{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
550 visninger | Oprettet:

Overdrivelse ved brug af tøjle {{forumTopicSubject}}

Uha jeg krummer tæer når jeg åbner et hesteblad som feks eqiuepage ( staves ) eller magasinet hest. Alle de store dressur rytter som skal være forbillede rider med frygtelige stramme tøjler. Hesten går konstant langt under biddet og bøjer nakken helt vildt. Det er åbenbart sådan det er ? Jeg har aldrig redet med alt det der hjælpe halløjsa og aner dårligt hvad det hedder.

Jeg tror slet ikke de rytter aner hvad så megen brug af tøjle og stærke bid gør ved deres heste. De må få smerter i nakken og munden. De sidder bare der på deres store heste som ofte vender det hvide ud af øjene for overhovede at kunne se hvor den går, mens man kan se hver en blodåre på dens hals og man kan se den er generet af tøjlen,bidet osv. Jeg synes det er så forfærdelig at disse mennesker ofte er forbilleder og ingen reagere på det overhovedet.

Jeg ved godt at det kan være sundt ind i mellem at øve dressur på bane hvor hesten går i holdning så den strækker ryggen rigtig. Det er ikke det det handler om

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overdrivelse ved brug af tøjle
  • #1   14. jun 2008 jeg tror desværre de er fuldt ud klar over hvad det gør ved hesten, men jeg tror de ser hesten som et redskab til sejr og ikke som det levende væsen det er.

• #2   14. jun 2008 ja jeg tager også afstad fra dressuren, selvf. bliver min bøjet godt af efter jeg har været til spring. men rider ikke med hjælpe tøjler el. de der totur bid overhovedet

• #3   14. jun 2008 hmm, så er jeg åbenbart en at de "onde" , ? Jeg rider med spore, spring pisk , BID, og jeg har HELE tiden kontakt til munden , tiltider rider jeg også med glidetøjler,

Stakkels mine heste smiley

• #4   14. jun 2008 .. og derfor er jeg glad for jeg ikke er kendt dressur og/eller springrytter, for hold da op en masse "hug" jeg ville få er folk som jer Ö

- Det er altså ikke altid det er så slemt som i får det til at fremstå...

• #5   14. jun 2008 Nørdie, så er vi to xD

• #6   14. jun 2008 så er jeg heller ikke go ved min hest da . jeg red ogs med glidetøje i noget tid .

• #7   14. jun 2008 Samme som Nørdie..

• #8   14. jun 2008 Jeg må være dyremidshandler, og ved i hvad så engle, jeg er super stolt af det ! smiley Ingen af tingene er onde hvis de bliver brugt korrekt, og tror de ved mere om at bruge de korrekt end i gør smiley

• #9   14. jun 2008 Jeg synes tit det er sådan, at de heste man er på højt dressurplan går og spænder enormt meget op, og har en falsk holdning.

Jeg synes at det man ser på LA nivou er meget pænere, og rytten har en meget mere afslappet hest..

• #10   14. jun 2008 <b> + JEG SPRINGER , I MÅ HELLERE MELDE MIG TIL DYREVÆRNET !

• #11   14. jun 2008 ØH i spring støtter vi på tøjlen flår da ikke hesten i munden....

Hvad rider i selv????

Tur med løse tøjler el..?

• #12   14. jun 2008 Og nu er hestens mund ikke lavet af glas.

• #13   14. jun 2008 Lena:

Der blev jo ikke skrevet noget med at det var synd at støtte på tøjlen vel?..
    Der blev sagt at overdrevent brug af tøjle var synd..

• #14   14. jun 2008 det jeg skrev i min kommentar var henvendt til folk som rider noget lign. roll kür og ikke til alm dressur ryttere der rider deres heste til biddet
    for det gør jeg også selv, og har også konstant kontakt til hestens mund osv. så det jeg skrev var ikke sådan noget helligt noget

• #15   14. jun 2008 Lena:

Jo, det kan man faktisk godt sige at den er!
    heten mund er meget følsom..

• #16   14. jun 2008 Man forstyrrer hestens ligevægt når man har fat i hovedet af den, og i det at man rider med strammet eller let strammet tøjle får man hesten til at gå og belaste forparten.
    Forparten er også det der er nemmest at belaste og skade da det er en lige linje i stedet for en "harmonika-form" som bagparten, som nemmere tager stød.

Hvis alle bare kunne lære at ride hesten 100% på bagparten og give de helt korrekte signaler ville vi alle kunne ride hesten i naturlig holdning for løs tøjle.

Læs evt Klaus Hempflings "At Danse med Heste" .. Er chokeret over hvor forkert vi egentlig har lært at omgåes heste helt fra starten ..

