springe igen efter skade - planen {{forumTopicSubject}}
ja så er det snart ved at være tid til at jeg må sprige på isabella igen
dyrlægen der har behandlet skaden i forbeene sagde god for springning for 1½ uge siden... men jeg har haft kiopraktor som lige synes jeg skulle vente et par uger....
men jeg ville bare lige høre om i synes denne genoptrænings "plan" er helt hen i vejret??
(dyrlægen der har behandlet skaden, sagde at jeg i løbet af et par måneder skal/må være oppe på LC/LB niveau som inden skaden)....
1. måned træne små kryds og små cavalettis... sidst på måneden op på max 70 cm i højden.... første uge starte med 5 kryds/cavalettis.. og langsomt hver gang jeg springer, sætte et spring mere på (så det bliver 6 spring, og 7 spring osv)
2. måned, op på en maks højde på 90 cm... så småt begynde at springe små baner uden vendinger osv... kun bløde buer... (HVIS det går som planlagt og som jeg håber, så ud og starte en debutant og måske LD, uden for konkurrence, SIDST på måneden)
3. måned op på en maks højde på 110... begynde at springe hende "normalt" (altså "normalt" antal spring på en time, osv osv) begynde at overveje at kunne starte lidt LC til stævne....
det hele er selvfølgelig kun forhåbeninger om hvordan genoptrænings forløbet kommer til at foregå.... der kan jo ske uforudsete ting... og dyrlægens ord lød "hvis den ikke kan klare at komme op på LC/LB niveau i løbet af et par måneder, er det fordi dens led ikke kan holde til springning mere"
planen er at springe en gang om ugen.... og måske en ekstra gang om ugen træne lidt cavalettis, og bomme....
så HGér lyder det helt hen i vejret?????
synes i det er at gå for hurtigt frem????
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.411
mar 2007
Følger: 94 Følgere: 126 Heste: 4 Emner: 668 Svar: 2.619
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
¤Svindel&Humbuk¤ Nu med eneren Tasso .
synes du også det lyder for hurtigt, når nu dyrlægen har sagt at hvis hun ikke kan klare det i løbet af et par måneder, at det så er fordi hendes led ikke KAN mere??
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.411
sep 2006
men jeg ved det heller ikke.. det er bare "planen"
men nu er 70 cm jo heller ikke meget for en hest... og hun er i super form...
men nu får vi af se hvordan det går... for virker hun ikke klar, så er hun ikke klar
Blogger
Følger: 158 Følgere: 176 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.570
Du skal jo tænke på det er en hest, og ikke en pony, 70 cm er ingenting for en hest, vi havde med apollo stået stille længere tid end isabella har, og det var samme genoptrænings plan da vi kom til at skulle springe.
Kan hun ikke klare den genoptræning, kommer hun aldrig til at kunne klare springning, men det skal hun nu nok kunne
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 173 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
Men hvis det var mig ville jeg måske strække det over 4 måneder?!
For selvom dyrlægen har sagt, at hvis ikke hun kan holde til det over 3 mdr, så er hun færdig, så er der jo ingen grund til at forhaste mere en højest nødvendig, hvis du forstår hvad jeg mener.
Det kan jo være der er en større chance, for at hun kan holde til det, hvis du ikke går for hurtig frem.
Men er også lidt pylret xD
sep 2006
tiden er faktisk gået hurtigt... sidst hun sprang var d. 14 februar
Blogger
Følger: 158 Følgere: 176 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.570
Apollo stod helt stille 100% uden ridning i 8 mdr, og ingen spring i 1 år.
Genoptræningen skal gå efter planen, for at se om den holder, for holder den ikke til genoptræningen, så holder ledede ikke, og det er bedst at vide det hurtigt, så den kan blive erklæret uegnet til spring, fremfor man skal stå stille genoptræne gang på gang
sep 2006
og har trænet en del travbomme og galop bomme her på det sidste...
men jeg ser hvordan det går under alle omstændigheder, så er de "mål" der er sat for hver måned, jo kun "slut mål"... altså det mål jeg gerne vil nå i slutningen af måneden
springe igen efter skade - planen