{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
716 visninger | Oprettet:

Hvad ville i fodre med? {{forumTopicSubject}}

Jeg bruger ca 1300 kr om måneden på foder til to heste som ikke laver dagens gode gerning.
Jeg fodrer dem med struckomix, eller spillers meadow herb og cool mix, lucerne og hvidløg og olie hvis jeg har råd. De skal til at have roepiller også.

De er begge travheste på 157 cm og 147 cm høje, bliver brugt et par gange om måneden.

De får ca 1½ liter müsli og 1 liter lucerne morgen og aften, men tænker at de måske ikke har brug for så meget.
Jeg véd at travheste har brug for riigtig meget fylde i foderet men ligefrem at fodre dem for 1300 kr om måneden synes jeg er lidt for meget når de jo ikke laver andet end at gå og æde græs.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad ville i fodre med?
  • #1   14. dec 2008 roepiller vitaminer og wrap, når de ikke brues til andet end klappe heste

• #2   14. dec 2008 Måske fiber plus fra www.hipro.dk var noget for dine heste.
    Det er en strukturfoder, lidt ligesom fiber lux, men bare billigere. Det kan bruges som fuldfoder, specielt når de ikke laver alverden. Men kig på vores hjemmeside. Det kan sagtens gøres billigere.

• #3   14. dec 2008 Strukturfoder, er det foder som er godt eller "sundt" for deres tarmsystem? Der må ikke være for meget stivelse i nemlig, gør alt for at undgå kolikheste.
    Det struckomix jeg fodrer med pt er nemlig rigtig godt, uden korn og fyldt med alt muligt som hesten også kan finde i naturen.

• #4   14. dec 2008 Kan ikke finde fiber plus derinde?

• #5   14. dec 2008 har fundet den sorry smiley

• #6   14. dec 2008 Linda: orv det lyder lækker det der fiber plus. Hvor meget indeholder en sæk og hvor stor en del af sækken er korn?

• #7   14. dec 2008 Ponygården: Jeg ville da ikke kun give roepiller smiley Ville bare blande det i deres müsli og lucerne for at give det mere fylde såjeg evt kunne spare lidt på müslien, som koster 170 kr pr sæk

• #9   14. dec 2008 Ja har godt bemærket at andre mennesker slet ikke bruger så mange penge og det er typisk også mennesker som har heste som laver noget. Så det kan da ikke være rigtigt at en fattig lort som mig må ofre så meget foder i dyre domme til to folddyr smiley Det stresser mig helt vildt

• #10   14. dec 2008 Pavo Nature's Best. Eller evt andet fra Pavo. smiley
    http://www.pavo-hestefoder.dk/

Kan kun anbefalde det.

• #11   14. dec 2008 Katja K: Ja det lyder sørme godt, men prisen er desværre kun 2 kr billigere end det jeg fodrer med nu. Vil helst ned på under 150 kr pr. 20 kg sæk.

• #13   14. dec 2008 sækken indeholder 20 kg.
    Det er uden haver. Stivelsen er på 17.5 %
    Men har også en foder "flexibel move" med kun 5.8 % stivelse men det er en pelleteret foder.

• #15   14. dec 2008 Linda. Synes meget godt om fiber plus. Har sendt en pb

• #16   14. dec 2008 jeg bruger pavo condition og det er super foder.
    Der er 25 kg i en sæk og det koster 150 kr..
    Min fjordvallak får 1 kg om dagen så det er ikke så dyrt at fodre med.

• #17   14. dec 2008 vi giver vores heste kirstinedal breeder der er alt i som hesten skal ha og vi får det leveret og det bliver lavet dagen før vi får det
    www.kirstinedal.dk

• #18   14. dec 2008 Man kan ikke bare sige at der ikke er noget i roepiller og at det kun er fyld. 1 kg roepiller i tørvægt har faktisk samme indhold af FE som 1 kg havre - det fylder bare meget mere når det er opblødt (som det jo skal).