• #17   14. jun 2008 Ja, lad os alle ride uden bid. Aldrig springe, ja så for hestene det perfekte liv..? Stakkels Maj, jeg rider jo meed stramme tøjler :S

• #18   14. jun 2008 Sipo - The one and only Tigermis smiley

jamen så held og lykke, med at få uddannet dine heste på den måde, jeg bruger det bare ikke

• #19   14. jun 2008 * Molly&Svindel *
    Man behøves ikke ride uden bid, bare lade være at tage ligevægten fra hesten ..

• #20   14. jun 2008 <b>* FUCK HVOR ER JEG DOG TRÆT AT HELLIGE HG !!,, skal vi ikke bare alle sammen tage hinanden i hænderne, synge en sang , og slippe vores heste fri i skoven ? NEJ !

• #21   14. jun 2008 Jeg er Nørdie x'D Nu med ny Prinsesse Pony smiley .
    Mange tak, for dette har jeg i sinde at gøre.
    Biddet vil stadig være der, for skal ride konkurrencer på Bjarne.

- Dette er bare en nemmere træningsform end man regner med.

Bliv 100% leder og ven for din hest, og du vil kunne opnå det du vil med din hest ..

• #22   14. jun 2008 Biddet vil bare ikke blive brugt ..

• #23   14. jun 2008 jeg sys Sipo - The one and only Tigermis smiley
    har ret!
    "Bliv 100% leder og ven for din hest, og du vil kunne opnå det du vil med din hest" Det er fuld stændig rigtigt!! smiley

• Cille <3
    Cille <3 Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 50 Følgere: 50 Svar: 829
    #24   14. jun 2008 Chambon bruges altså ikke kun for at have hesten i holdning. På min rideskole (og ja, der findes rideskoler der passer deres heste godt) springer jeg på en meget nervøs hest. Og den spænder fuldstændig op og løber af h til konstant og så er en chambon nødvendig for at få en nogenlunde kontrol over hesten - der er ingen der siger at fordi man rider med chambon skal hesten gå med hovedet til bringen og have det ih og åh så slemt..

• #25   14. jun 2008 Taz : D .

hvad er der galt med longse arb. med indspæning, det er den bedste måde at få muskler og balance ind i hesten på.

Plus du kan lave mund på den

Det er 2008 og vi bruger vores heste på en anden måde ind for 20 år siden!

• #26   14. jun 2008 Det er da fordi alle tror hesten er skrøbelig...! Jeg må så bare ødelægge hendes ligevægt. Desuden tror jeg de store dressur ryttere ved hvad de laver, og de ødelægger sku da heller ikke en 100000000000,- kr dyr krikke?
    Synes altid der er forum, hvor man hhakker på dem der gør noget på andre måder end de hellige, kloge, altvidende her på hg

• #27   14. jun 2008 nej men der blevet skreven at spring var ligeså slemt som dressur!!!!! mht at rive i munden!!!!!

Hvis du rider rigtigt og med det korrekte bid er heste alså ikke så følsomme igen!

• #28   14. jun 2008 <b>*AF

• #29   14. jun 2008 Lena:

jeg citerer dig lige:

"Hvis du rider rigtigt og med det korrekte bid er heste alså ikke så følsomme igen!"

Hvis de ikke var "så følsomme igen" hvorfor er det så nødvendigt at ride rigtigt og med det korrekte bid? jo det skal jeg sige dig, det er netop fordi de er "så følsomme igen"!

Du modsiger dig selv..

• #30   14. jun 2008 hvis du rider forkert altså river og flår hesten i munden samtidig med du rider med 3rings el. tyndt hårdt bid ødelægger du hestens mund, den får sår i mundvigen, det samme hvis du går i for små sko får du vabler!.

der fås så mange gode bid idag.

Rider selv vædeløbs heste så ved hvordan det er at ride varme heste og dem kan du sgu ikke ride med "løse" tøjler!

• #32   14. jun 2008 undskyld men hvad er roll kur?

• #33   14. jun 2008 så er jeg jo en heste mishandler...
    for jeg rider med bid, spore og har altid kontakt til hestens mund, og jeg kan også finde på at tage fadt i den hvis den løber forstærkt...

hvis det nu var mishandling var det jo nok forbudt...!

• #34   14. jun 2008 Hallo alle jer som leger børnehaver og føler jeg stødte og mener vi er hellige osv. Drop nu det P.... det har intet med mit indlæg at gøre. Min indlæg handlede om forargelse / forbløffelse over at prof dressur rytter som mange ser op til kan ride med diverse hjælpeting, ride hårdt og OVERDRIVE brugen af tøjlen samt at gå til biddet, UDEN at nogen sætter soørgsmåltegn ved dem FORDI de netop er prof. For mange af de billeder som er i hestemagasiner gør mig chokeret fordi de får det til at være helt normalt at man rider på den måde og det ser bestemt ikke rart ud for hesten.

