{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
527 visninger | Oprettet:

Er så ked af det {{forumTopicSubject}}

Min hoppe er alvorligt skadet i hendes forben. Både gaffelbåndskade og seneskade. Hun kan ikke længere rides og bliver måske ikke ridehest igen : ( Men det væreste er at hun virker så utilpas. Hun står og hænger og deltager ikke rigtig i flokken. Hun virker SÅ depremeret og står ved hegnet meget af dagen. Hun vrinsker inderligt når hun er mig og det varmer meget. HUn plejer nemlig mere at fortrække hesteselskab end menneske selskab. Hun virker anspændt og nervøs samtidig med hun er rolig. Hvad kan jeg gøre for hende?

Jeg går ofte en lille tur med hende og hver dag strigler jeg hende og nusser hende samt hun kommer med over i min køkkenhave og græsse. Deusden får hun ekstra vitaminer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er så ked af det
  • #1   30. jun 2008 Hvad er chancen for at hun bliver helt ok igen?

    Må indrømme at var det min hest, og chancen for at den bliver ridelig, og den så overnikøbet ikke er tilpas med at stå på folden, ja så var den død nu (igen -såfremt den nok ikke vil blive ridelig igen)


  • #2   30. jun 2008 Det er jo svært at sige om noget om hvor stor chancen for at hun bliver ridehest igen er. Men nok ikke stor. Hun er kun 7 år gammel. Hun virker ikke til at have ondt medmindre jeg selvfølgelig rider hende hvilket jeg jo ikke gør. Hun tager da også en travetur på folden nogle gange og er ikke halt af det, hvilket er mærkeligt men dyrlægen sagde at det var normalt for islænder. Men jo hun har jo ondt, det ville vi andre vel også have hvis vi havde sådan en skade. Dyrlægen ville ikke give ehnde smertestillende så længe hun ikke haltede. Han sagde hun skulle stå i 5 måneder og så scannes igen men hans forventer var ikke gode.



  • #3   30. jun 2008 At hesten ikke halter betyder bestemt ikke at den ikke har ondt. Axel har haft en sene skåret helt igennem på det ene bagben, uden at halte overhovedet (så længe han fik placeret hoven rigtigt, da der jo ikke var nogen sene til at støtte, så benet knækkede bare samme hvis han fik sat den forkert).
    Tro mig, han havde ondt -men ingen halthed.

    Men jeg kender ikke din hest, så jeg kan ikke sige hvad jeg ville gøre i din situation. Med Axel vurderede dyrlægen hvad chancerne var. Havde han sagt selskabshest/foldbums var han blevet aflivet. Axel ville ikke trives med bare at glo på en fold, så det var ikke et valg for mig...


  • #4   30. jun 2008 Jeg forstår godt du er ked af det, det er hårdt at se ens yndling have det skidt, men her er det altså nødvendigt ikke bare at tænke på sig selv. Jeg havde nok også valgt aflivning, hvis det var min hest. Du må spørge dig selv om hvem det gør mest ondt på, dig eller hesten.
    Med den skade du nævner tror jeg simpelthen ikke på hesten ikke har ondt, der er jo en grund til at den bare står passivt og ser på de andre....


  • #5   30. jun 2008 Har slev en hest som har haft seneskade og vi har valgt ikke at aflive hende da hun virken har ondt og nyder livet fuldt ud. så vi givet hende den chance når hun ikk lider eller har ondt

  • #6   30. jun 2008 Men hvis det lige er sket hvorfor ikke give det en chance?
    Chanel stod i 6 måneder og idag er der intet vi har bare selv valgt ikke at ride på hende.


  • #7   30. jun 2008 Camillamus -det kommer jo an på hvor slemt det står til. Alt efter skadens omfang kan dyrlægen jo allerede nu sige hvor stor chancen er for at hesten bliver brugbar igen.
    Og hvorfor lade hesten "få en chance" og derved gennemgå en hård tid (behandling, ro, smerter osv) hvis chancen for at den bliver hel igen er minimal.

    Hesten har ikke ondt af at være død -men det kan den jo have af at blive "reddet"


  • #8   30. jun 2008 Det kan jo være den kommer sig.
    Je ville giev den en chance, Chanel have også ondt i starten men efter lidt tid gik det over, sene skal lige have lov til at hele.
    Chanel er heller ikke egnet som ridehest idag, Men hvis hun har det fint med bare at hygge sig på en fold og blive nusset og pudset om hvorfor så aflive den hvis man helst ville beholde den ?


  • #10   1. jul 2008 Katja -ingen af os siger hun SKAL aflive -og i hvert fald jeg selv, understreger at jeg jo IKKE kender hesten og ved hvordan den har det.

    Jeg skriver blot de overvejelser JEG havde gjort mig hvis det var min hest.

    Kunne jeg gøre det om med Axel havde han været aflivet, det er jeg slet ikke i tvivl om. Jeg er i dag meget meget glad for han lever. Men jeg vil aldrig igen byde en hest at skulle igennem DEN behandling igen.
    I starten kunne han næsten ikke selv rejse sig, fordi hans jo ikke rigtig kunne styre sit ben.
    Han skulle stå 4 mdr i en boks uden at komme ud (íngen trækketure, børstning foregik i boksen, smed kunne han ikke få da benet jo ikke måtte løftes osv)
    Han stod med forbinding som skulle skiftes hver 3. dag, og der skulle han så bedøves, og arvæv skulle ætses.

    JA jeg er glad for at jeg har ham i dag, men jeg synes det er vigtigt at man osse overvejer om generne under behandling, tiden det tager før hesten er rask osv, virkelig er det værd.
    Hvis så ovenikøbet hesten ikke kommer til andet end at stå og glo på en fold, ja så var beslutningen tager i min verden.

    Men da jeg jo ikke ved hvilken form for behandling trådstarters hest skal igennem, hvor lang tid, og hvor mange smerter/gener der er fobundet med det, kan jeg jo ikke sige andet end at disse ting bør hun overveje, og så se på hvordan forløbet vil blive for hende (og hesten)


  • #12   1. jul 2008 Katja -hun skriver "hvad kan jeg gøre for hende?". Jeg mener at netop disse overvejelser er en del af det man kan gøre for sin hest, og jeg understreger så igen at jeg IKKE har skrevet at hun skal aflive den. Blot at hun bør overveje hvornår det er synd/ikke værdigt for hesten.
    -det er jo slet ikke sikkert det er nået dertil, og så er der jo ingen ko på isen.

    Jeg synes altså folk herinde er lidt sarte omkring den slags. JO gu' holder jeg af min hest. Netop derfor bør man osse overveje disse ting.


  • #13   1. jul 2008 Michelle
    Godt sagt, er helt enig..


Kommentér på:
Er så ked af det

Annonce