{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.207 visninger | Oprettet:

Underviser på under 18 år {{forumTopicSubject}}

ADVARSEL, DETTE INDLÆG VILLE PROVOKERE NOGEN..

Indimellem ser jeg annoncer herinde omkring undervisning som tlibydes. Og jeg bliver lige forarget hver gang når alderen er under 18 år. Har ser 12 årige, 13 årige og 15 årige tilbyde undervisning til andre. Nogle har måske kun redet et år eller 3 og andre har så redet hele livet og man kan jo sagtens være dygtig til at ride selv, men man er slet ikke moden nok til at håndtere situationer med andre og stå til ansvar for evt uheld. Jeg underviste da jeg var 18. undervite en pige på 9 år som kun havde redet lidt og det var et kæmpe ansvar og stor udfordirng selvom jeg på det tidspunkt havde redet i 9 år. At stå der og være den kloge og træffe rigtige beslutninger, forklare det på en måde så eleven forstår det og altid handle roligt og med overblik. Pigen jeg underviste faldt af i en ridetime og slog sig og jeg er glad for der ikke skete noget alvorligt men hvem kan drages til ansvar hvis underviseren ikke var over 18 år? Efter at have undervist hende i 4 måneder stoppede jeg fordi det var for stort et annsvar at undervise privat på egen hest.

Synes man må have selvindsigt nok til at se at man som 14 årig ikke er i stand til at undervise. Har tilmed set en 15 årig tilbyde tilridning af folks heste...er i chok. Har set 16 årig herinde tilbyde springundervisning....fatter intet, man tror for meget på dig selv hvis man mener man kan det og igen det er muligt man ER en dygtig rytter men det kræver meget af en af undervise andre.

Hvad synes i ? jeg synes at rent ansvarsmæssigt burde man først undervise andre når man er 18 år og så ville det være rigtig godt at have prøvet det lidt i forvejen som feks at have planlagt en undervisingstime for en veninde. at ride forskeligge heste, at have oplevet mange forskelige problemestillinger med forskeligge typer heste osv.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Underviser på under 18 år
  • #1   25. aug 2008 synes det er forkert.

• #3   25. aug 2008 hm.
    både rigtigt og forkert.

men nogle kan virkelig bare det der!
    og måske også selvom de ikke selv rider på noget højt plan, er nogle bare fantastiske til at lære fra sig, og forklare!

Jeg har selv undervist enkelte gange et spring hold,men der var også voksne til stede smiley

• #4   25. aug 2008 til tina, hvad er forkert ?

• #5   25. aug 2008 Du har ret. Bliver altså også rimelig chokeret, når jeg ser de der annoncer, hvor der står at en 15 årig vil tilride din hest:/ Det er så underligt?!

• #6   25. aug 2008 Jeg er ganske enig med dig!
    Undervisningen bør havde en form for kvalitet og velvidenhed, ikke at unge piger ikke har det, men jeg mener det er helt uberettiget at en pige på 12 år står med ansvarligheden for ryttere.

Måske er de selv dygtige ryttere, jeg mener bare ikke de har samme evne til at lære fra sig og se på de vigtige detaljer.

Man sætter jo heller ikke en lille pige til og bestyrer en vuggestue vel smiley

• #7   25. aug 2008 Jeg er enig med dig. Men jeg er uenig i, at en 15årig ikke kan tilride.
    Vuderer ejer, at 15årige er velegnet til 'jobbet', ja, så er det jo sådan det er. Kan kun tage mig selv som eksembel, og jeg har da tilredet flere heste siden jeg var 13½. Og med kvalificeret undervisning kan det jo udemærket gå.

• #8   25. aug 2008 Ja enig.. jeg syntes også en underviser bør være 18 år.. syntes også det er forkert at så ungepiger tilbyder undervisning.. Det kræver meget at undervise.. og man skal kunne lære fra sig.. og forklare hvad og hvordan man rider og behandler hesten korrekt.. Der kan nemt ske et eller andet forkert hvis underviseren ikke ved hvad hun har gang i.. Men der er selvfølgelig også dygtig rytter under de 18 år der godt kan undervise..

