{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
823 visninger | Oprettet:

Slagtning vs aflivning? synes du? {{forumTopicSubject}}

Ærlige og seriøse svar accepteres kun !

Hvis jeres hest skulle afgå ved døden af en eller anden grund, hvordan ville I så vælge at den skulle dø og hvor langt ville I i såfald følge med den?

Svar på nedenstående spørgsmål:

Slagtning:
Ville du være tryg ved at din hest blev hentet hjemme hos dig og kørt på slagteriget? (uden du følger med)
Ville du personligt selv køre den derhen og følge den hele vejen ind og se på men den blev skudt?
Ville du have et billede af den bagefter som garanti for dens død?
Ville du være tryg nok ved at du ikke var tilstede ved selve slagtningen/skydningen men at du genkendte fx. en hov af din hest bagefter for at sikre dig selv om at den var død?
Har du fået slagtet heste før? evt. været med til det? Fortæl om din oplevelse?

Aflivning:
Vill du selv se på /stå med hesten mens den fik sprøjten?
Ville du køre din hest ned til dyrlægen også se den en sidste gang mens den endnu er i live, også køre hjem og lade dyrlægen om resten?
Har du fået aflivet en hest? Var du med hele vejen?

Nogle der ved hvad en slagtning koster?
evt. om man for nogle penge ud af det selv (ikke forsikring, men for det at aflevere et dyr)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slagtning vs aflivning? synes du?
  • #1   1. jan 2009 Slagtning:
    Ville du være tryg ved at din hest blev hentet hjemme hos dig og kørt på slagteriget? (uden du følger med)
    Det har jeg egentlig ingen anelse om - sorry
    Ville du personligt selv køre den derhen og følge den hele vejen ind og se på men den blev skudt?
    Ja, hvis det kunne berolige den
    NEJ
    Ville du være tryg nok ved at du ikke var tilstede ved selve slagtningen/skydningen men at du genkendte fx. en hov af din hest bagefter for at sikre dig selv om at den var død?
    Nej ikke rigtig tror jeg
    Nej

Aflivning:
    JA
    Ville du køre din hest ned til dyrlægen også se den en sidste gang mens den endnu er i live, også køre hjem og lade dyrlægen om resten?
    Nej jeg ville blive
    Nej det har jeg ikke...

Men personligt hvis min hest skulle aflives så ville jeg få en eller anden til at gå ud på folden til den og skyde den i panden - ingen stress eller noget... Synes det er mest humant...

Og så ville jeg sende den til zoo til løvefoder - ville ikke kunne klare tanken om at jeg måske kom til at vaske hænder i min egen hest eller spise den eller noget i den retning...

• #2   1. jan 2009 SLAGTNING uden tvivl.

• #4   1. jan 2009
    Svar på nedenstående spørgsmål:

Slagtning:
    <b>NEJ! så er det ikke til at vide om den bliver kørt et eller andet sted hen, hvor det overhovedet ikke var meningen den sku være! </b>
    <b> Jeg ville selv køre den dertil ja, men vil ik se den blive skudt. Jeg vil dog se den bagefter, så jeg kan se at den virkelig ER død! </b>
    <b>Ikke et billede, vil bare se den.</b>
    <b>Nej, jeg ville se den med mine egne øjne, så jeg er 100% sikker på at den er død! </b>
    <b>Nej det har jeg ikke, har det ikke så godt med at sende på slagteri.</b>

Aflivning:
    <b>Ja det ville jeg helt bestemt! </b>
    <b>Nej aldrig!</b>
    <b>Nej det har jeg ikke, men har set et par heste blive aflivet.</b>

Man får lidt for hesten når man sender til slagtning. Jeg kan huske at vi engang sendte en hest fra rideskolen til slagtning, den gav vist ca. 1500 kr og det var en stor fed fjordbolle.. tror det kommer an på hvordan hesten ser ud, hvor gammel den er, og hvad den fejler..

