320 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

1 hest gør 4 nervøse 1 hest gør 4 nervøse

Jeg har kendskab til 4 islænder som jeg har passet og redet gennem 4 år. De har alle 4 meget forskellige personligheder og nogen mere følsomme end andre. En af dem har altid være svær at fange på folden men de har alle været ok nervefaste og stabile. Nu er der så blevet købt en 5 islænder. Den islænder har gode gangarter, fine papir MEN den er et nervevrag og nægter at lade sig fange på folden. Den ryster under strinlingen og løber løbsk når som helst under ridningen. Hvis den står og spsier og høre en lyd farere den sammen og rykker sig fri og løber. Den har nu været i flokken i 3 måender og situatioen er nu således at alle heste er svære at fange. Når ham her løber, løber de alle. Hvis man er på tur starter ham med at løbe løbsk og de andre følger efter hvilket har resulteret i mange fald fra hest. Alle går nu ægnstelig rundt og fare sammen ved den mindste lyd. Selv den mest nervefaste af dem følger nu trop. De er faktisk uegenet til ridebrug pt selvom de alle førhen har været brugt til stævner. Har selv redet stævner på¨dem. Jeg tør ikke længer ride på dem.

Hvad gør man i den situation? Skyder ham den nervøse?? Ej okay men hold da op han har bare negativ indvirkning på hele flokken. Kan ikke fordrage ham. Men jeg synes det er uhyggeligt at hans adfærd smitter så meget. At hele 4 ellers rolige heste nu er halv farlige at ride på.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.
  • Fastmontere stik bag indbygget ovn - skal udføres af elektriker 750 kr.
  • Reparation carportlåge 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  1 hest gør 4 nervøse
  • #1   22. maj 2008 Du skriver at du ikke kan fordrage ham og om man skal skyde ham?! Det er jeg helt uforstående overfor. Den hest må have det utrolig dårligt, og den skal have noget hjælp... Hvor kommer den hest fra siden den er sådan et nervevrag? Jeg synes det er pisse synd for den, og jeg synes godt nok I skal finde en anden løsning...

• #2   22. maj 2008 At de andre heste heller ikke vil fanges på folden er nok ret typisk, for er der først en som synes det er sjovt at stikke af fra jer, så løber de andre automatisk med da heste er et flokdyr...

• #4   22. maj 2008 Ej helt ærlig, det er bare ikke i orden at man afliver et dyr uden at man prøver at hjælpe den først og se om det er dens omgivelser der er noget i vejen med!!

• #5   22. maj 2008 Oaky glemte lige en væstenlig oplysning for at i forstår det.

Jeg har været emd til opbygge det her med hestene som startede i 2004 som projek rideterrapi og dertil blev der sponsoretert penge til projektet. Jeg står IKKE for det og efter jeg er flyttet har jeg ikke rigtig så meget at gøre med det længere men kigger da lige forbi en gang i mellem. Har været med til at købe alle 4 islænder undtagen ham den sidste her. Hendes om står for det er 32 år og sygeplerjske. Jeg sagde det var et utroligt dårligt valg at købe ham her men da det hverken er mig som styre det eller sidder på pengepungen kan jeg ikke gøre noget.

Ja jeg synes selv det er noget uansvarligt at ride på de her heste særligt da de også bliver brugt til ikke øvede rytter.

Hesten kommer fra holsterbrug ved dorte stougård hvor de andre også er købte. Derfor undre det mig også meget at ham her er som han er.

• #6   22. maj 2008 Det ændrer ikke på mine kommentarer... Jeg synes stadig hesten skal have noget hjælp, ellers må ejeren sætte den til salg og sælge ham til en som har mod på at tage en problemhest- der er flere end man går og tror som gerne vil kæbe problemheste for at få dem normaliseret... Så jeg synes der skal gøres noget, for det der er skisme synd for den stakkels ismule...

• #7   22. maj 2008 Jeg siger hellere ikke det sakl ændre på din mening. Min mening er at den er uegent til ridebrug i et projekt hvor flere forskellige både øvede og uøvede rider ham. Han burde sælges til privat som har tid til at arbejede med ham.

• #8   22. maj 2008 sådan en pony har jeg også hfat har den stadig og den fik alle ponyerne til at bilve vilde men så fik vi horsemanship på hende og nu er hun den bedste pony man kunne tænge sig. så jeg sens ikke at du skal skyde den prøv at tænk på hvis det var dig der den hest vil du så helst hjæpes eller skydes. eller også er det bare fordi du ikke kan håntere sådan en udfordring som den pony du har fået. jeg syns du skal sægle den til en som hjælpe og elske den istedet for at skyde den den har også et liv prøv forstå at den skal have hjølp lige som mennesker skak have hjælp....

• #10   22. maj 2008 CNN smiley - Stald Hestehaven - NU MED FØL
    Jeg tror ikke der er blevet arbejdet med den hest, for havde man vidst at den havde de problemer, så havde man nok ikke valgt at sende den ud et sted hvor den skal gå som rideskolehest...
    Jeg synes bare det er ærgeligt at aflive en hest som måske kan reddes og blive en dejlig hest i de rigtige hænder/omgivelser...

Kommentér på:
1 hest gør 4 nervøse

Annonce