??? Bare et dumt spørgsmål fra mig af og der er intet ondt ment i det..

• #9   6. jan 2009 det skal osse siges at hans hove er i meget dårlig forfatning og jeg giver ham pep biotin da det er noget der er med til at styrke det og tarm systemet og mave smiley så det er en stakkels som jeg virkelig vil hjelpe op og frem da han virkelig fortjener det smiley

• #10   6. jan 2009 lotte smiley ja jeg skjønner det da smiley

• #11   7. jan 2009 Jeg syntes ikke det lyder helt tosset.. smiley Du kan vidst rolig stole på din dyrlæge.. smiley De er somregl også gode til at lave foderplaner.. smiley Håber han for det bedre.. smiley

• #12   7. jan 2009 jeg synes de bruger for meget vitaminer og mineraler.. det er lidt overdrevet..

biotin er KUN nødvendigt, hvis hesten har meget ringe hovkvalitet, og det er kun en smed eller dyrlæge der kan vurdere det..
    - det er oftest ikke nødvendigt.. vi har haft heste i 6 år, og aldrig brugt det nogle af vores...

salvimin grøn skal kun gives i perioder, hvis hesten har fået for meget protein.
    jeg vil nok også kun bruge olien i starten, og kun hvis hesten er meget tynd..

men nu er det jo en plag, og de skal altså gerne være lidt tynde..

• #13   7. jan 2009 hov så lige han er fra 2004... hvorfor giver du ham så foder til plage?

• #14   7. jan 2009 jeg kan da evt sige hvad vi fodre med, vi får altid så meget ros, fordi vores heste skinder smiley

Byg
    havre
    videbæks hestekraft ekstra

de er også begyndt at få gulerødder nu..
    min store for olie når han bliver trænet, da han taber sig let, ellers ikke. og så får han også et vitamin tilskud ind i mellem, men han er den eneste der gør det.

og self hø og halm

• #15   7. jan 2009 det du skrev skal du ende med.. du må aldrig starte med så meget.. start med lidt og godt med whap eller hø... og godt med halm.. og efter som du får den trænet. kan du ændre fodret..:)

• #16   7. jan 2009 Anders B som du kan se foroven så er det det der kommet til at blive hans slutfodring når han er klar til det og det hele er under kontrollerte forhold og jeg er så heldig at jeg har en venn der er hestevetrinær og arbejder daglig med heste og han er uddannet berider og med speciale i hestens inden hestens kropsfunktioner så jeg tror nok han ved hvad han taler om smiley men joda det er jo klart at det er exstremt meget vist jeg sku ha startet op med den mengde foder da er man jo fullestendig tossete da smiley

• #17   7. jan 2009 Jeg går ud fra at plag foderet er et fuldfoder?! Hvorfor så også give grøn salvimin samt div. andet? Når man fodrer heste er det ofte bedst at vælge et mærke foder og ikke blande flere forskellige fodermærker sammen. Dem der har fremstillet foderet har sammensat det så hesten gerne skulle være dækket ind, så det kan faktisk være til mere skade end gavn at give flere forskellige fodermærker. Desuden er din hest 5 år og så er jeg ikke så sikker på at du skal fodre med plagfoder. Men ja, siger din dyrlæge god for det er det vel okay, men jeg er en af dem der holder på at man skal kontakte en professionel foderkonsulent især når man har heste med specielle behov.
    Med hensyn til biotin så findes der så mange fine produkter, men det er ikke helt ligemeget hvilket produkt man bruger. Det jeg lige pt. kan anbefale er hoofmaker. Dette er en kur hvor det er delt op i små breve og hestene skal have et brev hver dag. At det er delt op i breve gør at hesten får den samme mængde biotin hver dag og det indeholder præcis den samme mængde af de forkellige mineraler osv. Det er meget vigtigt at hestene får præcis den samme mængde hver dag for at det har en virkning. Jeg mener måske også at salvana laver biotin der er delt op i portioner. Biotin i store spande giver jeg intet for.

• #18   7. jan 2009 Fie : som eg har skrevet så har vetrinæren sagt at han skal have salvemin grøn ved siden af plage mixen og da der er nogle ting som er i plagemixen som ikk dækker ind det behov som han har jo det er fullfoder men det er so sagt til plag da det er viktig at han får satt noget huld og salvimin grøn dækker ind det der er for lidt af i plage mixen ...og jeg har selv fodret op mange heste på denne måde i samråd med vetrinærer så jeg har stor tillid til at de ved hvad de taler om og jeg følger de da det er af erfaring at det de har sagt tidligere har holdt stikk og har fungert god på alle sammen jeg har haft som har haft problemer smiley

• #19   7. jan 2009 Okay, ja, det skal da nok passe.. men jeg vil nu mene at det er spild af penge og godt foder at gøre sådan.. men hvorfor dækker plag mixen ikke når det er et fuldfoder? Det er da for dårligt

• #20   7. jan 2009 40 gram salvimin grøn er jo intet ;o) Følg anvisningen på pakken.

• #21   7. jan 2009 Janni, gu' skal salvimin grøn da ej bruges i perioder, hvor har du det fra?

• #22   7. jan 2009 til din info så er dette en hest der overhode IKKE HAR FÅET NOGET !! andet en halm og vand !! så derfor er 40 g ikke litt da det er viktig at han skal bygg rolig og stille op og han får osse pep biotin så det er nok jo..

• #23   10. jan 2009 Nåh, jeg troede det var, hvad du ville ende op med at give. Det skrev du da til at starte med?
    "self det han skal op på drømmer da sku aldrig at starte sådan på en som er vandt til KUN halm!!! jeg er sku da ikke en tossete ungtøs ! :)"

Kommentér på:
fodrer jeg godt nok ??

Annonce