• #9   25. aug 2008 til swoop, ja en 15 årig kan måske sagtens tilride men ikke stå til ansvar for tilridning af andres heste.

• #10   25. aug 2008 at der er sådan nogle der vil udervise, altså er helt enig

• #11   25. aug 2008 Jeg er helt enig i det du skriver ,,
    Jeg er dog kun 17 og underviser en pige på 9 år og har jeg gjort siden feb. Det kan godt være i nok synes jeg er alt alt for ung, men havde ikke tilbudt hende undervisning , det var hendes plejemor (vores nabo) der kom og spurgte nom jeg ikke ville ..
    Jeg ved goat at jeg kun ride LA dressur på dplan , men derfor synes jeg det er okay hvis de selv kommer til en og spørger ..
    Nu vil jeg ikke have alt muligt L**t i hovedet fordi jeg underviser og kun er 17 år gammel !

• #12   25. aug 2008 Som underviser både privat og på rideskole må jeg give dig ret. Bliver temmelig harm når jeg kommer ud på nogen rideskoler og ser 16 årige staldpiger stå og undervise elevhold.
    Jeg har mere end en gang været nødt til at træffe beslutning om at der skulle tilkaldes en ambulance. Hvor mange 16 årige er i stand til at træffe den beslutning på et fornuftigt grundlag, uden at få traumer selv?
    Desuden må det være en nærmest umulig opgave for så unge piger at virke myndige og få den fornødne respekt fra diverse pony og elev forældre. Jeg tolererer ikke nogen indblanding i min undervisning, men hvor let er det for et barn der underviser at få den slags igennem til forældrene?

• #13   25. aug 2008 HELT ENIG !

• #14   25. aug 2008 Jeg kan sagtens se hvad du mener, men som *A&A* <3' . Team centersnob <33' . også siger, så er der nogle der faktisk er rigtig dygtige til at lære fra sig, og til at magte ansvaret.

Jeg er selv 17 år og underviser på vores rideskole, sammen med vores staldpige, som også er 17.. Det har fungeret rigtig godt indtil nu, og alle forældre har givet deres samtykke. Det skal lige siges at jeg ikke underviser i spring, det mener jeg kun at uddannede bør gøre. Så jeg vil ikke sætte en alderbegrænsning på, men kan udemærket forstå hvad du mener med 12-13 årige der tilbyder undervisning og tilridning - det kan jeg kun grine af.. Hvem kunne dog finde på at sætte deres hest i tilridning ved en 12 årig ??

• #15   25. aug 2008 Er helt enig med dig !
    Synes ikke det er så meget det at de ikke kan lære noget, men hvis der sker noget, er det altså den lille pige på 13 år der står med den dårlige smag i munden !

• #16   25. aug 2008
    Det kommer meget an på hvor længe man har redet, om man har modtaget privatundervisning, og har fulgt med i undervisningen når andre er blevet undervist.

• #17   25. aug 2008 Synes heller ikke at nogen som helst under 18 burde unervise,og SLET ikke på rideskoler. Synes det er forkasteligt at rideskoler faktisk ansætter undervisere under 18 år. Jeg har selv undervist på rideskole.
    Og det synes jeg egentlig ikke en 16-årig er moden nok til, og ikke for at genere nogen, men seksten og sytten er lige efter hinanden. Er man sytten, må man vente til man fylder atten, for tro det eller ej, men der sker nu noget, fra man er seksten til atten ;O)

• #18   25. aug 2008 Pau:
    Jeg mener langt fra man selv kan undervise bare fordi man har set andre modtage det...

Det kræver en masse viden og rutine at kunne lære fra sig, og det er langt fra alle der har denne flair.

• #19   25. aug 2008 Jeg egentligt både enig og uenig .