Til hende som sagde hestens mund ikke var af glas : søde pigebarn en hests mund er fuldt med tusinder af nerver som forbinder hele hestens krop og ikke mindst kranie og mund osv. Så jo hestens mund er i høj grad af glas.

• #36   14. jun 2008 For satan tøser, hvor er I seje =)

Jeg kan ikke lade være med beundre jer. Hvem vil ikke gerne være som jer?? Til helved med hestene mann, det er JER, der er de seje!!! Det er da klart at hestens mund ikke er lavet af glas - vi ved allesammen at man kan rive og rykke så meget man vil uden hesten tager skade.

Jeg flytter al min opbakning fra det, jeg engang troede var rigtigt til ÆGTE, TRADITIONEL ridning - præcis som i middelalderen. Dét rykker..

Jeg synes det er fedt, at I bare har et mål, som I stiler efter, og det mål bliver opnået! Jeg synes det er fedt at I gør det, I kan lide, for det kan godt være at de der hellige mennesker siger, det er unaturligt at springe så meget for hesten, og de i naturen næsten aldrig bruger den teknik, og at det slider dem op, men vi ved alle at hestene elsker det.

Jeg synes også, det er fedt at I har idoler som er rigti dytige, og kan ride helt utrolig harmonisk. - se selv på Anky!

PS: Anitta, jeg giver dig helt ret.

• #37   14. jun 2008 Hvor er det jeg har skrevet i er hestemishandler fordi i rider med hjælpeudstyr??

Nej det har jeg nemlig ikke skrevet, så stop det nu

• #38   14. jun 2008 så dvs. at rollkur der skal man ride hesten meget underlod eller?

• #39   14. jun 2008 Jeg er også ond jeg forventer min hest går ordentligt og dressur hverdg medmindre vi springer eller skal på tur..... og den går der også meget af sig selv fordi det er rart og fordi den er afslappet, det er også mere naturligt for en ehst at gå tilbidet end at gå oppe i skyerne med hovedet så de heste der kigger op i skyerne har er problem og det bør undersøges da det er alt andet end naturligt.....

• #40   14. jun 2008 Det var dog helt utroligt. Så stop dog....Det er drøn træls at i skal blive ved med at udråbe jer selv som lede og ødelægge en debat om det som det egentlig handler om

• #41   14. jun 2008 Anne Christine - Du har jo selv bid på din hest på bilederne ?

• #42   14. jun 2008 100% enig med Anitta K....og f**k hvor er i alle nærtagende, hun har da fuldstændig ret i at d berømte ryttere hiver deres heste i munden og hvis de ik kan holde den for den da bere et skarpere bid i munden, og hvis i ikke kan se det så må i godt nok værr blinde....

• #43   14. jun 2008 Goood sådan et indlæg hidser en op xD Kan fint se tingene fra forskellige steder, men når man så får beskeder privat fra folk der tydeligvist mener at deres måde er bedere end alle andre, uden at de overhovedet har sat sig ind i hvilken hest og rytter det er, hvad der foregår osv. og de spiller så pokkers bedrevidende og leger ekspert i heste.. Min mening er at der findes nok ikke RIGTIGE eksperter i heste, for det er et levende dyr der ikkke kan tale eller noget, vi kan kun bruge vores egne holdninger, erfaringer, ideer osv. og ingen heste eller ryttere er ens eller gør tingene ens og det virker ikke ens, kan ikke klare dem der så syntes de ved MEGET MEGET bedere end andre og lige bestemmer at noget er totur og andet er bare perfekt, for hvis lige netop de vidste hvad der var korrekt, hvorfor var de så ikke udnævnt til verdens heste-ekspert og hvorfor var ALLE ryttere og heste så ikke som de syntes de skulle være...........

• #44   14. jun 2008 Anne Christine P - fint nok, respekt for det. Hvis det virker på dig og din hest, og i kan finde ud af det sammen har i også den fulde forståelse og respekt

• #46   14. jun 2008 Lidt underligt at man gider give en hel masse penge for en meega god hest og så rider den for at ødelægge den ??
    Meget mærkeligt at hesten så ikke selv gør noget og de der dyre gode heste bliver nok redet rigtigt, ellers ville der nok blive gjort noget ved det, og hvis det var så synd ville de ikke komme på forsiderne...

