{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.316 visninger | Oprettet:

Tvivler på min underviser.. {{forumTopicSubject}}

I søndags havde vi for anden gang undervisning af vores nye underviser, Queen og jeg. Hun ber' mig om at stille Queen ud ad, sidde og ryste med udvendige fod som om der var en sten i, kigge ud ad, og ind i mellem se hvor jeg vil hen, også skal jeg træde ud i udvendige stigebøjle, når jeg ønsker at dreje hende den stik modsatte vej.
- I mit hoved giver dette ikke helt mening.. Jeg ønsker at dreje hende til venstre, men giver hende signal til at gå til højre?.. Derudover, så ønsker min underviser at hver gang hun ikke lige gør som jeg ber' hende om, så skal hun have EN med pisken, så den synger.

I de to måneder jeg har haft hende, har der ingen problemer været under ridningen (udover at jeg godt er klar over at hun ikke får ryggen og bagbenene med sig), indtil i søndags hvor vi begyndte på denne metode. Det resulterede i at hun stak af med mig, bukkede, sparkede, og mandag og tirsdag da vi red, stejlede hun også.

I dag havde vi så undervisning igen - samme metode i trav. Da vi skridtede varm var der intet, men da det så bliver vores tur til undervisning, går den galt. Hun stejler, bukker, sparker, stopper op og bakker, og stikker af. Hun stak rigtig meget af med mig i dag. Faktisk så meget så vi gik over vores halve times undervisning..
Så snart min underviser gik videre til den næste, besluttede jeg mig for at ride lidt videre. Jeg vil IKKE slutte på sådan en måde, så vi red videre. Næsten samme metode, jeg hjælp hende lidt mere med at holde lidt i indvendige tøjle, ingen pisk medmindre den virkelig var nødvendig, også træde ned i indvendige bøjle, når vi skulle dreje. Det hjalp gevaldigt, og efter et par gode runder stoppede vi.

Min underviser sagde så bagefter at hun gør det der fordi Queen aldrig er blevet disciplineret ordenligt, og vil tage magten fra mig under ridningen. Hun sagde hele tiden at Queen hele tiden prøver mig af. Hvilket jeg jo mener at de ikke er kloge nok til at kunne?... Ifølge min underviser er hun en 'ondskabsfuld' hest, der vil blive ved med at stejle hvis jeg ikke tager kampen op, og vil til sidst ende som slagter hest. En anden fra stalden sagde så i dag, at når hun stikker af med mig, ligner hun ikke en ondskabsfuld hest, men en forvirret hest, der bare forsøger at gøre mig glad, ved at løbe, når jeg bruger pisken.. Jeg synes også hun virker forvirret.
Før vi prøvede denne ride metode, red jeg ved at skubbe med udvendige schenkel, støtte op på tøjlerne, men stille hende let indad, så hun fik en pæn runding i hjørnerne i modsætning til nu, hvor hun går helt firkantet.. Da vi red på denne måde var der intet!

Lige nu er vi et sted i vores ridning hvor ingen af os kan holde ud at være, og her det næste stykke tid, skal jeg prøve et par andre undervisere for at se hvad de siger, og hvad Queen siger til de ride 'metoder'.

Men hvad har i at sige til min undervisers metode? Personligt har jeg ALDRIG før hørt om den, og jeg er et eller andet sted dybt uenig med hende, når der er så voldsom en adfærdsændring hos min hest.
- Undskyld det blev lidt langt :).

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tvivler på min underviser..
  • #1   28. sep 2013 Lige så snart nogen ber mig om at slå min hest er jeg sådan set skredet smiley

• #2   28. sep 2013 Helt dybt godnat, hvad hun har fortalt dig.. skynd dig hellere at skifte, så vil du med garanti også få en meget gladere hest :-)!

• #3   28. sep 2013 Kan helt ærligt godt forstå din skepsis ved din underviser. Jeg havde fundet en anden, så hellere klare mig uden end det. Det lyder lidt underligt den måde du bliver bedt om at give signalerne. Jeg ville finde en anden underviser hvis jeg var dig. Det lyder ikke til at fungere

• #5   28. sep 2013 Hun har også skældt og smelt mig hver gang jeg sagde hende imod, da hun bad mig slå hende. Jeg sagde klart og tydeligt at jeg slår simpelthen ikke min hest, om hun så er en kæmpe kælling, så gør jeg det ikke.
    - Ifølge hende ville jeg ikke ride rigtigt så :).