Mange 16-17årige, er langt mere ansvarsbeviste og kval til at undervise end mange 18årige og op efter .
    Synes ikke man kan sætte en alder på det, det jo meget individuelt fra person til person.

• #20   25. aug 2008 Ja, selvom man er klog er det ikke ensbetydende med at man er god til at lære fra sig .

Jeg har kun "undervist" mine veninder, og jeg er 17 nu, men gjorde det også da jeg var 16 ( og vidst også 15 ..?)

Min holdning er noget blandet. For "eleven" vælger jo også selv hvilken lære man ønsker .
    Jeg søgte underviser og sagde nej til en på 14 , jeg tvivler ikke på hendes kompetencer, men jeg følte bare at hun skulle være ældre .

Da jeg underviste min veninde i spring gik det "galt" . Hesten sprang til siden og rytteren røg ind i stolpen . Jeg husker det som om hun havde sikkerhedsvest på, men stolpen havde ramt hende lige under den på lænden. Nu er min hukommelse som en si, men jeg husker det som om vi bare lige sad så hun kunne komme ovenpå og så ellers op på hesten igen - bogstavlig talt . Men det kunne jo have været meget værrer, hun kunne jo have slået sig voldsomt.

Tjah, det er vel en blanding af kompetencer og sikkerhed der skal gøre en god underviser 8)

• #21   25. aug 2008 Shella:
    Hvorfor synes du de er det?
    Jeg mener ikke det er fra person til person, men fra klub til klub, og klubber der har 16årige piger til og undervise går nok ikke så meget op i etik og sikkerhed som en klub med voksne undervisere.

• #22   25. aug 2008 Jeg underviser min veninde - på min egen pony.
    Synes ikke folk under 18 kan kræve penge for at undervise. Et er at man måske som 14årig underviser nogle mindre børn, som synes det er hylendens, hvor forældre lige giver en 50er som tak. Men synes ikke man kan KRÆVE penge.
    Jeg (15) blev sat til at undervise på en ridelejr da jeg var nede og arbejde i uge 27 + 28. jeg underviste både på LC niveu men også på såkaldt LA. Jeg blev også helt PAFF da jeg blev sat til det, men jeg kunne virkelig godt lide det, og fik da slet ikke nogen klager på nogle måder. Der imod fik jeg nogle gode venner ;o) Men i dette tilfælde blev jeg sat til det af ''Chefen'' og så må hun jo mene at jeg kunne klare det.

men synes ikke at jeg kunne være bekendt at stille mig til rådighed og så kræve noget for det.

• #23   25. aug 2008 Jeg har haft mit eget elevhold på ridecenteret indtil rideskoledelen blev lukket pr 1/7 ...

det var dog kun skridt/trav - små piger på 4 år hvor forældrene var med .. Jeg stod med ansvaret...

synes det var et stort ansvar men slet ikke FOR stort.. det passede fint .. elskede det og synes det var rigtig fedt..

Kunne sagtens håndtere det når de faldt af og ponyerne var vilde.. Forældrene var yderst tilfredse, og jeg hørte rundt omkring fra de andre opstaldere at jeg havde gjort et fantastisk arbejde..

Jeg er 17 år ..

Jeg har også før undervist børn optil 14 års alderen når ridelæreren f.eks. har været på ferie.. det gjorde jeg ogs da jeg var 16... de red både skridt , trav og galop ..

Det var heller ikk for stort ansvar.. men der var også voksne som back-up hvis det skulle gå HELT HELT galt..

MEN !!!! vil sige jeg er fuldstændig enig i, at det er forkert af "små"piger der ikk har særlig meget erfaring, at begynde at undervise... - og for den sags skyld tilride heste..

Men igen .. det kommer an på erfaringer osv smiley

• #24   25. aug 2008 Synes alligevel også det er fra person til person. Nogle over 18 kan heller ikke tage et ansvar - og kan heller ikke forklare lige så godt som en på 14 måske kan. Jeg hentyder BESTEMT ikke til nogen, men det finder altså sted!