• #5   1. jan 2009 Har set flere aflivninger af heste og det har absolut ikke været behageligt. Hvis jeg skulle komme i samme triste situation igen, ville jeg vælge at få den slagtet. Ville helt klart være der imens.

• #6   1. jan 2009 Hejsa.. Jeg fik en af mine heste aflivet den 15 december.. Jeg valgte aflivningen, fordi jeg følte det var det bedste for ham.. Jeg vil ikke have nogen af mine heste slagtet.. Nu er mine heste også chippet.. Men nu ved jeg så også at daka bruger hesten´s dele, til diverse sager.. Men jeg følte det var bedst med aflivningen..

Jeg stod ikke med ham selv.. jeg kunne simpelthen ikke.. smiley Jeg tog afsked med ham dagen før.. Min kæreste og en god veninde var hos ham, indtil det sidste.. Jeg havde haft ham i 11 år.. så at se en trofast ven gennem mange år, falde kunne jeg ikke.. smiley Men jeg er meget taknemlig for at min kæreste og veninde kunne gøre det for mig.. smiley

Man skal gøre det man føler er bedst for en.. Jeg valgte ikke at se på, fordi det bare ville gøre ondt værre.. Jeg ville få marridt over det mange dage fremover.. Ikke fordi det er noget voldsomt at se en hest aflives.. Men tanken om hvad der sker med dyret.. Vil jeg ikke kunne holde til..
    Dyret er også ligeglad med hvad der sker.. så man må tænke på sig selv og hvad man har det bedst med..

• #7   1. jan 2009 Slagtning:
    > Nej, jeg ville nok sende en med som jeg stolede på og personen sq gerne have et billede med hjem, måske ville jeg selv tage med, har ikke stået i situationen endnu så er ikke sikker..

> Se svar ovenfor

> Ja, hvis jeg ikke selv havde været med..

> Ja det ville jeg, men ville aldrig bede om at gå en legemesdel med tilbage, det synes jeg er for groteskt.. Det sq kun være i tilfælde af at min forsikring ville snyde mig og jeg ved hjælp af bibeholdelse af en legemesdel at jeg ville det med tilbage..

> Nej

Aflivning:
    > Ja, men nok ikke alene..
    > Nej, nok stoler jeg på min dyrlæge, men jeg vil være sikker på min hest/pony kommer godt videre på de evige græsmarker..

> Ikke min egen men har stået med veninders heste og steder jeg har arbejdet. Og ja var med hele vejen..

• #8   1. jan 2009 Slagtning:
    - Nej det ville jeg ikke, da nogle heste faktisk bliver solgt til hestehandler.

- Nej det ville jeg ikke kender flere som der har set det og de siger at det er væmmeligt at se og at ingen af deres andre heste skal slagtes.

- Ja hvis min hest skulle slagtes

- Nej jeg ville have billed før jeg ville tro på det.

- Nej det har jeg ikke, men kender flere der har og det vil de aldrig byde flere heste.

Aflivning:
    - Nej

- Nej det ville jeg ikke

- Ja det har jeg. Hun blev aflivet på stedet hvor hun stod. Var nede og se hende da hun var død, hvilket gav en ro inde i mig for hun lå så sødt.

Nogle der ved hvad en slagtning koster?
    - Men plejer at få penge for at slagte sin hest. Men det er ikke ret meget.

evt. om man for nogle penge ud af det selv (ikke forsikring, men for det at aflevere et dyr)
    - Det gør man men ikke ret meget. Personligt vil jeg heller betale for at få min hest væk på en ordenlig måde en at trække de sidste penge ud af den.

• #10   1. jan 2009 jeg ville vælge aflivning, følge med til det sidste.

• #11   1. jan 2009 min ponze skal slagtes på mandag, vi skal selv ned med ham, og så bliver han aflivet af en dyrlæge, så det giver det samme. plus at så skal han ikke ligge herhjemme til daka henter ham, for det vil jeg ikke kunne klare at se på smiley når han bliver slagtet ved jeg at han bliver brugt til noget nyttigt, og vi aflevere ham jo selv og ser han bliver aflivet.

