{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
392 visninger | Oprettet:

Hun sparker?? {{forumTopicSubject}}

Har lige købt ny pony, men hun har tendens til at sparke ud med bagbenene når jeg vil rense dem, hvilket jeg gerne vil vende hende af med.. Men problemet er hun i sig selv er lidt nervøs, så kan ikke rigtig se på hvilken måde jeg skal gøre det?

Indtil videre har jeg bare ligesom prøvet at gribe benet når hun gør det, og så rose hende bag efter.. for jeg kan godt holde det når jeg først har fat.. men ved sgu ikk om det er korrekt:)

Hvad havde i gjort?

Og vil ikk høre noget med gi en hende en ordentlig en i røven, for det kan jeg ikke når hun er så nervøs.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hun sparker??
  • #1   24. nov 2008 hmmm jeg plejer at bruge et blødt træktov, som jeg lægger om benet.
    Så trækker jeg stille og roligt og når hun løfter benet ros , sparker hun sig bestemt "Nej"
    Det plejer at virke efter ca. 14 dage, så kan de godt finde ud af tricket og man kan løfte dem selv.

• #2   24. nov 2008 Nej hun losser ikke til men ligeså snart jeg nærmere mig bagbene begynder hun at slå lidt ud.. skal lige siges hun kun gør det når jeg renser hendes hove.. når jeg bare går hun og nusser og strigler er der ingenting..

• #3   24. nov 2008 ok - Prøv at gøre det, at når du løfter hoven - lægger du et pres på hendes lår med skuldren. For det vil gør ,at når hun forsøger at sparke, ryger benet ind mod hende selv og hun vil ramme sig selv, har gjort det ,med held ved føl, men kan jo blive besværligt, hvis hun er en stor dame =0)

• #4   24. nov 2008 Hun er en stor 1'er.. men er sku lidt i tvivl om jeg kan få det til at fungere xD Lyder lidt inviklet.. men bestemt et forsøg værd..

• #5   24. nov 2008 Men altså ligeså snart jeg har "fanget hoven" er der egentlig ingenting.. Det er når jeg vil til at have fat om hoven hun begynder på det pjat..

• #6   24. nov 2008 du kan også gør det at, når du tager fat i hoven og hun forsøger, så sig hårdt "nej" og slip hoven. Så prøver du igen og igen til hun lader dig tage den uden pjat. Tror hun hurtigt bliver trat af at skal forfra hver gang.

• #7   24. nov 2008 Jamen problemet er at hun gør ikke noget ligesnart jeg har fat i hoven.. sys bar det er super træls at skulle stå og lege fange leg efter hendes ben hvor gang de skal renses.. smiley

• #8   24. nov 2008 ja det kan jeg godt forstå, der er ikke andet for end at give hende tid.

• #9   24. nov 2008 Ja, det nok rigtig nok:) men tak for de gode råd..

• #10   24. nov 2008 var så lidt.

• #11   24. nov 2008 Nu ved jeg ikke hvordan du normalt omgåes din hest, men jeg har haft stor erfaring med kropssproget, hvis jeg viser at jeg bestemmer så bliver jeg heller ikke bidt og sparket. Ude i hesteflokken er det jo også meget sjældent at nogle strodser lederen.

• #12   24. nov 2008 Nu har jeg kun haft hende i knap en uge.. og jeg sys hun skal håndteres lidt anderledes, da hun er meget nervøs.. tror desværre ikk altid hun har haft godt.. Tror såmænd heller ikke det lige præcis er mig hun vil ramme, men vil selvfølgelig gerne vende hende af med det.. men sys det er lidt svært hvordan jeg lige skal gå til hende, da hun jo som sagt er temmelig nervøs..

• #13   24. nov 2008 Jamen der er jo egentlig ikke det store når jeg har fået fat i benet på hende.. det er når jeg skal til at have fat hun begynder på det pjat, men ligeså snart jeg har fat er der ikke rigtig noget..