• #47   14. jun 2008 Kristine F - Sådan en som dig vil jeg ikke kalde bedrevidende, for du virker ikke som en der sviner mig til fordi jeg bruger et blødt bid på min pony, og har bruge hjælpetøjler på den(Med ridelærers anbefaling, en LØS elastisk og ikke altid hver dag i lang tid)
    Jeg har prøvet en lille smule med bidløs, men det virker ikke på min pony, og det er jo så nok mest fordi hun har den fortid som hun har, så med mindre jeg en dag vil risikere at blive slået ihjel fordi hun endnu ikke er helt til at regne med, så holder jeg mig til bid når det heder andet end hyggeture, men jeg har den DYBESTE respekt for folk der kan ride bidløst og der er en herinde der rider uden noget som helst, jeg har en ubeskrivelig respekt for hende og hendes hest, men den har sikkert haft bid osv haft bid og sadel inden den blev så sikker at den kunne rides på den måde, og i nogle sport er det altså nødvendigt med bid og sadel,

Og jeg har bestemt ingen respekt for de folk der rider stressede heste hårdt og irriterede, men mange har det med at dømme alle konkurenceryttere som folk der midshandler hesten, eller folk der bruger chambon, indspændning, sporer, pisk osv osv som dyremidshandlere uden at de kender baggrunden for det, jeg har endnu ikke kendt nogen der brugte hjælpemidler bare for sjov ? Eller fordi de direkte ikke gad lave noget selv..

• #49   14. jun 2008 Så er jeg også en af de onde.. jeg rider skam og med både pis og sporer.. også har jeg TØJLER smiley uha min hest den må da hade mig helt vildt.. tænk jeg forlanger at den skal bukke nakken komme ind bag fra og "sætte" sig på bagparten så den bære sig selv.. ja jeg skulle meldes skulle jeg..

• #50   14. jun 2008 Ej og jeg staster stævner for at vinde - ja det bliver kun værre og værre mig mig.. smiley xD

• #51   14. jun 2008 Læse lige hva Andreas udtaler sig med : I høj sol blev Grand Prix'en på Broholm afviklet i dag. Andreas Helgstrand vandt klassen på Blue Hors Don Schufro med 76,00%. "Han var god. Han er min ven!", sagde Andreas efter sejren og fortsatte, "Jeg havde besluttet mig for at ride stille og roligt - så fejlfrit som muligt, og det gjorde jeg så".

Er det ondet?

• #52   14. jun 2008 Sarquist.. :): læs da lige hvad hun skriver...hun skriver ikke noget om at du er ond bare fordi du rider med bid eller sporer og pisk eller starter stævner..og lad da vær med at værre så nærtagende...

• #54   14. jun 2008 Kristine F
    'HVORFOR kan det ikke lade sg gøre at holde en udmærket og meget relevant debat i en sober tone?!'

Jeg er SÅ enig! der komme altså for mange dårlige og sarkastiske og nedgørende svar.

Jesus christ.

• #55   14. jun 2008 er det ikke også vane uden bid? Synes det en dum dille at ride uden bid, for mange små piger ser op til en.. Og det er ikke sikkert de kan ride uden bid, synes man skal tænke på hvad man laver!!!!!!!

• #56   14. jun 2008 MOLLY: JA JEG ER ENIG, MANGE SMÅ BØRN SER OP TIL EN!!!

• #58   15. jun 2008 Jeg vil da hellere have den nye generation ser op til en fri hest end en hest spændt ind i bid.. På den måde får de da et godt fundament om at hesten er et følsomt væsen, som sagtens kan styres med det mindste signal..

De små piger, som gerne også vil ride bidløs og hele molevitten, har jo ikke forstand på det og tror man bare sætter sig op og styre hesten som pat parelli.
    Hesten, som ikke har lært signalerne, stikker så af i skoven, fordi den ikke bliver standset og fordi den pludselig kan. Så bliver det kaldt uforsvareligt at ride uden bid og sadel af forældrene ,og det gode gamle bid kommer på hesten igen, så lille Emma igen kan styre sin hest..

Det samme sker jo altså med dressur og spring ..
    Små piger ser op til et idol og prøver at få deres ponyer til at lave en perfekt holdning, sådan som de ser dem på nettet gøre det. Et frygteligt riveri i tøjlerne går i gang ogden stakkels pony aner ikke hvad den skal. Det resultere i at hesten begynder at bukke af rygsmerter og pigen forstår ikke hvorfor..

Alt kræver undervisning, instruktion og træning.
    Self vil det være farligt at sætte sig op på en bidløs hest, hvis ikke den kender signalerne man bruger, når man ik har et bid at styre med.. Det er jo ligesom at sætte sig op på en rå hest. At skal læres påny..

Desuden vil jeg vædde på at man kan ride en hest til uden bid og gøre den ligeså styrbar og sikker som hvis man red en til med hovedtøj.

Kommentér på:
Overdrivelse ved brug af tøjle

Annonce