Hvad får dine heste af stråfoder?
    Stråfoder (hø eller wrap, IKKE halm) er det vigtigste i hestens foderplan.

Nogle heste er bare dyre at fodre på, og netop travere har ofte en høj forbrænding, så de skal have lidt mere end andre heste på samme str.

Hvis du vil fodre billigt og godt (samt undgå stivelse og sukker), kan du fodre med roepiller (1 kg pr dag pr hest ca), lucerne, vitaminer og olie/Linamix - og så alt det hø/wrap de kan æde.

Min venindes araber/oldenborg havde tabt sig en hel del og var nsæten umulig at fodre op - hun blev anbefalet byg, majs osv men det virkede ikke.
    Så satte vi den på fri wrap, roepiller (tror hun nåede op på 6-700 gram fordelt på 2 fodringer), 300 gram lucerne, travo extra vitaminer og 2 dl olie pr fodring (samt gulerødder for appetitten). Og på bare 2 måneder har den taget rigtig meget på, den er blevet rigtig fin selvom den stadig mangler lidt.

Denne måde at fodre på tilgodeser hestens behov for grovfoder og masser af fibre, den er nem at tilpasse til de fleste heste og så er det billigt.

• #19   14. dec 2008 Man behøver jo ikke give musli.. det meste af det er der en masse fyld stof i de ikke har brug for og de skal have ret store mængder for at være dækket..
    Nemmeste og billigste foder er roepiller og vitaminer (pulver eller piller) og så hø/wrap..

• #20   14. dec 2008 Signe: Ja det vil være det nemmeste men synes altså at maden skal være lækker og smage godt, og så skal det gerne være lidt groft for tændernes skyld, det er roepller ikke, så det foretrækker jeg som et fyldfoder

• #21   14. dec 2008 Linda: De får masser af wrap. Du kender vel de små firkantede baller, de får lige knap og nap en halv balle hver til natten. Så det er ikke fordi de mangler stråfoder smiley Men min hoppe har en rigtig hurtig forbrænding og taber sig derfor også rigtig hurtigt hvis hun ike får en masse foder ved siden af.

• #22   14. dec 2008 jeg bruger lexermix (staves??) og lidt valset havre og om aftenen får de også noget betfor... sådan en som tamra (fjordhest) hvis hun ikke får andet end Lexermix skal hun have 1 kg om dagen så det syntes jeg ikke er så galt... men om det kan bruges til en traver ved jeg ikke men jeg er vildt glad for Lexermixen.... (og det er mine hypper også)

• #23   14. dec 2008 Hov glemte lige og sige at sådanne en sæk hvor der er, kan ikke huske om det er 15 eller 20 kg giver jeg 175 kr for

• #24   14. dec 2008 moni: Okay så burde mine nok få ca 2 kg om dagen af det der. Så det er nok for dyrt dsværre. Giver nemlig 170 pr 20 kg sæk nu og det er alt alt for mange penge

• #25   16. dec 2008 Er de tjekket for orm og er tænderne efterset?

Har de wrap tilbage efter natten?
    Ellers ville jeg starte med at give dem wrap ad libitum.

Olie er rigtig godt, og så er det ret billigt - så det ville jeg bruge som en del af den daglige fodring og ikke blot som et tilskud ind imellem.

Har lige flyttet min egen hest fra selvpas til fuldpas - i selvpas brugte jeg omkring 1200-1300 pr måned på at fodre på ham, hvilket jeg synes er dyrt. Så synes ikke det er så galt igen med det du bruger på 2 heste.

• #26   16. dec 2008 Jeg har en trav hest og en DSP som også bare står de får hver 1kg Hartoh lucerne om dagen og 500g opløst speedi Beet... Hvidløg og en vitamin mineral blanding (Racing Mineral) og så selvfølgelih alt det hø de kan spise af god kvali...

Skriv gerne hvis du evt vil hører mere evt. PB da jeg ikke abonnere på denne annonce..

Kommentér på:
Hvad ville i fodre med?

Annonce