• #12   1. jan 2009 Slagtning:
    Ville du være tryg ved at din hest blev hentet hjemme hos dig og kørt på slagteriget (uden du følger med)? - Det kommet an på hvem personen var og om at jeg stoler på personen
    Ville du personligt selv køre den derhen og følge den hele vejen ind og se på men den blev skudt? - Jeg ville følge den derind og så gå bagefter, og ham/hende der skal slagte den skal jeg kunne stole 100% på/kende personen
    Ville du have et billede af den bagefter som garanti for dens død? - Nej.
    Ville du være tryg nok ved at du ikke var tilstede ved selve slagtningen/skydningen men at du genkendte fx. en hov af din hest bagefter for at sikre dig selv om at den var død? - Nej, men ville gerne have haft dens halehår.
    Har du fået slagtet heste før? evt. været med til det? Fortæl om din oplevelse? - Nej, heldigvis

Aflivning:
    Vill du selv se på /stå med hesten mens den fik sprøjten? - Ja
    Ville du køre din hest ned til dyrlægen også se den en sidste gang mens den endnu er i live, også køre hjem og lade dyrlægen om resten? - Ja, Men ville blive der
    Har du fået aflivet en hest? Var du med hele vejen? - Nej, har ikke prøvet det

• #13   1. jan 2009 Ville du være tryg ved at din hest blev hentet hjemme hos dig og kørt på slagteriget? (uden du følger med)
    - Nej !
    - Nej.
    - Nej. Jeg vil have nogle jeg stoler på til at se den bagefter.
    -ja,
    - Mine heste skal ALDRIG slagtes smiley

Aflivning:
    Nej, jeg vil have nogle jeg stoler på til at holde/være der.
    Nej, jeg vil køre den op til dyrlægen, og være der til den var blevet aflivet.
    Ja, her i November blev min elskede hest aflivet. Jeg fik en jeg kender til at køre derop med ham, også mig og mine forældre kørte i en anden bil.
    Jeg fik sagt farvel inde i boksen, og så på han fik den bedøvende sprøjte, men så blev jeg inde i boksen, mens de trak ud med ham. Og hende, som kørte ham, og min far var der til at se at han var død, også blev der taget et billed, som jeg kan se hvis jeg en dag kommer i tvivl om han nu også er død ..
    Det var den bedste måde for mig (:

• #14   1. jan 2009 AFLIVNING. HVAD SKAL ER DER I VEJEN MED ´HESTEN

• #15   1. jan 2009 Team Løve (Camilla <3) .
    En hest som bliver aflivet af en dyrlæge med sprøjte må ikke bruges til slagtning. Ved en slagtning bliver de skudt med en boldtpistol som kun lammer hjernen og ikke dræber dyret. Tit lever de ikke op igen, men det er oplevet at dyr som er blevet skudt med en boldtpistol er rejst sig igen efter nogle timer. Så dyret er først rigtig død når de har skåret pulsåren over hvor de faktisk forbløder smiley

• #16   1. jan 2009 Team Løve (Camilla <3) . Daka bruger jo også hesten nyttigt.. Bare ikke kød til mennesker..

• #17   1. jan 2009 Christian B:
    Dette er ikke noget jeg selv skal bruge, da jeg godt ved hvad Ness' skal.
    Det var bare for at høre andres meninger om det ene og det andet, jeg spørger.

• #18   1. jan 2009 team kærslund. Det er også det jeg har hørt.. Jeg valgte aflivning til min hest, da jeg syntes det var mest humant overfor dyret.. Den sover bare ind.. og mærker ikke noget.. Jeg ville ikke kunne have at mit dyr blev skudt, og faktisk ligger og forbløder.. Det syntes jeg ikke er rart..

