{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.276 visninger | Oprettet:

Handelsfejl eller ej ? {{forumTopicSubject}}

Hej

Hvis man har købt en hest ubeset også sælger har lavet kontrakt hvor der blandt andet er underskrevet på at hesten er sund og rask. Men hesten så kommer med muk som mere ligner kronisk lymfødøm er det så noget man kan tage op med sælger med prisen eller handel gå tilbage ? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Handelsfejl eller ej ?
  • #1   11. mar 2022 Følger

• Mimre
    Mimre Online Tilmeldt:
    feb 2008

Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
    #2   11. mar 2022 Som udgangspunkt står du rigtig skidt, når du ikke har opfyldt din undersøgelsespligt.
    Om du kan gøre noget, ved jeg ikke med sikkerhed, men jeg har på fornemmelsen, at du kommer til at "æde den".

Måske kan du hente viden hos SEGES - de har i hvert fald forskellige artikler omkring handel: https://www.landbrugsinfo.dk/-/media/landbrugsinfo/public/7/2/2/vejledning_kobogsalg.pdf

Nu skriver du ikke noget om, hvad det er for en hest du har købt - men jeg kan næsten forestille mig, at det er en "tung" race, eller i hvert fald én med meget hovskæg? Hos disse hesteracer/-typer er Mallenders/Sallenders ikke et ukendt fænomen, og dermed også noget, man som køber bør være opmærksom på.

• #3   11. mar 2022 Altså sælger har skrevet under på at den er sund og rask, det er den ikke, så kan du vel bruge sælgers underskrift i retten, vil jeg tro.

• #4   11. mar 2022 Mimre det er ikke en tung race derfor det ikke er normalt heller og jeg derfor ikke regner med dette når den kommer når sælger underskriver at den er sund og rask ??

• #5   11. mar 2022 Uhhhh der er kommet ny købelov for hestehandel her på pr 1/1 2022, så alt efter hvornår hesten er handlet, så gælder forskellige regler. Og de nye regler er generelt ikke til købers fordel længere smiley

En ting er dog helt sikkert - deter ikke hvad du som ny ejer synes/mener/tror det ligner - detskal dokumenteres af en dyrlæge, og herefter skal sælger hurtigt muligst informeres om at du har dokumenteret fejl ved hesten. Herefter ville jeg absolut forsøge at gå i dialog med sælger om evt afslag - men selvfølgelig kun udfra hvis din dyrlæge har vurderet at det er en kronisk sygdom og har betydning for din brug af hesten.

Og så den helt træls - hvor mangepenge er du villigtil at bruge på evt advokat, hvis sælger ikke kommer dig i møde ? Nogle gange er det billigere ikke at begynde at gøre en sag ud af det.

Mvh Charlotte

• #6   12. mar 2022 Hesten er sund og rask, det tror køber på, ellers ville den bruge sin undersøgleselspligt.
    Det ka godt være en svært sag, når man ikke engang har gidet undersøge hesten.
    Det omtalte ville en dyrlæge se klinisk, måske køber ku.
    Men der ska tilbage bevises en masse ting, hvornår har mukken ændret sig.
    Det ville en dyrlæge ha fanget, men ka så vurdere det nu.
    Men sund og rask hest, har hvert fald ikke kronisk lymfødøm, så det burde være lige til for en dyrlæge.
    Men undersøgelsespligt ska man ikke spare væk

Kommentér på:
Handelsfejl eller ej ?

Annonce