præmie overrækkelse midt i klasse {{forumTopicSubject}}
inspireret af en video her inde opretter jeg nu dette emne
til stævne bliver hesten udsat for forskellige ting:
folk der klapper
højtalere med musik
folk der går rundt og snakker
børn der løber og råber
osv osv osv......!
til stævner er der også altid præmie overrækkelser, som bliver holdt på forskelige tidspunkter....
men fælles for alle stævner, er at de afholdes efter en klasse, (og som regel, til mange stævne, efter en anden klasse er begyndt)...
for hvis de skulle holde alle klasser i ro mens der var præmie overrækkelse, så ville de jo lynhurtigt blive forsinkede, hvis de skulle vente på folk der skal have præmie osv osv...
nå min pointe er så...
synes i ikke at det er okay at holde en præmie overrækkelse UDEN FOR BANEN.. selvom der er nogen igang med et runde (spring) eller et program (dressur) inde på banen???
at hesten så måske bliver bange for klapsalver... må jo betyde at den ikke er "klar" til at håndtere sådanne situationer = ergo, det er noget rytteren skal have trænet og arbejdet med inden næste stævne???
jo jeg kan godt se det er træls, hvis man er inde og ride et program.. og hesten spænder op og løber pga udefrakommende ting og situationer....
men det er nu altså den slags ting som sker til stævner: TING MAN IKKE ER VANT TIL....
det er da noget af det fede ved stævner?? at man får undersøgt, om ens ridning fungere under "alle" forhold??
regn, blæst, klapsalver, børn der råber osv osv
det er jo alting noget der gør dagen spændende... men som KAN riskkere at man får en uhensigtsmæssig reaktion fra hesten....
jeg har oplevet til et indendørs stævne (hvor der er 2 haller, men man kan se den anden hal fra opvarmnings hallen).. til dette stævne blev der så kaldt en rytter til præmisoverrækkelse (i hallen ved siden af, som er i 100% sammenhæng med "stævne" hallen).. rytteren rider rundt og er ved at ride sit 2. program.... og stævne arrangøren bliver VED OG VED OG VED med at kalde på personen, som skal komme til præmie overrækkelse... personen kan intet andet gøre end at ride videre og gøre sit bedste, trods forvirringen.. og må så til sidst råbe "jeg er lige her, kommer om lidt"... midt i hendes program...
ærgeligt??? men det er sådanne situationer der sker til stævner....
JEG ville personligt selvfølgelig blive rigtig træt af, hvis jeg midt i et dressur program, har en hest der går ovenud, fordi en unge skramler med en slik pose....
men det er nu en gang de ting der sker til stævner... og så har jeg noget at arbejde vidre på når jeg kommer hjem, og skal gøre træningen klar til NÆSTE stævne???
hmmm måske blev det lidt rodet....??
men spørgsmålet er - synes i det er ok, eller total uacceptabelt, at der sker ting og sager rundt omkring ridebanen til stævner????
dec 2005
Følger: 77 Følgere: 200 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 1.524
jul 2007
Følger: 101 Følgere: 101 Heste: 16 Emner: 63 Svar: 376
Stævneheste og ponyer, skal jo være vant til larm og støj.
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
(folk er nemlig ikke enig med mig, inde ved den video he he)
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 75 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.473
Præmieoverrækkelser kan man koordinerer så det passer med rytterne der er med, og det bør man som stævnearrangør også gøre.
jeg har personligt prøvet: at et tog kørte forbi imens jeg red et dressurprogram, gøende hunde, råbende og løbende børn, traktor i tomgang på den anden side af barrieren. Nogle af tingene generede andre ikke.
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 75 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.473
Har selv prøvet at min hund fik skyld for at have ødelagt en piges program, på trods af at den havde ligget fuldstændig stille lige ved siden af mig..
mar 2007
Følger: 18 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 440
Springhestene kan skisme tit klare meget i forhold til dressurhestene, men stadig væk skal der heller ikke være tyst som i graven... så blir det sgu for kedligt med det dressur...
Præmieoverrækkelser skal ski ikke vente, men det med at råbe på en rytter som rider, er tåååbe dumt, der bør speakeren lige kigge i listerne!
Det værste er faktisk ungen med slikposen som hænger på barrieren... men hvis det larmer over det hele, så blir de ikke så bange...
Personligt placere jeg farlige genstande på banen hjemme, så hestene er klar til at se lidt af hvert når de kommer ud og starte.
dec 2006
Følger: 69 Følgere: 68 Heste: 6 Emner: 352 Svar: 4.849
feb 2006
Følger: 323 Følgere: 368 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.879
DOG kan det pisse mig af når folk sidder og pjatter eller larmermed vilje foran banen mens man rider dressur og virkelig prøver at gøre sit bedste.
Larm kan ikke undgås - men man skal have respekt for de ryttere der rider på banen, som gerne ønsker at yde sit bedste.
At man saget hensyn kan kun være det eneste rigtige....
aug 2006
Følger: 110 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 2.009
maj 2008
Følger: 92 Følgere: 112 Heste: 5 Emner: 188 Svar: 818
Jeg syntes det skal være ens for alle i en klasse, istedet for at man bekymre sig om, om MAN bliver sorteper, fordi man lige rider på det tidspunkt der er præmieoverrækkelse.
Og det kan da <b>godt</b> være at i siger at hvis hesten bliver bange er det rytterens fejl, og bla bla bla.
MEN der er altså nogle mennesker der har ungheste, og det syntes jeg skal accepteres!
For man kan ikke tvinge en unghest til at være rolig, når den ikke er særlig gammel og først skal vænnes til tingene!
- Det kan godt være man har en rolig middelaldrende hest, og så siger at man har trænet den til det, og hvis en andens hest bliver skræmt, er det fordi man har været dårlig med at træne den til at være rolig, og hvad i ellers siger af lort...
Ikke for at lyde barsk, men syntes godt folk kan tage hensyn til at der faktisk også er ungeheste med til stævner, og de først skal blive "voksne" og mere sikre.
- <b>hvorfor lave et problem hvis det kan undgås?</b>
jul 2007
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 31 Svar: 979
nov 2005
Følger: 194 Følgere: 170 Heste: 7 Emner: 392 Svar: 2.540
den jeg sys kan være øv vis man varme op til næste klasse (fx lc1 og lc2)
men fx får en 4 plads lc1
så man skal op oag roser med den sammen
nar man skal til op på bane
den sys kan være trælse at men ikek bare kan for den når man har red programme
præmie overrækkelse midt i klasse