{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sukker udtræk i hø der er pakket ind ?
  • #1   10. jun 2023 Det er mug. Der findes ikke sukkerudtræk i Danmark.
    Hvis wrap er fugtig nok (ingen luft i ballen, når den er pakket ind) kan man godt pille det og lidt ekstra fra og bruge resten. Ellers er det lidt ligesom muggen franskbrød)

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 214
    #2   10. jun 2023 Som @Louise J skriver, "sukkerudtræk" er en myte, opfundet at stråfoderproducenter, der ikke gider bøvle med at ombytte de pågældende baller - om ikke andet, så prøv at smage på "sukkeret"... smiley

Det sagt, så er det min erfaring at det ofte "bare" er trigget af kondens under plastlaget, og derfor kun overfladisk - og i de tilfælde har jeg typisk bare fjernet de berørte dele, og anvendt resten uden problemer.
    Men jeg ved også at det deler vandene - andre vil sige kasser hele ballen...

• #3   10. jun 2023 Kassér hele ballen er jo fordi de svampesporer der er lavet her spreder sig via luften inde i ballen.

• #4   10. jun 2023 Ikke at jeg tænker det ændrer jeres svar men blot for at høre mht til svamp er det hø der er pakket ind og ikke wrap smiley

• #5   11. jun 2023 Mug er mug desværre. Udfordringen er ofte landmænd der hårdnakket påstår sukkerudtræk findes mm. Det er op ad bakke.
    Enten har der været eller lille hul eller så har det ikke været 70%+ tørstof (eller er det 80? har jeg lige glemt). Derudover er det vigtigt at have indpakket hø og tørt wrap stående i skyggen, da solen kan fordampe den smule vand der er i ballen, hvor det så stiger til toppen, bliver til dråber og drypper ned på stråene, som så kan mugne.

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

#6   11. jun 2023 @Louise: Svampesporerne er jo i græsset allerede når det presses - forskellen er udelukkende om de får mulighed for at udvikle sig, aka. blive til synligt mug, og i hvilket omfang... smiley

Men ja, som jeg også skrev - sorter eller kasser deler vandene. smiley

• #7   11. jun 2023 Muggen sidder i hele ballen, om man kan se det eller ej. Ligesom i brød.

• #8   13. jun 2023 hø pakket i plastik, er hestewrap. Det har dog samme problemer som med hø, at det skal ære 100% tørt ellers er der risiko for at det dannes muk og skimmel

wrap er mere vådt og har mindre risiko for muk og skimmel da det ikke behøver at være tørt
    https://brogaarden.eu/blogs/radgivning-faq/skal-jeg-vaelge-ho-eller-wrap-og-hvad-er-forskellen

umiddelbart lyder det som om han bare prøver at undgå at skulle bytte ballen

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

#9   14. jun 2023 @Louise J: "Muggen sidder i hele ballen, om man kan se det eller ej. Ligesom i brød."

Den kan sidde i hele ballen, men også være begrænset til et mindre del - præcis som i et brød, eller alle andre fødevarer, for den sags skyld... smiley

• #10   14. jun 2023 Sukkeret bliver omdannet til mælkesyre i fermenteringsprocessen, som sker i det anaerobe miljø under wrapfolien.

Så det er ikke sukker.

Det er en ufuldstændig fermentering, fordi høet er for tørt. Dermed er der ikke nok fugt til at sikre saftgennemstrømningen, der skal omdanne sukkeret til mælkesyre og siden til eddikesyre.

Alt over 35 % TS er for tørt til at lave en fuldstændig fermentering/ensileringsproces. Så selvom det ikke er synligt, så findes gær og svampe i wrap/hø mellem 35 og 80 % TS. En hjælp kan være at bruge ensileringsmidler. Billigere end at kassere alt wrap med og uden synlig gær og svampe.

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Svar: 135
    #11   23. jun 2023 Sukkerudtræk i indpakket græs er vrøvl! Og så et råd til græsavleren og fremstilleren af de indpakkede græsballer. Slå græsset 1. dag. riv det i strenge og pres det i baller 2. dag eller hvis det regner 3. dag. Se i vejrmeldingen og sikker tørvejr. Forsøg på høavl med høvending(er) for derefter (på grund af regnvejr) at pakke det nu af vendingen bakterieinficerede i baller gør at ballen bliver varm og danner svamp. (Skimmel).
    Det er farligt at fodre heste med. Derfor bed straks din foderleverandør om at hente sit møg og betale dig pengene tilbage. Hvis han ikke vil det, så tru ham med at kræve sagen behandlet i en voldgift. Herom kan du få oplysninger på nærmeste dommerkontor. De vil så sende en fagmand ud for at se på ballerne, og derefter komme med en kendelse om mug i ballerne.

Metoden med at opbevare og bruge hø fra indpakkede græsballer er ikke velegnet når forbruget af en palle går over mange dage. Er en palle først åbnet kan der trænge ilt ind. Det resulterer i at materialet begynder at tage varme. Og i løbet af få dage begynder det at mugne. Så derfor mærk om der opstår varme. I så fald se efter om der er opstået mug. I så fald er ansvaret dit og ikke avlerens.

• #12   3. jul 2023 Hvis græsset er for tørt, når det pakkes ind, så kan der ikke udvikles mælkesyre nok - og det er mælkesyren, som fermenterer/"sylter" græsset, så det bliver til wrap.
    Og hvis det sker, så bliver wrappen ikke tilstrækkelig konserveret, og der vil meget nemt kunne opstå mug i den.

Som hestefolk vil vi jo helst have wrappen så tør som muligt - klart nok, for mange heste tåler ikke den våde wrap ret godt - men det kan altså også blive FOR tørt.

Hvis der er små hvide prikker i wrappen, så skyldes det sandsynligvis gærsvampe, og de er ikke farlige for hesten. Problemet er dels, at det kan være svært at se forskel - og dels at tilstedeværelsen af gærsvampen gør wrappen mindre modstandsdygtig overfor de "dårlige" bakterier, som giver skimmel - og som kan lave mykotoksiner, der påvirker hestens luftveje.

Jeg har ledt lidt efter et skriv, som jeg engang fandt på nettet. Et notat, som beskrev problemet godt og i et forståeligt sprog for os "amatører" smiley - men nu kan jeg selvfølgelig ikke huske, hvor det var. Hvis jeg finder det, så lægger jeg det op.

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Svar: 135
    #13   4. jul 2023 Hej Mimre. Du ved hvad du snakker om. Dejlig læsning. For at få den rette konservering anbefalede jeg netop en hurtig bjergningsmetode. Et tip til alle brugere. Stik næsen helt ned i ensilagen. Den skal være frisk og syrlig.

Kommentér på:
Sukker udtræk i hø der er pakket ind ?

Annonce