{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
530 visninger | Oprettet:

Angribende hest = hvad gør vi? {{forumTopicSubject}}

Det skal lige siges at jeg ikke ved særlig meget om denne hoppe, men jeg synes det er interessant at høre jeres forklaringer og ideer til hvordan og hvorfor + det kan muligvis give mig en ny vinkel til tingene. smiley

Der hvor jeg arbejder, har vi en DV hoppe - Spot, alderen kan jeg ikke lige huske, det er også et fedt smiley
Hun er dagligt i hænder og bliver redet (næsten hver dag)

Hun har det bare med at angribe mennesker - jeg er dog ikke selv blevet angrebet af hende, men jeg har set det.
Jeg hjalp en som tit arbejder med hende.
Hun havde Spot fri i ridehuset og ville så fange hende ind igen, dette kunne hun ikke, jeg foreslog følgende fremgangs metode og det virkede.

Hun skulle tage 2-3 skridt imod Spot, hvis hesten stod stille, skulle hun gå et skridt tilbage (altså negativ forstærkning, der lægges et pres på hesten og den roses ved at tage skridtet tilbage)

Hvis Spot begyndte at bevæge sig skulle Sarah gå på tværs af ridehuset så hun hele tiden havde det konstante "pres" på hoppen - UDEN at gå tættere på hende.

Det skete så at Spot fik nok og begyndte at spurte hen imod Sara - og Sara der er blevet sparket ned af hende før, veg til siden.. Jeg stoppede hende og sagde at hun skulle jage Spot væk fra hende UDEN at vige tilbage, blive stående på stedet og jage hende væk og derved starte forfra med at prøve at komme tæt på hende.

3 gange (I løbet af 40 - 45 minutter) lykkedes det Sara at få Spot hen til sig - frivilligt!, hvor Spot selv gik de sidste 5-7 meter hen til Sara.
Til sidst i stedet for at galopere truende hen imod Sara løb Spot bare "legende" rundt om hende hvis hun kom for tæt på.
Sara var ellevild og rigtig glad, det plejer som regel at tage rigtig lang tid at fange hende (det gjorde det også denne gang - men hun kom frivilligt de sidste meter)

Spørgsmål 1:
Hvad ville I gøre i sådan en situation?
Sys I jeg sagde det rigtige til Sara?

Spot har også det problem at skulle "dele" boks med mennesker, hun vil ikke du af boksen - medmindre det er fold tid.
Dette har jeg ikke selv set endnu, så jeg ved ikke hvordan der arbejdes med hende der.
Jeg har dog min egen idé til hvordan jeg ville gøre.

Spørgsmål 2:
Hvordan ville I løse dette problem?

Ligeledes vil den "dumme" hest heller ikke altid med ind fra fold, hun enten angriber mennesket som kommer (løber hen imod en med ørerne lagt ned) eller vender røven til med tilbagelagte ører og bliver ved sådan indtil man går.

Vi plejer bare at lade hende stå alene tilbage indtil hun står ved ledet og vil ind.

Spørgsmål 3:
Hvordan vil I tackle sådan et problem? smiley

Uuf, det blev en helt roman - unskyld. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Angribende hest = hvad gør vi?
  • #1   27. jan 2011 Det skal lige siges at hun er tjekket i hoved og røv og intet fejler noget. smiley

• #2   27. jan 2011 Syntes du gjorde det helt rigtig og er vild glad for selv sidde og læse at hesten forstår at den ros den får hjælper den selv:D

(håber du forstår det)

Spørgesmål 1:
    I gjorder det helt rigtige:D
    Tror jeg ville have gjordt lidt det samme men ved ikke om jeg selv kunne finde på det

Spørgesmål 2:
    Aner det ikke

Spørgesmål 3:
    ved ike

• #3   27. jan 2011 Linette:
    Man kan evt. gøre det samme som jeg sagde til Sara, det i ridehuset - det kan jo bare tage vildt lang tid, så hvis ikke du lige har 3 timer (indhentning - nussen - ridning) så må du blive ved som du gør, men jeg sys du skal jagte hende væk hvis / når hun jager folk, det er på ingen måde acceptabelt - det er dog svært at sige 100 % når man ikke har set det i aktion.
    Jeg bruger også tit det med at fange heste, trække den hen til ledet og slippe den fri igen, vent en 5 - 10 minutter (hvis hesten er gået væk fra dig igen) kan du gøre det samme igen, evt. have mad ved ledet en gulerod eller noget.
    Nogle heste har det bare bedst med træning og mad andre kan ikke klare mad. smiley