• #14   24. nov 2008 Hmm. Det lyder som om at hun netop godt kunne have brug for en fast hånd der fortæller hende hvem der bestemmer, for så får hun også en vis tryghed i dig.
    Min venindes travhest havde levet et rigtig klamt liv indtil hun købte den af ren medlidenhed. Hun opførte sig som du har beskrevet at din pony gør. Havde min veninde bare givet hende tid, så var hun blevet endnu mere umulig, men hun var nødt til at være hård og vise hvem der bestemte, og på bare to uger var hesten allerede meget mere rolig, hun kunne næsten gøre alt med den, og den viste tydelige fremskidt. Men kun overfor hende, da hun havde trænet så meget med den.

• #15   24. nov 2008 Simone T

Ved bar ikke rigtig hvordan jeg skal opdrage på hende?? kommer vi f.eks gående gennem stalden og laver en af os en hurtig håndbevægelse i nærheden af hende flyver hun væk i boksen.. hun er pt meget nervøs, hvilket jeg da klart regner med forsvinder når hun falder til og lære mig ordentligt at kende.. Havde det været hvilken som helst anden hest der gjorde tror havde jeg klappet den en i røven.. men det ved jeg bare ikke virker her, da hun ville blive endnu mere nervøs..

• #16   24. nov 2008 Kunne godt lyder som om hun har fået nogle tæv. Sådan en nervøsitet kommer jo ikk af sig selv. Nej så kan jeg godt forstå det er lidt svært. Men med "bestemt" mente jeg ikke at slå hende, men tage en skridt imod hende og sætte foden lidt hårdt i jorden og sige "så stopper du!".
    Min venindes hest gjorde også alle de her ting fordi hun højst sandsynligt havde fået tæv, men hun skulle bare lære at man ikke gør sådan når der er mennesker i nærheden.

• #17   24. nov 2008 Min vallak gjorde det samme... og jeg brækkede hånden, fordi jeg tog forkert fat.
    Tag altid fat bag på benet.
    Lad ikke hesten være itvivl om, hvad du vil.
    Lad hånden køre fra bagparten og ned.
    Træk benet frem i stedet for bagud, så kan den lettere holde balancen.
    Øv evt. med en "kunstig hånd" som Maibritt Carter gør - så er du i sikkerhed.
    Den med tovet virker, hvis altså hesten ikke går i panik.
    Hav evt. en hjælper til at stå ved hovedet og berolige og korrigere.
    Hun skal bare lære, hvad du vil.

• #18   24. nov 2008 Det gør Nikita også smiley Mega provo..
    Vis jeg skal rense hove og hun mærker min hånd losser hun ud efter mig og jeg må hurtig hoppe væk eller hurtig tage fat i hendes ben.
    Hun gør det ikke når jeg putter bandager på, men hovene kan hun ikke lide.
    Det er det samme når jeg skal vaske hendes ben hade rhun det også og tripper frem og tilbage og bliver ophidset!
    Og når jeg ligger mit ben tilbage losser hun bagved med bagbenet xD

• #19   24. nov 2008 Nikita har også været dyremishandlet. Smeden slog hende på mulen fordi hun var dum og små piger sprøttede hende i hovedet med en vandflaske..

• #20   24. nov 2008 Tak for alle rådene:)

• #21   25. nov 2008 Min hest kan forresten give pote når hun skal have renset hove. Så siger jeg "giv pote" til hende og så løfter hun hoven og holder den selv så jeg kan rense den. Det altså skide smart smiley

• #22   25. nov 2008 Simone... lær os tixet.... det vil være konge!

• #23   25. nov 2008 Altså min hest ved godt hvad hun skal når hun ser hovrenseren. Så jeg gjorde det klart for hende at hun skulle have renset hove. Stilte mig ved siden af hendes ene ben, prikkede til det imens jeg sagde "giv pote". På bare et par gange fattede hun den, og efter hver gang hun løftede fik hun masser af ros og godbidder. Det er den ting der har været nemmest for hende at lære og også for de andre heste jeg kender som kan det.

Kommentér på:
Hun sparker??

Annonce