654 visninger
|
Oprettet:
Hesten er bange for alt... {{forumTopicSubject}}
Jah.. Hesten er begyndt at blive bange for ALT.. Små lyde, ting den har set 1000 vis af gange.. Den løber af sted, giver hop og "Z'er".. Den rider store buer uden om porte den har set 1000 vis af gange.. Dn er ellers altid meget rolig og ikke bange for noget, men her på det sidste er det pludselig blevet slemt..
Hvad gør jeg som rytter ved problemet?
mar 2006
Følger: 125 Følgere: 126 Heste: 3 Emner: 803 Svar: 5.480
Lemon har altid været sådan bange for sten, grene, kviste, blade osv. så det er jo bare sådan han er. Men det skal sq ikke gå ud over min ridning, så nu fik vi sat ham på plads og nu er der ingen problemer.
Jeg tror at det der er fis, hvis den altid har været rolig :o)
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
nogle heste er gode til at bide smerten i sig, men i stedet reagere de uhensigtsmæssigt på andre ting, og kan blive flyvske..
jeg ville få undersøgt sadlen, tænder og andet der kan genere
maj 2004
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 9 Emner: 49 Svar: 112
kender problemet.. giv ham tid rid forbi tingene op til flere gange imens du roser ham.. indtil han tager det roligt og ikke bliver bange for at gå forbi.. det nok ikke til at sige til at hestene er lidt mere friske i denne tid... kulden går jo direkte inde i blodbanen..
dec 2006
Følger: 101 Følgere: 97 Heste: 5 Emner: 498 Svar: 2.791
mar 2006
jun 2006
Følger: 92 Følgere: 95 Heste: 3 Emner: 230 Svar: 929
Tænderne er lige blevet ordnet, og den har næsten lige haft dyrlæge, så det er ikke det der er i vejen..
mar 2006
dec 2006
Hesten har jo en grund til at gøre som den gør. Den bliver jo ikke vild og hopper rundt, fordi den synes det er sjovt, eller fordi den vil genere hende!
mar 2006
Hvis du siger det sådan, så syntes jeg fanme at det var mærkeligt at min veninde satte hendes hest på plads 2 gange med undervisning og efterfølgende har der INTET været. Og nej, hun fik ikke dyrlægen ud for den havde ikke smerter.
dec 2006
mar 2006
dec 2006
Hvordan mener du da at man skal "sætte en hest på plads"?
mar 2006
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
. TiT : Enten er din hest usikker/stresset, det kan trænes ved at vænne den langsomt til mange ting.. den må bare aldrig presses over hvor den stresser, for så bliver den blot mere bange, så gå langsomt frem..
måske du er nervøs og forventer at den reagere.. der er lavet en test hvor man fortalte halvdelen af rytterne at når de red forbi et bestemt sted ville man slå en parably op på tilskuerladserne.. dem der fik det at vide slog man ikke parablyen op ved, men alle hestene reagerede alligevel i større eller mindre grad på det sted fordi rytteren forventede det.. dem der ikke fik det at vide slog man parablyen op ved halvdelen.. få heste reagerede lidt.. så man behøver ikke engang at vide at man spænder, forventer man at der sker noget, så gør der nok også..
Den kan være siganal forvirret: Hvilket afhjælpes ved at indstallere stop, bak, drej og gå helt fast, så man altid kan styre hestens ben..
Den kan have ondt: Så ville jeg dog mene at der var andre tegn også..
Den kan have indlærte den opførsel: Hvis den hver gang den er blevet forskrækket bliver belønnet (fx du slipper tøjlerne og/eller snakker beroligende og roser den, så lære du den at reagere sådan.. altid først rose/give efter når den slapper af igen, da det jo er den opførsel du ønsker at rose..
Og sidst men ikke mindst kan den have magnesium mangel: mangel på magnesium kan gøre heste opfarne og nervøse..
mar 2006
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
¤ Sissel ¤ (team xx & ox) : Nu ved jeg ikke hvordan du er kommet frem til den konklusion at hesten drillede dig.. men fejl tager du nu alligevel.. for at drille kræver det at man kender rigtigt for forkert og kan planlægge handlinger.. hesten har ingen pandelap (hjerne del der styre disse ting) og er derfor ikke istand til at drille..
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.729
I perioder kan heste opføre sig mærkeligt, pludeslig blive bange for alt og så kan der gå en måned og så er det ovre igen. Jeg ved ikke hvorfor, men så længe det ikke er dicideret farligt så må man prøve at se på det lidt opppefra og ned. Hvis den går uden om vandpytter er det meget normalt. Det er unarturligt for en hest at gå igennem vand da der jo kunne være en krokodille dernede. Den prøver såmænd bare at overleve og det må man jo gi den, selvom det er træls når man rider på en regnverjsdag, Har selv en hyp som er bange for vandpytter. Hesten er og bliver jo et flugtdyr og det må man altså bare give den nogen gange og det viser den tyderlige i perioder end andre. Måske er din hest stresset og reagere sådan og hvis hun så får lidt fri i en periode så slapper hun måske mere af.
Hesten er bange for alt...