• #19   1. jan 2009 Jeg har desværre været uheldig og har fået aflivet 2.

mine ponyer var chip mærket- derfor måtte de ikke slagtes..

men jeg vil til enhver tid få dem aflivet og ikke slagtet..

vi kørte dem op til dyrlægen, hvor vi ved de var i gode hænder og det foregik rigtigt, jeg ville ikke have dem liggende på gården, når jeg selv skulle komme der..-

• #20   1. jan 2009 Slagtning:
    Ville du være tryg ved at din hest blev hentet hjemme hos dig og kørt på slagteriget? (uden du følger med) NEJ
    Ville du personligt selv køre den derhen og følge den hele vejen ind og se på men den blev skudt? JA, DET GJORDE JEG SIDST
    Ville du have et billede af den bagefter som garanti for dens død? HVIS JEG IKKE HAVDE MULIGHED FOR AT KRE MED, SÅ JA.
    Ville du være tryg nok ved at du ikke var tilstede ved selve slagtningen/skydningen men at du genkendte fx. en hov af din hest bagefter for at sikre dig selv om at den var død? MÅSKE
    Har du fået slagtet heste før? evt. været med til det? Fortæl om din oplevelse? JA. LÆS OM DET I HILDES PROFIL.

Aflivning:
    Vill du selv se på /stå med hesten mens den fik sprøjten? JA
    Ville du køre din hest ned til dyrlægen også se den en sidste gang mens den endnu er i live, også køre hjem og lade dyrlægen om resten? NEJ
    Har du fået aflivet en hest? Var du med hele vejen? JA

Nogle der ved hvad en slagtning koster? INGENTING. MEN MAN FÅR LIDT FOR DET. DOG IKKE MEGET.

• #21   1. jan 2009 Slagtning:
    - Nej. Overhovedet ikke. Har selv haft en hest som nok skulle have været slagtet pga. OCD, men som slagteren bare har solgt videre. Så nej, overhovedet ikke !!!!

- Jeg ville i hvert fald kører den derind, men jeg ved ærligtalt ikk om jeg ville se den blive skudt.

- Nej

- Nej

- Det har jeg ikke

Aflivning:

- Ja, det er jeg næsten sikker på at jeg ville.

- Nej !

- Ja, jeg har fået aflivet min gamle hest, Hotse.

Han skulle opereres for OCD, og der var chancer for at han ikke ville kunne klarer det, og hvis han ikke kunne det skulle han aflives.

Vi står og nusser inde i boksen med ham, da de kommer og henter ham for at han kan blive opereret. Da han drejer rundt om hjørnet vrinsker han, som om han ved at han skal dø, men det vidste vi ikke.

Min mor og mig sidder så i vente værelset, og får af vide at jo længere tid der går, jo bedere. De siger operertionen vil tage ca. 1½ time hvis alt går som det skal. Efter den 1½ time bliver min mor og jeg jo MEGA glade, og sidder og laver fjol og siger til hinanden at vi for vores dejlige dreng at se igen, og at vi skal have taget en masse billeder af ham. Mens vi sidder og er glade komme dyrlægen ind og siger at det kun vil blive værer med Hotte, og det bedste ville være at få ham aflivet. Vi sidder begge og fatter ikke hvad der sker. Det var jo meningen vi skulle se Hotte igen. Men mine forældre havde aftalt at hvis han ikke ville få det bedere, så skulle han aflives. Og han blev aflivet på operetionsbordet i Helsingborg d. 22/3-2007.

Det var egentlig rigtig rart den måde det skete på. Flemming som opereret ham var dansker men boede i Sverige og er overdyrlæge. Han ar rigtig sød, og vi fik lov at se Hotte da han var aflivet. Han spurgte om jeg ville have et stykke man med hjem uden at vi selv havde spurgt. Han klippede så en tot man af Hotte - det inderste så han var fin når han kom over regnbuebroen :').

