15. jan 2006 Følger: 89 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Hvordan står jeg (hestehandel) {{forumTopicSubject}}
Jeg har byttet mig til en hoppe som skulle bruges til hyggeridning og avl. I salgsannoncen stod den gerne skulle et sted hen hvor det var en der ville trække nogle føl på hende, og det har ikke på noget tidspunkt været en hemmelighed at hun skulle bruges til at avle på. Dum som jeg er, har jeg selvfølgelig ikke fået lavet en kontrakt, men jeg har meget mailkommunikation hvor det tydeligt vises at hun skal bruges til avl.
Nu har vi så lige taget svaberprøve på hoppen, og hun er ikke ren, og dyrlægen giver hende ikke mange chancer for at blive det. Han siger det er en handelsfejl, og hoppen skal leveres tilbage, det samme siger hingsteholder som hun skulle have været ud til.
Men det vil hun ikke, så hvordan står jeg lige? Kan det betale sig at begynde en sag mod hende? Eller evt få min advokat til at skrive et brev til hende?
En anden mulighed er jo at sælge hoppen videre som det hun er, en springpony/konkurrencepony, men så er det jo mig der står med det hvis der findes en anden skjult fejl, og det vil jo også være mega træls
jan 2007
Følger: 146 Følgere: 149 Heste: 8 Emner: 1.001 Svar: 6.474
okt 2007
Følger: 46 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 96 Svar: 1.509
På min efterskole fik vi tre nye heste (lige inden jul tror jeg nok), De var ALLE tre halte (IKKE af at have vrikket om osv... , men en skade). Hestehandleren nægtede at tage dem tilbage, så der startede en retsag.
Nu er alle hestene røget tilbage til hestehandleren, og vi har fåret vores penge igen.
Vi vandt altså retsagen
Så det kan godt betale sig
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Havde i en kontrakt?
Jeg har fået noget på skrift omkring hesten fra hende, med navn og adr, samt jeg har en del mails der beviser at jeg køber hesten med henblik på avl. Men desværre ingen kontrakt
jan 2006
Som skrevet har det været en byttehandel, så det er svært at sige. Jeg vil ente have mig egen hest tilbage igen, eller også sælge hende sådan at jeg kan få nok penge ud af det til at købe en ny hest. Jeg vil dog helst ikke til at sælge hende videre, hvilket ellers nok var en mulighed med de evner og stævne erfaring hun har. Men der kan jo altid vise sig en ny skjult fejl, og så er det mig den ryger tilbage til.
okt 2007
Følger: 46 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 96 Svar: 1.509
jan 2006
Jeg har også tænkt på det med brevet. Men hvor dyrt er det at få ham til at skrive sådan et brev. Min mand gik næsten i baglås så snart jeg nævte advokat, da det jo er ret dyrt.
Er der ikke noget med at hvis jeg vinder sagen, skal hun betale omkostninger?
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 20 Svar: 119
jan 2006
Der kan jo altid vise sig skjule fejl. Og både min dyrlæge og hingsteholder siger at en svaberprøve der viser at hoppen kun har ganske få chancer for at blive ren igen, er en skjult fejl.
jan 2006
Jeg har også lært af mine fejl, tro mig. Derfor jeg ikke tør bare sælge den videre. Jeg har desværre ikke salgsannoncen, den printede jeg aldrig ud. Men mails har jeg, hvor vi skriver om valg af hingst, kåring osv.
jan 2006
Det lyder jo ikke så positivt for mig, i forhold til det dyrlæge og hingsteholder sagde. Så bliver jeg nok nødt til at køre på min anden chance, at sælge hende som konkurrencepony, hvilket tidligere ejer ikke ønskede at hun skulle mere, da de solgte hende. Men hun kan sagtens endnu, og vil tydeligvis gerne, det var tydeligt da jeg var ude at få undervisning på hende.
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
det kan godt ske i ingen kontrakt har (hvilket er rigtig dumt)...
MEN ifølge den danske købe lov, har du ret til at kræve handlen retur, hvis du finder en skjult fejl... hvilket det jo er når din dyrlæge siger det..
men jeg forstår ikke helt hvorfor hun ikke kan gøres ren???
men det er en rigtig rigtig træls situation du står i.... og ISÆR når du ingen kontrakt har
jan 2006
sandie L
Normal i en svaber finder de én bakterie, og kun nogle ganske få af dem. Her er hele 3 og rigtig mange af dem. Dyrlægen giver hende meget små chancer for at kan blive ren igen.
jul 2006
Følger: 42 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 590 Svar: 5.099
jan 2006
Ja synes jeg også, og ville gerne have lavet et par føl på hende, men det er desværre ikke muligt. Nu kan jeg så forhåbentlig få Charlie tilbage igen, det hjælper da lidt på det.
Frk. MystiQ .
Jo, men den kan ikke blive drægtig.
jul 2006
Følger: 42 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 590 Svar: 5.099
Okay så den skal være helt ren i svaber for overhovedet at kunne komme ifol ?
sep 2006
Følger: 46 Følgere: 43 Heste: 4 Emner: 10 Svar: 175
Han har hjulpet her
MAtilde
jan 2006
Ja, derfor er det ikke kun for hingsteholders skyld man får foretaget en svaber inden man sender en goldhoppe til hingst.
mar 2004
Følger: 5 Følgere: 6 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 111
Den avr købt som børne pony på 7 år og skulle ha været brugt til lidt af hvert før - da jeg fik den hjem og fik dyrlæge på den var den min 15++ år og halt.
Jeg sendte den til advokat og han sagde at jeg bare kunne sende den retur men at han ik ville betale før den blev leveret... o.s.v. jeg valgte at den ik skulle tilbage til ham og solget den som selskabs hest - med et tab på 8000.- sur kroner.
Jeg kunne være gået i retten med jeg bor på sjælland.
Jeg havde ingen kontrakt men en masse sms og en konstatering fra dyrlægen - det var nok.
Han var så ubehøvlet og uforskammet. Så pas på med atkøbe der fra - flere har ejl har jeg hørt fra andre.
Så er hesten mere end 10000 værd kan det god svarer sig - men vær opmærksom på at dem der har din gl. hest kan nå at sælge den videre inden byttet bliver en realitet -
Kontakt en advokat - heste advokater er der også - søg nettet
mar 2004
mar 2004
jan 2006
Jeg er på vej til at køre op og bytte dem nu. Jeg vil nemlig også helst have det hurtigt overstået.
Det er dem der ikke vil se hende på stævnepladserne mere, de mener hun har gjort sit der. Hvilket jeg ikke forstår da de siger at hun bliver helt tændt når hun ser en springbane, på den gode måde, så hun elsker det.
mar 2004
Men jeg kom fra Sjælland og ville ikke risikere at køre den lange vej o´g de alligevel ikke tog den tilbage -
Jeg fik aldrig byttet eller penge, desværre
Han kom med de værste trusler til advokat ... "jeg ved hvor du bor m.m."
Hvordan står jeg (hestehandel)