• #25   25. aug 2008 cecilie K : Hvorfor jeg mener det ?
    Fordi det er da meget individuelt om hvor vit man kan undervise, lærer fra sig, hvor ansvarsbevist man er, og hvor god man ellers er til at undervise .
    En 17årige kan da sagtens være 'bedre til det' end en på 20år, bare fordi man er over de 18 behøver man ikke være bedre til at undervise eller være mere ansvarsbevist.

• #26   25. aug 2008 Enig med Shella smiley

• #27   25. aug 2008 Jeg ved du nu har set min annonce :)!

Jeg min mening er bare da jeg gik til ridning af en voksen.. jeg lærte aldrig noget fordi den voksne altid snakkede osv..!
    Men skal lige siges at jeg ahr en mor som ahr redet i 38 år.. som næsten er med til hver time smiley

• #28   25. aug 2008 Nej det lyder bare lidt som om du mener at der er flere under 18 der er bedre.

Jeg siger ikke at man skal være 18 og havde stemmer ret osv. men at man skal havde en vis alder for at kunne lære fra sig på et ansvarligt plan, man skal jo tænke på at disse elever betaler for en service ydelse og i mine øjne må mange forældre da få alt for lidt for deres penge hvis dere børn bliver undervist af en 16 årig pige der står inde på midten og hverken aner fra eller til.

• #29   25. aug 2008 Anitta K
    Jo, hvis hestens ejer har godkendt det vel? :o)

• #30   25. aug 2008 Det jeg synes er det primære problem med at have unge under 18 år til at undervise har noget med ansvar og lov at gøre. Hvem har ansvaret i en utænklig situation som man ikke renger med sker hvis vedkommende er under 18 år ? ligeledes bør unge under 18 år ikke undervise at mindreårige da de så rider på underviserne ansvar som jo så ikke er over 18. Hvis eleven er over 18 og underviseren under 18 er det lige meget fordi eleven på 18 så selv har ansvaret.

• #32   25. aug 2008 as, rent ride mæssigt er det værst at undervise når man har redet i 3 år men rent ANSVARS messigt er det en katastrofe at undervise som 15 årig OGSÅ selvom man har redet hele sit liv.

• #33   25. aug 2008 AS .
    Tjah, igen . det afhænger jo fuldstændig af den enkelte person .
    Man kan sagtens ride i "kort" tid og vide mere omkring heste end en der har redet meget længere !
    + igen, det med at lære fra sig er en meget stor ting !

For det er (næsten) altid nemmere at ride hesten selv da man kan mærke alt i stedet for kun at kunne se noget af det .

• #34   25. aug 2008 Jeg har undervist ganske lidt siden jeg var 15, og tilred første pony som 13-årig - der havde jeg redet i 2½ år.

Det er gået ganske godt indtil videre smiley Og folk er da tilfredse med det jeg laver.

• #35   25. aug 2008 Nemlig.. det handler om og kunne se fejlen rytteren gør, men også og kunne give en løsning!
    Og selvom man har redet i mange år og er dygtig, er det ikke ens betydende med man er en dygtig underviser, det er jo ikke alle der kan lære fra sig!

Annika K. gir dig helt ret, det hander også om love, og jeg ved at vores klub ikke ønsker undervisere under 18 år, nu sidder jeg selv i bestyrelsen og har for nyligt haft hele vores klub på sikkerhedskursus, hvor dette emne også blev debateret!

• #36   25. aug 2008 Jeg underviste på et tidsounkt en pige på hendes shetlænder. Primært fordi den stod samme sted som min og fordi jeg også var blevet bedt om at opdrage lidt på den. Jeg krævede den gang at der var en forældre til stede. Mest af hensyn til at jeg lige præcis ikke ville stå med ansvaret for pigen hvis der skete et uheld men også af hensyn til kørsel hvis der skulle ske noget.

Tror godt man kan undervise i den alder, men om man burde er noget andet. Og under alle omstændigheder skal der i mine øjne være en myndig til stede, som har bil/kørekort og kan køre uheldige børn på skadestuen.

• #37   25. aug 2008 Min datter har på et tidspunkt fået undervisning af en pige på 15 år. Pigen red landsplan (mener også international, men er ikke helt sikker) og var iøvrigt temmelig dygtig. Hun formåede at undervise så min datter virkelig forstod hvad hun mente.

Men nej, normaltvis så vil jeg ikke mene at så små piger burde undervise. Man kan være heldig i yderst sjældne tilfælde at finde en som virkelig bare kan det der...

• #38   25. aug 2008 er til dels enig. Det kommer jo liidt an på hvem det er der skal undervises. Er det lille Frida på 6 år på sin III'erpony ser jeg absolut INTET forkert i det. jeg underviste selv min søster da jeg var 13 og hun var 6. Lærte hende at springe, trave, galloperer osv.....
    At man så tager penge for det, det syns jeg nok er lidt forkert, når man ikke har en udd. og alligevel ikke er ældre.

• #40   26. aug 2008 Man kan godt være en god underviser selvom man er 16 eller 17 eller 20 for den sags skyld.
    Jeg bliver selv forarget over at se unge under 18 så med det store ansvar selv.
    Der er ikke mange der tænker over at deres forsikring ikke dækker hvis uheldet er ude. Som underviser skal du have tegnet en erhvervsforsikring som dækker når uheldet er ude. Og der er ikke mange forsikringsselskaber der vil udstedige sådanne forsikringer til folk under 18, jeg har selv haft rigig svært ved at finde et forsikrings selskab der vil tage mig og jeg er 24, men vil arbejde med handicapridning.
    Men det har noget at gøre med det stigende antal rideulykker der er at så bliver forsikringerne svære at få og dyrere.

Det er fint nok at rideskolerne kan spare nogle penge ved at sætte unge tøser til at undervise, men som tildligere formand i en rideklub og reserve mor ville jeg aldrig byde mit barn at skulle have undervisning at en under 18, pga det store ansvar, og hvis forsikring dækker.

• #41   26. aug 2008 Jeg kan godt se hvad du mener!
    Synes også det er forkert når man ved at den unge der tilbyder undervisning ikke har redet særlig lang tid, og bare prøver at gøre sig klog! smiley
    Jeg synes det er forkert at unge piger/drenge TILBYDER undervisning.

På den anden side kan jeg ikke se noget galt i at der kommer en yngre rytter hen og spørger om at en ung pige vil hjælpe med ponyen.

Fx. er jeg 15 år, har redet i 10 år!
    Vi har en pige i stalden på 10 år, hvor hendes mor kommer og spørger om jeg vil hjælpe hende .. min gamle bedsteveninde hjalp jeg også, fordi hun selv spurgte!!

Der er en forskel på om man tilbyder det, eller om man bliver spurgt synes jeg!

Fordi når man bliver spurgt, må den der spørger jo synes om ens ridemåde, eller viden om hesten!? smiley

Det er min mening.

Og nu vil jeg ikke have lort smidt i nakken! (:

• #42   26. aug 2008 kristina, jeg er enig med dig, der er stor forskel om der er en mor der kommer og spørger og du vil hjælpe med hesten, for det er deres ansvar.

Men at undervise et hold syntes jeg er forkert

• #43   26. aug 2008 Jeg tror lige så meget det har noget med at gøre hvor pædagogisk man er overfor børn. Hvordan indlæringen virker på barnet. En berider behøver heller ikke nødvendigvis være særlig god til at lære fra sig.

• #44   16. feb 2009 jeg skal ha` undervisning af en på 17 år, det er der ikke noget galt i ,.!

Kommentér på:
Underviser på under 18 år

Annonce