• #8   28. sep 2013 Ved ikke så meget om dette men jeg bliver undervist i at stille hestens hoved ind mod midten (den skal i hvertfald kigge derind) og så bruge indvendige ben smiley jeg syntes helt klart du skal skifte underviser!!!! Hun virker helt fra snøvsen hende der!!

• #9   28. sep 2013 Lyder meget som en oplevelse jeg havde med en, som jeg prøvede at få undervisning ved - jeg havde også en hest der sagde totalt fra, og vi stoppede før tid. Det fungerede bare slet ikke, og gentog sig heller aldrig herefter.

Kan se vi er fra samme landsdel - må jeg spørge hvilken underviser det er?

• #10   28. sep 2013 Hun er da en elendig underviser.

• #11   28. sep 2013 Hvis du er i tvivl om en underviser så er det ud med vedkommende! en underviser skal sørge for at dig og din soulmate har haft en fantastisk ride time (og self lære jer noget) smiley smiley

• #12   28. sep 2013 Det er da tydeligt at hesten fortæller at den ikke forstår eller at der er noget galt.
    Som du selv skriver så lyder hesten til at være meget forvirret.
    Hvis du har redet i lang tid på en god metode og ligepludselig beder den om det samme men med en anden metode er det klart at hesten bliver snotforvirret. HVAD er det jeg skal ?! OKay jeg prøver at løbe, jeg får flere slag, så løber jeg hurtigere, okay jeg prøver noget andet.. osv.
    Jeg har med min egen hest at den ride på én metode, men når jeg rider andres er det ikke altid de kan rides på sammen metode, men så gælder det om at finde den metode som passer den enkle hest.

Bare fordi en hest er ung betyder det ikke at den "vil prøve dig af", men de kan tit være forvirret når de er unge smiley

Rid lidt for dig selv i et stykke tid og se hvad der dur, lange halve parader? Små korte "nyk"/halveparder, runde hesten eller noget helt andet?

• #13   28. sep 2013 Hvor dejligt at det ikke bare er mig der synes det er langt ude, det hun har fortalt mig!
    - Fik lige set lidt video min mor tog af os her i mandags, og hold da op hvor er hun spændt.. Normalt er hun en glad hest der nyder at røre sig, og især at springe, her i dag, vendte hun røven til mig på folden.. Så vi er godt og grundigt uvenner. Håber da det ændre sig, når vi skifter metode!

Line M, hun hedder Heidi. Mere ved jeg faktisk ikke om hende, da hun er fast underviser på mit opstaldnings sted, så al kontakt med hende udover når hun er i stalden, går gennem staldlejer.

• #14   28. sep 2013 Min underviser mener at hun ikke har indlært en fast ride metode endnu, fordi hun blev tilredet i februar/marts måned i år, også skulle vi bare skynde os med at få hende lært denne metode, så hurtigt som muligt.

Hun sagde faktisk også i dag at hun var en hest der skulle røres hver dag. Der var en uge hvor jeg red hende 5 dage i træk, og det var hun slet ikke glad for. Personligt mener jeg slet ikke at hun er klar til at blive redet hver dag, og slet ikke når hun for et par uger siden, stod stille i to uger pga. sygdom.

• #15   28. sep 2013 Lyder ikke til en underviser der bør undervise... Heste skal man samarbejde med. Jo klart når du lærer hesten at den skal gå ind og bære frem for som du plejer at gå på forparten, vil den værge sig. De jo vane dyr. Dette bygger man langsomt op, med træning og forståelse. Kan sagtens følge din frustration om at man gør tingene omvendt er ulogisk. Men når det forklares korrekt giver det faktisk mening. Læner du vægten ind for at hjælpe vælter hesten for meget ind over. Og går på forparten, som vi jo alle kæmper med at komme væk fra.