• #23   1. jan 2009 Slagtning:
    Ville du være tryg ved at din hest blev hentet hjemme hos dig og kørt på slagteriget? (uden du følger med) :
    Nej det ville jeg ikke

Ville du personligt selv køre den derhen og følge den hele vejen ind og se på men den blev skudt?:
    Nej det ville jeg ikke kunne klare.

Ville du have et billede af den bagefter som garanti for dens død?:
    Hmm. ja, det tror jeg

Ville du være tryg nok ved at du ikke var tilstede ved selve slagtningen/skydningen men at du genkendte fx. en hov af din hest bagefter for at sikre dig selv om at den var død? :
    Nej.

Har du fået slagtet heste før? evt. været med til det? Fortæl om din oplevelse? :
    Nej

Aflivning:
    Vill du selv se på /stå med hesten mens den fik sprøjten? :
    Nej.. det ville jeg ikke kunne klare - derfor fik vi også en anden til det med Charity

Ville du køre din hest ned til dyrlægen også se den en sidste gang mens den endnu er i live, også køre hjem og lade dyrlægen om resten? :
    Ja

Ja Charity (som kan ses i min profil) blev aflivet den 16 dec 08 ... det var virkelig hårdt! Vi fik en anden til at stå med hende i mens hun blev aflivet - vi kunne ikke selv .. det var alt for hårdt, for hun var en virkelig fantastisk hest! Men heldigvis var alt foregået helt stille og roligt! smiley Jeg savner hende stadig rigtig meget smiley

• #24   1. jan 2009 Du kan godt få penge for hesten når den bliver slagtet, men det er ikke ret meget. Jeg så en hest blive slagtet (Det er ikke slemt), men hun vejede ca. 350 kg, da alt pels ogsv var kommet af, og hende fik de kun 2000 kr for. Så det er ikke meget du får.
    Jeg tror jeg ville vælge aflivning, men det er nok mest for min egen skyld, og det skulle det jo egentlig ikke være. Jeg vil bare være sikker på at hesten er død, og det er jeg når hesten bliver afliver, og jeg ser det. Men på den anden side så er jeg jo også sikker på at hun er død hvis hun skal slagtes, og jeg ser det. Men jeg vil bare ikke huske at, det sidste jeg så af min, var at hun blev skudt :S
    Så jeg ved det faktisk ikke. Men det skal jeg heller ikke tænke på lige nu (:

• #25   1. jan 2009 Slagtning.
    Ja vi har fået en hest slagtet. Mine fprældre kørte den selv til slagteriet, og så den blive skudt. Dette er klart det rareste!

Aflivning.
    Har ikke fået en hest aflivet, men fremover vil vi nok vælge det, i vante omgivelser, mens vi er her. Så hesten intet bemærker. Den eneste grund til at den anden blev slagtet, var af forsikringsmæssige årsager.

• #26   1. jan 2009 Jeg har ikke hest mere men kan fortælle om mine egne overvejelser:

Slagtning:
    Ville du være tryg ved at din hest blev hentet hjemme hos dig og kørt på slagteriget? (uden du følger med) Nej, det ville jeg ikke - Jeg ville være bange for at den blev solgt videre eller kørt til udlandet.

Ville du personligt selv køre den derhen og følge den hele vejen ind og se på men den blev skudt? Jeg vil overveje det, hvis hesten har det godt med at køre trailer og går lige op. Og jeg selv føler at jeg kunne tåle at se den pågældende hest ligge i en blodpøl.

Hvis jeg ikke selv havde mulighed for at være der, ville det jo kunne være en mulighed for at få et bevis.

Ville du være tryg nok ved at du ikke var tilstede ved selve slagtningen/skydningen men at du genkendte fx. en hov af din hest bagefter for at sikre dig selv om at den var død? Det synes jeg selv er lidt makabert, så nej. Har det okay med at andre vælger denne mulighed.

