græs/ indhold af protein? {{forumTopicSubject}}
Hejsa nu har jeg kun haft Mads i ca ½ år, han var fin da jeg købte ham, han tabte sig så da meget mod slutningen af sommeren og da han kom på stald. (tænder og orm er cheket) Dyrlægen ordineret valset knækket majs, og det har virket formidabelt, som i også kan se på hans billeder, han er i fin foderstand igen
Men nu spørgsmålet,
Kan græsset hvor gården er være fyldt med mindre protiener end der hvor han stod?
Så han måske også hen ad sommeren skal have majs som protein tilskud? eller falder mængeden af proteiner i græsset naturligt hen ad sommeren så det kun mod sommerens afslutning jeg skal være ekstra obs på ham?
Så han ikke taber sig igen.
Kan måske slå det op, men hvis i ved det er det jo nemmere for mig
jan 2005
Følger: 136 Følgere: 139 Heste: 7 Emner: 504 Svar: 2.257
Lige så start du kan se han vil tabte sig give noget ved siden af.. i hverfald lidt tilskud så han får det rigtig vitaminer..
Han kan jo også tabte sig lidt når man flytter sig da de skal ind i en ny flok,,,
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Altså de flade nu så vil mene de valset, men det gør vel bare hesten har nemmere ved at optage dem ikke?
Desuden spiser han som ja en gris hehe spilder og kører rundt når han spiser, man har altså fået kigget tænder to gange nu, så de fejler ikke noget, men tror ikke han er super til at kværnet sit foder som de andre.
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 8 Heste: 4 Emner: 253 Svar: 1.226
ja der kan sagtens være forskel på græsset, græs er jo ikke bare græs, nu er jeg ikke ekspert og kender ikke alle navnene, men der er da enggræs som er ok, men ikke af den bedste kvalitet til foder græs, vi har selv kløvermarker, hvilket betyder græs med en masse kløver i, kløveren er super god for hestene og feder en del, og den slags græs vi har er beregnet til foder brug.
men det er jo ikke sikkert det er pga græssets kvalitet, der er meget der kan spille ind, han kan have tabt sig pga alt det nye et nyt sted, eller måske er mængden af græs mindre hos jer end han var vant til, jeg vil sige brug din sunde fornuft, og kig på hesten, taber han sig skal han have mere foder eller græs, gør han ikke er det ikke nødvendigt, desuden er det jo også forskelligt fra år til år hvor godt græsset er afhængig af vejret... måske er jeres mark meget tør og den han gik på før mere fugtig, om sommeren gør det jo en del om der er vand nok til græsset....
jeg ved godt det jeg siger ikke hjælper dig så meget, men det er altså et spørgsmål om at vurdere hesten, desuden er det jo også normalt nok at de kan tabe sig lidt sidst på sommeren hvor der ikke er så meget gang i græsset mere, og derfor naturligt at de skal til at have foder udover...
mine heste er først begyndt at få foder for en måned siden, ellers har de levet af græs siden maj måned, de har ikke haft brug for det før da de har masser af mark og god græs..
mener ikke du skal bekymre dig om det hvis dr. meget dyr ellers siger han er sund og rask, følg din intuition, bare du gør det på hans premisser, så skal i nok finde ud af det..
jan 2005
Følger: 136 Følgere: 139 Heste: 7 Emner: 504 Svar: 2.257
mine heste har ikke halm under krybben jeg har 20-30 cm der hvor de har krybben hvor der ikke er halm så jeg kan se hvor meget de smider ned og også sådan har den kan finde maden igen...
jeg synes bare meget af den gode olie bliver væk når det er fleveer, men ikke når det er hele majs kerner
græs/ indhold af protein?