Så sid lige altid sid lige smiley men helt ærlig drop undervisningen det gavner ingen af jer. Lyder til underviseren har nogle basale ting korrekt. Men slet ikke forståelse og evne til at lære det fra sig. Og grundliggende ingen tolmodighed.

En stresset hest lærer absolut ingenting. En pisk er en hjælper og støtte for at kunne forklarer hesten tydligere hvad du beder om. Aldrig en måde at straffe den på, fordi den ikke forstå hvad der menes.
    Håber du finder en ny og bedre underviser, dog slipper du ikke for at ride omvendt af hvad vi har lært, hvis du vil ride din hest i korrekt bærring sorry to say smiley men det blir bedre med tiden smiley

• #16   28. sep 2013 Jeg er hægtet totalt af her....hvad er det din underviser vil lære dig gennem denne metode??? Jeg kan slet ikke se hvad formålet er og hvilket resultat hun ønsker.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #17   28. sep 2013 Undervisning skal ALTID være på dine og hestens præmisser.

Skiftede også en tidligere underviser ud, da hun satte indspændingstøjler på under træning mod min vilje.

• #18   28. sep 2013 Og er hesten din, så lad føl efter hvad du syntes den magter. Og lad ikke andre fortælle dig hvordan den er inde i hoved. Siger ikke man skal tage sky klapper på. Men du kender bedst din egen hest. Og ungheste har godt af dage med hygge og evt, blot lidt jordtræning. Nogle heste lærer og husker hurtigt andre skal bruge måneder før tingene sidder fast smiley tolmodighed kommer man længst med, også rent sikkerheds mæssigt.

• #19   28. sep 2013 Hvis du er så uenig med din underviser syntes jeg helt sikkert at du skal skifte med det samme, Derud over når du har en hest der siger så kraftigt fra til metoden kan det da næsten kun gå for langsomt.
    Selv red jeg en gang hos en faktisk ret god underviser, men efterfølgende begyndte min hest som ellers altid går stabilt og taktfast til at slå fra og lave taktfejl pga den metode den underviser brugte, (hesten skulle helst gå baglod) og det er ikke en vej jeg vil bruge til at nå mit mål, og min hest viste så også at det ville han heller ikke. Og det var betydeligt mindre signaler min gav.

Så når du står med den følelse bagefter er kun et tegn om at du bør finde på noget andet smiley

• #20   28. sep 2013 Tine B - Hun ønsker at lære mig at ride korrekt. :)..

• #21   28. sep 2013 Ride korrekt findes IKKE

Man har forskellige holdninger osv. til tingene og du er tydeligvis uenig i hendes så drop hende da

• #22   28. sep 2013 Så kan jeg sg godt forstå at du undrer dig over metoden. Det lyder ikke som det er det rette for dig og slet ikke for hesten. Din hest er da ikke ondskabsfuld og tager magten ved første chance, den reagerer som den gør fordi den ikke forstår en brik af hvad der foregår. I kommer meget længere med gensidig respekt i træningen og en anden underviser der bla. ved hvordan man bruger en pisk korrekt.

• #23   28. sep 2013 Hold da op!

Det lyder godt nok som en ukompetent underviser.. Ud med hende! Hvis jeg var dig ville jeg ikke tøve med at smide hende på porten.

Hun har fat i SÅ mange forkerte ender. Hende ville jeg ikke lade komme til min hest.

• #24   29. sep 2013 Af helvede til med hende...

• #25   29. sep 2013 Når man laver direkte cirkler er det også vigtigt at lave indirekte cirkler. Som er det din underviser beder dig om. Du flexse din hest let til udvendige og stadigvæk holde dig på din cirkel.
    Jeg tror din hest siger fra fordi du ikke forstår meningen med det og overdriver flexset, og så gør du det 100gange svære for din hest.

Alt andet din underviser siger er helt hen i vejret

• #26   29. sep 2013 STOOOOOOPPPP!!!!

• #29   29. sep 2013 Det lyder seriøst som om din underviser kunne bruge noget undervisning.. jeg havde skrottet hende efter første gang

Kommentér på:
Tvivler på min underviser..

Annonce