Har du fået slagtet heste før? evt. været med til det? Fortæl om din oplevelse? Jeg har set en hest, der var blevet nødslagtet ude på folden, fordi den havde brækket benet. Når hesten skal bruges til slagtning, får den skåret halsen op, så der lå en masse blod.

Aflivning:
    Vill du selv se på /stå med hesten mens den fik sprøjten? Jeg valgte denne mulighed til min egen hest. Jeg holodt ham mens han fik sprøjterne og gik lidt væk og stod med ryggen til sammen med min kæreste, da han faldt.

Ville du køre din hest ned til dyrlægen også se den en sidste gang mens den endnu er i live, også køre hjem og lade dyrlægen om resten? Man behøver ikke køre den ned til dyrlægen. Nej, jeg vil se at min hest er død. Aflivning kan foregå hjemme ved stalden i vante omgivelser, derfor valgte jeg selv at få min aflivet (hjemme).

Har du fået aflivet en hest? Var du med hele vejen? Ja. Jeg gjorde det for min egen skyld. Jeg var enormt ked af det, hvilket min hest sikkert har kunnet mærke, uden at vide, hvad der var galt. Jeg valgte at gøre det hjemme ved stalden, da jeg ikke ville byde ham at skulle kæmpe med at få ham op i en trailer på hans sidste dag. Jeg fik fat i en kvindlig dyrlæge, som tidligere havde set, når hun skulle aflive et par heste, der hvor jeg havde arbejdet. Jeg valgte hende, fordi jeg kendte hendes "rutine", jeg vidste at hun var omhyggelig og så fordi hun var en kvinde (min hest var tit blevet vaccineret af mandlige dyrlæger og til sidst belv han urolig, når der kom en mand og ville undersøge ham). Jeg valgte at det skulle foregå med sprøjte, da han godt kunne finde på at slå med hovedet, når man ville røre ham i hovedet. Jeg fravalgte slagtning, da jeg ville følge ham til det sidste. Og jeg ønskede ikke at have mit sidste minde om ham, hvor han var smurt ind i blod. Aflivningen gik stille og roligt. Han startede dog med at blive lidt forvirret over at han først skulle ind i stalden og have grime på istedet for hovedtøj, så han måtte få en ekstra beroligende sprøjte, da det viste sig, at den første ikke ville virke, (bedøvelse virker ikke når hesten er oppe på dupperne). Dyrlægen blev indtil hun var 100% sikker på at han var død og Deka kom dagen efter og hentede ham.

• #27   1. jan 2009 Jeg synes det er svært at vurdere.
    Har hørt om massere af heste der er blevet afllivet som så ikke er helt døde og får slebt sig afsted i store smerter.
    Derudover er der også det at hesten vælter inden den dør.

Ved slagtning er det gode at den bare dør på 1 sek! men det var der så en her der skrev de ikke altid gør ;/ ved ikke hvad jeg ville vælge

• #28   1. jan 2009 Når hesten bliver skudt hos slagteren, er den hjernedød når den vælter. Dvs hjertet slår, men den opfatter intet. Hesten dør først når den får skåret halsen over. Dette mærker den selvfølgelig ikke, men det kan virke voldsomt at se det, hvis man ikke har set det før.

• #29   1. jan 2009 Jeg ville følge min hest til slagteren og også følge den de sidste min under aflivning af dyrlægen.

Men skal min hest til de evige græsmarker vil jeg give den til Zoo. Det giver lidt mad til rovdyrene derude, og jeg tror jeg vil have mere ro i sindet.

Har ikke været i situationen endnu, så ved ikke om jeg skifter mening hvis den tid kommer.

• #30   3. jan 2009 Aflivning kan også foregå udelukkende med boltpistol - uden at hesten får skåret halsen over. De tre heste, der blev aflivet, der hvor jeg arbejdede, blev alle bedøvet og skudt med boltpistol og derefter hentet at Kambas (Nu deka eller hvad de nu hedder)

Kommentér på:
Slagtning vs aflivning? synes du?

Annonce