Klara:
    Tak smiley

• #4   27. jan 2011 1. Det virkede, hun var ikke truende mere, så det har vel været det rigtige smiley Negativ forstærkning er en god måde at vise hesten, hvad der er "rigtigt" og "forkert" på smiley

2. Problemet har vel noget at gøre med, at hun ikke vil ud til noget - ridning, forkert behandlning osv? Hun er aggressiv fordi hun ikke føler sig tryg nogen steder og overfor nogen - så jeg ville arbejde med måske at bruge 1 dag KUN til at få hende ud af boksen. Hun skulle IKKE tvinges ud, men istedet gives tid - først til at blive bare en liiiille smule tryg ved mennesket, der er i boksen med hende, og derefter til at komme ud af boksen. Så det kan godt tage timer, hvis det er meget slemt.. Og når hun så komme rud, skal hun have en god oplevelse. Du kunne give hende stråfoder - udenfor boksen - det er en belønning, der forhåbentligt også vil få hende til at slappe lidt af. Bagefter skal hun ind i boksen igen. - Så lærer hun, at det ikke er slemt at komme ud af boksen.
    Men vigtigst er, at hele behandlingen af hende skal omlægges. Man skal hele tiden, når man er sammen med hende, tænke på hvordan man reagerer. Giv hende tid, vær tålmodig og venlig, skæld hende ikke ud, men irettesæt hende på en venlig måde, så hun forstår, at hun får et pres hvis hun gør dette, mens presset bliver fjernet hvis hun istedet gør dette. Altså arbejd med presset.
    Så jeg mener at dette med, at hun ikke vil ud af boksen, har noget at gøre med hele den måde hun opfatter det, at komme udenfor den trygge boks på. Hun er åbentlyst ikke tryg og glad for f.eks. at komme ud at ride og at komme i menneskehænder.

3. Mht. at blive lukke tind fra fold - igen sæt evt. en dag af til det - bare sørg for at du har gooood tid. Du skal vente og være tålmodig, hun skal ende med at komme hen til dig, selvom hun tydeligvis slet ikke vil have noget med nogen mennesker at gøre. Hav evt. godbidder med (jeg er ikke tilhænger af godbidder når det handle rom groundwork og tricks, men mener godt at de kan bruges i sammenhæng med en aggressiv hest, da hun skal opleve noget godt ved at være sammen med mennesker, og det kræver vel her at hun skal lokkes lidt :s) og giv dem til hende, når hun kommer hen til dig (hvis det overhovedet lykkes).. eller kan du gå hen til hende, nusse hende, rose hende, give hende godbidderne og gå igen - så lære rhun at det er positivt når mennesker kommer hen til hende på folden.
    Igen her ligger problemet i, at hun ikke vil ind og opleve mennesker. Hun bliver misforstået og forkert behandlet, og det reagerer hun således på.

Jeg kende rikke hesten, har hverken set eller mødt hende, jeg har kun læst om hende i dit indlæg, så derfor er mine forslag jo meget .. upålidelige? Jeg ved jo ikke om jeg har fostået hestens problem rigtigt.. Så dette er bare forslag til nogle situationer.. Ved ikke hvordan de passer ind smiley

Jeg ved heller ikke hvordan hun bliver behandlet, så det er bare gæt^^

• #5   27. jan 2011 Laaaang besked ;b

• #6   28. jan 2011 Laizza&Baloo
    Også de ideer jeg havde tænkt mig, men jeg ved heller ikke selv hvordan hun bliver behandlet, kun at der ikke bliver brugt vold, råbt og sådan af hende. smiley

• #7   29. jan 2011 Okay, det er en lang proces der kræver tid og tålmodighed, men efter det du fortalte, lader det til at hun hurtigt responderer på anden adfærd fra mennesket smiley

Kommentér på:
Angribende hest = hvad gør vi?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce