{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.453 visninger | Oprettet:

Grime under hovedtøj v. tilridning? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg set 1000 gange IRL og på billeder at folk rider med grime under hovedtøjet i tilridningsfacen.
Jeg går tit og fundere over hvorfor man gør det? kan virkelig ikke komme frem til et svar? altså... det må jo være mega ubehageligt med sådan en stor grime under et stramt hovedtøj?

Hvorfor rider man med den grime under hovedtøjet?
Hvorfor strammer man altid hovedtøjet helt vildt når man har en hest som nogen gange smutter sin vej? (altså hesten smutter jo fra det ubehagelige og det må da være ubehageligt med et stramt hovedtøj)

-Moe (som sikkert spørger enormt dumt. Beklager)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Grime under hovedtøj v. tilridning?
  • #2   30. dec 2008 Min han havde ikke grime på under hovedtøjet når jeg rider ham også har aldrig haft det. smiley

• #3   30. dec 2008 Tror ikke det er så smart at man tager grimen af og pludelig propper hovedtøj på hesten hvis den e
    f.eks. ikke er vant til det smiley

• #4   30. dec 2008 Jeg kunne forestille mig at det er fordi folk ofte trækker hesten ind i ridehuset i grimen og trækketov, i stedet for at trække den i trensen.

Det ved jeg i hvert fald at én af dem der er ved at tilride hos os gør. Det er så bare en rebgrime hun har under. Hun bruger den til at lave lidt arbejde fra jorden før hun hopper i sadlen.

Med hensyn til hvor stram trensen er, så er der mange forskellige religioner om det der. Der står i alle ridebøger at man skal kunne have både fingre og knyttede hænder mellem hesten og remmene. Det er de færreste der kan have to fingre på højkant under deres næserem. Og hvis fingre er det lige? En lille pige eller en tykfingret mand??

• #5   30. dec 2008 Også for ikke at skulle trække hesten i biddet hvis nogen skal trække rytteren (:

• #6   30. dec 2008 Okay tak. Tror jeg har fået en smule forståelse ;D

• #7   30. dec 2008 Derfor er det super smart at tilride hesten i et bidløst hovedtøj, da man så ikke kommer til at ødelægge dens mund. Har jeg selv gjort på Elinor, og det gør man også tit i western. Der vænner de bare hesten til bid, senere hen i forløbet..

Men med eller uden bid, så skal man jo tilride stille og roligt i hestens tempo, og hvis man gør det, får man altså sjældent brug for at tage hårdt i tøjlerne..

Vh. Lærke

• #8   30. dec 2008 hmm, gode spørgsmål :ii

Jeg har ´videreuddanet (og gør det stadig) en dejlig unghest, som ikke er ordenligt tilredet. I starten havde han sin grime inden under hovedtøjet, for at han skulle føle sig mere tryg.. I starten var han nemlig utryg uden sin grime, og så spændte jeg bare hovedtøjet så løst så muligt udenpå .

• #9   30. dec 2008 Fx idag da jeg red havde jeg givet Wariant sin trense på... Den skal hun med tiden også kunne rides med og være vant til ... (vant til den er hun, men har ikke redet hende udelukkende i den) Men trensen på og grime udenpå, med et reb i så jeg har det til at støtte hende hvis ikke hun flytter sig for benene eller bremser smiley
    Wariant skal primært rides uden bid, så ganske enkelt derfor smiley

• #10   30. dec 2008 Og er enig med Jønck.. smiley

• #11   30. dec 2008 Jamen mange tak. Der kom nogle svar jeg kunne bruge.

• #12   30. dec 2008 Da Line tilred Hjalmar var det kun i grime og snor..

• #14   30. dec 2008 Sarah J:
    Jeg tvivler på at det er muligt at brække et næseben med en tynd læderrem.
    Og jeg har alle numre at Equipage, og har i hvert fald aldrig læst det der.

Jeg synes heller ikke man skal stramme sin trense for meget, men der er jo heller ingen idé i at den er så løs, at den kurer rundt og generer hesten.

Generelt ser jeg sjældent mennesker der strammer deres trense for meget. Men jævnligt nogen der har for lange kindstykker, så bidet hænger i munden og risikerer at slå mod tænderne.

• #15   30. dec 2008 Rikke B:

jeg synes så er det er virkelig sjældent man ser folk der har strammet næsebåndet korrekt. (to fingre på højkant mellem næseremmen og hestens næseryg, IKKE på siden)
    Og det gælder jo ikke kun det øverste næsebånd, men også det nederste.

Det er jo ikke for sjov at den "regel" eksisterer, og står skrevet i alle ridebører..

ser man til stævner (både spring og dressur), så synes jeg altid at næsebåndet ser ud til at være strammet alt for meget..

• #16   30. dec 2008 Tjahh jeg ville nok vælge at have grimen uden på.. eller vælge en reb grime, hvis jeg skulle have den på (er ved at tlride og har ikke grime uden på eller under)
    Tjahh jeg synes også de fleste jeg ser har for stramme næsebånd.. tror de tror de bedre kan styre hesten..

• #17   31. dec 2008 Når jeg tilrider har jeg altid grimen under trensen tilførst så når hesten skal longeres til først bliver den ikke hevet rundt i munden men bliver guidet rundt med hjælp af grimen,, hesten ved jo endnu ikke hvad biddet betyder...

Simpelthen af hensyn til hesten

• #19   2. jan 2009 Sarah og Felix:
    Men hvis fingre? Mine eller min ridelærers?? fx...
    Der går nok ca 3 af mine fingre på to af hans, så det er jo ikke noget man kan tage bogstavligt. Der kan ikke være to af mine fingre under mit næsebånd, men måske ca halvanden. og hvis jeg løsner det et hul, kan der måske være 2 ½.

Når du strammer gjorden, er den så også altid en håndsbredde fra forbenet? Det står der i en masse bøger, men gjorde jeg det, med min lille hånd, ville sadlen ligge på skulderen.

Jeg tjekker ikke folks næsebånd, men jeg ser ikke nogen heste i dagligdagen, som ser ud til at lide under for stramme næsebånd.

• #20   2. jan 2009 Som Stine skrev tilred jeg Hjalmer udelukkende i grime og træktov, fordi han blev for usikker på sig selv med sadel og trense. Da han var blevet mere sikker på hvad der foregik lagde jeg en bidløs trense på, derefter ridegjord med underlag, så min sadel og til sidst den almindelige trense med bid. Dette gjorde at han gennem hele forløbet har kunnet vænne sig gradvist til det nye udstyr. Det øgede hans arbejdsvilje enormt, fordi han pludselig bedre kunne overskue situationen smiley

Kommentér på:
Grime under hovedtøj v. tilridning?

Annonce